1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590577 inlägg · 6217 ämnen

das Boot

« · 1304524 · » Till forumet

Sv: das Boot
lincoln: När man inte betalar skatten i tid, då har man större problem än så. Det finns något på banken som heter checkkredit, just nu med bara ett par procents ränta. Det vore något för TIK att använda sig utav i dessa tider...
Kommentera

När det gäller ekonomi är det grundläggande att skilja på likviditet och intäkter/resultat etc. Jag säg riste att det ser bra ut, men det kan ofta vara så att man har likviditetsbrist under perioder i ett företag även om man egentligen generellt sett går ok.
Kommentera

Laken: Jag har sagt det förut och säger det igen.
Inför prestationsbaserad del av lönen. Kollektivt förståss så att inte konkurrens om mål och assist spökar till det. Det går säkert att konstruera ett lönesystem som gynnar LAGET. Ett system där plockade poäng och tabellläget är det rådande för den rörliga lönedelen. Det går säkert också att lägga in åskådarantalet som en faktor.

Redigerad kommentar

Kommentera

bobrov:
" Månsson kan ni glömma för han fick ju gå från SAIK när
Perra var trän. där så jag tror inte han vill ha hit honom."

Han fick lämna under Säckens tid däruppe,söker man efter problem i spelartruppen ska man signa Månsson;)
Kommentera

Ambroo: Månsson kan ni glömma för han fick ju gå från SAIK när
Perra var trän. där så jag tror inte han vill ha hit honom.
Kommentera

Ambroo: Fribergarn var bra idag.

Knylan: Jag håller med. Även om jag tycker du överdriver Björn lite som hockeyspelare där det går ut på att vinna hockeymatcher. Björn är en bra tredje- fjärdekedjespelare i elitserien. Inte så värst mycket mer, även om han trollat in en del poäng under ett par säsonger. Har svårt att se honom i någon toppkedja i denna serie. Men det är nog inte det du menar heller och att jämföra honom med Boyce känns extremt löjligt.
Sedan förstår jag vad Björn menar i den kritik han delar ut till tränarparet. Men ja, jag vet inte. Försvinner han så blir det bara 11 kvar. Och vad blir det av det här då då?

När det gäller artikeln i sportbladet så tycker jag inte mindre om Styf idag efter att ha läst den faktiskt.
Kommentera

Olle: Ja två måste ju redan vara klara innan vi släpper två. Sonnenberg är säkert billigare än Corso nu btw. Skulle inte förvåna mig.
Kommentera

Som det ser ut nu verkar man nästan stå inför två val:

1) Förlora elitserielicensen av ekonomiska skäl
2) Förlora elitserielicensen pga nedflyttning efter genomgången kvalserie.

Satsar man inte nu är risken överhängande att alternativ 2 realiseras, och detta redan i år. Satsar man å andra sidan för att undvika detta så bäddar man för alternativ 1, vilket visserligen kan hålla oss kvar ytterligare ett år, men vad är det som skadar föreningen på längre sikt?

KS är nog det oundvikliga stålbad som vi tvingas genomgå hursomhelst - och i slutändan det som kan rensa ut roten till det onda. Har någon dragit ur bottenpluggen ur båten kanske det hjälper ett tag att ösa som en galning, men inte förrän någon trycker dit pluggjäveln igen har man nått något som kan likna en slags lösning.
Kommentera

Frella: Men vi har inte släppt någon än heller.
Kommentera

Timrå Icon: Ja men det känns overkligt att man på en vecka bara ska sparka två spelare och SEN leta ersättare. Om dessa två lämnar så blir jag mycket förvånad om inte minst en spelare av rang redan är klar. Allt annat känns alldeles för otroligt för att vara sant.
Kommentera

Timrå Icon: Om man blivit tagna på sängen kan man väl omöjligt släppa spelarna? Så dum kan inte ens TIKs ledning vara. Jag tror tom att TJ förstår att man inte kan spela i ES med mindre en 12 forwards =)
Kommentera

Olle: Antingen är det som Du säger att mycket har varit på gång ett tag och att det händer en hel del under uppehållet eller så har de blivit tagna på sängen och så händer inte ett dugg. Då får vi automatiskt ett svar på ledningens kompetens och fingertoppskänsla

Redigerad kommentar

Kommentera

Ambroo: Fy f..n för den18/11,den dagen ser man inte fram mot,har hela laget blivit starkare eller svagare ,kommer alla att spela med ett Timrå Hjärta ?
Kommentera

När Malmö kickade sina lirare, hade de kånkat eller sa de bara"sorry här får du ingen lön längre så hitta dig en ny klubb"?
Kommentera

Frella: Det kan ju vara så att det här har varit på gång ett tag fast det inte är förns nu man har tid och andrum att pussla ihop kontraktsförslagen. Vem såg liksom Svenssons eventuella "avhopp" som aktuellt innan breaket?

Edit: Och vem blev inte förvånad när det blev klart att Corso skulle hem till Kanada under uppehållet?

Redigerad kommentar

Kommentera

Ambroo: En kedja med Pärra, Hirso, Sonnie vore väl smutt. Men skulle bli otroligt överraskad ifall man skeppade både BS och DC och dessutom lyckades kamma hem tre nyförvärv under detta uppehåll. För 13 forwards plus Boyce behövs oavsett.

Men om BS är tänkt för fjärdeformationen resten av säsongen borde vi kunna få en betydligt billigare spelare till fjärdeline för hans lönekostnad och få lite över till att stödfinansiera en spelare till tredjeline?

Redigerad kommentar

Kommentera

Olle: Precis så ja, men det är ju inte det som diskuterats.
Kommentera

Ambroo: Undra om inte Perra är för snäll? Han kanske måste borsta upp sig och sätta sig i respekt mer för de divigaste i laget? Det kanske han gör i och för sig men det känns inte så. Man kanske blir lurad av dialekten. De här grabbarna behöver en ledare på sin allt för stora fritid också.
Kommentera

Ambroo: Boyce vara förutsätter ju lite att en toppspelare och en breddspelare kommer in i laget. Då får vi in lite färskt blod i laget plus att vi har Boyce som inhoppare.
Kommentera

Visst skulle man rent hypotetiskt kunna skicka Corso till förmån för Sonnenberg och ytterligare en hyfsad spelare, typ Månsson. Men frågan är ju då vem Sonnenberg skulle paras ihop med? Hirschovits (det kan bara bli bättre iofs)? Lander (lagets ankare, men ingen poängspruta)? G. Karlsson (han är inte tredjecenter för inte)? Larsson (potentialen finns, men långt ifrån etablerad/färdig)? Det känns meningslöst att plocka in Sonnie till de pengarna om han inte har Corso/likvärdig bredvid sig.

Edit: Förstår heller inte tanken på att byta ut Svensson mot Boyce rakt av. Det är helt befängt.

Redigerad kommentar

Edit: Fribergarn fattar iaf galoppen ser jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

73Sjöbba: Ja precis, skit i det där nu. Bakfyllan har lagt sig. Dags att gå vidare.

Vi kan istället diskutera hur vi supportrar resonerar när vi kan tänka oss att ersätta en etablerad elitseriespelare mot en 17-årig B-junior som inte på långa vägar är mogen för ordinarie elitseriespel. 

Kommentera

73Sjöbba: Den där diskussionen är väl avslutad

Redigerad kommentar

Kommentera

Jensen_12: Jag var inte där så jag kan inte säga annat än att jag tror att du har fel, av anledningar som redan behandlats och som jag inte vill gå in på.
Kommentera

Jensen_12: Dom var nog till 99% skitfulla. Chansen att polisen skulle ha gripit dom salongsberusade är minimal. Dom har inte förnekat saken heller. Det där är överstökat nu.
Kommentera

Jensen_12: "Att hamna i fyllecell är en risk man tar varje gång man är ute och super"

Say what!?
Kommentera

Olle: Jo, självklart. Sen så finns det ju personer som i ögonen ser ut att ha druckit 7-8st 7.0% öl efter att bara ha druckit 2st, och agerar som om dom bara druckit just 2. En full blick kan ge ett sådant intryck.

Finns ett antal sånna personer i min bekantskapskrets, som ser dyngraka ut i blicken efter bara 2 starköl. Om man då som polis ska "kolla läget" hos personen, så kollar man förslagsvis i ögonen på personen man pratar med, och dessa kan få fyllan att se värre ut än den egentligen är.

Nu säger jag inte att det nödvändigtvis behöver vara så, men chansen finns.
Kommentera

Jensen_12: Dricker man så pass att man ser ut att behöva spendera en natt där då har man druckit tillräckligt mycket för att bryta ner sin kropp på ett sätt som är förkastligt när man är idrottare på elitnivå. Dom flesta som reagerar negativt på det här gör nog det på grund av att det, så att säga, "finns en tid för allt" och att detta inte var ett sånt tillfälle.
Kommentera

Snoop:

Gör en poll på det, skulle vara intressant att se. Jag tror nämligen inte alls att "dom flesta här inne här säkerligen gjort en natt inne på snutstationen" även om det på vissa låter som att det är ett helt normalt slut på en krogkväll.
Kommentera

Laken: Det är inte alla gånger man behöver vara "klappkanon", som du skriver.

Vad jag förstått av vänner och bekanta som hamnat i fyllecell så behöver man knappt ens vara full, det kan räcka med att poliserna tolkar en som full, eller att dom missförstår något man säger och tar illa upp och utnyttjar sin makt och kastar in denne i fyllecell.

Oavsett så ser jag faktiskt inte ens vad fyllecellen har med det hela att göra. Båda var fulla, hur fulla dom var vet inte jag personligen, men fyllecellen kan bara ha varit otur. Att hamna i fyllecell är en risk man tar varje gång man är ute och super, därav bör man inte få dricka alls om man är hockeyspelare. Eller?
Kommentera

Laken: Men släpp de där nu, dom flesta här inne här säkerligen gjort en natt inne på snutstationen, och så länge det bara sker 1 gång så gör det inte så mycket, alla förtjänar en andra chans och Jokela och Pärssinen har nu fått sin andra chans :)
Kommentera

Mackelito: "Ang. Pärssinen och Jokela så förstår jag inte varför så många blir upprörda. Dessa killar måste få chansen att koppla av också. Det är länge tills nästa match."

Självklart ska spelarna "få chansen att koppla av" men det är viss skillnad på det och supa sig så klappkanon att polisen gör två omhändertaganden...

Det är faktiskt förebilder och "ambassadörer" för en elitklubb vi pratar om.
Att det ska vara så svårt att förstå?!
Kommentera

fettsteffe: Väldigt få lär veta hur det ser ut. Hur "bra" eller "dåligt" föreningens ekonomi ser ut. Att man inte betalar ut pensionspengarna behöver inte, nödvändigtvis, innebära att konkursen står och knackar på dörren. Det finns säkert väldigt ojämna flöden i den här cirkusen. Tv-pengarna som är en betydande del av föreningens intäkter, när kommer den? Kommer den vid flera olika tillfällen? Många sponsorer delar också säkert upp sina sponsorpengar i flera omgångar, o.s.v.

Detta är det nog inte så många som känner till med säkerhet hur det ser ut. När man dessutom har en rätt liten likviditetskista (eget kapital) som faktiskt föreningen har efter några år med dåliga resultat kanske det inte är så konstigt att man måste "välja" vilka utgifter man väljer att betala först. Här blir det en prioriteringssak. I detta fall ser det ut som att man valt att släpa med dessa pensionsinsättningar.

Rimligtvis har man varit väldigt tydlig mot sina spelare och förklarat hur läget ser ut och varför man väljer att göra som man gör. Om spelarna känner en trygghet i det här så fortsätter allt som tidigare. Skulle däremot styrelsen låtsas som inget hänt, inte informera spelarna, ja då är det säkert lätt till att missnöjet sprider sig utanför E.ON. Den springande punkten tycker jag är ärligheten mellan spelare och styrelse. Det minimerar missförstånd och skapar utrymme för diskussion för dem som inte accepterar.

Jag vill inte tro att det är någon kris vi talar om. Jag hoppas att styrelsen går ut och bekräftar att så inte är fallet. Ju längre tid det tar utan information, ju mer tolkar jag tystnaden som att det verkligen är "kris".
Kommentera

Jag har varit off ett tag och har inte hunnit läsa i forumet, men nog får jag en smärre chock efter att ha läst ihop allting.. Det är ju bokstavligen en kris.

Om det finns någon eller några som har varit ansvariga för budgeten de senaste 2-3 åren så ser jag det som självklart att dessa bör bytas ut.

Jag "klagar" nu, något jag inte brukar göra annat än på vissa spelar prestationer.

MEN, jag tycker vi måste uppskatta saker mer ofta, när vi låg 3a och allt såg väldigt bra ut så klagades det även då.

Det är NU som klagomål är befogade, men de bör inte vara det när vi ligger 3a i tabellen.

Ang. Pärssinen och Jokela så förstår jag inte varför så många blir upprörda. Dessa killar måste få chansen att koppla av också. Det är länge tills nästa match.
Svälj det och återkom med klagomål om detta nu skulle hända igen istället.

Björn Svensson är jag inte ett dugg ledsen för om han lämnar, visst har vi få spelare men jag tror ärligt talat att ex. Månsson skulle göra ett bättre jobb för samma lön dessutom har han varit här länge utan minsta utveckling.

Och till sist. Kör stenhård försvarsträning nu under uppehållet även målvaktsträning och försök pressa fram lite pengar till en till kapabel spelare så löser det sig nog!
Kommentera

Viklund: " Om de är nån som inte vet så tar dom allra flesta spelarna ut de mesta till pensionen." Det har inget med saken oh göra det är 4mån och 4millar som är skulden, bara för att de flesta tar de mesta till pensionen så betyder det inte att ingen spelare i hela truppen är betald
Kommentera

250kg kärlek: Jo visst har du rätt men vad jag menar är att spelare har ett ansvar att sköta sina betänkligheter internt mot sin arbetsgivare. Den senare har i sin tur rollen att ansvara för den externa kommunikationen, eller bristen av detsamma (som många menar hade varit rätt väg att gå ang. presskonferensen).
Kommentera

Nä nu är de bara att sluta drömma om sonnenberg och andra topp spelare.. Har man inte råd att betala ut pension till spelarna då är de riktigt allvarligt, Om de är nån som inte vet så tar dom allra flesta spelarna ut de mesta till pensionen.
Kommentera

Olle: Ahh, taktkänsla. Ja sånt har fler individer i föreningen, som liksom borde vara mer lärd än en sån som Styf, visat prov på.

Nuff said!
Kommentera

Kevin O Shea: Låter bra, Sonnie och Murley bort med corso.
Svensson lämnar och flytta upp Boyce.

Jaja nu drömmer man igen =)
Kommentera

Kevin O Shea: Ditt inlägg kan ju liknas med att spilla i högoktanigt i en tank som hostar fram på ångorna. Bästa och mest intressanta förslaget på hela dagen :)
Kommentera

Moverare:
Och när man trodde att det inte kunde bli värre, så dyker herr Vomerare upp igen i gästboken..välkommen.
Kommentera

Kevin O Shea: Visst är det frestande, men prio #1 bör ändå vara att värva Sonnenberg, även om jag personligen hoppas på ännu en forward. För breddens skull, som sagt.

Fast, å andra sidan, Varför inte göra sig av med Corso, värva Sonneberg, samt släppa upp Boyce till A-laget på heltid? Där kan man ju förhoppningsvis spara pengar, samt satsa på framtiden.
Kommentera

250kg kärlek: Våran nuvarande situation lär garanterat påverka opinionen mot Styf och/eller ledningen men jag kan fortfarande tycka att det är ett jävligt prekärt läge att komma dragandes med något sånt här. Jag tolkar det som en viss avsaknad av taktkänsla, ett område JAG kanske inte ska gräva djupare i för min egen skull.
Kommentera

Jensen_12: Kan man få Sonnie och Matt Murley för Corsos lön?
Nä -kanske inte, men erkänn att tanken är frestande!
Kommentera

250kg kärlek: Minns inte hur det mediala klimatet såg ut maj 2009 ang. Timr IK men som det ser ut nu så kanske Styf hade kunnat valt ett bättre tillfälle att gå ut med sin story. Han lägger ju bara mer ved på elden liksom.
Kommentera

Olle: Som jag ser det så tänker man inte ens tanken på att göra sig av med Corso utan att ha en plan. Man vet att Sonnenberg finns där ute och gör allt för att få honom - både för fansen och för laget.

Sedan hoppas jag verkligen att det, om det blir verklighet av detta, blir så mycket pengar att det räcker till både Sonnenberg OCH ännu en forward, för breddens skull. Annars kvittar det, tycker jag.
Kommentera

Om någon hört något "säkra källor"
Kommentera

Olle: Förra gången det hände var Maj 2009. Då gick man ut, fort som sjutton, med ett pressmeddelande där det klargjordes varför det hänt (den mest kritiska tiden på året rent likviditetsmässigt) och hur man skulle lösa detta (man hade löst själva finansierandet).
Nu när det händer så får vi reda på av Johansson att man, mycket riktigt, ligger efter med pensionsavsättningar, ungefär 4 månader. Hur man ska lösa det och varför man ligger efter finns inget tydligt svar på.

Visst känns det lite mer prekärt nu än -09. Då som nu var det Styf som var spelarnas talesman. Minns inte att någon tyckte det var märkligt då. Men nu är han en förrädare som minsann skulle hållit käften utåt. Kan det ha att göra med hela den negativa bilden som målats upp av föreningen nu de senaste dagarna? Eller varför är det mer konstigt nu än -09?
Kommentera

Olle: Jag gillar Boyce men han håller inte så hög klass att han klarar av att ersätta Svensson rakt av den här säsongen som jag ser det. Sedan kanske inte Månsson simmar i anbud från klubbar han vill till så han lär nog kunna bli billigare än väntat ?
Kommentera

nixXz:

Styrelsen har säkert en aning. Hur menar du att någon annan ska veta?
Kommentera

nixXz: Corso-grejen lär väl ge svaret på den frågan. Prislappen på hans ersättare (om detta nu blir ett faktum) lär vara ganska talande för klubbens ekonomiska status.
Kommentera

« · 1304524 · »