1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591268 inlägg · 6216 ämnen

Djurgårdens IF - Timrå IK 2010-12-04

« · 1316631 · » Till forumet

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 2010-12-04
Dragan 2k: Corso borde bli kvar, han tillsammans med murley och timo har sett intressant ut, hoppas bara han sväljer stoltheten och ber om ursäkt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Personligen är jag satan så less på Corso. Förra säsongen skämdes jag över att vara Tikare när Corso går ut i kvällspressen och hotar HV spelare i slutspelet.

I år börjar han med att kräva att Timrå ska betala hans böter för att han står upp för laget i ett slagsmål. Nä men Corso, räcker det inte med din feta lön på
300 000 i mån? Ska du även ha betalt varje gång du slåss?

Sen glappar du käft igen och talar om för din tränare vad han ska göra.

Du är en duktig spelare, men du har fan inte alla hästar hemma.

Bort med skiten NU och in med en spelare som inte gråter ut i kvällspressen i tid och otid.
Kommentera

Tikinmyheart:
Ja visst är han en udda fågel . I fjol när första snön föll ringde han kansliet och frågade när det skulle komma någon och skotta:)

Han är väl som han alltid har varit, det man skulle vilja veta vilken på kansliet det var som ringde runt och kolllade hans referenser ! N
Kommentera

Corso en fjolla?

Måhända är han i avsaknad av både kynne å förnuft, vilket jag i så fall kan tycka är tragiskt då han i mitt tycke är en skicklig spelar på isen. Jag luktar att det sannolikt finns en del spänningar mellan Corso och Perra, vilka förvisso stegrats under hösten. Och jag håller inte för osant att det kanske finns tendenser till två svaranden inom laget, där den ena sidan till äventyrs bara är Corso?

En hemlighet bakom en ett gott ledarskap kan vara att hålla de som hyser stark motvilja mot dig borta från de som ännu inte bestämt sig, vilket är av stor betydelse i ett lagspel som hockey. Under säsongen är det många timmar tillsammans och utan en respekt för sina lagkamrater, ledare och sig själv allra mest, är det högst sannolikt att en spelare kan skapa disharmoni och otrivsel inom laget. Möjligen var det en del i B Svensson tidigare motiv att lämna laget, bara ett antagande.

Kan dock tycka att det är lite notabelt att det skall behöva gå över styr under en match, som dessutom sänds i TV. En första reaktion är hur ledarskapet tidigare saknat verktyg att rätta in Corso i ledet, men verktygen har varit knapphändiga, finns inte möjlighet att sätta spelare på bänken då truppen av olika skäl är tunn.

Med några timmars distans till Perras utvisning av Corso, vill jag nog hävda att var rätt beslut. Ibland måste det dessvärre ske inför öppna dörrar, men det visar att Perras utsagor om att det är SM-GULD som laget siktar på står fast, och hans disciplinära åtgärd av Corso stärker oinskränkt lagets sammanhållning om mina eftertankar stämmer.

Om du vill bli en ledare, ska du få mänskor att följa efter dig, ingen vill följa efter den som inte vet vart han är på väg.
Kommentera

Tikinmyheart: I sanning en prekär situation det här. Om det nu stämmer att Corso har taskig attityd och inte tillför något vid sidan av planen. Hur ställer man sig i attityd kontra produktivitet? Han är ju onekligen en riktigt duktig offensiv spelare. Det visste vi sedan ifjol. Men har han så pass taskig attityd så att det förstör för laget... Tja, då kanske han inte borde vara kvar. Eller finns det alternativa sätt att få bukt på problemet? Kan Perra lösa detta utan att skicka bort honom? Känns ju jävligt tråkigt att bli av med en offensiv spets.

Men som sagt, attityd kontra produktivitet. Frågan är vilken linje Timrå tar? Jag gissar på att Corso blir kvar och att man försöker lösa problemet internt. Om man klarar det eller inte lär väl framtiden utvisa.
Kommentera

Tikinmyheart:
Du kanske borde ta det aftonbladet och expressen säger med en nypa salt, om dom t.ex. ställer en fråga vad laget behöver göra för att få en positiv effekt kan han svara "en idé kan kanske vara att bänka spelare som inte presterar, även mig" och rubriken lyder "Corso kräver att spelare bänkas".
Att han hotade spelare i pressen inför varje match i slutspelet ifjol var kanske lite långdraget, men det var ju mest för att få Hv att tappa fokus.
Ryktena om snöskottningen har jag inte läst någonstans, vet inte var dom kommer ifrån? Skitsamma, jag tycker iallafall att han ska vara kvar för han är riktigt bra.
Kommentera

Jag vill ha kvar Corso. Han behövs i ett för dagen väldigt okreativt Timrå. Ska vi gå ut på mer spelarjakt nu när även Lander försvinner i en månad?

Vi vet vad vi får av Corso. Knappt en poäng per match oavsett om det regnar, blåser eller snöar ute.
Kommentera

Vad jag hört av personer innanför omklädningsrummet så är Corso 10ggr värre än Zlatan.
Linkans handskottning av Corsos gårdsplan är bara en grej, det finns massor med saker.
Det kanske finns en anledning att han barat spelat 2 säsonger i varje klubb.

Sedan att han besitter en grym spets är en annan sak men 4,8 mille per säsong för en duktig diva är helt enkelt för mkt.
Kommentera

RTS:

Kanske dags att dra ihop Limpsaxen för Hr Corso?
Ur Exp:
Varför var du arg?
- Jag tycker inte att vi passar pucken ordentligt. När jag åker arslet av mig där ute och någon ser mig och sedan inte passar blir jag arg.
Kommentera

Bissett19:
I princip tycker jag att han har rätt.  

Kommentera

Per HApps: Det kan jag också tycka i vissa lägen, men samtidigt kan man inte se bort ifrån att Timrå verkar vara bättre eller rättare sagt mer harmonisk utan Corso.

Synd för han är Timrås inviduellt skickligaste spelare.

Kan inte Corso anpassa sig till Perras planer finns det inget att göra, då måste han gå även om det känns fel på något sätt.
Kommentera

Tikinmyheart: Vi tar väl denna också på en gång, de flesta har säker läst den redan.
Kommentera

Per HApps: Att han skäller på sina lagkamrater är ju vanligt inom lagsport däremot är det en helt annan sak om han har tjafsat emot Perra,
Kommentera

RTS: En (1) mening i ST om Corsos bänkning. Matchstraff på den rapporteringen!!1

AB:s TV-bilder från matchen avslutas med bilder på en hoppande och jublande Djurgårdsklack...efter att Lander avgort för Timrå.
Kommentera

Storhetsvansinne i TIK...

Hur i hela friden kan en så rutinerad tränare agera som han gör?
Med en minut kvar av perioden och vad händer, ja jag fattar ingenting...

Sådana händelser/icke händelser tar man inom laget bakom stängda dörrar. Nä nu har jag fått nog av denna kalle anka förening, ingen varkar ha alla hästarna i stallet. men kanske det är ett krav när man anställs i föreningen, saknar du några bestick,fel på hissen eller har en häst sprungit lös -Grattis du fyller våran kravspecifikation Jobbet är ditt. Och detta verkar gälla på samtliga plan.

Corso ja vad skall man säga? Men något bestick saknas där också, fylleskandaler, intriger och gúd vet vad.

Timrå IK den nya såpan...
Kommentera

RTS: Jag tror att det där är bra för laget. Skicka iväg Corso om man får rätt betalt så han inte belastar resultaträkningen i alltför stor utsträckning. Det säger jag inte för att jag tycker det är en dålig spelare. Det säger jag för att alltför mycket tyder på att Corso är en spelare som skapar dålig stämning.
Det här talades det om redan förra säsongen, och mycket av det som sagts stämmer nog.

Eftersom jag är en sådan älskare av Sonnie så ser jag öppningen. Eftersom jag anser att vi har poänggörare i det här laget, utan Corso, så tycker jag att Sonnie skulle vara ett klockrent byte. Detta är säkerligen något som också Linkan jobbar på. Det är jag rätt säker på.
Kommentera

Jag känner till Corso's typ. Otroligt skickliga spelare som kan vara hur bra som helst när allt funkar. Men när det inte funkar är dom i det närmaste oduglig och blir en belastning för laget p.g.a. dennas attityd.

Challe kunde nog hantera honom på ett bättre sätt än Perra. Det vore nog bäst om han försvann kanske, synd att behöva tappa en sån bra spelare dock.

Men om nu Corso skulle försvinna är det då fullständigt givet att Sonnenberg är ersättaren?

Kommentera

Tur för alla bloggare och andra skribenter att Timrå finns, det är nog inget lag som skapar så mycket som Timrå....
Kommentera

RED DEVILS: Har man satt ut näsan i media som Corso gjorde i veckan så får man stå för det också. Tycker du måste tänka på vad som har hänt bakom stängda dörrar !
Har hört att många spelare i TIK var förbannad att inte Corso dök upp innan säsongen var igång och gjorde försäsongsträning med laget. Nu var Corso skadad men då ska han förbanne mig vara på plats och köra rehab här i Timrå.
Är man inte artistspelare så ska man vara på plats när säsongen drar igång , så är det bara. Om du tycker att det är en anka förening så tycker jag att du ska byta förening omgående eller satsa på ping pong......
Tack för mig . Hej
Kommentera

TIK55: om nu Corso hade dykt upp på försäsongsträningen så hade väl Timrå fått betala mer i skatt eller?
Kommentera

danne80: Corso har inte artistkontrakt. Det tänket gäller bara i det fallet (så vitt jag vet).
Kommentera

dr-nix: ok då vet jag.. ett jävla fjantande med skatter på vissa lirare
Kommentera

dr-nix: Du har helt rätt
Kommentera

TIK55: Goda råd är dyra, men du bjuder på dom gratis.
Ja min dom står kvar kalleankaförening.se
Och ska jag vara helt ärlig med dig så är den sista sponsorkronan lagd och dom sista säsongskorten köpta i den nämnda föreningen.

Och sitta här och prata om tränaren med gloria och en spelare som ingen har värvat jo jag tackar.

Men ärligt vems är felet, på felet som ingen hittar?

Ja jag söker men kan ej finna, men varje säsong så har det varit samma problem en spelare som inte passar in i truppen, men när väl den spelaren har lämnat så blev det ingen skillnad...

Hedström, Mäkiaho, Anger, osv...
Kommentera

Nu såg jag inte varför Corso vart så arg men han ska använda klubban till att spela hockey med.
Kommentera

Timrå Icon:

Jag delar Nyströms uppfattning, dock kan det kännas att det vart en surdeg som fått jäst lite för länge????
Kommentera

Abron: Ja i två år ungefär...
Kommentera

Timrå Icon: Håller med Nyström att det i sak nog var rätt att bänka Corso men det hade varit mer professionellt att göra det i pausen då det var mindre än en minut dit.

Däremot snackar han bara ren Nyströmsk skit när han drar Corso i smutsen för HV-matchen, för det var inte Corso som orsakade de 5 målen i den första perioden. Det måste väl ändå ses som något bättre att han producerade i de två sista perioderna än som många andra i den matchen som ar skit hela matchen och enbart "producerade" mål i egen kasse.
Kommentera

RED DEVILS: Här finns ett bekymmer. Du lägger väl flera hundra tusen i sponsring, och tyvärr tror jag att fler tänker som dig.
Det var en person vars namn jag inte vill nämna som sa att Timrå IK, med rätt människor, hade varit lika stor som Fbk som klubb, med rätt personer på ledande befattningar.

Men jag förstår inte riktigt din problematik. Jag ser gärna att man från föreningens sida skickar iväg såna divor som Corso. Markera, agera! Perra har trots allt en del surdeg att ta hand om efter år av "ähh-det-löser-sig-nog-senare". Här har vi en ledare som inte finner sig i vad som helst. Det är väl bra?
Kommentera

ÖstrandsNisse: Men likt förbannat är han bland de bästa match efter match.
Känns konstigt det här Corso. vetifan vad man vill egentligen på nått sätt.
Jag gillar Corso skarpt, men funkar det inte så funkar det inte.
Kommentera

RED DEVILS: Vad bra att du tog åt dig.
Divor finns alltid och nu är det Corso i det fallet.
Har inte pratat om att tränaren ska ha en gloria men han är chefen i ett lag likväl som du har en chef.....
När det gäller att det finns spelare som inte passar in i gruppen så kommer det alltid att vara så .
Titta på vad som hände Martinnen ? Har var en diva och spelade " allan " när han kom till TIK , vilka gick in då och styrde bort honom ? Jo, R.Hahl gick in till föreningen och talade om att han inte passade in utan TIK fick välja mellan honom eller Martinnen ! Kanske det inte finns sådana ledare i gruppen just nu men att bara skylla på föreningen...... det är det enklaste....
Kommentera

RED DEVILS/TIK55: Det är ju de här som är hockey. Intriger och skandaler. Ut med aggressionerna och visa lite kärlek. Tycker Corso besitter ett väldigt bra spel och aggressivitet när de väl gäller men man såg ju hur omogen han var mot Törnberg förra året i slutspelet? Höll på och tjafsa etc och gav HV tändvätska. Jag tycker att Corso är en spelare som "skadar" sig när de är derbyn och var rädd att möta HV och var tvungen att skylla på en skada så folk inte blev så sur på honom när de inte gick så bra. Skicka honom till Schweiz och köp en ny spelare eller eventuellt vänta på Martin. Jag byter alla dagar i veckan. Tack för mig :)
Kommentera

RTS: Jag inbillar mig att om Corso försvinner bör det finnas utrymme för att plocka in någon annan. Och för den lönen bör det inte vara kattskit som vi kan få hit.
Gärna Sonnie, men jag utesluter inte att det finns andra spelare som kan vara på tapeten.
Kommentera

Ja skicka iväg Corso om han förstör för laget, det vet jag inte men kan mycket väl vara att han påverkar lagmoralen till det sämre!

Men jag tycker Corso är en mycket bra spelare, och kickar man Corso blir det förstås mycket pengar tillgängligt! Men vilken center hittar man nu mitt i säsongen inte lätt om inte omöjligt.

Då har vi plötsligt ingen "stjärn-center" för hirso levererar ju inte.

Så hur löser man det, men som skrivits innan laget före jaget!
bra agerat av PJ igår!
Kommentera

RTS: Som jag skrev igår så är man aningen schizofren i ämnet...

Corso är, vid sidan av Zäta, den bästa offensiva spelare vi sett i Timrå IK, åtminstone i modern tid. Å andra sidan så är han den mest intelligensmässigt underlägsna om man ser till jaget kontra laget.

Om han nu väljer att lämna/tvingas lämna så måste han ersättas, men inte av Sonnenberg, utan här krävs en helt annan spets. Sonnies succé i TIK, rent poängmässigt, stavas utan tvekan Daniel Corso.

Jag skulle verkligen inte vilja vara i Linkans kläder en dag som denna. Risken är att det, oavsett utgång, kan bli så fel det bara kan bli. Vem ska ersätta? Kommer man att jaga ersättare? Finns den ersättaren?
Kommentera

Ambroo: Regin påväg bort från Ottawa(rykte). Inte så mycket att fundera på isåfall;)
Kommentera

GurraG: Känns som att man löser det med ett telefonsamtal...
Kommentera

Ambroo: Tyvärr är de väl ändå så Corso i sina bästa stunder kan vara EXTREMT skicklig men är man inte en lagspelare och inte kan spela utan en viss person bredvid sig "Martin" så kan man inte vara i Timrå. Vad det gäller Kim så är ju han en sån stor gåta så man blir illa månde att tänka på saken. Varför är han så dålig? :O Kan inte Corso bli en lagspelare och tjafsa över ett felpass så ska man spela tennis istället. AIK har ingen stor spelare egentligen i sitt lag men spelare förbannat bra ibland. Behöver inte alltid stjärnspelare. Bort med Corso....aldrig gillat honom! Kanske därför jag är lite aggressiv ni får ursäkta mig om jag är orättvis :p
Kommentera

Ambroo: Men OM nu Corso skulle lämna så kan man ju också diskutera hur den fria summan pengar ska användas. Utifrån att vi gjort tredje flest mål i serien och också släppt in tredje flest så känns det som att det är på den defensiva sidan vi behöver stärka upp mest.

Så ett bättre alternativ att använda pengarna till, än en spetscenter, kanske är en budgetcenter med bättre defensiv än Corso och att förlänga med AE säsongen ut. Målvaktssidan känns ju också mycket svajig just nu med tanke på Åkes skada.
Kommentera

Ambroo: Vi måste veta att i Sonnenberg får vi en ledare. Jag har mycket svårt och tro att Sonnie (även med Corso i laget) kan prestera i närheten av hans förra säsong, rent poängmässigt.
Men han är nödvändig, enligt mitt sätt att se på det. Han har så mycket ledaregenskaper som skulle göra det här laget gott. Dessutom vet vi att det är en klasspelare, så oavsett om han inte gör så mycket poäng, så vet vi vad vi får. Han har kvalitéer som försvarar hans lön.

Sedan funderar jag på om man inte kan få hit Sonnenberg för ett par hundra i månaden. Då finns det 200 kvar till ytterligare spelarköp. Om man kan få en spelare av samma dignitet som Corso är tveksamt. Han är jävligt bra. Men med en bra scouting tror jag att det finns spelare som skulle kunna fylla truppen med spets och i te kosta mer än några hundra i månaden.

Men det viktiga är trots allt om Corso, sett till kvalité och lönekostnad, verkligen är värd att behålla. I min bok gillar jag hans offensiva kvalitéer, hans farlighet och hans driv. Dock finns det en del negativa sidor som t.ex. halvtaskig kamratanda, småtjurig och total avsaknad av empati.
Corso är en klasspelare, men han saknar en del viktiga egenskaper. Jag tycker inte att han är komplett och inte lever upp till sin skyhöga lön. Jag ser gärna att man bryter med honom.
Kommentera

Raggaren Putte: Jag är av den åsikt att han är vår bärande spelare offensivt och att man inte ersätter honom inom laget. Nån defensivt lagd center behöver vi inte. Lander, Gabbe och även Viinanen har alla de egenskaper som krävs.

Självklar så ska man sikta på att förlänga med Ante och jag tror inte att hans löneanspråk är ens hälften så högt som Corsos i det här läget. Att värva på backsidan tycker jag inte känns aktuellt då det finns spelare som för var dag som går närmar sig en comeback.

Målvaktssidan bör åtminstone ses över, men frågan är om det går att hitta nån som är så mycket bättre därute? I nuläget så är väl Toskala den som är hetast på marknaden och då kan det lika gärna få vara. Sen är det ju även så att vår knackiga defensiv får målvakterna att se sämre ut.

Edit: Även Viinanen och allra helst Murley ska man jobba för att behålla.

Redigerad kommentar

Kommentera

ÖstrandsNisse: Var hans poängskörd ifjol annorlunda från tidigare säsonger eller?
Kommentera

ÖstrandsNisse: Har du nån kvalificerad gissning om vad det skulle kosta att förlänga med AE säsongen ut?

Sedan undrar jag hur Murley är som center? Han har ju tydligen hoppat in som det tidigare så det kan kanske vara en kortsiktig lösning att testa när Lander är borta.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Visst är det så och det är därför det känns så knivigt detta. Man ska definitivt inte underskatta Sonnie som person. Som spelare så tycker jag dock att han är ganska begränsad, men hans betydelse för laget och de yngre är svårt att hitta hos nån annan.

Jag tycker ändå inte att han är den som bör ersätta Corso, OM han nu lämnar. Sonnenberg skulle man ha plockat in lååångt tidigare, men man valde Murley istället. Vi gör nog bäst i att glömma honom tyvärr.

Det kommer att bli spännande dagar framöver.
Kommentera

Ambroo: Ok, missade att Viinanen är ett centeralternativ också. Men vad jag menar är att det även om Corso är dyr så blir det svårt att för de pengarna lyckas förlänga med både AE och Murley plus att hitta en stjärncenter av Corsos offensiva kaliber eller bättre.

Så därför kanske bättre att gapa efter mindre offensiv och istället koncentrera sig på att lösa BP-fiaskot och att skapa en överlag jämnare lägstanivå för laget.
Kommentera

Raggaren Putte: Det sägs ju att det finns en del pengar över så jag både hoppas och tror att det kommer att lösa sig när det gäller dessa spelare.

Vi har egentligen bara en offensiv center av klass, i Hirschovits, eller ja...så att leta defensivt tycker jag skulle vara helt fel väg att gå. Det handlar inte om centrarna där utan i huvudsak om ytterforwards. En center med styrkan i offensiven, gärna en rightare, det är vad jag suktar efter.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Så som det känns idag så har jag nog knäppt min sista. =)
Kommentera

Ambroo: Ja det här med Corso, Murley o Sonneberg är ett svårt ämne att disskutera, känns bara obehagligt att prata om detta när man är så pass kluven som iallafall jag är.

Corso är precis så bra som du säger, Murley kommer bli jäkligt viktig och Sonnenberg är Sonnenberg.

Ju längre tid det går ang Sonnie ju mera fel känns det att ta hit honom, jag är ett starkt Sonnei fan men det går ju inte ljuga om hans status även om man vill.

Svårt det här.
Kommentera

« · 1316631 · »