1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590541 inlägg · 6216 ämnen

Ekman avstängd?

« · 482051 Till forumet

Sv: Ekman avstängd?
Maggan: Det var kamp, Ekman lärde sig nog en läxa när han körde på Henke och aktar sig nog för att göra om det.
Kommentera

Poffa: *skrattar* Ja du. Ni Ö-viks bor har ju ett speciellt synsätt. ;)
Kommentera

Maggan:

Nä, jag kan inte förstå varför det skulle vara matchstraff. Det är inte en "onödig kontakt med målvakt", det är en kampsituation precis som allting annat.
Kommentera

Poffa: Hmmm, jag undrar om du hade drivit samma linje om det hänt i matchen innan och det var Salo som var den ena parten...
Kommentera

Maggan: Plus Pelle Hallins knytnäve på näsan. =))
Kommentera

Poffa: Men då får man stå sitt kast, i detta fall matchstraff.
Kommentera

Maggan:

Inte fasen viker man undan halvmetern innan om man har chans på pucken. Är han bara decimetern snabbare så är han ju först och då är det ju i princip mål om inte Kipper fullföljt på Ekman.
Kommentera

DrOctagon: Enligt mig och andra (se länk) så tyckte jag att Kippro var först.
Kommentera

Maggan: Ekman gick på puck och jag tror till och med att han var före Miika. Onödig kontakt måste ju ändå anses uppstå när man fullföljer utan att ha chans på puck. Dessutom kan onödig kontakt uppstå om utespelaren hoppar in i målvakten eller på annat sätt "satsar" på att "vinna" närkampen.
Kommentera

Poffa: Men saken är den att redan sedan barnsben har alla fått inpräntat att målvakter är en "helig ko", som du nu uttryckte det. Borde inte Ekman då åka mot målis för att stressa, men att halvmetern före vika undan?
Kommentera

Maggan:

I en situation där det är oklart vem som kommer hinna fram först är det väldigt, väldigt få som viker undan. Det är i mina ögon en kamp om att hinna först och nu blev det Kipper som var hårsmånen före. Hade Kipper istället varit en back så hade det inte ens varit en tvåa.

För mig så är målvakterna alldeles för mycket av en helig ko i dessa situationer. Ger sig målvakten upp i överkant av tekningscirkel, 10 meter från eget mål, så borde han inte vara så skyddad att en liknande situation blir matchstraff. Okej, att han inte är tacklingsbar då han inte har sådana skydd, men så fredade som de är nu så kan de ju i princip lalla runt hur mycket som helst och så fort en utespelare rör målvakten så är det utvisning.
Kommentera

DrOctagon: Hmmm, går inte riktigt att jämnföra dessa situationer.

Manderville /Norrena - puck vid sarg.
Kiprusoff/Ekman - puck i tekningscirkel.

Vilket innebär att Ekman hade gott om utrymme att svänga till höger för att undvika kollision.
Kommentera

Jag är inte så säker på att jag tycker att det var en utvisning på Ekman. Frågan är om det är att uppfatta som en onödig kontakt. Jag tyckte att det såg ut som en 50/50 på sin höjd. Minns Manderville mot Norrena. Alla utgår ifrån att det är game eftersom det är Ekman. Men vad skulle Ekman ha gjort? Gått upp i rök?
Kommentera

MixMasterMike: Förstår du inte att mannen är smart?!
I.o.m. det uttalandet så tar Wikegård bort focuseringen på den enskilde spelaren och låter skiten hamna på honom istället. Inte alla tränare som har så mycket psyke att orka ta den media pressen.
Kommentera

Helg Ernest: Ja - tyvärr... Och som det såg ut så höjde inte ens domaren armen för utvisning när PisseNisse hade kört över Kipper utan agerade EFTER att Hallin gått in och markerat.... Men vad vet jag, jag satt bara på läktaren och Wikegård stog i båset och tyckte inte ens att det var värt en utvisning - som sagt, Wikegård gillar att reta upp TIK fansen samtidigt som han kan stå och berömma oss som en av Sveriges bästa klack, man måste nånstans innerst inne beundra killen...
Kommentera

Var det bara Hallin som stod upp ?
Per Hallin (Timrå) Abuse of Officials 10 min. 11:05 period 2.
Per Hallin (Timrå) Roughing 2 min. 11:05 period 2.
Nils Ekman (Djurgården) Charging 20 min. 11:05 period 2.
Nils Ekman (Djurgården) Charging 5 min. 11:05 period 2.
Kommentera

arf: Han är ju djurgårdare, han får väl en klapp på axeln -"Gör inte om det där..."
Kommentera

Ekman avstängd?
Hur många matchers avstängning tror ni det blir för överfallet?

Börjar verka slutspel banne mig...
Kommentera

« · 482051