Zäta verkar ju vara i sitt livs form att döma efter insatsen i Globen under Sweden Hockey Games. Varför inte utnyttja detta och bygga upp en slagkraftig förstafemma kring honom. Som det känns nu så har man placerat ut bra spelare i olika femmor för att "hålla uppe" femmorna på en rimlig nivå (som tyvärr visat sig vara lite för låg).
Efter/under Luleåmatchen får vi se om det blivit nån sprutt på Peltomaa igen. Isåfall kanske han kunde placeras i förstafemman med Zäta och Ward. Peltomaa och Ward är visserligen något utav samma typ. Hårda spelare som plöjer fram och banar väg för mer tekniska spelare, men så hårt som Zäta tas så kanske det inte är helt fel att ha dessa muskelknippen i samma kedja. Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men vore inte en idé att använda Peltomaa som defensiv forward som tar hand om Zätas eventuella misstag och använda Ward som hårt checkande forward & gräva-fram-pucken-ur-sarghörnet-till-Zäta-spelare..? På detta sätt inbillar jag mig att Zäta skulle få arbeta i en lite mer fri zon. Få lite mer utrymme. Han lär ju knappast bli mindre uppvaktad nu efter showen i Globen...
Dessutom borde väl Rajamäki/Jindrich vara ett bättre backpar än Styf/Casselståhl? "Min" förstafemma blir således Timo Peltomaa, Henrik Zetterberg, Ed Ward med backparet Tommi Rajamäki och Robert Jindrich.
Intressant analys... Själv tror jag mer på Robban, Z o Ward... mest av den anledningen att Robban oxå är en bra checkare plus att han är en måltjuv... Med Z, Peltomaa o Ward så blir det som om Zäta ska göra allt kreativt själv... kan bli svårt... han behöver nog en målskytt med sig oxå...
Mitt förslag till en förstafemma är Z,Ward och Micke.L Där Micke.L är den mest defensive.Ward den som bökar efter sargen och står framför mål och Z i en fri roll
Jishua: Den där formationen har jag också funderat över. Tycker det borde vara värt att prövas, där Lind är center och Zäta i en liknande roll som den han har i Tre Kronor. Men tyvärr är ju detta i stort sett omöjligt eftersom laget då inte skulle ha en center kvar i övriga kedjor. Eriksson gör visserligen ett bra jobb som vikarierande center. Men om Hautamaa kommer tillbaka kan det i alla fall vara värt att testas vid några tillfällen.
Jishua o Skarin: Tycker man skulle kunna ha den i PP... kanske inte i all PP men när vi blir en man mer i viktiga lägen av matcherna... då man kunde parkera Ward framför mål... Men i 5 mot 5 står jag fast vid att vi ska ha Zäta som center o med Robban i den linan... Men det troliga är väl att man fortsätter med Crippe i den kedjan...
Om Hautamma kommer tillbaka eller att han ersätts av en annan center så låter det där som en intressant kedjeformation. Micke Lind är ju en gudabenådad passningsläggare och skulle vara en perfekt spelfördelare till Zäta. Ed Ward ska hur som helst vara i förstafemman och röja. No doubt about it.
Efter/under Luleåmatchen får vi se om det blivit nån sprutt på Peltomaa igen. Isåfall kanske han kunde placeras i förstafemman med Zäta och Ward. Peltomaa och Ward är visserligen något utav samma typ. Hårda spelare som plöjer fram och banar väg för mer tekniska spelare, men så hårt som Zäta tas så kanske det inte är helt fel att ha dessa muskelknippen i samma kedja.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men vore inte en idé att använda Peltomaa som defensiv forward som tar hand om Zätas eventuella misstag och använda Ward som hårt checkande forward & gräva-fram-pucken-ur-sarghörnet-till-Zäta-spelare..? På detta sätt inbillar jag mig att Zäta skulle få arbeta i en lite mer fri zon. Få lite mer utrymme. Han lär ju knappast bli mindre uppvaktad nu efter showen i Globen...
Dessutom borde väl Rajamäki/Jindrich vara ett bättre backpar än Styf/Casselståhl?
"Min" förstafemma blir således Timo Peltomaa, Henrik Zetterberg, Ed Ward med backparet Tommi Rajamäki och Robert Jindrich.