Anonymous: Om några år vet vi om det "naturliga" publiksnittet för ett landsortslag i ishockey är 7000 eller 5000. Även om hallarna är fina så ska man hitta hockeyintresserade som är villig att betala ett par hundra per match 25-30 gånger om året också.
Anonymous: Som jag skrev i söndags - Har de nått vett i huvudet i Hockeyligan snackar de ihop sig om situationen. Det kommer vara lika för alla lag. Spelarna måste också förstå att det är kris och att lönetrycket måste dämpas en tid. Dumt av HL att riskera klubbarnas hälsa med ohämmat lönekrig nästa år.
Över hela världen, genom alla branscher, tvärbromsarjust nu alla företag. Hockeylagen måste naturligtvis göra detsamma... man kan inte köra strutsen genom den här krisen. Inte när man är beroende av allmosor från företag som själva kommer att vara i kris
Håll igen - kanske rent av lönetak är mitt förslag.
Vi kommer långt ifrån att vara värst drabbade ekonomiskt nästa år - Tro mig! De största kommer att tappa mest. Lämnar förbehåll för LHC och deras Stenbäck slyngel.
Den ekonomiska krisen har börjat slå mot hockeyn i form av vikande publik- siffror och minskade sponsorintäkter.
Färjestad, Modo och Luleå har minskat publiken med 9, 8 och 7 procent den här hösten jämfört med förra.
Och på sikt ser det värre ut. -Vi märkte ju efter semestern att det var fritt fall vad det gäller sponsorer, säger Modos vd Jerry Häggström.
Klubben har fått signaler om att till- ståndet kommer att vara långvarigt: -Då får vi verkligen fundera över hur vi ska hantera situationen, menar han."
Det som kännetecknar en bra sportchef är denne kan skapa ett slagkraftigt lag inom dom budgeterade ramarna som klubbledningen tillsammans med sportchefen kommit överens om.
Frella: Jag menar en back som är bättre i egen zon än vad till exempel DP är. Finns säkert! Frågan är om det går att lösa honom? Men det är precis det här jag efterfrågar - man måste vända på varje liten sten nu för att hitta förstärkningar till laget. Även om det ibland kan te sig osannolikt.
Wahlbergs lön minus Eriks då, blir kostnaden för TIK, om nu Björklöven skulle ta över Eriks kontrakt säsongen ut. Men jag vet inte hur det fungerar.
Skriv frågorna på min blogg istället om ni tycker jag skriver för många inlägg/för mycket "sörja" här på forumet... ;-)
Laken: Däremot skulle jag gärna se att Niklas "9" Johansson från Sundsvall fick chansen att träna med laget under nästa landslagsuppehåll. 1+3 från hans klubba idag. Borde vara intressant för en roll som 3e center nästa år. Eller kanske 1a då det känns som vi kommer behöva minst tre nya.
Laken: Att värva en allsvensk back stärker säkert upp våran defensiv?
Jag ser gärna Wahlberg i TIK, men då han nog kostar 100k i månaden minst så känns det onödigt då vi har Erik som habil fjärdecenter till en betydligt lägre kostnad.
Laken: Skall det in någon Center skall det vara en förste center annars kan det vara för mig. Att börja ha 2-3stycken tredje/fjärde centrar tror jag ingen tjänar på.
Frella: Ifall man hittar backen i AHL, Allsvenskan, SM-Liiga eller någon annanstans vet jag ej. Men någon borde man kunna hitta. Någon som då håller måttet i Elitserien. Vad han sedan skulle kosta i lön kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vem det skulle kunna vara.
Jag tror att rutinerade Wahlberg skulle kunna vara en bra värvning men jag är inte helt säker... Centeruppställningen skulle då se ut så här: Wandell, Bogg, Bagarn och Wahlberg. I så fall lånar TIK ut Erik A till Björklöven resten av säsongen, frågan är ju också vad Erik A känner och vill?
John K: Du glömde att sätta Uno Gordon som tränare och tacktik uppläggare, som dessutom kan emellanåt styra upp klacken;).
Och då merförsäljningen kommer öka så kraftigt kiosker och souvernishopen, vore det ide´att ta in Per Happs att sälja kö brickor, och därmed få in pengar till en ny arena,;)
Anonymous: Sparka Kokko?! När Petri ville förlänga, redan i november ifjol, så tyckte inte Timrå att han hade kommit upp i den nivå som man förväntade av honom. Vad är det som du inte förstår? När sen TIK framåt vårkanten var villiga att erbjuda Kokko ett nytt kontrakt så hade han i sin tur gjort klart med Blues.
John K: glömde skriva att tj kanske gjorde nå liknande ! va inte alls allvar i det, mest för att folk brukar skriva här på HS att dom tror att pengarna " försvinner " !
Laken: Vi ska alltså lägga 100-150k i månaden för en AHL-back för att ersätta våran just nu 7e/8e back? Visst, vi kommer ha skador även fortsättningsvis. Men ska vi värva så finns det ingen anledning att värva bredd där bak, det kommer knappast göra spelet i egen zon särskilt mycket stabilare.
Vad gäller Wahlberg tror jag det är större chans att man plockar hem Erik Andersson vid decemberuppehållet när Pääjärvi och Erixon dessutom försvinner.
Paddan: Exakt hur svårt kan det vara att hitta en ersättare till DP, som många av oss supportar sedan länge tycker har problem med nivån i Elitserien? Hur många månader ska/kan det ta att hitta en ordinär back som har sin styrka i egen zon?
Sorry om jag upprepar mig (jag vet!) men det blir så när jag får liknande frågor emot mig gång på gång.
Därför hänvisar jag ytterligare frågor kring detta till min blogg.
RTS: Jag tycker att Laken och lungan skall bilda backpar. Med dom gnällspikarna på isen så kommer allt att lösa sig. Tänk er att dom får chansen att visa alla hur det egentligen skall gå till, vi kommer att vinna massor av matcher på raken. Sen, mellan matcherna, kan dom ju också agera klubbledning. Tänk vilket lag dom skulle bygga. Dom kunde också få springa runt och skapa merförsäljning i kiosker och souvenirshopen i periodpauserna. Förmodligen skulle dom göra jobbet för en spottstyver. Ja, vilken lysasnde idé, klubbens framtid är räddad. Olé!
Laken: Men vad är det han ska hitta då? Än hur mycket man hoppas så förblir en gråsten bara en gråsten även om man målar den med guldfärg. Eller för att använda hockeyspråk, en AHL-back med kass statistik blir inte en stjärnspelare bara för att man öser pengar över honom.
Lagkapten: Ska vi göra comeback på backen du o jag??. Tror vi har chans att peta ett backpar i TIK "Om vi hårdbantar" ett tag. Hör med sunkan också! då blir det en riktigt TUNG backlinje.
"PS. AGERA ERA LATA IDIOTER SOM SITTER I TIMRÅS LEDNING, Det är dags att lyssna på eran publik och supporters. Inse allvaret. Ni skämmer ut er. topplagen värvar, men vad gör Timrå, ingenting. Det är en skam för hockeyn, och Timrå som hockey lag."
Hur kan man idiotförklara en klubbledning som tagit Timrå IK till elitserien och dessutom skapat en arena som är värt namnet?
Klubben har spelat i slutspel de flesta säsongerna och under mer än en gång lirat semifinal, ja faktisk också en hårsmån från final. Minns ribbskottet i förlängningen av 7-e matchen mot Modo, jag tror det var våren 2007.
Nä du lungan ta och balansera dina omdömen lite grann så tror jag dina många gånger kloka inlägg skulle åtnjuta större respekt och dina åsikter skulle få större genomslagskraft.
Laken: Han kanske borde lägga ut sina eventuella dagboksanteckningar, samt funderingar på tilltänkta spelare att värva på internet, för att stilla ditt klagande. Kanske dessutom kompletterat med ett dagsfärskt utdrag från bankkontot.
Harryhaffa: Tror nog det har betydelse, Det brukar inte allt för sällan vara så att de som har ett utgående kontrakt redan gör klart med andra klubbar innan KS är färdigspelade.
Vilka i Timrå iår ser du som hockeyns Ninjor?? RJ, Lotvonen, Persson Sundh, Erixon Axel, Svennsson, Andersson, samuelsson ???
Vore rent idiotiskt att ens försöka Värva liknande spelare innan tranfer stoppet.
RTS: Vad spelar det för roll om spelarna har ett utgående kontrackt eller ej, vid en ev kvalserie, skulle tro att alla spelare har i sitt kontrack inskrivet att de får bryta kontracktet för spel i högre serie,,Det har dom haft förut iaf,,
Och det vicktiga som jag då ser att man inte ska ha i en ev kvalserie, är pengastinna och dyra divor som bara åker och lallar på och inte vågar ta en ev skada på slutet som hämar en förhandling i en ny klubb,,
Vi behöver då en typ av Hockeyns ninjas, som går ut varge byte med inställningen att döda allt motstånd och käka upp deras puckar,
Vi behöver inte spelskickliga lirare då, och snabba sprinters, vi behöver oöma orädda krigare som kan ta vedkapar serien för vad den är,,,
Spelare som kan tala om för de allsvenska lagen att de ska gå fot och inte hugga åt husse,,,
lungan: Nu tycker jag att du gått ett steg för långt, tagga ner lite och se lite mer nyanserat på sakernas tillstånd. Nåt som jag funderat på är varför Styf's fingerskada inneburit så lång frånvaro. Brukar man inte sätta in ett specialskydd eller nån slags skena i handsken så att det går att spela under läkningsprocessen?
lungan: Slutspel eller ej är en sak. Men det är väl KS vi måste försöka undvika till 100%. För den tror jag ej vi klarar med så många spelare med utgående kontrakt.
Har själv sagt innan säsongen började att Timrå har ett lag på papperet som i bästa fall klarar en plats mellan 7-10. Nått annat går inte att begära av detta lag.
Det som stör mig något jävulskt är att TJ verkar tro att denna trupp skall vara topp 4. Då är man naiv.
Idag känner jag noll förtroende för Klubbledningen, de är riktigt illa som de behandlar laget och publiken. Man måste satsa stort för att vinna mycket.
Just nu känns det som att klubbledningen inte vet vad de håller på med!
Något måste göras, och det är nu.
Ledningen utifrån sitt agerande ger inte laget chansen att verkligen prestera till 100 %. att man inte ersatt Styf som är en otroligt viktig kugge i detta lag, under alla matcher han nu varit borta tycker jag är riktigt illa.
Frågan man borde ställa är har spelarna förtroende för klubben??
lungan: Ja, vilket bra sätt att visa att vi faktiskt har förtroende för spelarna på isen.
En banderoll med texten "Värva - annars kvalserien" (eller valfri text med samma innebörd) sänder ju säkert härliga vibbar till laget som vi faktiskt har. Då känner nog dom att dom är villiga att ge allt, att offra tänder och blod för en vinst...
Tyvärr så måste ju ledningen fatta beslutet på eget bevåg. Sedan kan det ju mycket väl vara som så att marknaden är ganska död. Det tror jag i alla fall.
Jag är många som tycker att Timrå ska värva spelare. Dags att agera från stoplats, gör en banderoll, där det står vi kräver förstärkning annars kan ni glömma publiken.
Vi har makt också, kanske dags att ta vara på den och pressa Timrå ledning en aning. Hade vi haft en bättre och mer rutinerad backuppsättning, hade Timrå inte legat så pyrt till som vi gör idag. Vinner vi inte emot HV71 på torsdag då ligger vi riktigt risigt till.
Det fungerar inte att Timrå ska vinna och förlora om vart annat, visst vi sjunker inte som en sten i tablellen med vi kommer inte klättra heller.
Nej Timrå måste börja vinna 4-5 macther i rad innan laget ska kunna slappna av lite.
Varje match framöver, krävs det att laget spelar med kvalseriekniven emot strupen. Visa känslor, Hjärta och lite desperation. NU Kör vi.
VI ska till slutspel så är det bara.
PS. AGERA ERA LATA IDIOTER SOM SITTER I TIMRÅS LEDNING, Det är dags att lyssna på eran publik och supporters. Inse allvaret. Ni skämmer ut er. topplagen värvar, men vad gör Timrå, ingenting. Det är en skam för hockeyn, och Timrå som hockey lag. Dags att sparka spelare som inte platsar och frigör pengar på såvis för att värva bättre spelare, om det nu inte finns pengar.
Persson Axelsson och Sundh är spelare man skulle kunna börja diskutera med, för en eventuell flytt till ngt annat lag.
Om man mår dåligt av att någon skriver kritiska inlägg och man dessutom vet vilka personer som tenderar att göra det kanske man helt enkelt borde ignorera dessa personer...
Hursomhelst måste jag hålla med om att organisationen runt klubben uppträder märkligt. Jag kan erinra mig om en säsong ett par år tillbaka i tiden som har många likheter med denna. Säsongen jag tänker på är det som i ett hockeyhistoriskt perspektiv får ses som en baksmälla från NHL-lockouten. Inför efterföljande säsong tappade Timrå inte bara NHL-stjärnorna, utan också spelare som Niklas Nordgren och Jonathan Hedström. Spelarmarknaden var mager och dåvarande sportchefen fick nog en del huvudbry när han skulle sätta ihop nästa års lag.
Ett lag ställdes dock på banan, men tyvärr visade det sig snart att laget inte riktigt räckte till. Tilltänkta poängkungen Janne Laakkonen lämnade efter en kort, anonym sejour och målvaktssidan var allt annat än stabil. Vad gjorde man för att lösa krisen? Jo, man värvade Svoboda, Jantunen och Pavel Rosa. Målsättningen var att värvningarna skulle hjälpa Timrå till slutspel, en målsättning som visserligen strandade men åtminstone bidrog nyförvärven till ett förnyat kontrakt.
Den här säsongen befinner sig Timrå ett snarlikt läge. Nog för att bristerna skiljer en aning, men det påverkar inte resonemanget. Skillnaden mellan den tidigare omskrivna säsongen och denna är att man inte verkar lika benägen att agera, vilket är förvånande. Jag har hört alla ursäkter redan, men jag förblir ändå undrande.
Men samtidigt så har vi NHL som tvärt emot har ökat sina publiksiffror från ifjol, och är det någonsans det är kris så är det väl där i väst.
Så jag vet inte, kan ju vara så att tv, olearys, internet och sådant kan ha större inverkan.