1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588048 inlägg · 6217 ämnen

Ett brev till Peter den store

« · 774134 Till forumet


Sv: Ett brev till Peter den store
Swordster: Anledningen till att jag ändå tycker det är för att Hahl ser ut att göra sig lite större genom att sätta ut armbågen. Se bilden i länken.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Tycho: Ja, det är det definitivt. Tyvärr är det så utstuderat att man genomskådar det hela tiden. Det blir extra tydligt om en gästtyckare är där. Då låter Wikegård gästtyckaren säga sin åsikt först och sedan väljer Wikegård alltid att säga emot, oavsett hur fel det är.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Poffa: b) En målvakt är inte tcklingsbar bara för att han är utanför sitt målområde. Straff skall utdömas vid alla tillfällen när anfallande spelare tar onödig kontakt med målvakten (se Regel 522) Oavsiktlig kontakt med målvakten SKALL tillåtas i samband med att målvakten spelar pucken utanför sitt målområde och anfallande spelare gör en uppenbar ansträngning att undvika onödig kontakt med målvakten.

Följamde citat är hämtat från luleboken och i sin tur från reglerna. Jag har själv lagt till de stora bokstäverna på skall.

Enligt denna text bör Hahl inte vara utvisad!
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Poffa: Populistiska uttalanden är väl Wikegårds signum... :)
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store

JimmyH: Efter att ha sett händelsen så tycker jag att det lutar åt utvisning, men den är inte solklar. Den går inte alls att jämföra med Nisse Ekman som ni snackat lite om. Medvetet är det absolut inte, men jag förstår att Andersson tar utvisning och jag tror att han till slut gör rätt.

Att Wikegård sedan är fulständigt dum i huvudet och påstår att det skulle vara medvetet, är väl ingenting att lägga någon större vikt vid.

Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: Nja men Wikegård antydde ju att detta var planerat från Timrås sida, samt att när Styf blev inknuffad i målet i andra perioden också skulle vara en överkörning. Men det kanske stämmer, att Kenta Johansson säger åt Riku Hahl att köra över målvakten efter 19.18 in i den tredje perioden vid ställningen 2-2, det låter ju oerhört troligt att den tränare som bänkade Nisse Ekman då denne körde över Henrik Lundqvist i ett slutspel skulle göra en sådan sak här.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
JimmyH: Instämmer till fullo, även om jag inte har hängt med i debatten om vad Wikegård sagt ang Timrå.
Jag tycker också att Hahl försöker nå pucken och det ser ut som att han tar närmsta vägen dit, sas. Dvs rakt mot pucken.
Leinonen försöker ju också han att nå pucken, och ser ut att vara i lite obalans när han försöker och är nära att nå pucken. Obalansen gör att Hahls, i mina ögon oavsiktliga kontakt, ser värre och hårdare ut än vad den egentligen är. Leinonens kraftiga rotation i luften innan han landar ser ut att bekräfta den teorin.
Men som sagt: oavsett vad Wikegård säger eller har sagt, så gillar han Timrå och er spelstil. Tro inte något annat.... :-)
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
JimmyH: Ja det var en rejäl överkörning... den glömmer man inte. Ekman blev väl avstängd för den vill jag minnas.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: Man behöver inte vara ernie eagle och man behöver inte vara Niklas Wikegård när man bedömmer en situation.

Jag har väldigt svårt att se någon medveten handling av Riku Hahl som i stort sett bara har ögonen på pucken och i mina ögon företräde på vägen mot den. Tero Leinonen kliver ut framför Hahl som har hög fart och ja, kanske kanske att han skulle kunna hoppa runt honom på något mirakulöst sätt men skulden till kollisionen har ändå Leinonen. Därför är det antingen bedömningen eller regelboken som är felaktig i fallet anser jag.

Någon konspiration har nog inte herr Andersson mot Timrå, han gör självklart sitt bästa och Niklas Wikegård har svårt med att Timrå leder serien plus att han fick ta lite egen revansch för Timrås gnäll på honom då det kritiserades rätt hårt då Nisse Ekman körde över Kiprusoff under grundserien 04/05.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse: "Jag ser ju en del matcher med, till skillnad från dig...."

Och ändå brukar vi väl till absolut största delen ha ungeför samma åsikter om det mesta?
Mao: man behöver inte alltid springa på träningar och se alla matcher, för att kunna bilda sig en uppfattning om det mesta.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: "Du är själv ingen expert bara för att du springer på några träningar..."

Jag ser ju en del matcher med, till skillnad från dig....
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Sune: Då handlar det om ett sk. "Judgement Call" från domarens sida. Tycker han att målvakten gör som du skriver så ger han givetvis en två till målvakten för interfierence...

Men i det här fallet så är det klart att spelaren proppar målvakten... Ett dåligt beslut i stridens hetta. Fult? kanske kanske inte, men likväl en pååkning och därför befogar detta en utvisning.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse: Mitt inlägg handlade om exakt det som du själv säger:

"Fast jag har svårt att tro att "Kuben" skulle ha något slags Timråhat som EE hävdar. Han bygger hela sin tes på att Kuben är från Gävle och måste därför hata Timrå. Bara det visar ju att EE inte har så värst mycket kött på benen när det gäller saker och ting."

Måste man ha sett matcher där Andersson dömt, för att ha åsikten att ngn konspirationsteori knappast föreligger?
Skärp dig, och sluta med dina töntiga kommentarer om texttv etc.
Du är själv ingen expert bara för att du springer på några träningar...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse: Man behöver självklart inte hata..det räcker med tydlig inre antipati för att det skall märkas...o märkas tydligt!
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse:

Jaha...så då kan målvakten bara åka ut framför en spelare och bli överkörd då...lika med utvisning? Mycket logiskt. Nä lägg ner..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
htikare: Jag kommenterade inte den här matchen specifikt. Jag hängde upp mig på Ernies påstådda teser om att Kunden skulle ha nåt slags Timråhat.

Ett ganska allvarligt påhopp på en av sveriges mest meriterade domare.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Sune: Det spelar ingen roll. Man får inte åka på målvakten, han är fredad så enkelt är det.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse: konstigt att alla Brynäsare nu konsekvent har denna enade uppfattning om just en gävledommare...o utan att ha sett matchen..

Nej det synns lång väg på isen att Tomas omedvetet el, medvetet har lite el. mycket svårt för Tik..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
GävleLasse:

Brukar inte hålla med Ernie Eagle så ofta men i det här fallet har han faktiskt rätt. Det verkar som om Tero först tvekar att åka ut och i sista stund åker ut och petar mot pucken. Rätt glasklart om man studerar situationen nogrannare faktiskt.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
htikare: Huge ser INGA matcher, förutom de som går på TV.

Hans största källa till sina analyser är text TV och det som skrivs. Alltså fabricerade fakta.

Fast jag har svårt att tro att "Kuben" skulle ha något slags Timråhat som EE hävdar. Han bygger hela sin tes på att Kuben är från Gävle och måste därför hata Timrå. Bara det visar ju att EE inte har så värst mycket kött på benen när det gäller saker och ting.

Vad gäller pååkningen ikväll så är det solklart att han körde över målvakten. Han har massor av tid att veja men väljer att köra över honom. Det skulle vara skoj att läsa reaktionerna om det var Backlund som blev överkörd.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: Du har inga som helst belägg för hur dan jag är på matcherna. Jag har skällt ut folk i egna led många gånger och ruskat på huvudet när det inlett visselkonserter i E.ON över korrekta domslut.

Straffen idag t ex protesterade jag inte ett dugg emot. Och jag kan dra upp fler situationer.

Sedan finns såklart tillfällen där jag har fel och är ute och cyklar - men vemär inte det?

Jag försöker se objektivt på matcherna men hymlar inte om att jag är färgad.

Däremot är jag till 98% resonabel och är beredd att ta en diskussion och kan medge när jag har fel.

Jag stoppar inte huvudet i sanden gång efter annan och tjurar som vissa andra HS-skribenter gör (därmed inte sagt att det är riktat mot dig).
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: Såg du matchen??
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
ernie eagle: Behöver man verkligen ha sett EN enda av era matcher där Andersson dömer, för att konstater att du är en i mängden av alla hemmafans, som oftast ser det dom vill se?
Och dom fansen finns i alla läger, så du behöver inte känna dig ensam...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Huge: Oväntat att en brynäsare skulle kommentera det hela. Du är ju djävulskt saklig när du kommenterar mitt inlägg och har ju sett 98% av Timrås hemmamatcher sedan -93 och har således en klar bild utav Anderssons bedömningsnivå.

Amen.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Sune: Varför skulle inte det uppfattas seriöst? Det är sanningen.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Visst.
Thomas Andersson har bestämt sig för att djävlas enbart med Timrå, och detta har han naturligtvis satt i system.
Det finns folk som även tror på utomjordingar och att månlandningen med tillhörande månpromenad aldrig ägt rum....
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
ernie eagle:

Hmm..."våldtäkt" på hockeyn kanske inte uppfattas så seriöst och moget av Mr Andersson är jag rädd för...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
ernie eagle: E.E skicka gärna detta utmärkta brev också direkt till de som sköter detta..vet inte vilken gång i ordningen man kännt så här när Tomas A. dömmer Tik...
Kommentera

Ett brev till Peter den store
Varför måste du envisas med att skicka Thomas Andersson till Timrå i sk "högriskmatcher"?

Är det alldeles omöjligt att skicka upp Ulf Rönnmark eller Ulf Rådbjer för att döma i Timrå.

Snälla älskade Peter - vakna! Thomas har aldrig gjort och då menar jag aldrig gjort en bra match i Timrå. Du får tro vad du vill om Andersson men grejen är den att karln är från Gävle och relationerna mellan Timrå-Gävle är inte de bästa. Dessutom borde du lärt dig vid det här laget att det alltid blir grinigt på isen när Timrå-Luleå möter varandra då måste du som överledare kunna uppvisa lite fingertoppskänsla och tillsätta en domare som klarar av att vara konsekvent genom hela matchen och inte hitta på en egen bedömningsnivå. Det blir parodi på det hela till slut.
Studera matchvideon och återkom sedan till mig med ett sakligt svar på varför du tillåter denna våldtäkt på hockeyn.

Jag tycker det är helt värdelöst att se matcher överhuvudtaget numera där Anderrson spelar huvudrollen.
Vill ni att publiken skall vallfärda till arenorna i fortsättningen också är det dags att ni snart börjar ta oss hockeysupportrar på allvar som plöjer ner ofantliga summor till klubbarna.

Ge oss den respekt vi förtjänar och svik oss inte ännu mer Peter!

Vänliga hälsningar
Magnus Sjöstedt, obotlig hockeyromantiker och Timråfanatiker
Kommentera

« · 774134