1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588063 inlägg · 6217 ämnen

Ett brev till Peter den store

« · 774134 · » Till forumet


Sv: Ett brev till Peter den store
Swordster: Anledningen till att jag ändå tycker det är för att Hahl ser ut att göra sig lite större genom att sätta ut armbågen. Se bilden i länken.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
JimmyH: Wikegårds konspirationssnack var löjligt. Det kanske är ett självklart knep i hans värld, men knappast i andras.
Däremot tycker jag att domaren bedömde situationen rätt. Nog fan fick Hahl en plötslig ingivelse att fullfölja situationen. Korrekt med en tvåa, mer hade varit patetiskt.

I övrigt konstaterar vi en poäng, och det med viss glädje. Fem matcher kvar innan uppehållet, och varje pinne lär tas med möda. Som sagts tusen gånger - nu börjar bensinen sina i vårat sargade backbestånd. Nyckeln till sviten var försvarsspelet. Tajt, resolut och en bekväm arbetssituation för Backlund. Nu svajar det. Strålman/Kokko lirar på den berömda gränsen av vad som är fysiskt möjligt, Svedberg/Moe på...en annan gräns. Anständighetens, kanske. Men häng inte Svedberg. Det är inte hans fel att han är 5:e back istället för 8:e.

Positivt: vi har jävligt sköna 3:e / 4:e kedjor. Känslorna för Nylander blir alltmer av erotisk karaktär.

Negativt: förstakedjan. Det som var rimligt att anta på förhand - att Hedströms fysiska status lämnar en del övrigt att önska - börjar se ut som sanning. Hahl är förhoppningsvis den slow-starter han deklarerat att han är. Jag kan vara ute på hahl is, men jag har en smula skepsis till om hans playmaker-kvaliteter verkligen räcker till för att lyfta Pärssinen/Hedström till önskade höjder. Det är en bra kedja i grunden, kanske t o m jävligt bra. Men frågan är om den, precis som Krykov-linan, har möjlighet att bli överjävligt vass. För det krävs att en trio blir starkare än de tre ingående komponenterna.

Andrakedjan har väl också en del att bevisa. Även om man inte ska lyfta Warg till högre höjder än vad hans fjolårssäsong visade - dvs 22 pinnar som offensiv härförare - så har han mer att ge. Liksom sina kedjekamrater Nilsson och Hallin. Hade inte tredje-/fjärde funkat så bra hade jag velat komponera om kedjan lite. Tycker att det blir lite kantigt med två så icke-tekniska spelare bredvid en i grunden finlirande Warg. Men, men.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Bragd-Birger: Trött, trött. Byt ut Kokko mot Lotvonen, typ.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Poffa: Den bilden bevisar inget mer än att Leionen är UTANFÖR sitt målområde, i övrigt se mitt tidigare inlägg med regeltextcitatet...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
En som behöver bänkas är ju Johan Svedberg.. De var han som orsaka straffen! Sen så fumlar han i egen zon så dom kan göra sitt andra!! Bedrövligt på denna nivån!!!
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
JimmyH:
Håller med dig..............situationen kan liknas vid en person som kliver ut i gatan mitt framför en bil i hög hastighet.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Swordster: Seriöst, såg du hockeykväll?
Hahl kunde mycket väl ha undvikit, eller i alla fall försökt undvika kollisionen. På sekvensen man fick se ett antal gånger syns ju hur klart och tydligt som helst att han inte gör ens en minsta ansats att avänga undan. Snarare tvärtom, det ser mer ut som att han trycker till lite med axeln. Det där med "oavsiktlig kontakt" och "uppenbar ansträngning" finns inte med på kartan i det här fallet. En klarare utvisning får man väl leta efter.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Larionov: "Så här är det ibland, precis som för spelarna säger han. Man kommer inte riktigt in i matcherna. Jag är osäker på två av dom utvisningar jag tog, en på Timrås Strålman och den i slutet på Riku Hahl då han attackerade målvakten Leinonen." (AB)

Tydligen tyckte inte ens Andersson himself att det var en särskilt solklar utvisning...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
mikenomad: Mmmm... men förmodligen hade Kuben inte sett sekvensen på video när uttalandet kom. Jag tycker det är en solklar tvåa, av de orsaker jag tidigare angav. Skulle vara kul att höra Kubens kommentar efter att han fått se sekvensen igen. Nog skulle jag bli mycket förvånad om han fortfarande var tveksam.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
mikenomad:Du glömde att klippa och klistra in det här...

"- Det protesterades mycket från Timrå efter den här händelsen, men man får inte glömma att målvakterna aldrig är tacklingsbara, säger Thomas Andersson."
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Lumber Jack: Tja, jag ville väl mest påvisa att SÅ himla solklar var inte utvisningen Behöver ju inte innebära att den var direkt felaktig...
Kommentera


Sv: Ett brev till Peter den store
Bragd-Birger: Med mitt mattsvarta tolkningsföreträde av ditt (törs man skriva lysande?) inlägg så knallar Timrå IK mer eller mindre på knivens egg...

Lär väl inte dröja innan "grågubbarna" dyker upp med sina dystra plakat om att "slutet är nära" bland de allt mer glesnande och vindpinade tallbestånden på EON-arenas ödsliga parkering.

Snart vankas ångestfestivaler och sörjande gråtetåg, där hålögda supportrar stirrar tomt och hopplöst i skyggan av grå fabriker där endast långa skuggorna från de mäktigt sakrala sodapannorna ger hopp.

Nya valiumalternativ, stora som ishockeypuckar, lär marknadsföras med framgång i dessa trakter...

Pölsa är en underskattad maträtt! Timrå IK lär leda elitserien, men det är lika betydelsefullt som flinet hos en tandlös kratta, när man inser att mörkermännen från Linköping spelat två matcher mindre...

Det är aldrig för sent att ge upp.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Smokey/Småland/ALLA Tikare: Ying och Yang, Svart och Vitt, Rulltrappor och Domustrappan .. behövs för balansen ;-)
Satan i gatan vad glad och stolt jag är för att man är med i denna sköna klan...TIMRÅ IK. Vi vinner, vi vann.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Man må kanske väga in att domaren skall fatta sitt beslut direkt, nere på isen. Han kan inte gå hem och titta tio gånger på videoinspelningen av hockeykväll.
Visst... En tvåa kan jag köpa för smällen. Men att få det till att Andersson medvetet skulle misskreditera TIK är att gå lite långt. Jag tror snarare att det var följden av pååkningen som renderade skarpare straff. Det blev en rejäl luftfärd och en dålig lndning för Leinonen. men som sagt... Han kan inte gnugga reprisen i slow motion heller. Han skall döma direkt!

Andersson missade en del solkalara TIK- utvisningar i går oxå..
Vissa sekvenser tappar man andan och tänker "nu åker han ut" men nix..

Nyllet drog in klubban mellan benen på en Luleit. i egen zon, tog svängen förbi honom på utsidan.. utan att ta bort klubban! Piruett! och en lulespelare i isen... Andersson tittar åt ett annat håll..Spelet går vidare.

Den kritik jag kan framföra mot domare Andersson är väl att jag tycker att han missar en hel del på planen.. Kanske mer än andra.

Straffen?
Tja! En bedömningsfråga.
Lueliten blir kapad.. Solklart. Men om han kan bedömas vara fri med målvakten kan diskuteras. Han hade ju Svebba i ryggen. Inte 1,5 meter bakom. Utan i ryggen.
Men visst. Han var förbi Svebba och hade bara Backlund kvar.
(Förbannat snygg straff förresten)
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Janken: Var väl ändå Hahl som hakade han på straffen va ? Svebba hade ju gjort en kullerbytta för länge sen när Lulekillen blev fälld.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Uddan:
Och vem tar hans plats i dagsläget???
Håller med om att Svedberg har det tufft men alla ni som "hänger ut" våra egna spelare tycker jag bara är patetiska, stötta de våra istället, tror nog att dom presterar bättre med stöd än massa skit.
Ni börjar banne mig låta som vissa Brynäsare.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
FM:
Stämmer bra..
Men han hade Hahl i ryggen.. Han hade inte lyckats komma helt fri från Honom.. Där är poängen.
Han var förbi... men var han att betrakta som "fri"?
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff:

Jag håller med. Varenda ord...
Vi leder ju för faen tabellen med 10 p.
ALLA vill spöa TIK nu!
Ingen åker till E-on med tanken.. "tre enkla pinnar" och underskattar TIK.
Vi får räkna med dödstaggade motståndare under resten av säsongen.

Våra grabbar gör ett gott jobb. Men allt kan vässas, förbättras och förfinas.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff: Bara tre spelare i timrå har bättre +/- än Svedberg.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Janken: Sansat och klokt. Gott så!
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Moverare:
5 spelare har bättre i +-.
Robba,.Strålman;Hahl,Kokko,Jonte.
Johan Andersson har samma som svedberg...

MEN...
Svedberg är faktiskt tredje bästa back i TIK just nu.
Kan inte vara kul att se dessa fakta för alla som totalt sågar Svedberg..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff: Kan +/- statistiken påverkas av speltiden och då främst i boxplay? jag vet inte ..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
actionleif:

Av speltiden: JA!

Av boxplay/powerplay: NEJ!

+/- räknas endast när det är lika många spelare på planen..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff: Enligt swehockey.se är det bara tre som har bättre, nämligen Hahl, Strålman och Carlsson. Kokko och Hedström har +5, samma som Svedberg.
Kommentera


Sv: Ett brev till Peter den store
Gidde:
Svedberg är en riktig Klassback.
Lugn, trygg o stabil.
Frågan är om han inte blir kvar och man väljer att sätta Moe på bänken och Kalle som 7:e när Sanny o Kalle är tillbaks.

De flesta förstår inte hans storhet.
Precis som Jesper Jäger, kommer Svebba snart att blomma ut till en fullfjädrad klassback i klass med Lidas o Jönsson.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Moverare:
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att deras stas räknas högre fast dom alla har +5
Kokko 10+ -5 (14 plats i ES)
Hedström 9+ -4 ( 16 plats i ES)
Svedberg 8+ -3 (17 plats som han delar med J Andersson)
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
actionleif:
Mycket läsvärda artiklar. Det är så tråkigt att de till och med kan erkänna efteråt...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Moverare: Enligt swehockey.se är han också rankad sist i laget.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Jen:

"Det är så tråkigt att de till och med kan erkänna efteråt..."


Tråkigt!?!?!?
Det är väl bra att en domare kan vara självkritisk.
Där har du ju en chans till förbättring.

Jag tycker att det tyder på en viss ödmjukhet att efteråt kunna säga att det kanske blev fel. Dock är det ju så att dömt är dömt....

Som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Domaren skall ju döma direkt... Utan att se reprisen fyra ggr i slow motion.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Captain Crash: Rankingen går efter poäng.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Moverare: Precis. Och likväl sist av de med 0 poäng, trots sin fina +/- .
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Captain Crash: Och vad spelar det för roll. Hellre 0 poäng än att ha gjort fem och varit inne på 10 baklängesmål.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff: Kalle skulle ta hans plats,även fast han är skadad!!!
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Janken: Haha så du menar att Jesper Jäger var/är bra? Ojoj va du på nån match när han spela me Timrå?
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Uddan:

Jäger var klockren!
Speciellt i defensiven.
Det fanns ingen back som med samma trygghet och precision kunde lugna ner spelet och sedan starta ett uppspel som Jäger.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Janken: Jäger var skitdålig året han var i TIK....

Dålig och rädd.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Uddan:
Varför gör han inte det då?
Jo skillanden är att Kenta kan hockey och inte du...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Moverare: Var det en fråga? Det spelar roll till den del att du med statistik inte kan göra Svedberg bra.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Shadar Logoth:

Jäger var/är missförstådd och underskattad.
Precis vad vi skulle behöva i nuläget. En klassback som kan få tillbaka lugnet och stabiliteten i försvarsspelet.
Nubben borde ta kontakt!

Han får gärna försöka få tillbaks De Rouville som avlastning till Backe också..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Janken: De Rouville....?
Hoppas att du skojar...är väl den sämsta vålvakt vi haft sedan Manne.

Jäger en klassback.....?
Vi ser på ishockey på olika sätt den saken är klar.
Tror och hoppas att du är ironisk.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
TIKbiff: Jo men han är ju tränare åxå han inte jag!! Du fråga vem som skulle kunna ta hans plats och ja svara! Sen så skulle många kunna ta svedbergs plats. De är inte bara en halvskada Kalle som skulle göra de.Ta in en junis istället..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Shadar Logoth: Manne var helt OK. Dyrén var däremot rätt blek.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
El Maco: Om han var helt ok varför försvann han då?
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
El Maco: Vem var den andra målvakten under den tid när Peter Toresson var aktiv...?

Minnet sviker mig där.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Shadar Logoth: Cederström och sen han som kom från Husum.... Men vad den senare heter kommer jag inte på...
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
Shadar Logoth: För att Ahl kom. Han var bättre.
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
El Maco: Näsström hade vi väl nån som hette..
Kommentera

Sv: Ett brev till Peter den store
El Maco: Imponerad.... :-)
Cederström....har aldrig hört talas om honom.
Brukar annars ha ett alldeles för bra minne.
Kommentera

« · 774134 · »