liston: Visst det är bra att träffa mål och skjuta styrpuckar men kan man få ett hårt skott på mål så kan det gå raka vägen förbi en skymd målvakt och om det tar på målvakten så blir det retur. Tycker snarare att returerna är farligare än styrpuckarna när målvakterna i regel är ganska stora nu för tiden....
Det jag tycker är det absolut största problemet med backarna eller PP i huvudtaget är att man tar skott från FEL positioner. Förvisso skott från blå men från sarghörnen. Målvakten skär av vinkeln och styr lätt ut puckarna i hörnen. Mer skott från mitten. Dessutom så går dom skotten nästan aldrig att styra in. Det finns ingen otäckt yta helt enkelt.
Olle: Ibland har hårdheten i skotten mindre betydelse, dom prickar mål och har man folk på målet blir det farligt. Nilsson kanske inte producerar mål som man kanske borde kräva, men han jobbar, tar mycket skitjobb och det är vad jag uppskattar.
Håller med om att Berg kan vara passiv på blå många gånger, men han prickar mål många gånger pga. att han inte tar i för hela TIK och kung Kenta utan försöker hitta målet.
liston: Nilsson jobbar väl bra men producerar han tillräckligt?
Styf är väl hyffsat skottvillig men han skjuter långt ifrån lika säkert och siktat som vad Aalto gör....för att inte tala om hårdheten :) Berg har jag grymt svårt att placera...tycker inte han verkar vilja skjuta och spelar alldeles för avvaktande på anfallsblå.
Olle: DEt finns fler. Styf och Berg på blå, låt kryckan styra Hagos och Hallin på mål tillsammans med Magnus Nilsson som jag tycker är en av ES mest underskattade spelar. Vilken nytta den grabber gör med sitt ivriga arbete.
Ambroo: Jag håller fullständigt med dig. Jag sitter och svär och gormar framför teven varje gång..."pucken till Aalto pucken till Aalto!" men ingen hör mig :) Han har ett ruggigt bra skott när han får den där sekunden att ta emot och ladda men på något sätt så jobbar sig powerplayet uppåt mot blålinjen så att försvararna kan skära av vinklarna så förbannat enkelt. Nä försöka dra i sär boxen mer och släng puckarna på Aalto. Han används alldeles för lite.
liston: Det låter självfallet inte fel...en riktigt mysig uppställning :) Men man får ju tänka på hur PP uppställning nr 2 ska se ut också...jag ser gärna Modin på backen i ett PP men inte tillsammans med Aalto..."kaka på kaka" ;)
Olle: Om vi ska snacka skott så förstår inte jag att man inte kör nonstop med Aalto i PP, som det är nu spelar han 30-40 sekunder...titta bara på hur FBK använder Chara, han spelar i stort sett hela tiden i varje PP.
Det är bara mata Teemu med puckar och köra med två man framför mål, det skulle bli livsfarligt varje gång!
Olle: Man kan väl tänka sig då att om nu Modin håller sig på isen och Manderville spelat hela matchen så kunde Hedström och Manderville stångas framför mål medan Zäta styr och ställer och Modin och Aaltoo dunkar på mål, schysst uppställning eller?
Olle: I och för sig men den gång som han prickar mål blir det oreda så varför inte i just en sådan match. Ut med måli in med Modin på blå och låt han dunka, alltid skrämmer han nån, eller så blir försvarande lag rädd att man ställer en gubbe på han då kan de andra lira. Hypoteser men ändå.
liston: Dum grej i kväll men annars så jobbar ju Modin bra ute efter sargen. Stor och stark men fan att han aldrig kan ta mer skott i anfallszon. Dom enda skotten han får på mål avlossar han utanför blålinjen och då spelar det ingen roll om han så skjuter hårdast i NHL...dom puckarna går inte in.
Just det sista du skriver tror jag mycket på, man har ju sett tidigare under säsongen att övriga tagit ansvar och lyft sej en nivå när han inte varit med.
Ambroo: Det har du antagligen helt rätt i men jag tycker ändå att Hagos kan "äga" anfallszon bättre än Nordgren. Han bågar lättare in i slottet men sen tar han kanske inte lika många skott som han borde.
Jonsson tycker jag går neråt i form...Lindström har jag varit skeptisk till länge men jag tycker att han börjar ta betydligt större ansvar och tar inte längre dom där korkade utvisningarna. Tycker att han går bra på kropp och läser spelet mycket bättre än tidigare.
Jag hoppas verkligen att du har rätt angående ett välbehövligt uppehåll för Nordgren, Hagos osv för om tredjeplatsen ska säkras så krävs det nog att man hittar tillbaka till tidigare form. Gillar inte hur den här formkurvan pekar för tillfället.....
liston: Det håller jag såklart med dig om. Dock var väl Modin inte så väldigt het just i dagens match, kanske. Han hade väl nåt skott på mål i andra perioden som skapade lite oreda för Gerber, men i övrigt var det tunnsått från hans sida.
Martin Gerber förresten, för mig är han i den författning han visar upp just nu blott en skugga av den målvakt som gjorde vrålsuccé i ES 2001/02. Kan man bara störa FBK´s rätt tröga backar lite mer går dom absolut att komma till tals med i ett slutspel.
Ambroo: Apropå landslaget så lyssnade jag på matchen via sportradion. När sändningen skulle summeras kom rapporterna om att Foppa fått båtbenet avbrutet.
"Det här kan betyda att han missar resten av säsongen"
"Ja, framförallt kan han missa VM" svarade L-G Jansson. L-G är bara för rolig. Undrar om det är det Foppa tänker på när han sitter och väntar på röntgen på Ö-viks lasarett och kliar sig i skägget med den friska handen. "Faan också, jag kanske missar VM..."
Det är nästan poetiskt, när hela Ö-viks våtaste önskedröm äntligen är ett faktum och Näslund och Forsberg står på isen i Modotröja samtidigt så blir det bara för en match. Tråkigt för svensk hockey. Och jag menar det verkligen.
Däremot tror jag att Modo kanske till och med blir bättre av det här, nu måste utfyllnadsmassan börja prestera de också.
Olle: Det är ju därför Pelle allt som oftast går in och tar teken...
Nja, jag är skeptisk...i likhet med Nordgren så tycker jag att han tappat väldigt mycket sen Baltica. Att han har förkärlek att hålla puck lite väl länge och ställa till det är något som kan reta gallfeber på en nåt enormt! Men jag tror det har mycket att göra med att han är sliten och inte riktigt fokuserad, för i början av säsongen såg det ut som om han gjort sig av med den ovanan, men som sagt nu efter jul har den svagheten visat sig igen.
Det är samma med Lindström och Jonsson, undantaget dock Hedström som verkar kunna spela sig i form istället för att träna...nästa gång hoppas jag att man gör likt Frölunda och inte skickar nån till den turnering.
Känns som att SHG kommer perfekt in i bilden, för det lär bara vara Zäta som tar plats och då finns det tid för övriga att träna ikapp.
liston: Årets upplaga har alldeles för många tiominutersutvisningar. Även om det inte ger några numerära underlägen skapar det en massa röra i uppställningarna. Jämför med Klöbben, två matchstraff och inte en enda tia på hela säsongen. Där har Onkel Fester ingjutit disciplin.
liston: Man kallar det nog frustration, skulle jag tro. Givetvis väldigt onödigt att plocka bort sig själv ur resten av matchen, men förklaringen är nog i vilket fall just det.
Linkan: Märker att frågan gäller Mandervilles armbåge på Berlund, men ingen diskutrerar Soureys armbåge på Söderström tror jag det var. Är inte det lika illa?
Vad säger man sedan om en så rutinerad spelare som Modin som lyckas plocka sig själv av isen?
Frella: Inte bara Koskinen som går bort sig. Krükov är inte snabb men........
Förbannat att lagkaptenen ska dribbla vid offensiva blå och tappa pucken. Orutinerat. Synd, för Robban gör en hyfsad sista period.
Koskinen behöver matchträning och självförtroende. Just nu är han sämre än L Jonsson i den egna zonen.
Tur vi har Styf och Berg, som i alla fall har kyla och blick att spela ut pucken lugnt och säkert ur egen zon.
Modin dundrade ju ett slagskott mot domaren från två meter. Det borde väl rendera i 10 min väl? Synd att inte Modin kan skjuta så där hårt vid matchsituationer.
Jäkligt synd att Timrå har en förkärlek att bjuda på misstag och enkla mål. Fick iofs ett enkelt och turligt mål genom Robban.
Nu kräver vi tre poäng på lördag mot Marcus Matthiasson.
Ambroo: Precis. Något som jag dock funderat på är varför man inte trycker ut Hagos på en kant istället för att ha honom på centerplatsen. Han checkar förbannat bra och kämpar riktigt mycket men han kan verkligen inte teka. Han ligger nästan alltid under snittet av vad som är godtagbart. När han inte blir bortplockad så misslyckas han med att låsa i viktiga situationer. Han kanske tog det defensiva jobbet bra denna match men annars så tycker jag det verkar som han gör felprioriteringar i 7 av 10 situationer och spelar pucken helt fel. Exempelvis Brembergs frispelning mot SSK sist.
Olle: Det känns lite som att tåget gick idag i kampen om andraplatsen. Åtminstone en liten rälsbuss. Sur upplösning i de två arenorna med osannolika duon Pihl-Kåmark som fixade ytterligare två poängs försprång till Klöbben.
Det är lite grand läge att titta neråt i tabellen. Inte för att jag tror att vi missar topp fyra men det är intressant att se vilka som placerar sig femma och sexa. Hade vi varit topp två hade jag varit tvärsäker på semi, inget av lagen som ligger och krigar om sjunde-åttonde tar Timrå i bäst av sju. Nu är jag lite orolig.
Manderville: Vad jag hört och delvis sett själv så har Kipper kört ganska hård träning med tarvainen efter ordinarie ispass sen före LHC matchen och framåt . Så han är inte i hundra % form än vilket syns på timingen ibland. Men han är säkert på väg upp nu. Sen tycker jag nog att Kapanen har en j-la bra inställning och vinnarskalle - bättre än Kipper på det området tror jag, sen kan ju Kipper ha det också men visar det inte på samma sätt som Kimmo. Kimmo har heller ingen matchvana än... dags att han får stå snart..
Ev så kan ju NHL starta inom kort och då måste det nog värvas en bra målvakt, varför inte Antero Niitymäki som tillhör farmarligan men nu spelar i Ryssland eller Jussi Markkanen om han får fortsätta i farmarligan..
Sen måste vi nog värva en back + en riktig målskytt oxå och gärna en tung defensiv center som är bra på rören, om man nu får önska litegrann
tjobba: Kalle Koskinen står ju på fjärde målet av nån anledning i famnen på spelar som redan finns där istället för att täcka av den tomma ytan. Kalle stirrar för mycket på puck. Men alla mål är individuella misstag, oavsett vem vi anser som gjorde dem så måste de minimeras, spelar ingen roll om det kommer proffs förstärkning framåt, då det är bakåt vi gör våra misstag som kostar oss poäng match efter match.
Ambroo: Orkar man inte så kör man kortare byten. Så länge man ställer sig på fel sida av spelaren, väntar ut pass istället för att möta dom och inte går in för att komma ut först med pucken då ska man fan inte spela för då är man enbart ivägen på planen.
MB: Det är ju det också, effektiviteten är inte så pass hög som den var tidigare på säsongen och det håller inte i längden att bara en lina producerar..
Näe nu väntar man med spänning på vem/vilka förstärkningar det kan tänkas bli.
Ambroo: Fick inte gahna en riktigt ful smäll i den första halvan av matchen? Kan ju vara något sånt.
Men Nordgren måste fan börja titta lite på Hagos checkande. Killen ställer sig ju och väntar på pass i hörnet och när det kommer så kliver han bakom backen och verkar på nåt sätt vänta på den där 1/20-gången då pucken hoppar över klubbladet på backen och friställer honom. Det är patetiskt att se.
Kan bara lida med pojkarna... taktiken stämmer till fullo i den tredje perioden och man har klart övertag på färjestad.. hade det varit någon rimlighet i det hela hade Timrå fått poängen.. Nilsson, med bättre träff hade han avgjort, så händer detta med Kåberg.. Där måste jag klaga på KalleK som helt klart skulle ha brytit redan vid blå linjen, pojken är inte riktigt i matchform, känns det som
Bara att bita ihop, vi har bevisat ikväll och flera gånger förut att vi aldrig viker ned oss, det här kommer bära långt ändå, och Malmoe får igen detta på Lördag, var så säkra..
Ice Tea: Det är ju det jag menar, han håller inte när tempot är så här.
Jag hoppas för hans skull att NHL-lockouten tar slut, även om jag för egen del inte vill det, men det är bara för sorrgligt att se en gammal hjälte göra bort sig så pass mycket som han gör..
MB: Det är dessutom det avgörande målet som han får stå till skuld för...
Jag förstår inte varför man bänkar Gahna när man går ner på tre femmor istället för Kryckan (vilket är ett otroligt passande smeknamn idag), karln gick ju på knäna sista 10...
Jag brukar inte kritisera Kenta, men han valde helt klart fel gubbe att sätta på bänken.
Satan i helvete att Kiprusoff ska släppa in så billiga mål i match efter match. Tycker att Modin får ta på sig 3:a målet när han tappar pucken i anfallszon och FBK får en snabb kontring. Är det bara jag som tycker att Kiprusoff är överreklamerad. Jag vill se Kapanen i mål i slutspelet.
Men han är skotträdd...