Hockeyguru: Känslan säger mig vi kommer ha Lander trots allt. Förstå mig rätt nu, jag Älskar Dahlén, men där snackar vi nog 2 nivåer över Dahlén sett till spel och ledarskap. Även om Dahlén kommer vara där en dag också. Då kommer vi ha en härförare att bygga kring och vem vet med Dahlén, kanske blir besvikelsen för stor om vi ej går upp och suget att få spela med Lander och få se och lära på träningar sporrar han till en sista säsong i HA?
297: Precis det jag skrev. Men alla dessa domedagsprofetior måste avta. Vi förlora en match i bäst av sju, återigen på ett väldigt märkligt sätt. Som jag skrev tidigare, tar hellre en sån här förlust än en förlust där Löven är bättre än oss. Denna match förlorade Timrå på eget bevåg, inte att Löven gör något bra.
Sputnik: Hoppas verkligen att du har rätt! Det enda jag vill är att se mitt kära Timrå spela SHL igen och så småningom spela slutspel , skulle göra vad som helst för att få uppleva det igen.
Jag klarar inte mer, är för klen för sånt här! Kommer på riktigt behöva bli inlagd på psyk om vi inte grejar det här nu!
"Det här var värsta tänkbara starten för Timrå IK.
Från Timrålägrets håll har man varit tydliga med att det inte spelar någon roll att man har haft svårt mot Björklöven i seriespelet, utan att det är något annat när det är dags för slutspel.
Men när Björklöven nu resultatmässigt körde över Timrå är det mer än 1–0 till laget från Västerbotten.
Mentalt är det här tuffare än någon annan förlust under säsongen.
Timrås förväntade förstakedja sågs knappt till, det var få vunna närkamper framför mål och Jacob Johansson gjorde tyvärr en av sina sämre insatser den här säsongen.
Men det stora problemet fortsätter att stavas effektiviteten.
Timrå IK gjorde flest mål i grundserien, men har sedan dess haft orimligt svårt att få in pucken mellan stolparna trots trafik på mål.
Vad det beror på och hur man ska få ordning på det? Ja, den som det vet kan nog slå en signal till Fredrik Andersson och Ante Karlsson.
Nu är det viktigaste för Timrå IK att ladda om och vända det här direkt. Annars kan det vara över redan på torsdag.
För med 0–2 i matcher inför ett dubbelmöte i Umeå är knappast oddsen på Timrå IK:s sida."
Sputnik: man kanske skulle spela lite mer kaoshockey med hög press och ligga äckligt nära, den typen av spel är jobbigt att möta. Däremot så blir det ju mer av att man stressar till sig chanserna istället för att sätta upp ett spel där man lirar till sig målchanser. Tror tyvärr att Timrå har en begränsning där, det är ett lag med många skickliga spelare som vill lira och kladda med pucken i tid och otid, i slutspel ges inte samma utrymme för det, matcherna blir lite tightare. Samtidigt rent statistiskt kan inte detta oflyt hålla i sig över tid förr eller senare får man betalt, förutsatt att man tar tag i det som stundtals brister, rakare på mål, få stopp i spelet samt bättre disciplin i hemjobbet på flera. Sedan måste man betänka att det är människor som spelar, kan inte vara alldeles lätt att heta Jonathan Dahlén med allt fokus som det är på honom, grym lirare men han är människa han med. Bara kolla härinne har han en dålig dag så kommer det en massa kommentarer om han verkligen är så bra, men vad fan han behöver väl inte bevisa mer, han är grym punkt.
Hockeyguru: Jo samma här. Detta slutspel med allt som det hänger på det gör att man är som ett vrak. Kommer vi en dag spela SHL och slutspel där har jag bestämt mig för att minnas hur man kände i ett ångestladdat kval antingen för att gå upp eller spela sig kvar. Då alltså bara njuta av att vi spelar ett slutspel där värsta som kan hända är att det nalkas en ny säsong i SHL. 🙂
SMÅLAND: Vissa tycker att vi borde satsa på Ohre nu. Han har ändå spelat stabilt och vunnit nästan alla matcher i år. Men plockar man ut Johansson blir det svårt att plocka in honom igen så tror inte på det. Det skulle göra hans självförtroende sämre att bli utbytt. Jag tror och hoppas att han har en bättre match imorgon, bättre hjälp av backarna och att vi sätter fler chanser.
Zäta75: Enligt mig är det inte Johansson som gör vi förlorar. Han är nog revanchsugen och kommer garanterat göra en bättre match. Jag hoppas spelarna får hinna se lite videos innan morgondagens match och se hur man kan ändra på spelet. Vill inte se en till match med duttigt anfallsspel och dålig backcheck.
8906: Jo håller med dig, däremot är väl Dahlén största utmaning att se till att de "dåliga" dagarna inte kommer allt för ofta i ett slutspel. Man vill ju se han mer delaktig i spelet överlag. Inte så att man förväntar sig 5 poäng av han varje match men att han i allafall blir mer delaktig och framförallt hittar vägar att få ett vägvinnande spel när han möter bra defensiv som nu i slutspelet och kunna utmana mer själv med puck i 5 mot 5 och inte bara när det uppstår ytor i PP etc. Skall han ta nästa steg i SHL och NHL så är det ju fler nivåer upp i just det defensiva spelet och att kunna hitta nycklar där.
Finns ju många fall där spelare öser in poäng i HA men förvsinner när man tar steget upp till SHL i princip.
Ett annat problem är också att löven har det mentala övertaget nu, vinner en 7:e avgörande match mot BIK och sen första nu i finalen dessutom med 4-5 spelare borta! Blir inte lätt att vända detta. 0-2 imorgon så är det hejdå
Hockeyguru: Där har du fel, det är hej då först efter fyra förluster. Jag vet inte vilken match ni såg på, men att säga att Timrå var utspelade känner jag är en överdrift. Effektiviteten och närkampsspelet måste upp ja, men att det skulle vara kört? Lägg ägg i ett tomteskägg.
Ni har hela sommaren på er att gnälla om detta går åt helvete, men nu är det dags för 100 armhävningar, två skålar havregrynsgröt och därefter vila som gäller. Match i morgon igen och då är grabbarna taggade till tusen kan jag lova. Men som tidigare så är tålamod nyckeln...
Dr.Krykov: Köper inte riktigt det resonemanget. Fram till 3-1 var det en jäkla märklig match, därefter är löven solklart det bättre laget (inte offensivt men det behöver dom ju inte vara heller). Man kan ju orda om vad som skulle hänt om dom inte haft en bekväm ledning halva matchen men det hade man inte behövt om Timrå levererat i första halvan av matchen. Tyvärr blir den här matchen exakt en sån där spökmatch mot löven som man intalat sig själv inte ska existera i slutspelet. Vi har svårt för löven helt enkelt.
Nisse på Mon or: Ja man kan ju undra. Ibland känns det som spelarna får leva i en skyddad bubbla och göra lite som dom vill. Frivilliga träningar m.m. Tycker det varit lite väl mycket floskler från ledarsidan att "tillslut trillar puckarna in" istället för att kanske identifiera saker som man kan tweaka här och där och individuell coachning.
Jonathan Carlson skadad. Timrå hemlighetsfull om på sättet han är skadad...nääääääääääääääääääääääää men kan det vara en huvudskada kanske? Vild gissning bara sådär....eftersom han fick en tackling i huvudet? Och lövenspelaren får två minuter för hur skulle man kunna stänga av lirare som Liss och Andreasson?
Lub: Jo är med dig, skönt med match redan imorn som sagt så slipper man grubbla för länge. Matchserien mellan Löven och BIK hann svänga 200 ggr kändes det som och Löven torska och klappa ihop stort ena matchen för att sedan dominera nästa. Det gäller främst att grabbarna kan nollställa sig till imorn och FRAMFÖRALLT inse att Löven inte är några oslagbara hockeyfantomer. Dags att brösta upp sig och förstå att man är i final av en anlednig och tro på det man gör och som tagit dem vägen hit!
thorwald: Jag sa aldrig att han borde ha gjort det. Jag sa att han gjorde det, vilket han gjorde.
Det var svar på nån annans kommentar om att Freddan inte coachade. Han coachade, sedan om han gjorde det bra eller dåligt värderade jag inte men coachade gjorde han.
KulltorpsOlli: Jonte är duktig när det är stora ytor, men spelar väldigt fegt och plottrigt. Tar heller inte fysiska kamper eller hemjobb som man kunnat önska. Rätt så besviken på honom faktiskt när jag vet att han kan mycket bättre.
KulltorpsOlli: Allsvenskans bästa poänggörare, bästa forward, kapten och bästa spelare i Allsvenskans bästa lag har inget att göra i SHL på ett tag på grund av en match? Det finns en bok som är reserverad för sådana påståenden.
Varenda spelare i Burkölen känns vassare än vad Timrå Ik ställer på isen.
Nervöst och stappligt.
Försvarsspelet är helt hopplöst.
Ingen skär av någon yta och samtidigt som de flesta tycks hamna efter ordentligt i man mot man spelet.
Jakob Johansson har en helt katastrofal match där inte något stämmer. Jag köper att det är en svår match men att stolpen har bättre räddningsprocent än Johansson för fan!
Det här blev ganska genant.
Men ska jag hitta något kul så: Hartmann kommer igång.
Hardegårds tackling på Plant.
Harald tycker det är för hård men har inget att gnälla över kopian på Albin Carlson...
Harald alltså...
Jaja! Jag har ingen bra känsla ikväll!
Men imorgon kanske man mår bättre.
Första kedjan får gärna steppa upp i 5-5
Det blir lite tramsigt om dom ska åka och vänta på att få spela med större ytor.
Dom får gärna anta utmaningen och leverera som tidigare.
Just det det smäller i plexit rätt ofta.
Jag tycker faktiskt bättre om det än fjomppuckarna in framför mål när man ändå inte är särskilt het på returerna.
thorwald: tycker det är svårt med Jonte. Å ena sidan vinner han poängligan och gör poäng ganska stadigt. Å andra sidan känns han inte alls dominant på samma sätt som tex. Björklund i BIK. Dahlén tar väldigt många avslut och det är så klart bra men tittar man till skotteffektivitet är han inte ens topp 25 i slutspelet. Då ska man väl egentligen rensa bort statistiken för en del spelare som spelat få matcher och trillat in nån enstaka puck på nåt sätt men ändå, du hittar spelare som Crandall, Liss, Pettersson, Kellen Jones, Thorell, Björklund, Linus Karlsson osv. Hartmann som fått mycket skit på slutet (inte minst av mig) hittar man på Topp 25-listan över skotteffektivitet. Men inte Jonathan Dahlén. Henrik Björklund och Crandall gör mål på ca 20% av alla skott dom tar.
Timrå IK ligger näst sist av alla slutspelslag i effektivitet, efter Almtuna. Vet ni vilka som ligger etta på den listan? Kanske ingen tillfällighet att dom är vårt ”boogey team”.
Precis som befarat. Denna final är inte en dans på rosor. Är mer eller mindre mentalt inställd på ännu en säsong i HA. Fast vi behöver väl inte ge upp alldeles totalt efter en plattmatch. Dock skulle jag bli positivt överraskad om vi till slut fixar det - och det är exakt vad man önskar ska hända.
söder över: Hardegårds tackling på plant är ju inte ens en tackling. Plant fegar och kastar sig på isen, Hardegård bränner in i sargen och landar sedan på plant.
Citat från Jönköpingsposten av klubbdirektören Agne Bengtsson..."Nästan alla spelare i HV71 har klausuler inskrivna i sina kontrakt som gör att deras avtal bryts om klubben flyttas ner. Detta gör att HV i nuläget inte vet hur värvningsstrategin inför nästa säsong ser ut." Vadå nästan alla? Trodde att med automatik alla kontrakt revs vid degradering. Vilka spelare vill inte ha klausul?
297: Jo. Såg ut något liknande i grundserien. En sån som Alexander Viklund i Björklöven hade 21.4%, Björklund i BIK 18.4%. Vår effektivaste spelare i grundserien är Albin Lundin på 19.8%. Timrå behöver betydligt mer försök för att göra mål. Men är ju rätt naturligt också när vi är spelförande och vi har fått dåliga lägen pga motståndaren backar hem. Men är väl något att jobba på att gå in i banan och våga ta närkamper. Att bryta mönster och luckra upp försvaret. Kan löna sig ibland om man dribblar bort nån back göra oväntade inskärningar eller så och får en utvisning med sig. Tycker inte alls om fipplandet med puck som Lööke och Dahlén sysslar med när de söker passning flera sekunder. Går alldeles för långsamt.
thorwald: framförallt tycker jag att Freddan måste sätta ner foten. Dahlén tar på tok för många avslut, inte sällan i ganska dåliga lägen. Om Timrå ska gå upp så är det för att lagmaskinen är välsmord, inte på grund av att Dahlén vinner matcherna på egen hand.
Vem fan kom på det extremt lökiga smeknamnet ”Burkölen”? Finns det någon logisk koppling bakom eller är det bara en produkt av lika delar tveksam fantasi och humor?
297: Tror de har snackat om att lägga puckar på mål för returer. Tyvärr är det ju sällan det blir mer än en tekning i offensiv zon eftersom avsluten lätt plockas av målvakten eller sitter mitt i magen. Nä de skulle behöva åka skridskor genom banan mer och göra fler soloräder. Sen skjuta för att göra mål inte bara för att få fin skottstatistik.
Om nu fiaskot mot Löven fullbordas. Hur lägger man upp kommande HA säsong? Serieseger och klara vid jul är ju ruskigt överskattat. Löven upp och ner hela säsongen, mest ner fram till slutspel men sen...är det tjatet om SHL som tog knäcken på de mentalt svaga Tikarna, eller vad? För mycket medgångslirare? Att Freddan gjort sitt efter detta torde vara klart, men vad är Ante Karlssons ansvar?
Gäller väl att bygga ett lag för slutspelshockey, med rätt karaktärer som kan ta den fysiska kampen. Man kan inte enbart ha lirare i ett lag som bara kan spela hockey på stora ytor.
Nisse på Mon or: Fast å andra sidan har vi spelat en av 7 möjliga matcher än så länge. Löven torskade sin första semi mot BIK för att ta ett exempel. Själv väntar jag med storsågen tills denna serie är över. Idag var jag mest frustrerad på att vi kändes så små mentalt. Hoppas på ett nollställt lag imorn. 💪
thorwald: Dalle har sju skott på mål idag, totalt tar han 12 avslut. Han ligger uppemot tio avslut per match, varje match. Ibland gör han tre mål, andra matcher inget.
Äh, helst av allt skulle man nästan bara stänga den här tråden nu och starta en Final 2-tråd. Det går inte att ’analysera’ detta på något vettigt sätt. Vi sätter oss i skiten genom att släppa in ett skott som är någon form av retroaktiv bestraffning för att vi tjatade på utjämnade kanter vid plexiglaset för 20 år sedan när Tomi Källarsson åkte in i den där kanten borta mot Färjestad. Lövens 1-2 ikväll är så sjukt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Den pucken är egentligen utanför spelet, men det är verkligen bara att acceptera. Tyler Vesel kommer givetvis aldrig lyckas med något liknande igen, även om han skulle försöka 5000 gånger.
Matchen förloras inte genom det målet, men att det gjorde Lövarna ”lätta i steget” är väl bara förnamnet. Efter en period har vi tagit 27 avslut, Löven 10. Efter två perioder har vi tagit 55 avslut, Löven 19. Efter tre perioder:
Timrå IK: 87. IF Björklöven: 32.
Vi verkar hänge oss till att göra en Vitryssland 2002-match per matchserie. Löven (och dess anhängare) tänker gärna att det är såhär de vinner matcher, och de gör de ju uppenbarligen också. De gör bokstavligt talat mål på allt ikväll. Albin Carlson är inne på tre mål, Jacob Johansson släpper för första gången på hela säsongen in fler än fyra mål i en match, vi släpper för första gången in sex mål i en och samma match på 63 försök. Vi släppte in fem mål hemma mot Tingsryd i slutet av serien, det är enda gången förutom idag vi ens släppt in fler än fyra och då kom deras femte i tom kasse.
WOW. Vad ska man annars säga. Det är sannerligen bara att skita i den här matchen och gå vidare. Nu vet vi förutsättningarna, vi måste orkestrera händelserna i matcherna bättre än såhär. Vi kan säkert få en guldstjärna för att 87 avslut på 60 minuter förmodligen är den högsta noteringen någonsin i den här ligan, men det vore en minst sagt klen tröst i sammanhanget. Nu handlar det bara om att förvalta vår dominans på ett vettigare sätt och att få deras vidriga självbild att rämna. Kanske ska man låta dem få hålla i lite puck också. Då blir de griniga på direkten.
Hockeyguru: ja att vi förlorar en match i en serie över 7 matcher är inte så farligt men att förlora 1a matchen känns inge bra. Det sätter tyvärr lite av tonen för resten av serien. Dessutom har vi slarvat bort hemmaplansfördelen (om det nu är en fördel)
Knylan: Jo jag ska vara tyst. Hoppas jag har fel och att första matchen bara var en Vitryssland som du säger. Vill inte sprida negativ aura, det är många matcher kvar.
Nisse på Mon or: Vet inte om man kan lasta J.J för särskilt många mål. Antingen gör de mål på snabba förflyttningar i sidled eller så friläget som Brown fick och han stänkte upp den i nättaket. 2a borde han fått i betyg.
Kolla på björklövens första mål. Sånna grejer skulle våra forwards också behöva göra. Skitmål visst, men det visar ändå att de vågar att utmana och skapa farligheter. I slutspel är det oreda som skapar mål, inte nödvändigtvis skönspel.
Situationen där han håller i och kollar på medan både deras målis och Rahimi ligger och simmar och sedan serverar 52 som tar den enda typ av avslut som deras målis kan ta (en fösare längs isen) är en bra illustration på hur det finns lägen där om man bryter mönstret så blir det kalabalik.
Bara genom att ta en båge med pucken blev det total oreda.
Den oredan skapar även Hartmann och Lodin när dom utmanar med fart.
Dahlén kommer visa sina styrkor den här matchserien det är jag relativt lugn över.
Lööke blev lite duttig med pucken och stillastående ikväll men när Hartmann kom igen och fick passet av Dahlén i pp då blev det träff!
Jag vet inte vad som hänt med Lööke men hans avslut som varit så vassa är helt som bortblåst.
Hardegård har exakt samma kurva.
När det gäller som mest så är dem båda som kattungar i avsluten...
Det är synd... laget tappar mycket bredd där.
Men ja... det är en match av minst 4 redan i morgon har man chansen att visa upp sig igen!
JJ hade en konstig match absolut men jag vill inte se varken 1-0 pucken gå in eller 2-1 pucken heller.
Fan det kändes som att varenda situation var livsfarlig och det kände garanterat utespelarna med för så skitnödiga som de så ut att vara var det länge sedan man såg...
Det var ingen bra match alls det här. Hoppas att det var en engångsföreteelse och att man tar och bjuder upp med mer lagspel imorgon.
En sak slog mig nyss. OM vi stöter på Brynäs i slutspelet. Nog 17 vore det på sin plats att Timrå IK bjuder in Lennart Jähkel att köra "Timrå tisdag" live innan nedsläpp då?