Pine Power: Och du har pengar till det i madrassen då, förmodar jag..? Vi TIKare ska nog vara mycket nöjda om BÅDE Zetterberg och Modin kommer, säger jag.
Köper dock din dröm fullt ut.. ingen sanndröm, tyvärr.. ;)
Det blir intressant att se hur Modo:s ekonomi kommer att påverkas av NHL gästerna. Det lär inte vara gratis. Ryktet säger att det kommer att kosta runt en mille/spelare i försäkringspremie. Självklart kommer biljettintäkterna och sponsorpengarna att öke men herrejistanes! 8-10 milj skiter man inte fram på muggen direkt!
Reality check här. Sammanlagt blir det 2 miljoner i försäkringspremier om man räknar in alla nio spelarna. Pengar som redan är i hamn tack vare sponsorer.
500 000? Om man räknar på att Foppa och Timander skriver ettårskontrakt med MODO och att resterande sju spelare är lockoutspelare så blir det två miljoner totalt. Varje Sedinare kostar t ex 100 000 i försäkringspremie.
Poffa: Den siffran höftade jag till igår, då det lät som MoDo skulle nöja sig med fyra spelare från NHL. 2 mille utslaget på fyra blir ju en halv mille/spelare. Nåväl.. att de som har mer betalt också kostar mer att försäkra det är ju också helt logiskt. Jag ville bara försöka räkna ut hur mycket detta skulle komma att kosta TIK ("Z" och Modin)..
Det som avgör försäkringens kostnad är ju hur mycket de kommer tjäna under hela sin kontraktsperiod. En spelare med femårskontrakt á en miljon per år kostar ungefär lika mycket som en spelare med ett ettårskontrakt á fem miljoner.
Sedinarnas premiekostnad var ungefär 1% av lönen. Räknar du på det så får du säkert en hyfsta korrekt summa för Zäta och Modin.
Poffa: Okej! Så försäkringsproblemtiken är bara en anka då? Då är det ju bara att signa friskt! Sen är ju frågan om hur "pigga" dom här grabbarna är i ES! Några av dom kommer säkert att glida omkring på en grilla och glänsa. Andra kommer kanske att lira för full!
Drömläge...eller? Storstrejk i Hollywood! Massor av sjysta brudar lediga!
Få se nu: Jag tar Julia Roberts! Frugan får flytta upp på vinden, fast om Julia blir förkyld kan hon få lite (sp)istid! Kommer att bli en helvetes vinter i sängen!
Kan det vara risk för en helvetes baksmälla också? Julia kanske drar! Kan det ta år innan äktenskapet funkar igen?
Varför nöja sig med att leta i Timrå eller Övik? Det gjorde du ju inte med första frun heller. Det finns gott om vackra, trevliga Tjeckiska, Slovakiska, Kandaensiska, Amerikanska eller Fisnka kvinnor. Eller så kan du kanske kolla dig runt i Östersund, Stockholm, Malmö, Göteborg eller Kvissleby för en riktig pingla.
Ersätt kvinnor med hockeyspelare. Det Orion menade var att de spelare som blir petade av NHL-spelarna kanske blir sura och inte ställer upp då NHL-spelarna återvänder till NHL.
Kevin O Shea: Jag antar att du inte Niar Poffa: alltså känner jag mej träffad. Substansen är rätt stor. Vad händer när NHL.drömmen tar slut och Zäta Foppa, Modin och Näslund åker tillbaks till sitt låglöne(?)-jobb i USA? Kommer det att behövas några Treo innan baksmällan går över? Kommer Elitserien att se jävligt tråkig ut? Är NHL-strejken bra för Elitserien, eller är den jävligt dålig???
orion: Orkade inte sätta mej in i liknelsen, förbannade surr om Julia Roberts (hon är ju inte ens snygg).
Klart som fan att NHL-spelarna skall spela i NHL, där dom hör hemma - jag tror att lagen på andra sidan vattnet har bundit ris år sin egen rygg när man inte vill/kan enas om ett avtal. Det är ju knappast spelarna som förlorar på en lock-out. Ishockeyn har ju inte jättestor status i USA, i jämförlese med de andra stora proffsidrotterna - och intresset kommer knappast att öka, med en lock-out...
Men när nu situationen ser ut som den gör, så tycker jag att Wikegård har en sund syn på hur vi tacklar problemet med en massa bra spelare på marknaden (läs earie eagles förträffliga intervju).
Om jag inte hörde fel blev Bettman sur varje gång någon nämde något om basket under presskonferensen ikväll. På tal om lockouter och andra sporter, alltså.
knaskamilla: Är det inte så att både Basketen, basebollen och den löjliga amerikanska varianten av forboll är mycket större komersiellt i staterna än vad vi kan begripa. Jag har så otroligt svårt att förstå vad NHL, får ut utav en lockout - javisst, kanske man kan strama åt ekonomin under något år - men man kommer att förlora något grymt i goodwill och PR, om det inte blir något spel i NHL. Och det kommer knappast att öka ishockeys populäritet i USA, dit man försöker styra de ekonomiskt svagare kanadensiska lagen. Endast spelarna kommer att tjäna på detta, eller tjäna, dom kommer i vart fall inte bli förlorarna i konflikten.
Så är det nog, ja. Det var väl också så att NBA låste ut sina spelare, och när de väl drog igång igen hade publikintresset minskat drastiskt. Eller kommer jag ihåg fel?
knaskamilla: Själv tror jag inte för fem öre att intresset kommer att minska efter ett års uppehåll. Jag tror tvärtom att man kommer att hypa säsongen som kommer efter uppehållet i god tid. Själv skulle jag vara frustrerat intresserad efter ettt uppehåll.
NuMo: Ja jag håller med dig jag skulle också vara ruskigt sugen att gå på hockey efter ngt dylikt! Men jag har för mig att baseballen tappade väldigt mkt på en liknande konflikt för några år sedan så får man ju tänka till lite, jag menar det är väl en bra mycket större sport därborta än hockey? frågan är då hur smart är det av nhl att drapå sig detta bekymmer?
Rink rat: Det stora problemet i USA är folks ointresse för sporten hockey, man går ju lika gärna på drägelbrottning mellan två siloconbröstade kärringar toppade med en gnutta gräddfil. I Kanada har jag svårt att se att alla plötsligt skulle börja Curla för att NHL tar en siesta.
knaskamilla: Nä, det var därför jag nämnde de länder som det spelas i. Men jag tror inte att USA är förlorat av just den anledningen att man redan nu inte är direkt intresserad men ändå går. Efter ett uppehåll så får silicontutttarna gå ett par förmatcher innan nedsläpp, sen är intresset igång igen.
65Selander: Ja, du ser där. Hur kan det komma sig att en stad i USA, som aldrig haft hockey hockey plötsligt är så intresserade av hockey att det lönar sig att köpa ett kanadensiskt hockeylag till folket i den staden?
Inte kommer publiken att svika bara för att det är uppehåll ett år.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Nälund: När gjorde han mål senast? Lär inte vara svårt att få han ur balans..
Zäta: The next one!
Modin: Skyttekung i WC - Säger allt!
Summering: Ska bli härligt med enkla derbypoäng i vinter!