Det absolut ENDA som var bra med den här kvällen är att nu med sistaplatsen under bältet i 10 dagar, så måste det t o m för strutsarna i ledningen vara helt uppenbart att det här som händer nu kommer att fortsätta att gå åt helvete om inget görs åt det mycket snart.
Nu kan vi alla fall inte falla längre i årets Elitserie...det spelar faktiskt ingen roll vad Challe och Nygård går för - det måste väck! Med de problem som finns i dagens trupp fungerar det inte att lalla på med ett fåtal nya spelare.
Smokey: Tja, idag var man i alla fall värd att vinna. Så förbannat synd.
Men lägre än så här kan vi inte sjunka. Det är ju alltid något.
Ta en välbehövlig vila. Rannsaka er själva. Firra nått förvärv, gärna en center och kom tillbaka som ett starkt Timrå IK.
Historian talar mot oss. Men inte fan ska vi lägga oss ner och självdö bara för det. Tyckte spelet idag talade för att det fanns en vilja. Låt oss hoppas att den är större efter uppehållet.
Vad sägs om att Timrå IK blir det lag som för första gången på flera år tar sig från botten och klarar nytt kontrakt? Ja tack!
Historien visar att det är väldigt svårt att vända en sån här tabellposition. Med den kassa karaktär som verkar finnas har man ju ännu mindre förhoppning. Inte direkt som Luleå tex, som i såna här lägen kan ta sig i kragen och kötta sig upp över strecket.
Symptomatiskt när TIK i en spelsekvens i andra perioden skapar 6 lägen på 20 sekunder. 3 ggr studsar pucken över klubban, 2 gånger får Axelsson pucken på stödiebenet och vid det sjätte tillfället ramlar Wandell. Det enda jag kan säga är att det såg tragiskt ut - Tragiskt
Vet inte hur fan man kan tycka att det är skönt med ett uppehåll. Personligen kan jag bara säga att nu ska man gå omkring med ont i magen i 10 dagar. Sedan VF borta - och kanske 7 poäng upp till strecket. Visst vill man hoppas på en vändning, men jag vet inte... Jag tror att jag jag får sätta personliga hälsan före och skita i detta. Orkar inte gå omkring och vara bedrövad som en zombie hela vintern och våren.
Nu vill jag inte lyssna till nått mer snack om kritisk situation för Timrå, nu har vi nått botten nivån vilket kan betyda att vi bara kan ta oss uppför, vi ligger ju redan sist. Vi kan inte komma längre ner i bottenslammet, å de vore väll fan taskigare om det bara var några få omgångar kvar. Vad skulle jag göra om jag vore ansvarig för det sportsliga i Timrå IK, svårt att veta då jag inte vet hur det är med likviditeten, för tyvärr är det den styr. Men samtidigt måste man riskera lite när man tappar placeringar, om inte man hänger på kan raset bli än värre och ingen vågar tro att ett kval är lätt fixat. Självklart måste föreningen se till vilka resurser som står till buds, men även om det finns slantar kan det vara svårt att hitta prima spelare just nu. Möjligen finns en del på andra sidan Atlanten, men har Linkan å c/o pejl på de uteslutna i NHL, någon ny Sloan vill vi inte ha hit.
I går var jag kritisk till ledningen för TIK, idag efter diverse utlåtanden så tror jag att man nu kommer göra allt för att komma några placeringar upp i tabellen. Att sparka Challe tror jag är fel, om inte nu spelarrådet har en avvikande ståndpunkt.
Nu laddar vi i tio dagar, sedan kör vi 5 segrar i rad, å hamnar i slutspel position, eller kanske som Challe skulle sagt, i vinnarhålet.
Abron: 2-3 matcher till med denna trupp och du kan ställa in dig på kvalserien,ny tränare eller nytt blod måste in,helst både och. Finns inget go eller jävlar anama i detta lag alls,finns absolut inget som tyder på att spelet ska bli bättre.
AndersN: Ett klart fall framåt arbetsmässigt. Med en center, en målvakt och en back under uppehållet så kan vi nog undvika KS. Men det gäller att agera nu och inte i januari. Om B och H ryktet stämmer så är ju frågan vem det är som sprider dålig stämning och vem som ska bort?
Frella: Vi är nästan överens,jag tror till o med vi kan undvika kvalserien utan ny målvakt,om den nya backen blir bästa eller näst bästa back och centern är riktigt riktigt bra.
Gick på matchen ändå idag då jag verkligen vill studera vad som är så otroligt fel i denna upplaga av Timrå IK. För mig är det fullständigt uppenbart vad felet är! Alla med någorlunda hockeykunskap borde se samma sak.
Det som det brister i är backsidan! Vi har för tunna, för svaga, för orutinerade backar. Det syns gång på gång i egen zon under matchens gång.
Man är ibland först för att hämta pucken men förlorar sedan närkampen i situationen efteråt, motståndarna får ta både två och tre returer, motståndarna får åka in i 'slottet' helt obehindrat, några av våra backar ramlar i närkamperna, man skyddar/hjälper inte målvakten tillräckligt.
Här! Precis här ska krutet (pengarna läggas) och INTE på någon ny målvakt eller center! Erixon, Moe, Persson väger alltför lätt i egen zon. Moe bör få spela i power-play, Erixon och Persson bör placeras någon annanstans.
Jag tror också det är därför Backlund tappade självförtroendet, han fick för lite hjälp ifrån backsidan. Kom ihåg att Backlund tillhörde våra bästa spelare de första omgångarna!
En Sanny Lindström, en Lance Ward, en Robert Schnabel behöves verkligen! Vi är i skriande behov av backar med pondus och tyngd!
Först och främst bör Timrå värva två stabila, defensiva backar, först därefter kan man fundera på om man ska ta in ytterligare en tredje back eller om centerpositionen är mer prioriterad.
O kära land i öster, sälj oss en center ala Krykov/Hahl och ge oss en "typ" ung Koskinen och gärna en back-krigare "typ" Aki-Petri så lovar jag att aldrig säga Finnjävlar igen.
uhahl: Nä vet inte!! Men flera kommer att bli sönderskjutna med detta box play!!! Liten j-la box och låt dom skjuta 10 ggr per bp!!!! Funkar otroligt bra så här långt!! Enda laget som inte stressar puckföraren i bp!! Otroligt!!!!!
Laken: Jag hoppas du skojar? Två backar och ev en center? Vem ska spela center då? Pyörälä lär nog riva kontraktet självmant om han får fortsätta som center. Men det klart, vi har ju Lander och Samuelsson som kan centra varsin formation. Det räcker säkert långt i ES och KS.
Ja det har jag sagt nu i en månads tid, det verkar som om spelarna inte trivs, och att det är oroligt i laget, men Challe....ja han tycker att det vore bra med mer oroligheter i laget....enligt uttalande i pressen. Nu har man 9 dagars uppehåll på sig att kicka Challe och få hit minst 2 backar och en center, och en COACH !!!!!
Hur kunde det bli så här av ett TIK som glatt oss alla under flera säsonger ? Här snackar man arénabygge när man behöver ett lagbygge med trygghet och harmoni i laget.
Dagens förlust var fruktansvärt grym då jag tycker att TIK var värda 3 poäng idag, men jag säger bara...titta på försvarsspelet, det håller inte i elitserien....och tusan vet om det håller i en ev. kvalserie.
Nä nu dj...ar vill det till att ta krafttag i styrelsen !
Laken: Helst av allt transatlanter med sin sjukt underbara inställning!!! En topp center från AHL som alltid går på kassen och en fysisk back från samma liga med hyfsat spelsinne och skott!!
Frella: Nej, jag skojar nada. Backsidan är enligt mitt sätt att se det så oerhört mycket viktigare att stärka upp än centersidan. Det är i backsidan det brister!
Sedan, vore det kanon om Hedström byttes emot Nordquist, så han vi löst centersidan också!
RTS: Skulle inte Chris Pronger ses som en "30-minutare" om han lirade i Elitserien? Han ska väl kunna spela 30minuter/match? Får vi in 4 stycken så kan ju #3 och #8 sitta på bänken när 4xPronger lirar sina 30minuter vardera.
Laken: Jo men utan centrar spelar det ingen roll om vi så har 8 st defensiva superbackar vill jag påstå. Centerpositionen är den absolut viktigaste i hockeyn tillsammans med försvaret.
Säg att Hedström blir kvar och vi värvar Back A och Back B, då är du alltså nöjd? Trots att vi kommer ha en ytterforward som direkt ogillar att spela center som ska hålla ihop våran leading line?
Frella: Nej, målvaktspositionen är viktigast men där bör vi inte lägga pengarna enligt mitt sätt att se det. Alla vet ju redan att Hedström inte är någon personlig favorit, så jag hoppas han lämnar och blir ersatt av en "riktig" center.
Men säg två defensiva backar då och en center - då vore jag nöjd!
Frella: Tja får vi två bra backar kommer det iaf att se mkt bättre ut det är ett som är säkert. I det här läget skulle jag hellre ta två bra backar än två bra centrar.
Patrick Polly: Isf kan vi nog säga adjö till ES enligt mitt sätt att se på saken. Precis som Jimmy skriver i bloggen så har vi de ggr KS varit nära eller att vi hamnat där så har centersidan varit den stora bristen. I år stoltserar vi med två centrar som håller ES-klass...
Frella: Jag säger inte att vi inte behöver en center, men jag anser att vi har större behov av backar. Persson, Ericsson o Lotvonen är inte bra. Jonsson o Skogs har inte heller varit bra. De som får godkännt av mig är Styf, Moe o Lehtonen. Går inte att bygga ett lag på 3 backar. Moe o Styf är dessutom inga stjärnor direkt...
Frella: Tar för givet att du syftar på Bagarn och Wandell. Även Pyörölä håller ju klassen men vill ju inte spela där. För utom dessa kan eller har väl följande provat på centerpositionen: Samuelsson, Hedström, Lander och Erik A.
Laken: Ja vi har väl inga andra än dom två vad jag kan se? Inga som jag vill luta mig mot i en tuff avslutning av ES och definitivt inte i KS. Dit hör inte Pyörälä heller även om han gör det bra.
Med Styf och Lotvonen tillbaka tycker jag nog att vi har tillräcklig kompetens för att nöja oss med en backvärvning. En duktig två-vägscenter i förstaformationen kommer även han bidra med stabiliserat försvarsspel.
Ev skulle jag vilja se en värvning av en mv men har ingen koll alls på marknaden där. Jag har svårt att se att Åkerlund helt plötsligt är jämnheten själv och Backlund vet vi ju var vi har.
Jag röstar i det här fallet på Laken och Polly. Två backar och en center alltså. Samtidigt ska vi väl komma ihåg att Styf kommer tillbaka......någon gång.
Ska vi vara lite mer realistiska så lär vi väl få se en back och en center inom kort. Nu har det ju ändå gått 18 omgångar. Nu finns det absolut inga alternativ längre. Nu är det upp till ledningen att reda ut allt skit och agera helt enkelt. Kan inte Pärssinen komma tillbaka i gott slag lär vi kanske få se en forward också eftersom Mäkiaho nu är ett minne blott.
Skarin: Skulle Styf eller Lotvonen bli borta länge så måste man ju givetvis handla två backar men nu räknar jag nästan med att båda två är i eller nästintill speldugligt skick 13 november.
Frella: Problemet är som sagt att Moe, Persson och Erixon inte håller måttet i egen zon. Dessutom får vi kallt räkna med att någon av de rutinerade backarna är borta p.g.a. skada, sjukdom eller liknande i matcherna.
Målvakterna vill jag ge chansen längre tid, tills vi fått ordning på försvarsspelet i egen zon.
Men det är klart, som jag skrivit tidigare, en tekningsduglig tvåvägscenter vore inte helt fel förutom backförstärkningarna.
Om vi får ett par backar och en center så kan vi i alla fall nöta in försvarsspelet i de tre första BORTAmatcherna efter uppehållet: Frölunda, Färjestad och Linköping... Vi har så klart även hemmamatcher därimellan.
Laken: Persson skulle aldrig ha värvats, man hade lika gärna kunnat spela Mats Hansson eller Fredric Mannström där. Moe tycker jag håller som back i ett ES-lag men hade märkbart tunga ben idag, kanske den spolierade försäsongen börjar göra sitt till? Erixon blandar och ger men idag tycker jag han gör det bra. Kommer väl troligtvis att ansluta till IFSH om Timrå plockar in backförstärkningar om nu inte Persson skeppas.
Eftersom timrås ledning verkar köra snålvm i allt dom gör så är det tveksamt om det blir nån back eller center av nån högre kvalite. Kanske nån ny typ som Blake Sloan på ingående? det gäller att inte gripas av panik och att man verkligen scoutar och tar reda på vad man ev värvar.
2 Linköpin 18 9 5 4 1 53- 42 33
3 Rögle 19 9 5 5 1 58- 51 33
4 Skelleft 18 9 4 5 1 53- 42 32
5 Brynäs 19 8 3 8 2 44- 52 29
6 Frölunda 19 7 5 7 2 51- 50 28
7 Färjesta 19 8 3 8 0 41- 43 27
8 HV71 20 6 6 8 3 57- 60 27
9 Luleå 19 7 4 8 0 53- 53 25
10 Djurgård 20 5 7 8 3 52- 60 25
11 Södertäl 19 4 7 8 2 48- 56 21
12 Timrå 19 4 5 10 4 51- 64 21
Ja för ngn Vecka sen njöt de flesta av att Frölunda Luleå låg i botten me nu seglar de alla förbi och går in i hårdträning medans vi sjunker djupare ner i total kris,
Men inget är fel För lite osämja i laget jaja Hört lösa ryckten om prassel med andras Tjejer så vad vet man.