1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590420 inlägg · 6217 ämnen

Hockeysnackdöden

« · 1606634 Till forumet

Hockeysnackdöden
Är det möjligtvis så att hockeydebatten har flyttat över till Facebook i stället eller vad är det frågan om? Med den här utvecklingen är HS snart lika dött som Patronernas forum. Klart man fattar att många har gett upp bara för att vi åkte ur och så när gick i "konken", men det här är ju löjligt...
Låst ämne

Sv: Hockeysnackdöden

DJ Hemp: Jag är en del av problemet. Skriver aldrig här inne längre. Läser faktiskt knappt. Nån gång ibland. Men i längden blir det tröttsamt att läsa om folks alkoholvanor på helgerna. Och ja - blotta faktumet att Timrå lirar i allsvenskan gör det mindre sexigt att snacka hockey här. Att Timrå lirar i allsvenskn gör det mesta med hockey mindre sexigt faktiskt. 

Nej, jag har tagit mitt hockeysnack till twitter. enklar, kortare och man slipper läsa allt för långa inlägg. 

Låst ämne

Kerstin_k:

Det är bra att du är ärlig och belyser "problemet". Jag är helt säker på att det finns många som du. Har ett twitterkonto själv sedan länge, men har nog aldrig skrivit ett enda inlägg. Det känns som att det här forumformatet passar mig bättre.

Sedan har jag inga problem med att läsa om folks alkoholvanor och delar gärna med mig mina egna om någon undrar.

Och även om det kändes skit att åka ur, så tycker jag inte att AS är särskilt mindre sexig än SHL. Blev ärligt talat riktigt less på att hålla till i den där tråkserien år ut och år in utan att vi lyckades komma riktigt nära att vinna SM-guld.

Jag hade önskat att vi hade kunnat visa upp en utveckling likt Skellefteås. Vi var ungefär lika länge borta från eliten, men de gick från klarhet till klarhet och vann till sist SM i sin tredje raka final. Allt medan vi blev alltmer färglösa.

Då är det lika bra att spela i allsvenskan. Där går dock gränsen för vad som kan sägas vara anständigt...
Låst ämne

DJ Hemp: ni lär ju knappast vinna det där guldet i Allsvenskan kan jag avslöja.
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Nej, men vi slipper även tillhöra den patetiska lilla skara i SHL som ännu inte gjort det. Nu kan ju Linköping, Växjö och Örebro få dela på den tveksamma äran medan vi laddar om batterierna i AS och kanske hittar tillbaka en dag med en framtida starkare organisation än den med idioter som T J vid styret.
Låst ämne

DJ Hemp: fint att du kan se det fina med att ni numera spelar i Allsvenskan (-;

Jag minns annars när ni sist gick upp och spelade första matchen nere i Gävle. 800 timråfans? Brynäs vann med 5-0? Något osäker på detaljerna men ni hade grymma fans i alla fall. Jag hoppas se er i SHL inom en inte allt för avlägsen framtid .
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Den matchen minns jag också. Vi hade vunnit 1:a hemma mot regerande mästarna DIF med 3-2 efter suddenmål av Z:a. Men efter 0-5 mot er var man nere på jorden igen.

Minns en annan match borta mot er slutet av vår andra es-säsong. Ni kämpade om slutspelsplats och vi låg ohjälpligt sist. Vi torskade med 2-5 vill jag minnas. Trots det ägde Timråfansen arenan, en av ramsorna var "Vi ligger sist i serien". Allt var ff så stort och nytt för oss då...kravbilden bland supportrarna var realistisk och vi var glada över att vårt älskade TIK åtminstone huserade på den här nivån.

Lite av det skulle jag vilja hitta tillbaka till och för att då gå på Hempens linje; eftersom vi antagligen inte inom överskådlig framtid hade lyckats bli den där utmanaren till SM-guldet även om vi hållit oss kvar så tror jag på nåt paradoxalt vis att detta är en möjlighet att återfinna den andan. Under förutsättning att fallet stannar upp i HA och att kommande säsonger kan innehålla förhoppningar om topplaceringar i densamma.

Fick f.ö inte så lite Timrå IK-2000 vibbar förra fredagen när jag såg Lövenfansen leva om trots att laget blev utklassat av oss....
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Ja, den matchen åkte man ner med ett supportertåg för att se. Och visst, det var vi som dominerade på läktarna i Gavlerinken och vi sköt även typ dubbelt så många skott, men vi släppte in diverse konstiga mål och lyckades med konststycket att torska med god marginal. Dock studsade vi tillbaka snabbt och spöade Frölunda med 5-2 i omgången därefter. Comeback-säsongen i elitserien 2000/01 var magisk, jag hade säsongskort och var på samtliga hemmamatcher samt ett antal bortaresor (bl a en 5-1-vinst i Kempehallen).

Men hockey har för mig en förmåga att bli en dussinvara med 50-55 omgångar per säsong och dessutom slutspel m m. Så redan under andra ES-säsongen började jag känna mig lite mätt och det var först i kvalserien 2002 man tände till igen. Den var för övrigt helt magisk.

Innan jag somnade i natt tror jag att jag kom fram till essensen i det som får mig att gå igång på idrott, men det får jag skriva om en annan gång.
Låst ämne

mikenomad:

För övrigt verkar vi som sagt vara inne på samma linje. Stanna till i HA en tid och vänd sedan uppåt igen starkare än när vi åkte ur, bli som Växjö eller ännu hellre som Skellefteå. Visa att Medelpad inte är så jävla värdelöst, att vi är mer än basket. Lustigt att det är den enda sporten i vilken vi har vunnit SM-guld och jag finner den bara så erbarmligt tråkig även fast jag verkligen har försökt gilla den.

Redigerad kommentar

Låst ämne

DJ Hemp: Det som kan ligga er i fatet är en kommande skrotning av kvalserien och troligen så blir det bäst av sju mellan ett SHL lag och ett Allsvenskt lag. Det gäller alltså att vinna Allsvenskan eller nån form av Allsvenskt slutspel för att få chanser att mäta sig med ett SHL lag ( min teori ).
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Självklart är det jobbigt ifall möjligheterna att gå upp försvåras för visst vill man att TIK ska spela så högt upp som möjligt. Dock är det inte det ytterst primära f.n. utan det är att hitta tillbaka till nån sorts stolthet inom klubben. Och jag tror verkligen att det kan vara en rätt trevlig hockeytillvaro framledes även om vi fastnar i den här serien. För parallellt med försöken att mörda högsta serien tror jag HA med en räcka klassiska lag och dess supportrar kan lyfta sig ännu mer.

Redigerad kommentar

Låst ämne

mikenomad: ett Allsvenskt slutspel med kvart, semi och final där vinnaren (blir allsvensk mästare och) får möta ett SHLlag om en SHLbiljett kan vara vägen att gå.
Kvalserien i all ära men den blir ofta avslagen för några lag så ett slutspel med möten i bäst av sju eller kanske fem tror jag på.
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Så är det givetvis, käre Lejon. Och den utvecklingen anser jag givetvis vara helt galen. Jag förstår mig överhuvudtaget inte på den här amerikanska grejen med låsta serier och någon slags menlös underhållning med betydelselösa matcher och popcorn och allt det där. Om jag vill ha underhållning, så går jag på bio eller teater och inte på en hockeymatch. Sport för mig är på liv och död och det behöver inte heller vara så välspelat, hellre då en riktig kämpaseger med 1-0 och lite fulspel. Stabilt slutspelslag är ett hatbegrepp i min värld, då jag tycker att det är totalt menlöst att bli typ lag tre till sex i serien och sedan åka ut i kvart eller semi. Antingen ska man ta sig till final eller så spela i kvalserien, spännande som fan ska det vara. Blod, svett och tårar. Giffarna är ett bra lag att hålla på, alla matcher gäller något in i det sista och man är ständigt orolig över hur det ska sluta.
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Jag anser att de två sista lagen i SHL ska åka ur direkt och att de två första i HA ska gå upp direkt, inget snack om saken. Sedan kan det få kvalas om ytterligare ett par platser för att göra det ännu mer spännande, inte mig emot. Men ta NHL, jag har Cmore men kollar aldrig på dessa matcher. Det finns ingen som helst mening med det seriesystemet. Fan, det är ju nästan som en cirkus, lite kul och underhållande men totalt i avsaknad av spänning och nerv. Elitserien som den var på 70-talet var mycket bättre, nu är den bara skit...
Låst ämne

DJ Hemp: jag har inte pratat om stängd serie. Däremot gillar jag inte upplägget med kvalserie utan ser hellre att lagen gör upp i en final mellan ett allsvenskt och ett SHL lag..det blir för många betydelselösa matcher i en kvalserie.
Låst ämne

DJ Hemp: ett kort och kanske lite väl petigt inlägg, men CMORE sänder väl inte NHL alls? är ju viasat som sitter på dessa rättigheter.

jag tror att sHL-klubbarna vill skapa sig en liga som nhl, så att man ska starta om (som timrå ungefär) utan att åka ur serien..

Låst ämne

SuperMupster:

Okej, jag var fel ute där. Har Viasat också, men tittar lika lite på NHL för det... : )
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Det är sant och därför föredrar jag min egen variant. Två ner, två upp, ytterligare fyra får kvala. Ingen pardon! : )
Låst ämne

I dag känner jag både sorg och ångest över utvecklingen härinne. Ska det verkligen fortsätta så här? Förr om åren blev jag irriterad för att det skrevs så extremt mycket att man knappt hann med att läsa alla inlägg, men nu är jag närmast chockad över hur extremt lite som skrivs. Ja, jag tycker att det är tragiskt som fan. Man slutar aldrig att förundras. Alltså, vi har ju inte "konkat". Vi har goda förutsättningar att hänga kvar i hockeyns motsvarighet till superettan. Det är väl inte så jävla illa ändå? Kan det vara så att jag som är van att leva med Giffarnas motgångar har lättare att ta när det blir jävel även för Timrå? Tror fan det.

Redigerad kommentar

Låst ämne

DJ Hemp: Tyvärr håller väl samtliga lag på att försvinna här, o kanske även på andra Forum-sidor?  Snar bara BIF o Sven Savage som skriver, tyvärr. Vad gör folk istället, twittrar? Kan man hålla igång en diskussion på tw? Blir inte det mest bara en massa brandfacklor man kastar ur sig, försöker formulera sig så smart som möjligt, för att få följare? Ni som twittrar, GÅR det att hålla igång en diskussion där? Jag är kanske gammalmodig, men har (ännu) inte sett"ljuset" i tweets.

Ibland kan jag nästan känna synd om DIF, o en viss liten  saknad, men det botar man raskt genom att söka upp ett DIF-forum, o inse att de förblir lika stöddiga o dumdryga, vilken position de än befiner sig i, smakprov:

"Namn: Spalding
Sänt: 2014-01-15 09:10

Jag säger som jag sa i fotbollsforumet. VARFÖR ska vi ens gå upp?
Så länge situationen i sthlm runt hockeyn är som den är, så länge bondhålorna slänger miljoner på sina lokala lag, har DIF NOLL chanser att etablera sig i elitserien.
Den ekonomiska dopningen tillsammans med det värdelösa upplägget inom hockey tar tyvärr död på hela grejen.
Råttorna gör oss snart sällskap och sen är hockeyn den lantissport man alltid visste att den skulle bli. Ungefär som speedway."

Låst ämne

zigge:

Egentligen är det väl bara här samt i MoDo- och Brynäsforumet samt i viss mån på Luleåplanket det har varit någon aktivitet värd namnet och klart mest har det skrivits på Timråforumet. Fram tills hyfsat nyligen...

Facebook och Twitter har väl funnits ett bra tag, så det kan väl inte handla om att "alla" dragit dit nu plötsligt - och vilket sammanträffande att det skedde i och med degraderingen i så fall.

Dessutom borde det väl vara mer lockande att skriva på en renodlad hockeyportal och vidare kunna använda en lämplig pseudonym. Jag vägrar att tro det nu endast hade varit kvar en liten bråkdel av skribenterna om vi i stället legat på övre halvan av SHL.

Vad DIF anbelangar, vad är det för problem med situationen kring hockeyn i Sthlm egentligen? Den bär ju på stolta traditioner och DIF är ju alltjämt Mesta Mästarna. Dock har han nog rätt i att AIK är på väg ner igen. De synes svaga denna säsong.

För att åter anknyta till Timrå IK är det annars så att vi har klarat oss ovanligt bra genom åren. I alla fall lindrigt. Vi har aldrig spelat lägre än i någon näst högsta serie. Medan t ex lag som AIK, Västerås och Björklöven gått i konkurs och verkligen fått spela på hockeyns bakgård. Vissa lag som verkligen hade ambitioner tycks för övrigt ha försvunnit helt, ta bara Halmstad Hammers. Minns även att Nyköping hade SHL-drömmar. För att ta ett par exempel...

Om vi betraktar den lokala scenen, så har Giffarna allt annat än haft marginalerna på sin sida de senaste åren och säsongerna slutar allt som oftast i total ångest (ta bara i höstas). Minns även att man spelade i division 3 under några år på 80-talet. Och IFK... Vad ska man säga om anrika IFK? Nu är det fan fyran som gäller. Selånger Bandy gick ju i KK efter en jävla massa år i eliten med bland annat en SM-final och är först nu tillbaka i näst högsta serien tack vare att de blev erbjudna platsen.

Dragons och Granlo är givetvis två andra historier, men jämfört med andra klassiska lag i distriktet har ändå Timrå klarat sig helt okej vid dags dato. Därtill är det ju mycket roligare att spela i andraserien nu tillsammans med andra klassiska lag i stället för en division 1 norra med Teg, Bergnäset och Piteå.

Slutsats: Timråsupportern har blivit bortskämd och kräsen av alla dessa sötebrödsdagar.

Låst ämne

DJ Hemp: Varnade för FBK-syndromet redan för 5-6(?) år sedan.
Låst ämne

sargad:

Om det inte var ännu längre sedan. Minns när vi dyrt och heligt lovade att så där skulle vi aldrig bli, mätta och uttråkade etc. Det var väl i samband med uppflyttningen, inte minst under den magiska vårsäsongen 2000, och en tid strax därefter. Vi tyckte att de andra lagen hade ett uselt bortafölje samt att de flesta var rätt så avmätta även i hemmaarenan, att deras engagemang som helhet lämnade en hel del att önska. Men det är väl så att man får vara lite tacksam för att man fick uppleva den där epoken när Timrå var allra hetast i hockey-Sverige då. Under den första storhetstiden hade man ju knappast åldern inne...

Redigerad kommentar

Låst ämne

« · 1606634