Bragd-Birger: Med SSK-matchen i färskt minne så är jag inte lika säker, men vi verkar ju inte vara överens om så mycket annat ikväll heller så vi får väl bara vänta och se och rätta varandra när vi har facit.
Blev lite besviken på kvällens match mellan Hv och Timrå.Hade förväntat mig en match i högt tempo och anfallshockey.
Märktes att Kenta hade beordrat bättre defensiv än senaste matchen då Hv gav bort 3 pinnar till Mora.Det var inte alls den blixtrande start som Hv brukar starta de 10 första min på hemmaplan.Istället var det TIK som tog tag i spelet och åkte mycket skridskor.Hv stod på hälarna och hade problem med TIK:s höga forechecking.
Men ju mer matchen led desso mer tog Hv över matchen.Hv började åka skridskor och forecheckade TIK:s backar högt detta ledde till att TIK aldrig fick igång sina uppspel.Hv körde på 4 kedjor medans TIK körde med 3 kedjor och det märktes i slutet på matchen.
Sista 15 min försökte Timrå skapa tryck på Hv men Timrå såg trötta ut och Hv kunde relativt enkelt freda sitt mål. Men med 1 min kvar så var TIk riktigt nära att kvittera då Pärssinen styrde ett skott men pucken dansade på mållinjen.
Varken Hv eller TIK gör någon vidare insats,lågt tempo och fattigt med målchanser.Förutom första perioden så kändes det som att det var Hv som höll i taktpinnen.
Gillade Regins mål. Det var lite Horava över det, eller?
Vinner man inte när man gör sådana mål är det risk att man får det lite svårt i vinter. Men som ni säger, man ska inte gråta krokodiltårar för missade poäng i Jönköping. HV är traditionellt svåra att tas med i sin kula.
Röda Tallen: Litegrann som när ST recenserar konserter från gatufesten. Artister som fått usel kritik överallt annars får alltid höga betyg efter spelningarna här. Föga trovärdigt.... Intressant att se spelarbetygen efter en vinst. Kanske vore läge att upplysa den där Weizenzneizer om att godkänt är lika med en 2:a, inte en 4:a....
Lite väl starka domedagsprofetior efter att ha tagit 7 poäng på fem matcher (tre av dem på bortaplan) emot lag som: LHC, SSK, MoDo, FBK och HV71.
Dessutom så har vår målvakt en räddningsprocent på 90.76, vilket också är helt okej med tre av fem bortamatcher emot detta mostånd.
Vi har dessutom gjort 2,8 mål per match emot detta motstånd och på hela förra säsongen gjorde 2,3 mål per match.
Till detta så kan vi lägga till några forwardsskador och att vi faktiskt har en ny tränare som försöker jobba in ett nytt system. Det systemet är knappast tänkt att bli "tråkigt" med tanke på den skridskostarka formering vi har på truppen.
JimmyH: Efter de fyra kommande matcherna kan vi börja dra lite slutsatser. Då har vi mött en hel del både tippade bottenlag och tippade topplag. Skellefteå hemma, Djurgården borta, Mora hemma och ett borta svagt Frölunda hemma. Alla dessa matcher ser överkommliga ut. Ska vi tillhöra toppen bör vi ta ca 9 poäng på dessa matcher. Skulle det bli nere mot 4-6 poäng under dessa matcher tycker jag det är hög tid för domedagsprofetiorier, men inte innan dess.
Röda Tallen: fortfarande för tidigt med domedagsprofetiorier,oavsett hur många poäng det bli i dom 4matcherna.inga vi bör eller vi måste ta så och så många poäng nu.ge dom en chans att spela ihop sig,vänta tills jonte och tenkrat blir varma i kläderna.
Shadar Logoth: Då uppstår frågan, hur kan du veta det?? Du har i tidigare inlägg t o m sagt att vi garanterat haft ytterligare 5 poäng om vi haft en annan målvakt?? Jag ställer mig mkt frågade till hur man kan garantera en sån sak?? Utveckla.
Shadar Logoth: men backe har räddat puckar som någon annan målvakt kanske släppt in, det känns överhuvudtaget väldigt dumt att spekulera i, och jag litar på backe till 100%
JimmyH: Poäng betyder inte allt om än mycket. Men Timrå är vida kända över hela Sverige för sin offensiva, frejdiga spelstil och jag upplever inte den längre.
Jag ser inga (snabba) omställningar/spelvändningar, typ att vi kommer 2-1, 3-2.
Jag ser inga kombinationer alls i anfallszon. Ytterforwards blir ensamma i hörnet och man hjälper inte varandra. Hur lätt är det att gång på gång komma ensam mot 2-3 motståndare i anfallszon?
Vi får nästan aldrig något tryck och djup i anfallszonen, istället korta ströanfall som rinner ut i sanden. Återigen man blir för ensam, man jobbar inte tillsammans anfallsmässigt.
Hur konstigt det än kan låta (med det dåliga målsnittet då) så tycker jag att vi spelade en roligare ishockey förra säsongen jämfört med hittills denna säsong. MEN jag är beredd att ge Challe och Nygårds mer tid för de måste väl också sett det jag skriver om.
Tycker folk oroar sig alldeles för tidigt,tänk på att spelarna måste få spela ihop sig tänk även på att vi saknar 2 av dom absolut bästa spelarna i laget.
Shadar Logoth: ja det var det jag menade.jag respekterar dina åsikter,men jag delar dom inte.men det är bra att du verkar ha ett stort hjärta för TIMRÅIK och det ska du ha en eloge för. trevlig helg på dig ochså.
Laken: Om du skriver om matchen igår så håller jag med dig.
Om du menar att det sett ut så i samtliga fem matcher så håller jag absolut inte med.
Finnarna + Regin har ju varit galanta offensivt. Tänk om Hynning kan köra fullt i bra form imorgon och tänk dig när Jonte och Tenkrat kommer?
Att vi däremot spelar mer kontrollerat överlag nu när vi är lite reducerade offensivt och släpper till mindre målchanser bakåt, det har jag inga som helst problem med. Det är bara bra för mitt hjärta.
Hahl Bundy: Ingen aning faktiskt...bara mina funderingar. Men det klunkas ju lite här och var att det här med ryggen bara är mörkning och med tanke på Jontes psykiska status bara häromåret så funderar man ju....
Bo Bly: Så bra då. Tja, jag spekulerar som sagt bara. Tycker vissa härinne (några med vad man kan anta rätt god insyn) antyder att man mörkar från klubbens sida ang. Jontes skada iaf...
Laken: Vet inte hur det såg ut mot Modo men då gjordes ju iaf 4 mål framåt. Förutom FBK (som var hockey-rock´n roll utan linjer i spelet) har anfallsspelet sugit elefantballe!
mikenomad: Ang Jontes skada varför göra en höna av en fjäder??
Nu har Timrå ledningen gått ut med att man "mörkar" skadorna för att motspelarna inte ska kunna utnyttja detta, det behöver inte betyda så mkt mer än att de inte vill att det ska komma ut var spelaren ifråga har ont! I Jontes fall "vet" vi att han har ont i ryggen och troligen är tillbaka efter helgen, varför ställa upp en massa hypoteser om psykiska besvär mm. Det kan vi göra om han inte kommer tillbaka efter helgen.
Jag är lite inne på din linje där. Ledningen har gått ut med att inte fokusera på skadorna utan fokusera på spelet och spelarna. Skulle den nämde vara i psykisk obalans så är det inget man skulle vilja läsa om på ett forum om man vore drabbad.
mikenomad: håller med Red Rocker, spekulera i den där elefantballen som du tydligen har sugit på istället , tänk dig för mikenomad vissa saker är inget vidare att spekulera om
klimtakjaaka: Äsch....vad finkänsligt det blir så fort det handlar om Jonte. Hade vi pratat om Kokko eller nån hade det inte tassats på tå minsann. Det är ingen hemlighet att Jonte mått psykiskt dåligt och att han forfarande anser sig ha en bit kvar på den fronten. Han har varit väldigt öppenhjärtlig om det. Men men, det är som i samhället i övrigt. Ryggar och sånt kan man ha ont i utan att skämmas men psykisk obalans är fortfarande skämmigt. Tragiskt om ni frågar mig. Sedan säger jag inte att det är så i det här fallet. Faktum är att jag nog lutar åt att han lider av nån fysisk åkomma. Men ett litet tvivel finns....
"Kul" passning det där om elefantballen förresten. Där fick du till det.