Uddan: Så en bra defensiv insats är noll missar och noll mål i baken? I min bok kallas det briljant defensiv insats. Särskilt mot HV på bortaplan. Men visst, om dom inte hade missat någonting hade dom vunnit med 1-0.
Jaså du tror det??? Varför blev vi inte överkörda av FBK då för. Är dom så mycket sämre än HV dom då?? Är bara så att står man bredbent med benen parrarrelt då man åker skridskor så händer det inte specielt mycket. Titta på Sundh när han trampade på lite. Hände saker direkt!!!!
Taurus: Möjligt att du har rätt. Själv tror jag HV är något bättre än Timrå just nu. Ser en uppsjö av bitar som måste falla på plats innan Timrå kan göra något som helst anspråk på guldet.
Bragd-Birger: Att bygga nerifrån är alltid ok, men det får inte bli så überdefensivt så att offensiven blir så fatalt lidande som idag. Det var inget annat än uselt och det tyckte även Charles.
Bragd-Birger: ja whatever egentligen. 5 matcher har gått och det har varit lite upp och ner, men 50 återstår. Det finns mkt kvalité i laget onekligen. Finnarna är grymma även om dagens match var sisådär. Jag är väl egentligen mest oroad över att Backlund känns aningen nyckfull, släpper in puckar från ingenstans ibland = osäkerhet i laget.
offensiven får lida för att flera backar helt enkelt inte är tillräckligt spelskickliga. Hade Marttinen och Kokko levererat det man tänkt hade det varit lugnt.
Ambroo: Vem fan tyckte att det var bra? Min hela utgångspunkt är: vad är hönan och ägget? De flesta verkar anse att Timrå bara är dåliga när dom inte orkar/kan/vill/vågar vara bra, vilket gör att motståndarlaget får ett övertag. Denna match såg, i mina ögon, absolut inte ut så. Snarare lirade HV gammal hederlig Kenta-hockey, och tog en lika vinglig uddamålsseger som Timrå tagit 50 stycken av under hans ledning. Hahl var ju blott en vinklad klubba ifrån att kvittera med 25 sekunder kvar. Dock: jag tyckte HV ständigt hade initiativet och tvingade Timrå att anpassa sig. En matchbild man aldrig lyckades bryta. Varför? Jo, man var inte tillräckligt bra. Eller, om man vill: HV var bättre.
Ikväll syntes det allt för tydligt hur mycket vi saknar en back som kan dämpa en cementsäck.
Och appropå cement. Allt gick i cementens tecken i vårt anfallsspel. Regin skapar och Svensson river och sliter.
Visst måste vi ta hänsyn till motståndarna också, men jag köper inte det fullt ut ikväll. Det var en darrig, tråkig match där det inte hände någonting egentligen. Stefans Liv är en dålig målvakt, men som aldrig fick sättas på några större prov, mer än ett par plånböcker.
Backlund måste ta 2-1 målet. Han ingav inget förtroende ikväll. Hamnade fel.
HV gör heller ingen bra match. Jag tror att Kenta påtalade många gånger om att uppträda mer försiktigt än vanligt på hemmaplan. Timrå gillar inte att möta sådant motstånd.
1-1 inför tredje perioden är ett mycket bra resultat. Men det gäller ju att våga och få fart på grejerna också. För att det åtminstone ska kunna skapas ett par vassa chanser i alla fall. Ska man spela defensivt måste man göra det rejält, och inte som Koskinen gör som föranleder HV:s kontring till 2-1.
Nej det här var långt ifrån en topp 100 på singel-listan.
RocknRolf2: Marttinen ser ut som en rädd hund därute... Åker och gömmer sig och drar i väg pucken kors och tvärs. Han ser minst sagt vilsen och verkar sakna de mindre rinkarna.
Ambroo: Håller med att man skall spela så offensivt som möjligt på Bortaplan, men när man möter HV,Färjestad,Mdoliderna mfl på bortaplan så tror jag man får anpassa spelet lite efter matchbilden. Tycker inte denna match skilljer sig så Otroligt mycket jämfört med modomatchen, förutom att modo var mycket sämre.
Ambroo: Jo, vi förlorade. Och mina förhoppningar om en bra timråinsats grusades. Nåväl. Skellefteå nästa, och då lär det bli åka av igen. Är redan mer taggad inför den fighten än vad jag var för denna när den pågick.
Ambroo: nu kanske jag tar i, men hur många chanser fick Laakonen? point is: Timrå kanske borde fundera på om man ska fullfölja Marttinens 2-årskontrakt. Karln är antagligen bland de dyraste backarna i laget och inte i närheten så bra. Visst, 5 matcher men ändå.
RTS: Du tror inte jag inser det du skriver i de första raderna? Så här är det; MoDo-matchen var en bra bortamatch. En klockren bortamatch. HV-matchen var en dålig bortamatch. En usel bortamatch. Men visst, MoDo var inte bra, men det var heller inte HV.
En sista grej, bara för att fullfölja min Huge-kväll: tyckte faktiskt Marttinen gjorde sin bästa insats hittills i timråtröjan. Nej, han var inte bra och ja, han sprider fortfarande puckar helt oförutsägbart. Men det kändes som att han ville någonting. Frågan är om detta var hans peak-performance?
Bragd-Birger: Att förlora är ingen prestation, därför inget...
Jag har en känsla av att den matchen går i galtens tecken. Det lär grisas rejält och vi vet ju hur bra TIK brukar trivas i stian. Även jag är laddad, men något säger mig att SAIK smakar röv på lördag och det är illa...
Ambroo: Något säger mig att dagens Timrå trivs betydligt bättre i en sådan match än fjolårets. SAIK kommer knappast kunna manövrera ut Timrås offensiv. Möjligen grisa sönder spelet i smulor, men knappast neutralisera individuell skicklighet.
Bragd-Birger: Precis som du säger det såg exakt ut som "gammal hederlig Kenta-hockey", hög forechecking i 2 1/2 period. Men inte misströsta nu vi tog 4 av 9 möjliga poäng på de på förhand svåra matcherna Modo, FBK och HV(dessa tre ligger nu också i den absoluta toppen i serien. HV är det klart bästa laget jag sett hittills. Kryssa mot FBK inte något att skämmas för så länge vi vinner mot förmodade bottenlag som Luleå, Mora, DIF och Modo.
Nu har vi tre "lätta" matcher framför oss som förhoppningsvis kan ge oss mellan 5 och 9 poäng.
Bragd-Birger: Tycker inte att HV använde sig av hög press, hög frekvens i skridskoåkningen. Typ Kenta-hockey. Det här var ingen sådan match i mina ögon.
Lutar mer åt en bra HV-deffensiv mot ett ovanligt uddlöst Timrå. Det var nog inte världens svåraste bedrift att besegra Timrå ikväll.
Skarin: Så olika man kan se det. Själv tyckte jag att HV lyckades störa Timrås mindre spelskickliga backar så pass mycket att man levererade max tre vettiga uppspel på 60 minuter. Och sedan kontrollerade mittzon så bra att Timrå fick till ungefär lika många genomtänkta anfall.
Bragd-Birger: Med SSK-matchen i färskt minne så är jag inte lika säker, men vi verkar ju inte vara överens om så mycket annat ikväll heller så vi får väl bara vänta och se och rätta varandra när vi har facit.
Blev lite besviken på kvällens match mellan Hv och Timrå.Hade förväntat mig en match i högt tempo och anfallshockey.
Märktes att Kenta hade beordrat bättre defensiv än senaste matchen då Hv gav bort 3 pinnar till Mora.Det var inte alls den blixtrande start som Hv brukar starta de 10 första min på hemmaplan.Istället var det TIK som tog tag i spelet och åkte mycket skridskor.Hv stod på hälarna och hade problem med TIK:s höga forechecking.
Men ju mer matchen led desso mer tog Hv över matchen.Hv började åka skridskor och forecheckade TIK:s backar högt detta ledde till att TIK aldrig fick igång sina uppspel.Hv körde på 4 kedjor medans TIK körde med 3 kedjor och det märktes i slutet på matchen.
Sista 15 min försökte Timrå skapa tryck på Hv men Timrå såg trötta ut och Hv kunde relativt enkelt freda sitt mål. Men med 1 min kvar så var TIk riktigt nära att kvittera då Pärssinen styrde ett skott men pucken dansade på mållinjen.
Varken Hv eller TIK gör någon vidare insats,lågt tempo och fattigt med målchanser.Förutom första perioden så kändes det som att det var Hv som höll i taktpinnen.
Gillade Regins mål. Det var lite Horava över det, eller?
Vinner man inte när man gör sådana mål är det risk att man får det lite svårt i vinter. Men som ni säger, man ska inte gråta krokodiltårar för missade poäng i Jönköping. HV är traditionellt svåra att tas med i sin kula.
mikenomad: Är inte mer insatt i situationen mer än X och det ni skrivit här. Men saker och ting som inte händer i arenan ska man inte kunna bli straffad för.
Vad är de för jävla syn? Vilken som helt kan klicka hem andras souvenirer och ... | #Läs mer ·