1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591422 inlägg · 6216 ämnen

IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11

« · 2226200 · » Till forumet

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
9386: Tittar på Lif-Mif och tänker. Aj Timrå, det kommer att göra ont..Välkommen till SHL.
.
Låst ämne

Tom Topp: Ja? Det är väl försäsong med.
Låst ämne

Tom Topp: Vi kan väl ändå konstatera att vi gjort en dålig försäsong, en dålig premiärmatch, och vi har en massa grundläggande saker i spelet som inte funkar alls. Det är fog för stor oro skulle jag säga.
Om vi skulle vara den första nykomling som blir bättre och tar mer poäng ju längre serien går, så skulle man ju sitta lugnt. Men den risken är väl inte stor.
Negokillen i mig ser mörka moln
Låst ämne

Synct: det var ett genrep! I varje fall i min värld!
Låst ämne

9386: Ja jag bytte till den matchen också. Härlig fart och frenesi
Låst ämne

Tom Topp: Vem orkar blanda in försäsong i statistik...
Låst ämne

Det fanns en sak som skulle prioriteras, försvarsspelet! Vi har släppt in tolv mål på dom senaste sex perioderna! Det gör iaf mig jävligt orolig!
Låst ämne

Bössa 68: Så var det efter första perioden. Och andra. Tycker att vi insåg vad som krävs i SHL i tredje och steppade upp en aning. Visst, man kan göra det enkelt för sig och säga att IKO slog av på takten och bjöd in oss. Men tjusningen med hockey är att det sällan finns en enskild anledning till att matchen slutar som den gör, utan att det snarare är en kombination av ingredienser som bidrar till varför lag spelar på toppen av sin förmåga i en period, för att spela sin sämsta hockey någonsin i nästa.
Låst ämne

Det Freddan säger att vi ligger 2 meter ifrån i omställningarna tycker jag är signifikativt för matchen. Vad det beror på, ja svårt säga.
Låst ämne

Sputnik: Detta är en stor omställning, vi har många som måste avancera ett snäpp i hela sitt spel för att kunna utmana på allvar, Lööke och Lundin, den senare som knappt förlorade en närkamp ifjol fick bekänna färg, dock ett mål och åker hem med ett knappt godkänt. Lööke var dock osynlig nästan hela matchen, måste våga ta plats och bli mycket mer nyanserad.
Backsidan är ganska blek i agerandet, den som stack ut lite är Zajac men samtidigt osäker på hur han skulle hantera sina uppsidor och det såg lite förvirrat ut. Många ville mycket och det såg inte helt nattsvart ut, det finns många ljuspunkter i spelet och jag tror att vi kommer se ett bättre Timrå framöver.
Låst ämne

Sputnik: Eller så blir det väl en säsong av ytterliggare 52 omgångar av "vi måste Sätta defensiven".. 🤦
Låst ämne

Bössa 68: ska ju stå hubbenorlen, en duktig skribent btw
Låst ämne

297: Håller med dig, det märks att man inte tävlat på försäsongen, SCA-cupen saknas definitivt.
Låst ämne

Sputnik: nää...så sant, en Dahlen hade inte gjort skillnad, möjligtvis tre! Svårt att säga hur Dahlen stått sig i SHL i ett Timrå idag. Vi kan bara hoppas att Timrå kommer växa med uppgiften. Sista perioden var det allafall lite fart under rören. Dock massor av felpass. Sen vill jag se ett mera rejält Timrå. Kändes som vi åkte och bad om ursäkt för att vi är i SHL. Men det är väl oxå sånt som kommer växa bort förhoppningsvis...det är mycket hoppas och hoppas..
Låst ämne

Jag tycker ändå att du å autokorrekt ska få hittills årets felskrivng: IKO har fått ordning på det och sätter på oss gång på gång i svåra situationer;: auto i sitt esse typ🤫
Låst ämne

Vi hade 60% i PP idag och det är inte kattskit. JJ var bra i kassen sedan får tränarna slipa på detaljerna så kommer det här bli bra. En match spelad och 4 gjorda mål på bortaplan och ett spel som var helt ok. Jag deppar inte ihop bara för det.
Låst ämne

mikenomad: Dom ringde ju ändå på målet och bör väl rimligtvis ha gjort bedömningen att JJ inte blir störd. Kan tycka att han inte blir särskilt störd heller, tycker det ser ut som minimal kontakt.

En annan situation som dom, med nya regelboken, skulle kunna ha ringt på är ju armbågstacklingen mot Lodin eftersom utvisningar där man misstänker ett större straff kan videogranskas i efterhand. Däremot kanske det inte var den allvarligaste armbågstacklingen man sett heller.
Låst ämne

9386: Tror inte Dahlén hade varit tungan på vågen om man ser till presspelet, visst Oskarshamn var rätt ihåliga med men vi förlorade matchen pga det inte alls synkar i styrspel och presspelet mellan forwards och Backar, i det långa loppet skulle inte Dahléns medverkan göra skillnad heller tyvärr.

Det lastar jag mest Freddan för faktiskt.
Men, men kan ju bara bli bättre, annars sätter jag på Ingemar Bergman film framöver när Timrå spelar istället. Feel good komedi i jämförelse i så fall..
Låst ämne

Långben: Konstigt att backarna Bohm, Erixon och Svensson ser ut att ha krympt, ser ut som 165 72-kilo alla 3.
Låst ämne

Såg bara första halvan av matchen och det var väl värsta biten.

- Forecheckingen är osynkad, IKO får oändligt mycket yta i mittzon bara för att forwards går bort sig. Vet inte hur många 2 mot 1/ 3 mot 2 jag såg emot oss. Känns som om vi hade klarat oss bättre på att ställa upp på egen halva och stänga vägarna in.

- Boxplay vet jag inte vad de höll på med. Släpper bortre ändan helt för att försöka överbelasta. Svårt att satsa på att överbelasta i BP när vi är 2a på puckarna. IKO sökte de genomskärarna ofta eftersom de märkte att vi släppte de helt. Hade kunnat bli fler mål i baken i BP...

- Offensivt helt OK när vi väl kommit in ordentligt i offensiv zon. Många halvchanser som känns farliga, frågan än väl om det var vi som var bra eller IKO som var svaga.

En hel del att jobba på. Lät som om andra halva var bättre, hoppas det går åt rätt håll framöver
Låst ämne

kulltorp: Det är bara att slå på någon av dom andra matcherna som går just nu och inse vilken kamp det är som krävs i vartenda byte. Timrå är långt därifrån, försäsongen räckte inte. Jag är nöjd om vi kommer till en punkt där kommentatorer och motståndare i pausintervjun inte står och analyserar målen med hakan i golvet och nära till skratt på grund av den svaga defensiven i Timrå.
Låst ämne

mikenomad: Har snabbspanat in ett gäng matcher från övriga SHL lagen, det jag främst hunnit se i fragmenten jag sett som skiljer från Timrå, det är just presspelet och styrspelet i mittzon.

Sen boxplayspelet idag var under all kritik också, måste bli en betydligt bättre mix av aggressivitet, tighta ihop och fysiskt spel kring sargerna för att lås fast och döda tid.
Låst ämne

Bästa va ju Erik Anderssons pucktapp innan 2-2 målet dålig korp klass!!
Låst ämne

297: Precis. Matchutvecklingen styrs av relativt små parametrar. Vi var på gång i första, men fick ett par rätt billiga utvisningar. De ledde och slog av på takten, varpå vi tog över. Överlag känns det som att matcherna utvecklas mer dramatiskt i SHL jämfört med HA. Misstagen blir dyrare och flyt blir mer betydelsefullt. Men om man bortser från det tycker jag ändå att vi tog chansen när den uppstod. Och det tar jag med mig från den här matchen.
Låst ämne

kulltorp: skulle behövas 3 Dahlen i laget just nu. Sitter och kollar Malmö Leksand, jisses vilken fartig hockey.
Låst ämne

kulltorp: Jorå han är inne på i princip det mesta vi skrivit, vi förlorade matchen genom dåligt försvarsspel, det börjar ända från forwards.

"De främsta problemen härleder han till defensiven – men som börjar på offensivt.

– Vi har en på tok för offensiv trea i vårt spel. Vår tredje anfallsspelare ligger för djupt, vilket gör att vi får kontringar på oss, samtidigt som backarna inte vågar ligga nära motståndarna i mittzon och backar av tidigt. Vi ligger två meter ifrån i stället för att ligga i rygg på dem så vi får stopp i mittzon."

Precis som jag varit inne på, detta måste däremot åtgärdas direkt, helst igår kan jag känna..
Låst ämne

kulltorp: Jag tror inte affektinläggen här ska ses som nån nykter, sansad analys av matchen. Jag tycker Freddan säger det bra, håller i stort med hans analys
Låst ämne

Mr plufs gör två mål mot oss när han knappt orkade med ett på försäsongen. Hövva.
Låst ämne

Ngn som vet när Dahlén ska komma hem förresten?
Låst ämne

covfefe: Pä Freddan låter det inte som att det var ngt jättetokigt med dagens match
Jag är fruktansvärt orolig bara på att läsa igenom era inlägg.
Låst ämne

Freddan: ”Blir alldeles för offensiva”.

Provläs till 19:49
Låst ämne

Labban: Har Oskars 4:e mål diskuterats härinne? Orkar inte scrolla. Nog för att det föranleddes av något av det mest pojklagsmässiga uppträdandet av Timrå som skådats på den här nivån i modern tid men jag trodde nog det skulle dömas bort. Godkänns det pga fartvinden från Timråbacken som fick Oskarshamnsspelaren att falla handlöst in i vår målgård precis framför JJ?
Låst ämne

Vojne Vojne dä gick åt pipan helt enkelt ikväll!!!!
Ja ha faxa till Fågelhålken Freddan att hann kann avgå redan nu!!
Å ja faxa tä Fagerlund på förbunne att vi ge vår plats tä Björkröven!!!
Vi blev totalt nerpissade ikväll!!!

Nä dä ä bar å bryt ihop å komm igen till Gavlerinken på torsda!!
Nu rinn gravExploren lätt ikväll!!!

Älska Timrå IK i vått å torrt alltid å i med å i MOTGÅNG!!!
Låst ämne

Ska man spela på SHL-nivå måste man spela smart snabbt och enkelt. Stänga till ytor snabbt och skapa ytor i anfallszon genom att göra smarta vändningar, stanna upp och hitta ytor. Lite positiva vibbar från tredje för jag tycker vi höll pucken på ett bättre sätt, men fortfarande många passningar på skridskorna.
Låst ämne

297: Nåja. Målet Karlkvist gör (1-2?) är JJ helt off på. Pucken går typ mitt i mål och JJ är nästan redan utanför stolpen när skottet kommer. Helt öppet.

Men i övrigt ska han väl inte lastas för nåt.
Låst ämne

297: Ska se matchen i efterhand nu, säg inte hur det gick. Har stora förhoppningar på att Ante fått ihop försvaret?..
Låst ämne

kulltorp: Haha typ så. 😅
Låst ämne

Sputnik: Ja för en gångs skull hade HS ett underhåll precis på rätt tid?
Låst ämne

Vi måste vara rejälare sätta stopp tidigare i mittzon och vara fysiska. Så fort Oskarshamn vände såg vi livrädda ut. Inget understöd heller. Boxplay såg lika ängsligt ut. Vill inte ta fram stora släggan än, jag hoppas spelarna kan visa mer vilja kommande matcher.
Låst ämne

Heisenberg: Ja alltså det jag inte får ihop, Nubben har ju hela tiden när hans forwardsbygge kritiserats, snackat om att så länge vi gör 1 mål mer än motståndaren så vinner vi.
Det innebär ju att han utgår från att Freddan och CO skall sätta ett grundspel som utgår från att vi är defensivt skickliga och spela mer likt Växjö till exempel.

Ser man dock ända från försäsong tills idag så har det varit tvärtom, öppna spjäll åt båda håll med hawai-hockey.
Det är nått som det här laget inte kommer bemästra med de spelare vi har tyvärr.
Låst ämne

2 kanon lägen på slutet
dom bränner vi
Låst ämne

Hanzl idag
totalt osynlig
rattie..positivt överaskad av
Låst ämne

Kommer årets Timrå vara ett sådant lag som när de gör fem mål, så släpper de in sex mål och vice versa? Den berömda filten.. Jag tror dock backsidan kommer bli bättre ju längre säsongen går. Men i nuläget känns det jävligt surt att den lagdelen sviker mest. Hur mycket ska vi sätta på att vi skärper till försvaret nästa match, på bekostnad av produktionen framåt?

Tips; 1-2 till Växjö, just av ovan nämnda anledning.

Och vad fan i helvete gör Olofsson på isen?
Låst ämne

TD: JJ tyckte jag var magisk, med en sämre målvakt hade Oskarshamn gjort 6-7 mål utan problem. Han gjorde några riktigt svettiga parader, såg ingen direkt tavla från honom idag.
Låst ämne

ionloo: St sporten sågar laget rejält och det tycker jag är bra " den här upplagan av Timrå IK behöver förstå är att varje match från och med nu är viktig, från första matchminuten till sista.

Timrå behöver varje poäng de kan få den här säsongen för att de ska kunna hålla sig undan de två bottenplaceringarna och då kan man inte bjuda upp till något sånt här.

Det måste vara bättre över 60 minuter – annars har man inget i SHL att göra "
Låst ämne

297: du ha rätt i det du säger.

Ante ansvarar här men sedan har laget inte haft samma upplägg vad jag kan förstå.. det var väl en relativt sen samling och relativt många nya och de som inte är nya saknar vana på nivån dom ska spela…

Sedan möter man allsvenska lag fram till seriestarten ( i stort sett).

Domarna var kanske inte hundra ikväll men det är dom sällan och de avgjorde inte premiären så det är som det är…

Om jag skulle säga mitt om premiären så blir det såhär:

Målvakten räddar oss inte idag. Han är i bästa fall mänsklig och har en sekvens som verkligen sticker ut där han är bra.

Backspelet: under all jävla kritik på alla platser. Bohm går bort sig och ser verkligen inte särskilt angelägen att komma tillbaks ut på uppträdandet, Carlson fullständigt överflödig händer inte ett skit. Inget vettigt spel. Zajac och LaLeggia ska fan inte bilda par i försvarsspelet! Icke! De är inte särkilt passionerade att stänga igen. Erixon kändes minst fel idag. Tillsammans med Svensson känns Erixon plusminusnoll vilket i ett försvarsperspektiv är bra i jämförelse med de flesta idag. Fille V kanske kan ramla in där med fast alltså en del av problemet för backarna och definitivt för Zajac och LaLeggia var sista lagdelen anfallarnas oförmåga att vara spelbar vid spelvändning i egen zon…

Det fanns en god del skit idag och min tanke från 10 min in i första till slutet av matchen var: fan vad jag saknar HA.

Anfallarna: vem vågar? Dribbla, försöka något kreativt smälla på lite? Blomman och Hanzls utvisningar tidigt i matchen symboliserar Timrå hockey denna mach… utsträckta armar och klubbpetande motståndaren faller självklart som furor… det funkar så nu för tiden…

Spelar man rejält och på kropp istället som Lodin gjorde så slipper man bjuda på bp…

Lundin spelade in sig i matchen allt eftersom genom fysisk kan men annars det rätt avslaget på fysiken.

Backarna faller hem och förbi förlängd mållinje när motståndaren onekligen flyger obehindrat i överljudsfart genom en obemannad mittzon… backarna gör sig alltså helt jävla onödiga att ha på isen i det läget… dom kan lika gärna kasta upp sina klubbor på läktaren och gå efter och ta en kaffe…

Det finns massor att jobba på här men att bli tuffare och aggressivare på motståndaren kan vara en bra start…

Jaja!

Antingen tar det sig eller så får jag njuta av matcher mot Tingsryd igen…
Låst ämne

Sputnik: ett annat är ju att Oskarshamn nog också kommer få stora problem med lag som spelar bättre än vad Timrå gjorde idag. Att göra fyra mål och ändå vara med ända in i kaklet efter den insatsen är otroligt. Nåja premiärnerverna borta och jag tror på bättre spel mot Brynäs
Låst ämne

Matsg: I grund och botten är det förstås Freddan som gör det. Jag är rädd att Fredrik Andersson är en för svag elittränare på SHL-nivå. Fullt duglig i spel i HA, men andra gången gillt nu i SHL så lär han få sina kort synade utan minsta tvekan.
Låst ämne

9386: Svårt att säga, Pemmerborns avgång har det väl mest skrikits om från de jag känner som håller på FBK..
Låst ämne

Peter Jansson: att vi slåss i botten är min uppfattning också innan denna match med Lander och Wedin har vi kanske kunna mäta oss och några vassa förvärv Jacob Johansson tycker jag får godkänt och Rattie
Låst ämne

« · 2226200 · »