1150x200-xhrrlxov1onokf5.jpeg

Timrå IK

SHL · 595579 inlägg · 6217 ämnen

Kenta: Våga satsa på våra juniorer

Sv:Kenta: Våga satsa på våra juniorer
Laken: Nu spelade inte Ström idag så det blir wennerberg du sparkar ut

Dallas: Ja, varför inte???
För min del skulle man gärna kunna ersätta Sloan-Gahn-Ström med en renodlad juniorkedja! Det juniorer saknar i rutin och erfarenhet tar man tillbaka med entusiasm och hunger!

"Jag har tidigare uttryckt min glädje över att fler juniorer fått chansen i vinter än tidigare.
Det har gjort att stjärnor fötts, som tidigare inte ens fått chansen att visa vad de går för.
Varför får en nordamerikansk import 20 matcher på sig att spela in sig, medan en junior eller en allsvensk lirare kanske får sex byten i fjärdefemman? Hur lätt är det att visa framfötterna då?
Sluta dalta med de utländska spelarna som kostar alldeles för mycket pengar."

Kenta är feg, jättefeg!

kalle i stan: Tyvärr är man för feg i Timrå IK för att våga satsa på några juniorer!

Att alla andra lag skulle ha så mycket bättre juniorer tror jag inte på!

John K: För tusende gången. HockeySnack är en sida för supportrar att diskutera hockey, jag diskuterar hockey.
Jag har full koll på våran tabellplacering, tänker gör jag också.
Min poäng är inte att gnälla på tränarna, det är att påvisa bristerna för de andra supportrarna. Jag brinner för Timrå IK och vill att klubben ska fortsätta utvecklas.

"Jag tror också att om tabelläget vore på "säker slutspelsplats" så skulle vi få se Kenta prova flera juniorer."

-Nej, det är just det jag är tveksam till!

Bo Bly: Timrås A-lags aktuella spelare Oskar Johansson och Erik Moe har spelat cup i Mora så de deltog ej i matchen.

JimmyH: 0-7 mot Kovland för Timrås A-jun.

iggy:
Det går ju bra att importera juniorer också..

Per HApps: Det där "tänket" finns lite överallt i Sverige och det kommer att ta död på bredden och därmed missar men även MÅNGA kommade elitspelare. Samt att det är så dyrt och överorganiserad med ungdomshockey.
Kolla in "Hockeyresan" - en dokumentär om ett ungdomslag i Vallentuna -
Där man skulle träna/matcher 7 gånger i veckan och börja bli uttagen som B-junior, ALLA 20 killarna slutade med hockey och den enda tjejen flyttade till Canada och fortsatte med hockey där. En tragisk "utveckling" !
Låt den spontana leken även få utrymme. Zäta sa en gång att det var viktigt att träna för sig själv också.

nRoger: Tack för din positiva feedback!

Kan det vara så att man börjar med elittänkandet och toppningen i lagen när spelarna bara är runt 11-12 år? Hur många är det då inte som lägger av när dom inte får vara med på matcherna?

Säg nu bara inte att det är så, för det är så i Kovland, så varför skulle Tik vara anorlunda?

John K:
Detta är ett djupare problem som tarvar tid att fundera på.

En fråga man kan ställa sig är varför TIK bara fostrat mig veterligen 2 st elitseriespelare dom senaste 15-20 åren när det dräller in ungar varje år i skridskoskolan?

Laken: På tal om juniorer så såg jag ikväll Löven-AIK på viasat och där
kunde man verkligen se vilken superb spelkänsla o handleder som en spelare vi diskuterat tidigare har ..J.Palmebjörk 86:a i löven ..mycket skicklig i offfensiv zon.
En annan spelare som säkert är elitseriemässig är stefan Gråhns i aik
3 mål och oerhört energisk o vass skridskoåkare..distinkta avslut..precis
det man saknar o skulle vilja se i tik nu framöver..

John K: Väl talat, mycket väl talat.

Jag tycker att Laken med flera skall sluta "gnälla" på tränarna för att dom inte prövar fler juniorer i A-laget, det är liksom inte roligt längre, titta på tabelläget och tänk efter lite!
Dock ligger det en hel del i Lakens åsikt om Frölundas "juniorproduktion", på den punkten ligger vi i Timrå IK långt efter. Men i stället för att "gnälla" kanske man skulle försöka förstå vad skillnaden beror på. Det är ju inte så konstigt att dom kan producera juniorer av klass, dom ekonomiska förutsättningarna är ju liksom på en annn nivå. Efter så kort tid i Elitserien som vi haft så kan vi inte begära att vi redan nu, på alla punkter, skall vara jämförbara med dom allra bästa. Får vi bara vara det etablerade slutspelslag vi strävar efter att vara så kommer nog sådana skillnader också att jämna ut sig med tiden.
Vi har ju faktiskt visat att vi klarar att gå till slutspel flera år i rad, mycket bra gjort med de förutsättningar som gällt.

Läs också mitt tidigare inlägg som återges här.

"Beträffande kravet att sätta in juniorer i elitseriematcher så ska man komma ihåg att skillnaden mellan att vara duktig i juniorserien och att platsa i Elitserien är enorm. Flera av juniorerna tränar med A-laget där dom visar upp sig för våra tränare som också ser dom på juniormatcher. Jag är helt övertygad om att Kenta Johansson och Mikael Andersson gör en riktig bedömning av läget och kan avgöra när det är dags att ta ut någon till spel i A-laget.
Jag tror också att om tabelläget vore på "säker slutspelsplats" så skulle vi få se Kenta prova flera juniorer.

Min helhetsbedömning är således att Kenta och Micke sköter detta efter de förutsättningar som gäller och på bästa möjliga sätt. Inga sk "förståsigpåare" skall tro att dom kan lära tränarna deras jobb här på Hockeysnack."

Nu laddar vi för morgondagen och ger laget och tränarna vårt stöd i matchen mot Brynäs.

Laken:
Vet inte om det tagits upp här men Daniel Back var ju med i U17 som var i Canada och vann den turneringen där.
För övrigt första gången under turneringens 28 åriga historia som sverige tog turneringssegern

gud: Nej, varför det? Jag jämför med ett lag i samma serie!
Vill man att Timrå IK ska fortsätta utvecklas måste man också jämföra med dom bästa.

gud: Helt klart har dom det mycket bra juniorverksamhet är det Benny som tränar dom nu också? Känner hans grabb Daniel kanske denne är på Gavlerinken i morrn, Go(u)d fortsättning föresten

Hmm..

Svenskan är värre än nånsin idag..

Fortfarande så finns det inga juniorer i Timrå som
skulle kunna ta en plats i A - laget som Frölundas
juniorer..

Som Poffa skrev i ett tidigare inlägg så har
Frölunda Sveriges bästa juniorverksamhet...

Så du gör en otrolig korkad jämförelse..

dunderklumpen: Kommer ihåg när Frölunda släppte fram Lundqvist, Tolsa och Kahnberg och nu är det dags för nästa juniorkull.
Se och lär, Timrå!

dunderklumpen:

Det där är ju inte sant. Om juniorerna inte håller måttet för ES skulle Frölunda aldrig kunna vinna några matcher enbart på två femmor. Frölunda har en lysande juniorverksamhet, landets bästa utan tvekan, och spelarna som kommer in i ES nu är samtliga av så hög klass att de klarar av spel i högsta ligan.

dunderklumpen: Gäller ju att ha bra juniorer också som håller i elitserien och det är inte det lättaste

Laken: Enkelt att satsa på juniorer om man har 2 st bra femmor som frölunda har. dessa 2 femmor vinner matcherna åt frölunda.

Laken: J 20 super 8 börjar väl inte förän den 13/1..så varför inte nu..
tex. mot modo på lördag 7:e skicka in Oscar J. på isen..skulle vara riktigt
kul att se honom i detta sammanhang på hemmaplan (förutsatt kanske att vi plockat minst 4 pinnar innan mot S-tälje o Brynäs!

Tellus:
Slappna av..Ironi kallas det för..

htikare: Det är en bra idé

Tellus: Inte så dum ide..man kunde ju tex. prova Oscar J. bredvid Robban'lika gärna som Crippe nån match och se utfallet..han kanske målar!

gud: Vad uträttar han på en match mer än ramlar och snubblar.????

Tellus:
Kvinna...Du ska tiga i församlingen..;)

Tellus: Varför skall du få skit??? Åsikter har man rätt att lufta utan att någon skall ge dig skit för det!!

Frisco: Bänka Crippe i någon match och prova någon junior..(Nu får man skit)

pettsson: Jag skulle absolut säga upp mitt oxå. Vägra Melin!!! Usch, spott och fräs!!!

LingaN: jag ser det som ytterst otänkbart att Melin kommer till Timrå som annat än motståndare. Han har tidigare vid flertalet tillfällen (Läs: alla linköpingsmatcher typ) kastat skit efter Timrå efter LHC-matcher. Jag har inget emot LHC, men Melin är jag starkt emot. Maken till osympatisk person finns inte.

Skulle Melin, gud förbjude (och jag är inte speciellt troende men extrema fall kräver extrema åtgärder), bli tränare för Timrå så skulle jag seriöst överväga att säga upp mitt medlemskap.

LingaN: ska vi säga Tommy Boustedt då? Inte ledig men ganska lugn!

Wikegård har fått chansen hur många gånger som helst men aldrig lyckats, han är verkligen bra på att snacka och passar jätte bra i TV, men tyvär inte som tränare.

Roger Melin skulle inte passa i rött & vitt, han är inte den ödmjuke och verkar aldrig kunna få något riktigt Timråhjärta som Lill-Kenta har fått och kommer (vad jag tror och hoppas på) alltid ha + att han är grisig

Stephan Lundh verkar precis som Timråklubban sa: Ödmjuk och lugn, men inte ledig.

jokklas: Skymtar jag ironi...jag antydde ingenting om kondition resp. muskelvikt/fettprocent o dyl. ..
Däremot är det ju känt att vår fystränares son har vältränade 78 kg till en kroppslängd av 182 cm.
En viss kroppsvikt i muskler kan behövas för att vara stabil i det fysiska spelet o där anser jag att Oscar räcker till.. mer än så var det inte!

Lagkapten: Håller med dig.Det verkar vara en hel
del Oscar å Aveny stuk.

Laken:

Håller med, vi kan ju inte göra samma misstag som ifjol att inte kontraktera Kent. Han håller säkert minst 2 år till. Jag vill gärna se att han skriver på ett ntt konrakt inom kort.

Förövrigt kan jag hålla med i juniorfrågan till viss del, och det är att ingen får chansen som sitter på bänken när matchen redan är förlorad.

Däremot ska man förtjäna sin plats o inte kvoteras in. Men i och med att man ska kunna förtjäna sin plats måste man ju också få chansen...

JimmyH: Han Oskar Johansson är väldigt duktig de matcher jag sett honom.

Till sist en länk: www.modocupen.nu/placing_class.asp?id=61

Frölunda är i en klass för sig, de är duktiga att rekrytera talanger i södra Sverige och plockar varenda guldmedalj. Det är det inte så mycket att göra åt.

Men MoDo kan vi mycket väl redan nu vara på väg om:

J20 Elit Norra
4 Timrå IK 27 15 2 10 95 : 97 48
--------------------------------------------------------
5 MODO Hockey 27 12 3 12 91 : 76 40

J18 Allsvenskan Norra
1. Timrå IK 18 15 2 1 90 37 32
2. Modo Hockey 18 14 0 4 129 40 28

MoDo har mycket bra 86or men därefter är det inte lika starkt, då ser Timrå faktiskt starkare ut så sköter vi våra kort rätt så kommer vi kunna plocka fram fler spelare till A-laget än dem i framtiden. Vårat J20-lag har unga nyckelspelare och om vi tittar på MoDos A-lags spelare födda 86 nu vad de gjorde för två år sedan i J20 såg det ut så här:

Backar:
41 Hedman, Oscar LD 25 7 11 18
32 Viklund, Tobias LD 36 7 4 11
34 Wargh, Tommy RD 31 4 5 9

Forwards:
22 Enström, Tommy LW 34 9 11 20
39 Hellström, Mattias CE 35 5 9 14

Tar vi våra 5 bästa 88:or efter halva säsongen ser det ut så här:

Backar:
58 Moe, Erik RD 14 6 4 10
31 Gustafsson, Erik LD 27 2 4 6

Forwards:
46 Johansson, Oskar LW 26 22 14 36
49 Erixon, Christopher LW 26 7 4 11
23 Westlund, Johan RW 22 4 3 7

Det jag vill få ut av detta är att vi har haft det tunt på juniorsidan men det är på väg att blomstra upp. Vi kommer att förmodligen att få se fler egna produkter i A-laget i framtiden.

htikare: Jo, för har typ samma längs och vikt har man ju därmed jämförbar fysik? ; )

Lagkapten: Moras junior är i fysikskt avseende också tydligen jämförbar
med Oscar J. 178 81 kg så fysiskt kan också vår Oscar duga bra!

Lagkapten: det krävs mycket för att ta steget som du säger helt riktigt
Men tabelläget avgör också mycket för om o när man kan ge nån junior chansen..Mora
tex. ligger ju lite bättre till än oss gentemot södertälje-leksand.. och skall
nu tydligen släppa fram en junior i dagens match som är född i dec. 87
alltså bara ett halvår äldre än Oscar Johansson o yngre än Österholm så
Jag gissar att om vi haft kanske ytterliggare 6-7 poängs marginal neråt
skulle man vara mer benägen prova en o annan junior!

Bo Bly:
Hur långt kontrakt skrev Gunno med Carolina då?
Om han bara har ett ett års kontrakt återstår väl att se om Carolina är nöjd med hans prestationer med.
Själv tror jag att både han och hedström blir kvar på andra sidan och då blir det till att hitta två bra spelare som skall fylla ut deras platser nästa säsong.

Laken: Tyvär finns det inga juniorer att plocka upp.Det krävs enormt mycket för att kunna ta steget upp. Det är ytterst få i varje årskull som tar steget och blir A-lagsspelare i elitserien o allsvenskan.Många av dagens juniorer är inte beredd att offra allt annat än hockeyn.Tiden de lägger ner framför spegeln kan de lägga i styrkerummet.

Laken:

Timrå som klubb och A-lagets ledare har nog väldigt bra koll på sina juniorer. Mest troligt så förs det en kontinuerlig diskussion mellan A-lagets och J20-lagets tränare. Därför kan man se om spelare kommer klara det hela eller inte.

Att ta in juniorer i det här läget kan snarare få motsatt effekt till det du söker. De etablerade spelarna kommer knappast känna sig hotad och i värsta fall så slappnar man av ytterligare lite grann.

Poffa: Hur vet vi att de inte är tillräckligt bra?
Just själva markeringen och konkurrensen kanske hjälper till att lyfta de etablerade? ...Eller blir reaktionen tvärtom?
Jag vet inte. Redogör bara för vad jag TROR.

Dream Team: Nummer ett kring detta var att få igång en diskussion kring ämnet (vilket jag lyckats med).

Jag vill bredda truppen då vi kommer att drabbas av sjukdomar och skador.
Jag förstår inte varför man inte kan sätta in en junior i tredje perioden om man leder eller ligger under med t.ex. 5-0.
Hur ska man veta att juniorerna inte räcker till om man inte "provar" dom?
Är de (junisarna) inte tillräckligt bra, så är det ju så och då har jag fel.

Laken:

I så fall undrar jag vad du tänkte vinna med att plocka upp fem spelare i A-laget? De är inte tillräckligt bra för att konkurrera med spelarna som redan är ordinarie, men de ska trots detta bredda truppen för att se till så att de övriga spelarna ska känna sig osäkra på sin plats i laget.

« · 668068 · »