1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590378 inlägg · 6216 ämnen

Kommunsammanslagning

« · 86908 Till forumet

Sv: Kommunsammanslagning
Patrick Polly: Vad gäller kommunsammanslagning så är frågan i första hand, givetvis, så långt ifrån sport som man kan komma. Det är en begränsning i den demokratiska beslutsprocessen och avståndet blir längre mellan väljare och beslutsfattare. Dock är det nära till hands att tänka sig att om beslutsfattaren inte är speciellt fri med tanke på alla lån. Så enligt min mening kan man skippa det demokratiska snacket. Givetvis finns stora sammordningsvinster och det skulle i första hand kanske skapa utrymme för att hålla en vettig äldreomsorg, skola, etc. Sport kommer enligt min mening i efterhand.
Måhända är detta ett tråkigt inlägg !
Hur som helst skulle ishallsfrågan knappast spela någon roll om TIK skulle bekosta sin egen arena. I ett sådan scenario är jag övertygad om att arenan skulle ligga i anslutning till Birsta hur som helst.
Kommentera

Jag tror det vore bra med en sammanslagning. Dessutom tror jag man kan lösa hall frågan. Om man bygger hallen i Birsta så blir det ju inte så kontroversiellt. Det är ju ungefär mittemellan Sundsvall och Timrå. Det tror jag är en lösning som alla parter kan godta.
Kommentera

swen:
Tall ice Hockey, måsste bli rätt nära torped hockeyn, om man tittar på en tall, så har den en rak kal stamm och grenarna i toppen,,,,Alltså kommer passen bli långa och raka till spelarna som ligger på toppen och snurrar,,,,,
Kommentera

swen: Jag tänker mer på Sunderbyns storsjukhus i Norrbotten - som ligger obekämt långt från både Luleå och Boden - Resultatet av en politisk kompromiss.
Kommentera

mika: Jo, finessen är att båda supportergrupperna kan känna sig "hemma" där, oavsett om vi har en eller två kommuner. En by här på Österlen hade långt in på 1900-talet, en social gräns som fysikt bestod av en bäck. Men så visade det sig att grabbarna på andra sidan ån var utmärkta fotbollsspelare, så idrotten byggde en social bro. Kanske finns här paralleller till förhållandet Timrå/Sundsvall?
Kommentera

swen: Jag förstår inte riktigt vurmen för en ny hall i Birsta? För de flesta som bor i Sundsvall är det lika lätt att ta sig till Sörberge (eller Lastlavaberget) som till Birsta. För många ligger Gärdehallen lika offside som Ladan. Om man ska vinna något på att ha en ny hall i Sundsvall så borde den ligga riktigt centralt. Kanske en "Norra Berget Cavern Arena" med insläpp vid ip.
Kommentera

Det klokaste förslaget på länge. Jag är beredd att gå så långt som att tycka att kommunen skall heta Sundsvall och Timrå blir en kommundel likt ex Njurunda.

Att spela i hamnen? Näää. Att ge efter på kommunnamnet får räcka. Bygg nytt i Birsta och låt Timrå IK spela där. De sponsorer som är så trångsynta att de inte släpper pengarna till verksamhet på andra sidan Merlobäcken har inget i en seriös framtidssatsning att göra. Punkt.
Kommentera

Sundsvall + Timrå ???? NEJ TACK!!!!
Kommentera

Jag: Skulle kommunerna slås ihop, ny hall byggas i Birstaområdet för båda elitklubbarna (som nu lever en kvalfylld tillvaro), så kan hallen heta "Gränslandet". Få se nu, om Lill-Kenta inte förstod/gillade Torped- eller Big Ice Hockey, så får han väl köra med Tall Ice Hockey. ;-)
Kommentera

Nike89: Ligger inte Njurunda i Sundsvalls Kommun, Jag vet inte, men det gör det väll??
Kommentera

Bear:Klart att det är värt att ha arenan i Sundsvall.Vad tar du helst av att ha en gammal och omorden lada i Timrå eller en ny och mordern arena även om den ligger i Sundsvall?Jag gissar på att du tar en ny och mordern arena i Sundsvall.Själv vill jag vara det bästa laget i Sundsvall kommun så för mig får ni gärna vara kvar i Timrå!
Kommentera

Bear: Jag tänkte mer på betydelsen av "före detta"..
Kommentera

Kommunalråden var alltså Kenneth Westberg och Sten-Olof Öberg.
Kommentera

Bear: Om man ska slå ihop kommunerna kan man lika gärna också döpa om den.

Eagle town är kanske något?

Internationellt och högtflygande på en gång.

Liksom att det skulle passa vårt kära hockeylag.
Nej, jag är definitivt skeptisk till en kommunsammanslagning.
Före detta kommunalråd skrev du...hmm..
Kommentera

Kommunsammanslagning
Både i ST och i Dagbladet kan man idag läsa om att två före detta kommunalråd vill att Sundsvalls och Timrås kommuner slås ihop.
En sak man inte riktigt var överens om var "ladan", men en tanke som nämdes var en helt ny hall i Sundsvalls hamn. Jag tror en sammanslagning av kommunerna är det enda sätt som TIK kan få en ny hall på, då Timrå kommun aldrig har råd att bygga en. Risken är ju bara att en hall som byggs av i första hand Sundsvalls kommun också hamnar i Sundsvall, men kanske är det värt det?
Kommentera

« · 86908