1150x200-xhrrlxov1onokf5.jpeg

Timrå IK

SHL · 595544 inlägg · 6216 ämnen

Kvartsfinal 2009

Sv:Kvartsfinal 2009
Laken: Jag tycker det är dumt att döma bortaspelet efter förra matchen. Jag tycker det är en stor skillnad iaf... Liv ser betydligt mer mänsklig ut. I alla fall i de två matcherna här i ladan...

Laken: Björn Svensson gjorde nog en av sina bästa matcher också

Dream Team: Att Karl-Oskarbönderna grinar för orättvisa, offsidemål o dyl gör segern bara än njutningsfullare! :-)

Denna matchserie påminner en hel del om förra årets... Jag har svårt att se att vi ska kunna knipa någon match nere i Jönköping! Men hoppet är ju det sista som överger en.

Utan att ha minsta koll på plusminus-statistik o.s.v. så tyckte jag två spelare förtjänar grymma överbetyg igår: Sebbe Erixon och Robin Jonsson!

250kg kärlek: HAHAHA!!!

Liv gjorde en salo, fast utan hoppet:)

Laken: Håller med dig laken, och det håller inte i längden...

Bo Bly: "Vi gör 2 mål i pp. Hv 1."

Jo men kolla hur powerplay-målen går till, till exempel MPS mål.
Jag vidhåller:

### Klasskillnad i powerplay-spelet, HV ställer upp varje gång utan stress och press. Vi får knappt in pucken i offensiv zon. ###

Dream Team: Aaah, regeltolkningar. Jag gillar sånt. Därför:

Det du säger om att pucken touchar på HV-spelarens klubba är sant, det innebär dock inte att det inte är offside. I regelboken, regel 451, står det följande kring just detta:

"2. Om en försvarande spelare åker med eller passar pucken in i sin försvarszon, medan en anfallande spelare befinner sig i offsideposition, skall ingen offside dömas."

I det fall som nu skedde, eller liknande fall där pucken styrs på en försvarande spelare innan den går över blålinjen och därmed ställer anfallande spelare offside, så anses inte försvarande lag ha åkt med pucken eller passat den in i försvarszon.

Därför skulle det kunna anses som offside i det här fallet. Däremot, det finns en annan text som ställer till det här. Under samma regel, 451, finns följande text:

"Om försvarande lag skulle göra självmål utan någon inverkan eller kontakt med spelare eller puck av anfallande lag under en avvaktande offside, skall målet godkännas."

Frågan är då, räknas det som "utan inverkan" när Styf skjuter pucken via en klubba sådär. Personligen tror jag det och säger därför att målet är korrekt, men jag är inte helt säker.

Haha, någon som hört Jonasson på radiosporten vid segermålet?

"-Ohh, herregud! Styf gör en Vitryssland"

dr-nix: "Tydligen så var det offside igentligen vid Timrås 5-4 mål, alltså det påverkade inte alls målet eller så men en spelare i Timrå hoppade in just precis i skottögonblicket (eller strax efteråt).

Men blir det något gnäll för det så blir jag bitter."

Nej, det var inte offside eftersom Styfs fruktansvärda slagga styrs på HV-spelarens klubba innan den går över blålinjen. Och det var heller ingen hög klubba, för den som nu vill ha det till det, på samma grunder. Alltså, det är bara då det är en offensiv spelare som är sist på pucken det kan bli diskussioner vid såna här situatuioner.

Har haft en jobbig natt!
ALLA spelarfruar åkte på vinterkräksjukan lagom till Timrås dubbelmatch mot HV.Dom var för sjuka för att ta hand om sina barn så som den sanna supporter jag är fick alla ungar sova hos oss i vår säng...Många barn var det och sängen är bara 1.60...
Jobbig natt var det ..men vad gör man inte ...

Kakelmannen: Jag sitter här och undrar om det inte är Backe som har det psykologiska övertaget nu mot Liv.
Sådana där dundermissar gör målvakter darriga lång tid.
Den där tavlan är helt jämförbar med Salos hoppmål.
Och det vet ju alla vad som hände med hans självförtroende efter det.

KniveN: 15:15 gick nog i c+ sport 2

Timrå såg trötta ut i kväll , de går på färre spelare än Hv med . De kommer ej orka länge till . Nu blir det som i semin i fjol tre raka Hv segrar , trots att ni i fortsättningen lär ha domarna på er sida som ni haft i alla matcherna hittils .

KniveN: För mig spelar det ingen roll, timrå vann och det är det viktigaste.
Sen om målet var offside gör ju saken bara lite mysigare, hur Kentas nackhår krullar sig av ilska när han ser bilderna och anser att det är offside.
Det är min innersta önska just nu att han blir, jag förlorar hellre med 7-0 än med 5-4 efter sudden. Speciellt eftersom Davidsson kände att det var orättvist, då blir förlusten tyngre.

Nej nu ska jag njuta av Styfs skott nån gång till sen blir det att fokusera på nästa match. Långt ifrån över och Timrå ligger fortfarande i underläge enligt mig.
Inte lätt att vinna i extrem religiösa områden som Jerusalem, men förhoppningsvis kan vi sätta deras tro i gunging.

Snelhest131: C+ Sport 15:15 och 20:30

Räknas väl inte som att man är med i spelet så länge man håller i sargen?

Kramer: Härlig seger var det och nu jävlar tar vi nästa match och sätter ordentlig press på Åsa-Nisse & co....KOM IGEN TIMRÅ!!!!!!

Lill-strimma: Det är väl om man är före pucken över anfallande blå som man blir offside, själva passningsögonblicket påverkar inte.

Lill-strimma: Men vänta lite här nu. Styf skjuter ner pucken och siktar inte på målvakten, dvs spelet skall inte slås av utan offsiden skall vara avvaktande, dvs det spelar ingen roll om timråspelaren är i zonen, spelet skall gå vidare. SEN styr HV-backen pucken i egen kasse, själva styrningen är väl vad som gör att själva offsiden slås av? Pucken ändrar riktning, ställer liv och går rakt in i mål.

Alltså: Det spelar ingen roll om timrå har en spelare innanför blå, pucken slås inte avsiktligt mot målet MEN styrs i mål av egen back. Missar jag något? Jag tycker att det är solklart mål. Det är ju självmål och sånt räknas väl alltid, oavsett om man har en avvaktande utvisning och målvakten har lämnat kassen (Nicklas Wallin någon?) eller om det är en avvaktande offside.

Enormt skön seger iaf. In med Åkerlund i målet på onsdag (11 insläppta på två matcher är sådäääär). Kan bara några av våra tunga pjäser komma upp i normal nivå så ska vi kunna rubba dom där nere.

T T:när går reprisen ?

KniveN: Man blir ju lite snopen. Men jag kan inte bli förbannad i kväll. Ny repris i morgon.

The Palm: För mig gick det bra... Såg äntligen målet efter att ha varit tvungen att sticka 2 minuter tidigare pga träning i NCC-hallen. Förstod dock att Timrå vunnit då jublet hördes ända bort dit när styfen gjorde mål.. =)

KniveN: Slutade funka för alla. Tror inte det var någon slump att det slutade fungera exakt klockan 01:00......
SUCK! PPV tar verkligen sina hockeysändningar på allvar va?

Men skönt med vinst! Synd att man var tvungen att surfa sig fram till det bara..
Satt på tåget under ordinarie matchtid så jag kunde inte se det underbara live..
(F ö på väg hem ifrån en inställd Metallica - konsert..)

T T: Vad jag förstår o har hört så räknas man inte, om man är inne i ett byte, hoppar ut, håller i sargen o inte deltar i spelet.
Sen så befinner sig spelaren i luften när Styf avlossar "missilen" som ställer Liv.
Personligen tror jag att han inte såg pucken när den reflekterade Vuotilainens klubba.

Hursomhelst hur rättvist o underbart som helst! :))

Bara för mig som reprisen på PPV slutade att fungera?

Tycho: Jag tycker att vi enas om att det var ett fruktansvärt cyniskt och omoraliskt fiffelmål. Vi böjer våra huvuden i skam. Men vad ska vi göra, det är ju godkänt.

T T: Fast det är juh inte avvaktande offside när Styf skjuter...

Kattgubben: "utan någon inverkan eller kontakt med spelare eller puck av anfallade lag"

Vad ska man kalla Styfs skott då? Du får leta vidare i paragraferna. ;)

Kattgubben: då är det ju solklart , HV spelaren styr ju pucken med klubban och Liv är helt lost , dvs självmål .

Andersson: Spela Timråhåkky!1!1!!

Offside eller inte kvittar, vad jag minns så blev mål dömt.

Nu KÖR vi!

Det var nog fan mål ändå

"Om försvarande spelare skulle göra självmål utan någon inverkan eller kontakt med spelare eller puck av anfallade lag under en avvaktande offside skall målet godkännas."

Andersson: ...ja, jag njuter oerhört mycket nu...

Nu är all press på HV71 , bara att köra 'timråhockey' på onsdag/torsdag . Tar Timrå någon av dubbelmatcherna , så är skrällen mycket nära .

Bara njuta nu ....

Herminator:

Ja, "Ankan" skåpar lätt ut dessa. Han har ju verkat gilla Timrå sedan elitserie-comebacken dessutom. Minns när han berömde oss som fan efter 6-5-segern mot AIK (hans eget gamla lag) på bortaplan hösten 2000 och ansåg att vi förtjänade att vinna med större siffror. Bra snubbe...

DJ Hemp: Ändå tar jag "Ankan" som bisittare 10 gånger av 10 jämfört med Virus. Herr Lindberg är för mig alltid en Brynäs-djävel och tigerränderna verkar sitta djupt rotad i Karln. Rönnqvist är MoDo-lid och kommer alltid att så vara.

Ska Liv få skicka ut pucken i publiken efter att han har rakat ut pucken ur målet (i andra perren)? Det var minst två linjedomare som såg på. iofs så skiter jag i det, men det kunde ju gått illa för nån i publiken.

Blizzard:

Självklart finns det inga Timrå-hatare. Förutom vissa dårar från Sundsvall och Ö-vik. Visst kan man störa sig på sådana som "Virus" och Rönnqvist ibland, men om man lyssnar riktigt noga i en hel match så nog fan levererar de en hel del berömmande kommentarer till fina Timrå-prestationer också. Man har dock nära till hands att bara höra det negativa (samt beröm till motståndarna). Men så illa är det inte. Varför skulle t ex dessa båda ha något emot Timrå förresten? "Virus" spelade ju ett Brynäs som hade det relativt lätt för Timrå och 08:an Rönnqvist har väl inte ens mött oss...?

Berglund: Ja det är alldelens för lite videogranskningar;) en kamera vid varge linje + tre i målgården så kan vi se fram emot ricktigt långa matcher:)

Lemmy:

Jag menar det verkligen. Och "inte-alls-ända-in-i-kaklet-mannen" kan behöva få sig några sanningar...

Kakelmannen: LIV fuskade också, med koncentrationen.... i en sudden death i ett slutspel....

Kakelmannen: Hur många ggr i sitt liv har man skrikit offside fast domarn ej har blåst, blåser han inte offside är det inte offside. Ska vi börja videokolla på alla offside och iceing också?

Kakelmannen:
Inte visste jag att det kallades fusk när en målvakt står och sover.

Vilken regel hänvisar du till då? Sökte på narkolepsi på swehockey.se men fick inga träffar.

Kakelmannen:

De allra skönaste segrarna tillkommer på just fusk. Det vet la du?!

DJ Hemp: Den var så skön den kommentaren, rätt in i kaklet!

Kakelmannen: om de hade varit offside tror du inte domarna hade märkt de? dessutom har Liv 10 sek på sig när han ser att pucken styrs via hv-backens klubba

Kakelmannen:

De allra skönaste segrarna tillkommer på just fusk. Det vet la du?!

dr-nix:

Det kan jag också se. Men det är väl trots allt inte så ofta som det blir mål på dem. Eller?

Kakelmannen: Måste vara skönt att vara HV-supporter nu va? :)

dr-nix: Bara han inte släpper dem i synvinkeln är det ok.

Måste vara skönt att vinna på FUSK , i dag avgör ni på ett offside.mål .

« · 1139410 · »