65selander: Med tanke p den succé Hento gjorde ifjol i slutspelet så kan man nog bänka Ledin oxå. Men tror inte man bänkar en sån kille, däremot förstår jag inte att han går till FBK. Han har haft EN bra säsong och fått bra med speltid, i FBK är kraven helt andra och risken att han får spela med mongolidkedjan Kåberg-Steen/Berglund känns rätt stor.
El Maco: Att handla moraliskt riktigt slutade framgångsrika värvarkungar med för länge länge sedan. Jag är imponerad över sportchefer som redan börjar värva i februari, de visar på ambition och långsiktighet. Man hugger tidigt på bytena, då får oftast de riktigt fina fiskarna också.
Larry: ...och - det är inte en resursfråga heller. Det är en fråga om tidpunkt. Om FBK vill pröjsa Ledin, 500, 5000 eller 50000 mer i månaden än vad Luleå vill eller förmår säger jag inget om det. Men de kan vänta med budgivningen till säsongen är slut.
Larry: Jamensådåså, då lägger vi oss alla ner och dör i närmaste snödriva och skickar iväg guldet till Frölunda eller FBK varje år...
Jag var med på 80-talet med ett Timrå i ettan och konkursspöket flåsandes i nacken. Den resa som varit senaste 10 åren bevisar att det går bara man anstränger sig, har sunt förnuft och rena underkläder...
Larry: Oavsett hur man sköter det så går man inte och gör klart med en spelare mitt under en säsong, att man har kontakt och diskuterar regelbundet är en helt annan sak...
Larry: Vadå moral? Det är inte en moralfråga, mer än möjligen mellan Ledin, hans lagkamrater och Luleåfansen. Finns det spelregler så finns det, det gäller även FBK.
Sen tror jag i och för sig att ärlighet faktiskt lönar sig i längden. Plus att jag tycker det blir konstigt när spelare och ledare redan är klara för andra lag under pågående säsong. Ta när Onkel Fester skrev på för LHC för nästa säsong när han fortfarande var anställd av Rögle. Så möttes LHC och RBK i kvalserien... Vad låg i hans intresse, degradera LHC eller spela upp RBK? Det bar säkert ingen avgörande fråga men man slipper problemet om alla sitter i båten. Även om ett kontrakt går ut kan man vänta med att förhandla.
NallePhu: Om jag har förstått det rätt så är det bosmanregeln som gäller, alltså det är fritt fram att kontakta en spelare sex månader före dens kontrakt går ut...
65selander: Problemet är att det ska finnas en regel som säger det är förbjudet att ta kontakt med spelare i andra klubbar under pågående säsong, Men FBK skiter i det i form av en stor maktfaktor inom svensk hockey vilket inte är bra!! Snart finns det bara Frölunda och FBK även ivissmån LHC som krigar om guldet, Hur intressant kan en sådan serie vara tror att det börjar bli läge för lönetak i ES också för att jämna ut ES!
Redax 2: Hur vet du att Timrå är så renhåriga? Har mycket svårt att se att inte heller Kent Norberg börjar ringa till intressanta spelare i slutet av januari, men är Timrå så sockersötta att de visar respekt mot andra klubbar. Roligt för er då.
El Maco: Är det någon som vet vad det är för regler egentligen ang värvningarna. Men det är väl inte underligt att det är FBK igen. Klubben som alla skall knäböja för. (Don Glennert)
Larry: Jahapp, hur kommer det då sig att Timrå mig veterligen inte kört dessa fula knep och ändå lyckats så bra att andra klubbar t.o.m försökt värva sportchefen..?
Ambroo: Vill man ha de rätta spelarna, så måste man köra ett fult spel. Vill man lyckas kan man inte hålla med moral snack, att predika respekt inom idrotten är helt fel. Varför ska man visa respekt mot andra klubbar? De enda som de ska visas respekt mot är de egna fansen.
El Maco: Laglösa för att man värvar från konkurrenterna? Alla seriöst arbetande föreningar kontaktar eventuella nyförvärv efter transferstopet den 31/1. Att vänta till slutet av Mars och i början av April då är alla intressanta spelare på marknaden redan på väg till andra klubbar. Vakna upp!
Swordster: Håkan Loob och hans farsor är totalt laglösa. Undrar vilka Timråspelare han redan varit och ryckt i under seriens gång? En sak vet man i alla fall säkert, Ledin kommer att floppa 2005/06.
Om det här är sant är det redan nu läge att vifta med krisflaggan när det gäller Luleå. En sakta avvattning av de bästa spelarna år efter år. Lägg till att hela norrbottenhockeyn är under isen med Kiruna i ettan, Boden som precis hoppat av allsvenskt kval och Piteå inblandade i samma kval. Det kan bli så att det inte finns något lag mellan ettan och elitserien kvar. Då får LHF börja farma iväg lirare till Björklöven om de ska utveckla de - lovande! - juniorerna.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.