1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

589720 inlägg · 6216 ämnen

Leif Boork

« · 106550 · » Till forumet

Sv: Leif Boork
Knugen: Läs på lite bättre. 'Dekislagen' Leksand och Björklöven under Timrås debutsäsong tog 57 resp 49 poäng. AIK och Timrå tog 54 resp 46 poäng. Dvs: SSK hade sämre 'dekislag' sin debutsäsong än vad Timrå hade under sin.
Dessutom, vilket jag påpekade i mitt förra inlägg, så tog Timrå inte sina poäng mot Björklöven.
Kommentera

Knugen: SSK har inga dryga supportrar.
Kommentera

Bragd-Birger: för att vi helt enkelt jämför tabellen och ser att ssk kom 9:a förra säsongen och Timrå 12:a... vi jämför spelarförlusterna och ser att SSK inte förlorade en enda spelare man velat behålla och timrå förlorade Fagemo, Zetterberg och jämför nyförvärven och våra känns starkare. Sen får vi väl se efter vi har spelat om det. Men förra året var Timrå fansen väldigt dryga.. sågade SSK när man samtalade med dem under SCA-cupen och hur det slutade vet alla...Timrå var ett slutspels lag då. Dessutom så bestod Timrås debutsäsong av en elitserie med två dekislag. Björklöven och Leksand. Att Timrå tog mycket poäng då och klarade sig undan kvalserien är därför inte konstigt. Nu är elitserien jämnare än någonsin och SSK och LHC var förra säsongen bra mycket bättre än vad Björklöven och Leksand var under Timrås debutsäsong. Förra året var AIK total sunkiga i år finns inget sådant lag. Det kommer bli en mycket jämn serie.. men dra inga slutsatser under försäsongen.. dem kan ni få äta upp ännu en gång.
Kommentera

Fattar inte varför SSK:are ska komma hit och dryga sig. Ett dränggäng utan dess like, vars enda kamp om titlar det senaste decenniet är den om 'flest nerflyttningar' tillsammans med Björklöven. Förra året lyckades man dock, till allas förvåning, göra en hyfsad säsong och man slapp hasa läder tillbaka till NHA. Bra gjort, visst, men så jävvla fantastiskt var det väl inte? Var man t ex bättre än vad Timrå var som nykomlingar säsongen före?
Naturligtvis inte.

Några jämförelser: SSK fick förra säsongen ihop 61p, gjorde 120 mål, släppte in 144 och var 6p från slutspel. Snyggt jobbat, men:
Timrå skrapade ihop 67 p, gjorde 136 mål, släppte in 156 och var 5p från slutspel. Värt att notera från denna säsong är f ö att laget hade plusstatistik på såväl Färjestad som MODO, och minusstatistik på jumbon Björklöven.
Alltså: Timrå plockade mer poäng sin debutsäsong än SSK, var giftigare framåt och hade bättre målskillnad.

Kollar vi på individuella prestationer ser vi att Timrå även på denna punkt slår SSK på fingrarna. Låt oss t ex ta och räkna ihop poängsumman för de 5 bästa i respektive lags poängligor.
Timrå får då ihop 146 poäng. SSK 130 poäng.
Summa summarum: SSK var även idividuellt sett sämre än Timrå under sin debutsäsong.

Förra året gjorde dock Timrå en riktig skitsäsong, och nu när man ska klara sig utan Zäta förväntas man bli än sämre. Detta är naturligtvis en bisarr slutsats att dra. Snarare borde man sammanfatta säsongen 01/02 med: hur kan ett så bra lag ena säsongen bli så dåligt säsongen efter? (Notera: dåligt offensivt sett. Defensivt var man faktiskt - DeRouville till trots - i princip lika bra som debutsäsongen. Räknar man bort den miserabla matchen i Södertälje (0-8) släppte man faktiskt in färre mål.)
Sämre spelarmaterial hade man definitivt inte. Av de 10 främsta i poängligan 00/01 hade man säsongen 01/02 kvar 9 st.

Min slutsats blir alltså: Timrå var ett lag som underpresterade förra säsongen. Samtliga spelare (nä ok, en handfull spelare undantagna) var betydligt sämre än säsongen innan. En förklaring till denna scenförändring är ju, vilket framförts ett otal ggr, att laget var synnerligen dåligt tränat. Med facit i hand ter sig denna förklaring som högst sannolik.

Så, vad kan vi förvänta oss av årets säsong? Att man ska vara ett Timrå anno 01/02 minus Zäta och Fagemo? Eller ett Timrå anno 00/01 där dessa två förluster mer än väl uppvägs av ett förstärkt lag i övrigt?
Själv väljer jag det senare alternativet. Och jag skulle gärna vilja höra ett par trovärdiga förklaringar, från exempelvis SSK-håll, till varför man uppfattar situationen annorlunda.
Kommentera

ernie eagle: Hur många hockey analyser tror du går till på det sätt som du skulle vilja att de gör?? Att besöka isträning och göra en djup analys mm. Jag är tämligen övertygad om att de flesta analyser går till som du skrev i början. De sitter hemma på kammarn och jämför laguppställning med ifjol och iår och tar hänsyn till fjolårets resultat. Självklart ger det ingen rättvis bild men det är ju så det går till.

Jag har inte läst Boorks krönika själv så det enda jag kan uttala mig om är vad han anser om nyförvärven, inte laget i övrigt. Att han kan såga nyförvärven om han vill kan man ju tycka är ok eftersom de inte är några stjärnor. Sen måste ju nått lag komma sist i en analys. Att Timrå hamnar där är ju inte så värst konstigt.
Kommentera

dr Dängroth: Visst Boork kan vara kontroversiell men jag anser inte att hans uttalande om TIK's nyförvärv var speciellt kontroversiellt.

Jag har aldrig sagt att Timrå haft pengarna att köpa ihop ett stjärnlag typ LHC. Däremot kan man fundera på om deras taktik vad gäller nyförvärv är bra. Att satsa på flera osäkra kort, istället kunde man satsa på några få säkra. 7*70 000 eller 2*200 000 i lön. Frågan är vad som är bäst?? Det kan man säkert diskutera i all evighet.

Bara att hoppas att årets "chansningar" visar sig vara goda. Vi har ju gjort några riktiga blunders tidigare. Å andra sidan har vi ju gjort några fynd också, då tänker jag främst på Pasi. Men det känns lite chansartat att köpa och sedan hoppas på att det går vägen.
Kommentera

Grattis till CUP-vinsten. Man kanske får anledning att revidera sitt förhandstips om Timrå... Och JA, Leif Boork är en pajas. Han vill vara det också.
Kommentera

ernie eagle: Kunde inte sagt det bättre själv :)
Kommentera

BlackBay: boork har aldrig haft ett rätt så att han tippar oss sist är ju bara positivt
Kommentera

Knugen: Det var ett jävla tjat om försäsongen. Man blir ju utmålad som femte hjulet bakom vagnen när man hör er diskutera. Som att jag inte kan ett dyft om hockey. Som om jag inte visste att det är i ES det gäller. Att man inte ska dra för STORA växlar av det hela. Allt det där är ju enbart slitna klyschor. Klart som f-n att det är i ES det gäller.

Men som SMÅLAND påpekar så åker man ju inte till en cup och ställer in skridskorna. Man går ju in rejält för uppgiften. Åtminstone om man är professionell. Vilket samtliga i TIK är.

Jag har varit med förr, sen tidigt 90-tal närmare bestämt och vet vad nederlag innebär. Har varit med om ett och annat trots min ringa ålder. Sett skitlag som CRIF, Antjärn, Husum m fl lägga Timrå IK på rygg.

Förlusterna i Play Off mot NH90 (Nyköping), Mora och Rögle BK svider fortfarande. Dom såren läker nog aldrig helt även om jag fått plåster på dom.

Dom har etsat sig fast för evigt, tyvärr på ett negativt sätt i folksjälen.

Så VI är knappast bortskämda med framgång i Timrå. Ändå ÄLSKAR vi dom förbehållningslöst och evigt. Vi drömmer våta drömmar om SM-guld. Men realistiskt ska det inte vara möjligt.

Det är liksom ungefär som att gå runt och dagdrömma om 50milj. på Lotto. Hur stor är den sannolikheten på en skala mellan 1-10?

Så visst har man väl på mest på skämt kläckt ur sig vid något tillfälle att nu blir det SM-guld. Men substansen och trovärdigheten bakom detta är inte speciellt hög.

Men att drömma kostar inget och drömma det tänker jag fortsätta göra så länge jag lever.

Men att jag/vi skulle utmåla våra egna som några superstjärnor köper jag inte.

Klart vi tror på dom men det är en annan sak. Det jag vill poängtera är att dom potential att lyckas. Så har inte ni sk "förståsigpåare" vägt in i era anlyser eftersom ni inte har något att jämnföra med. Det hela är alltså vilda spekulationer i mina ögon.

När tog hockey-Sverige Norrland på allvar i något sammanhang? Vi blir liksom undanskuffade till förmån för storstadslagen, undantaget som bekräftar regeln skall väl vara MoDo då. Detsamma gäller fotbollen, det verkar finnas något "dolt hat" mot Norrland. Man snackar i det finstilta och försöker avleda problemet som rent nonsens när man konfronterar någon skjutjärnsjournalist med sina påstående. Ingen vill tillstå att det faktiskt är så. Man tror att vi som bor norr om Dalälven är dummare än tåget. Men se denna "listiga" fälla går vi inte på. Vi vet nog vad som sägs runt kaffet i lunchrummen runt om i detta avlånga land.

TiMRÅ IK - ETT LAG ATT RÄKNA MED!
Kommentera

dr-nix: Hautamaa hjälpte till o scouta Kyrkov ..... o det verkar ju inte vara nån dålig kille...
Kommentera

SMÅLAND: Å andra sidan.... SSK kanske tycker dom har tillräkligt av den varan redan?... precis som LHC i förra cupen..
Kommentera

Cluben LHC: Har för mig att Borkens uttalande endast finns att beskåda i pappersversion...
Kommentera

Knugen:Nä,men man åker väl inte till en cup och bara ställer i grillorna när man vet att finns prispengar att hämta?
Man är väl med för att vinna,eller?
Kommentera

SMÅLAND: Ni slog SSK i SCA-cupen förra säsongen också.. men det betydde ju ingenting i serien.. alla vet att det är där och inte på försäsongen man ska vara bra.
Kommentera

dr-nix:Visst kan det väl finnas endel chansvärvningar i år,men jag tycker det ser stabilt ut och efter segern nu i JHC så stärkte det min tro på storverk i årets ES.
Nu ser vi fram emot nästa helgs SCA-CUP och då ser vi hur vi står mot SSK o MODO.
Jag tror att Lill-kenta och Eldebrink kan bli succetränarteamet i år.
Nä,det ser lovande.eller hur..
Kommentera

SMÅLAND: mm jo jag kom på en värvning som jag personligen skulle klassa som chansvärvning dock, det är Wallenberg..alla andra vet TIK vad dom går för, den "okände" Martin Lindman har TIK varit intresserad av förut så han är scoutad, även om Wallenberg är scoutad o.s.v. så är det den närmaste värvningen man kan komma till chansvärvning..
Kommentera

dr-nix:Jag håller med dig och i år har TIK satsat smart och vad än hockeysverige säger så kommer vi att fälla många fina skalper i år.SSK,LHC o LIF kan bli förra årets AIK!
Kommentera

f.ö. så har TIK inte chansvärvat, bl.a. Hautamaa har scoutat åt Timrå har jag för mig..
Kommentera

Numero Uno:Jag vill bara säga dig detta att jag trodde att LHC skulle vara bättre nu när de har satsat miljoner på nya spelare
likaså LIF som också satsat stora pengar.Det ska bli kul att se hur SSK är som lag nu när ni också satsat miljoner på spelare.
Ibland räcker det att satsa små pengar fast smart än att satsa stora pengar och osmart.Se på AIK och MIF.
Det kan gå åt h-e för er när divorna bara tänker på pengar och gnäller.
Älska Timrå IK......!
Jag tror att vi slår er i SCA-CUPEN!
Kommentera

Numero Uno: Jag antar att du dock ser idel spelare av högsta elitserieklass när du tittar på SSK? Vad är din bild av era nyförvärv?
Varför tros t ex Patrik Zetterberg bli en sådan målspottare? Mig veterligen har han, sedan säsongen 96/97 inte mäktat med mer än 20 p i Elitserien. Rohlins storhet är jag ytterst tveksam till, Törmänen kan möjligen bli lyckad och Gahn är en stabil center.
Kommentera

Numero Uno:
Någon som kan länka till Boork?
Kommentera

dr-nix: jag glömde även bort Krykov han blir nog också en tillgång..m.fl.
Kommentera

Numero Uno: Kapanen håller HÖG! ES klass
Kommentera

Förstår inte denna irritation över vad Boork och i princip alla andra tippar. Jag kan inte se någon spelare av HÖG elitserieklass i Timrå. Möjligtvis Matthiasson då. Åkerblom kan säkert göra en stabil säsong, så även Koivunen.

Det finns en del bra spelare i Timrå, det ska gudarna veta. MEN!, Det finns ju elva lag till i serien. Jag kan inte se något av dessa som sämre än Timrå på pappret.

Men, vi ska ju ha i åtanke att, dels floppar åtminstone ett tippat mitten/topplag varje år. Dels brukar ju alltid elitserien bjuda på någon överaskning.

Jag vill dock se Timrå i SCA innan jag helt dömmer ut er, även om jag redan gjort det i tidigare inlägg här på HS bl. a. ;)
Kommentera

tranan: Ingen fara fågel trana! Nästa söndag har vi återigen vunnit en cup, nämligen SCA-Cupen. Räds inte alls årets startfält. Sundsvall, Timrå, MoDo och Södertälje drabbar samman. Det enda "hotet" som jag ser det är väl egentligen SSK. Dom har ett bra lag som det varit knäpptyst om. Fast det jag längtar allra mest till är ändå "derbyt" med STORT D. Smurfarna-Fragglarna, Lokatterna-Örnarna, Kattkräken-Örnjävlarna, Sundsvall Hockey-Timrå IK, tja kalla det vad ni vill. Intressant blir det i vartfall. Kärt barn har många namn.

Så låt oss hoppas på en publikfest, med bra hockey, härlig inramning, atmosfär, klackmatch, dragningar, soloprestationer, indianare, domartabbar, rallarslagsmål, slagskott, handledare, mål, varmkorv, kaffe, sjaskigt högtalarsystem, ekon, lokatter, fågeldansen, öl, goda mackor, sprit, utvisningar, nagelbitande sittplatspublik, trummor, puckkastning osv.

ALLE MAN TILL GÄRDEHOV - NÄSTA VECKOSLUT!
Kommentera

Ursäkta den dåliga stavningen men inlägg vid den här tiden på dygnet riskerar att bli sådana.
Underbart med cupseger, dock känns det alarmerande farligt så fort TIK är bra på försäsongen
Kommentera

Såg just att det äntligen fans en länk från Timrå IK:s sida. Ni alla, glöm mitt försenade debattinlägg eller låt gärna censuren radera det nedanstående oväsentliga inlägg. En tanke annars är att man som andra, framförallt företag, marknadsföra websidan i samband med annonser om matchdagar etc. Men detta låter väl vänta på sig till dess en mer uppdaterad och marknadsmässsig sida finns på plats.
Kommentera

Kan inte någon med mer kännedon om Timrås internetpersonal få till stånd en länk från "huvudsidan" timraik.nu till hockeysnack och så småningom till supportesidan när den äntligen är klar. Finns risk att många icke 100% involverade inte hittar hit Dessa personer behövs dock också
Kommentera

LennartA: Nu är det så att jag själv är krönikör om än officiellt en "amatör". Jag är inte anställd av någon mig veterligen, än så länge är väl kanske bäst att tillägga. Jag skriver för kärlekens och nöjets skull. Jag har ingen ekonomisk ersättning för det jag gör. Utan skriver när hjärtats lust faller på. Att inte bry sig vore liksom att legitimera Leif Boork och hans åsikter. Visst kan jag vara blåögd och naiv mellan varven när det handlar om Timrå IK. Men det faller väl sig ganska naturligt när man lägger ner så pass mycket tid på hockeyn som man ändå gör. I runda slängar och icke nogräknat lägger man ner ca 9-10 månader per år mer eller mindre på hockeyn. Det är ett livselixir. Något som bara finns där och som man t.o.m. skulle kunna offra kroppsdelar för. Utan hockeyn hade jag emigrerat för länge sen till varmare breddgrader då jag inte längre är någon stor vän av kyla, snö och is (på gatan alltså).

Patrick Polly: Måste invända i din kommentar, Jag sa att Koivunen kunde bli aktuell för landslagsspel. Eventuellt också Krykov men att där kunde åldern vara en avgörande faktor som inte är till fördel för honom själv.

Har jag räknat upp några andra i Timrå som potentiella landslagsspelare? Skulle knappast tro det. Jag sa att dom var bra och kommer förmodligen överraska storligen på många sk "förståsigpåare". Steget till att vara bra och landslagsspelare är STORT. Då ska det till något alldeles extra rent av exceptionellt.

Så bara för att Koivunen inte blivit uttagen hittills så hämmar det honom också i fortsättningen. Om jag inte missminner mig så blev AIK:s (numer spelande tränare i Väsby) Nebojsa Novakovic erbjuden en plats i Lars-Tommys landslagstrupp i en träningslandskamp för något år sedan vid en ålder av 35! men han valde själv att tacka nej då han ansåg sig vara för "gammal".

"Så länge det finns liv, finns det hopp"

TIMRÅ - ONE WAY TICKET TO THE PARADISE!
Kommentera

ernie eagle: Varför ödsla tid och energi på en sån som Leif Boork. Tig ihjäl karl´n och låtsas som han inte finns. Det han säger och katter skite lägger jag i samma hög. Eller som en sa: Det ser mycket ut när en katt skiter men försök ta upp det med en grep. Så mycket bryr jag mig om vad Leif Boork säger!
Kommentera

ernie eagle: tack för dom orden....
Kommentera

Patrick Polly: Nej men grejen är denna att karln har ju inte öppnat ögonen utan har suttit på sin kammare och filat på en tabell och mumlar ju i skägget som vanligt! Han blundar ju för sanningen och har ingen verklighetsförankring. Jag accepterar andras åsikter men när det är ren nonsen och det finns väldigt lite substans bakom uttalandena så reagerar jag. För jag anser att ska man agera krönikör åt en tidning, en webbsida eller dylikt då ska man vara påläst om det man skriver om och inte enbart spy ut sin skit och tro att det går obemärkt förbi. Klart som f-n att man hetsar upp sig när dessa "domherrar" ska sitta på en redaktion i huvudstaden och agera som någon sorts besserwisser. Om Leif Boork lyfte på arslet och satt sig bakom en bilratt och gjorde sig mödan värd att besöka en issträning med Timrå och göra en lite mer djuplodad analys skulle jag hålla käft. Om han vill ha Timrå på tolfte plats så måste han få skriva detta. Men det är i egenskap av krönikör, hockeyexpert, hockeytränare, f.d. förbundskapten m.m.

Då anser jag att man har ett ansvar att inte bara anta, man måste veta vad det är man skriver ner. Det tvivlar jag på att Leif Boork vet?

Han har bara tittat på laguppställningen och fjolårets placeringar när han granskat läget hos lagen. Har han tagit någon notis om den förbättrade träningen? Om att Kimmo Kapanen faktiskt är med från start? Att kollektivet kan komma att behöva ta ett mer ansvar därute på isen i "Z":s frånvaro?

Vi har en ny tränarduo osv.

Det är mycket som har hänt på bara några få månader. "Det gäller att väga in allt och röra ihop ingredienserna enligt receptet innan man kastar in kaksmeten i ugnen".

Visst är man oprövade kort i dessa sammanhang. Men en sak ska ni ha jäkligt klart för er gott folk och det är att jag själv har studerat nyförvärven och har med egna ögon sett dom olika egenskaperna hos killarna. Jag stryker inte medhårs om det finns någonting jag är missnöjd med. Jag är rak i mina åsikter och det händer ibland att jag trampar på en öm tå och det står jag för. Så i fall någon inte Timrå inte motsvarar förväntningarna så tar jag upp det också.

Sen gäller det förstås att hålla en jämn balansgång mellan detta vilket många gånger kan vara svårt. Det är som att balansera på en slak lina.

Man vill ju INTE bli utmålad som någon sorts kverulant. Det vore ett enormt misslyckande för mig personligen om det en vacker dag skulle ske.

Så gärna analyser, debatter, kommentarer, utspel liknande Leif Boorks men i egenskap av offentlig person så har man ett samhällsansvar att inte sprida vilken skit som helst för vinden.

Jag har en stående inbjudan till Leif Boork: Du är hjärtligt välkommen till Timrå i vinter för att få se riktigt bra hockey och du välkommen att såga Timrå om och om och om igen, men se för fasen till nästa gång till att ha mer kött på benen.

Tack för ordet!

TIMRÅ - VÄGEN ÄR UTSTAKAD!
Kommentera

Patrick Polly: För det första: Boork är kontroversiell. Så skrev jag och inget annat. Han har yttrat sig förr.
För det andra: Timrå har inte möjlighet att köpa in stjärnor. Jag kanske har fel men ibland tror jag att du tror att det går..stämmer det?
För det tredje: Vi har trots negotippande och s.k realistiska bedömningar stannat kvar i elitserien. Fakta talar emot. Det är en realitet så god som någon.... Tvinga mig inte att rota i arkiven..
För det fjärde: Supportrar tror på sitt lag i med och motgång. Övertron du beskriver är väl inte farlig? Vi har våra kelgrisar.
Låt andra lag ha sina. Självklart bits det ifrån när det kommer domedagskritik. Annars kan man ju strunta i alltihop.

Jag tror inte någon på allvar tror att Timrå är ett topplag.
Det gäller både lag och publik. Det kanske är svårt att värdera från Stockholm men vi kör med öppna ögon och peppar på med munnen. Här ska fightas. Vi har det vi har och kan bara utgå från det.
Kommentera

dr Dängroth: Negativ??? Jag kallar inte mig själv negativ. Men realist. Debatten känns ofta ganska obalanserad på denna gb.

Allt för många har en övertro på Timrå och deras spelare. Vilket också är lätt när man har dem som favorit/hemma lag.

Då känns det ofta som många inlägg passerar förbi utan att ett kritiskt öga nånsin kommenterar dem. Eller att kritik mot Timrå ses som oskälig eller att de som levererat kritiken har något mot Timrå.

Vad gäller Boorks uttalande anser jag inte att det är speciellt kontroversiellt, utan baserat på fakta. Timrå har inte köpt in några stjärnor eller "säkra kort". Vad är det att hetsa upp sig för att han skriver det?? Det överensstämmer ju med verkligenheten.
Huruvida de sen blir lyckade eller inte får framtiden utvisa.
Kommentera

Om Boorken kan man bara säga ett ord: kontroversiell!
Därför lyckas han bättre som debattör än ledare.

Jag och andra kan minnas Wennerholm, kalaspajasen Ridderwall "Timrå går inte upp" och andra "experter" genom åren.
Förklaringen till deras misslyckande i analysen försvarades med en person argumentet Zäta.
Challes uttalande förra året drev sannolikt på den process som slutade i PeOs avgång. Men det är bara bra att vi retas..

Timrå kommer att slåss som underdogs helt klart, men kom också ihåg bland allt neggotippande att vi fortfarande spelar i elitserien....mot alla odds.
Fasen vad vi måste vara hotfulla...

Analyserna innan säsongsstart grundar sig på pappersjobb nu väntar jobb på plan..och på läktaren.

Polly: Självklart har inte Timrå de resurser som t.ex Linköpning haft att värva namnkunniga spelare men frågan är om lagbygget behöver bli total katastrof för det... Varför så negativ hela tiden?

Har man dessutom som ledare som Boorken vevat med armarna mot Timråspelare i Timrå Isstadion förtjänar man ingen respekt!
Jag vill minnas att han gjorde det TIK-DIF matchen förra elitseriesejouren.

Nåväl: Ropen skalla "Vi är Timråfans allihopa!"
Kommentera

oraklet:
Hmmm, vad är det nu som inte "levererats"? Har man exempelvis sagt att LHC omöjligen kan förlora 10 matcher? Har man påstått att man har en kalasis i Stångebro?

Har för mig att Timrå skulle "leverera" slutspel förra säsongen.

Grattis till kvällens seger.
Kommentera

iggy och alla andra som svarat på denna tråd tidigare: Låt "experterna" prata på. Alla dömer ut Timrå. Vi vet alla hur Timrå besvarade "dödsannonserna" inför första säsongen i ES. Vi slår bäst ur underläge.

Okej om de nu ändå skulle få rätt om att det blir sista platsen som gäller. Är svensk hockey då så himla bra och bred att det ska komma ett lag från en lägre serie och putta ner Timrå till en tredje plats eller sämre i Kvalserien? Visst kan allt hända men hockey verkar ju inte vara något som AIK satsar alltför hårt på... och finns det så många andra lag som i praktiken skulle kunna tampas på Timrås nivå? Jag ställer mig tveksam till det. Men det finns som sagt alltid en risk i en Kvalserie... annars vore sporten för förutsägbar och tråkig (jmfr med Formel 1).
Kommentera

iggy: nu gäller det bara att ordna med att värva hans broder :P
Kommentera

Sv: TIK-LHC
dr nix: Kapanen är så jävla BRA !! och har du noterat hur arg han blir vid varje insläppt puck [ inte så ofta då ;-) ]
han fäktar med armar och går an - HELT rätt inställning !! skaffade en Kapanen signatur på TIK kepsen på ispremiären och det känns helt rätt !! Tänk vad vi ska sjunga KAPANEN KAPANEN i vinter !!
Kommentera

Att slå Cluben är en perfekt fredagspresent. TIK och Cluben är varandras motsatser. Cluben snackar först och presenterar sedan oftast ett präktigt magplask i form av intern strid, dålig is, ej betald elräkning eller 1-10 förluster. TIK snackar inte mycket men presenterar dock ett och annat bidrag till oss hockeyälskare. Jag tänker på egenproducerade toppspelare, överaskande resultat och justa fans.
Kommentera

jokklas: Tack för förklaringen. Det borde ju vara solklart för alla att du med bättre menar "övre halvan" av alla elitserie målvakter, och att bästa såklart skall relateras till de tre första.

Om man nu kan tycka att vara bland de 50% på övre halvan vara bland de bättre.... det finns ju bara ca 26 målvakter i elitserien. Då skulle Kapanen vara runt 13:e plats då.... wow!
Kommentera

Papa G: angående Kapanen kan du ha rätt, den killen är ett fynd.
Kommentera

ernie eagle: Jaha så var det dags igen då! Ett antal självutnämnda "experter" ska, som vanligt, döma ut TIK och berätta, från höjden av sin enorma klokskap, att i år åker min-
sann Timrå ur elitserien.
Det märkliga är att dessa proffstyckare egentligen bara kan nåt om Sthlms-lagen (vilka oftast höjs till skyarna, vem minns inte slutspelsdrömmarna för AIK ifjol) Konstigt nog tror dom alltid att "nu är det dags" för nåt av storstadslagen.
Efter att ha sett TIK ett par gånger på försäsongen har jag en bestämd känsla av att det här laget kan bli en obehaglig över-
raskning för många elitlag. Uträknat av alla, som vanligt!
Men jag är övertygad om att ifall vi räknar bort unge legenden Z från fjolårets lag och jämför med årets är det starkare på alla punkter. Deaautom är jag säker på att om Kapanen varit med fråb scratch ifjol hade det aldrig behövts nåt kval för Timrå,
Men det passar ju oss fint att få slå ut underläge så "why not"?
Längtar redan efter att få se mitt kära TIK trycka till de s.k experterna än en gång, ska bli kul att höra deras bortförklaringar framåt våren då Timrå, trots tipsen klarat sig kvar och även gått till slutspel (tror iaf jag)
GO TIMRÅ GO!!!!
Kommentera

BJ:

Man retar upp sig på felaktiga uppgifter helt enkelt. HV´s finnar klassar människan som halvdana.... Jag kan på rak arm bara komma på en finne som inte levt upp till förväntningarna, nämligen Jarkko Varvio. Men han är snarare undantag än regel när det gäller finnar i HV. Tvärtom har HV´s finnar höjt nivån på laget år efter år. 98-99 hade inte HV en enda finne med resultat därefter. :)

Vill du följa debatten ytterligare kan jag rekommendera debatten på hvfantasten (se länktips).

Leif Boork är och kommer alltid att vara en tomte... låt vara en dum sådan.
Kommentera

Bragd-Birger: Hallin tror jag på från fjolårets trupp.... han klev fram mer o mer o enligt källor har han satsat hårt inför denna säsong.
Crippe har vi sett prov på tidigare vad han kan göra om han har motivation.... motivationen i år heter NHL-draften.... den måste ju ge lite tändvätska till honom.
Sen har vi ju är utropstecknet.... junioren Mats Hansson som överraskade dom flesta ifjol.....
Kommentera

Patrick Polly: Nä, jag menar icke att nyförvärven är några blivande superstjärnor eller landslagsspelare. Potentialbiten handlade snarare om det som fanns i truppen redan förra säsongen men som aldrig visade sig på isen. Spelare som Söderström, Hallin, Nordgren, Jindrich, Carlsson och Casselstål kommer förhoppningsvis ta ett rejält kliv framåt i år. De två sistnämnda gjorde ju en usel säsong sist, jämfört med säsongen innan då de tillhörde lagets främsta.

Nyförvärven känns helt ok. Inga stjärnor (möjligen Åkerblom undantagen), men smarta utefter förutsättningarna. Centeruppsättningen ser faktiskt, Zäta till trots, betydligt jämnare och starkare ut än förra säsongen. Jag är tämligen övertygad om att Timrå kommer skrapa ihop mer poäng än sist. Sen om det räcker till att undvika kvalserien är en annan fråga.
Kommentera

Patrick Polly: Blir så less på folk som inte klarar att läsa vad andra skriver till och med när det är tydligt. Det är skillnad på att vara en av de "bästa" och en av de "bättre".. är man en av de bättre ligger man på över halvan.. är man en av de bästa snackar vi kanske topp 3.
Kommentera

dr-nix: eller jag fick bra vibbar från träningsmatcherna är det jag menar och Sjögren bl.a. kommer att överaska.
Kommentera

Patrick Polly: spelare blir inte dubbelt så bra när dom kommer till tik men årets nyförvärv är bra spelare, jag har dessutom sett dom spela och även om det var träningsmatcher så såg man vissa tendenser och dessa gav mig bra tecken.
Kommentera

« · 106550 · »