65selander: Jag, å min sida, var född under samtliga Canada Cup som spelades. Dock så kommer jag inte ihåg CC '76 eller '81 överhuvudtaget, utan jag minns ifrån när det gick 1984.
Vilken "nästan-vändning" mot Sovjeterna är det du menar? Det skedde ju en "nästan-vändning" under 1984 års turnering, men det var ju i final #2 mot Kanada som detta ägde rum.
wap.hockeysnack.com Nu har jag inte koll men Sverige vände från underläge till överläge. Kommer jag ihåg rätt så funkade ljudet, tror även att jag bodde i S-vall då (84-89) Du som har internet kan checka vilket. Har nyss passerat Jämtlands största f-förläggning Bräcke
65selander: Å andra sidan så var inte alla födda under tex 2:a världskriget heller trots det är det rätt många som har lite kunskaper i ämnet... Hockey har också sin historia.
65selander: Vi slog endast Sovjet i gruppspelet 87 (5-3) och 91 (3-2), kryssade 76 (3-3).
Målföljden från 87 kan jag inte men det sägs att Patrik Sundström var någon form av matchvinnare, 76 vände vi 0-2 till 3-2 som blev 3-3 och 91 låg vi aldrig under i matchen utan hade 2-0 som blev 2-2 men sedan avgjorde Tomas Sandström med ett stenhårt slagskott i stolproten i slutet av matchen.
Vändningen (nästan) mot Canada i finalen 1984 är mest känd annars. Det var den turnering som vi gick till final med Boork som förbundskapten. Vi började med att torska med 1-7 mot USA och 3-6 mot Sovjet innan allt vände efter en sensationell och den första av totalt två segrar vi någonsin har emot Kanadas bästa lag (den andra kom inte förrän i OS 2002). Efter Kanada-skrällen vann vi tre raka matcher till och blev därefter klar för final, semifinalen var en skaplig revansch emot USA, seger med 9-2!
DreamTeam: Mike Bossy fick ju revansch på Sovjet nästa turnering då han avgjorde semifinalen 1984 mot dem i sudden efter en tekningsvariant som än idag kallas för "Bossy-varianten".
Veckans… Töntigast Efter matchen mot Modo i lördags ropade Timrås klack ut sina spelare på isen igen. Väl där tog spelarna ton och klacken stämde i i en ramsa som rullat i samtliga möten med Modo så långt som jag kan ... | #Läs mer ·
Vilken "nästan-vändning" mot Sovjeterna är det du menar? Det skedde ju en "nästan-vändning" under 1984 års turnering, men det var ju i final #2 mot Kanada som detta ägde rum.