RocknRolf2: Tveksam har vi alla rätt att vara. Och ibland går det ju åt helvete.
Låt tiden och backspelet få visa huruvida rätt eller fel fel vi har. Det där med tveksamheter och fakta är en svår kombination. Som sagt, vi får se hur det blir. Jag tror på Jyri. Jyri Marttinen.
Olle: glöm inte alla gånger man gör junismisstaget att tappa pucket högt i anfallszon när backarna följt med upp = livsfarlig kontring. Kom till avslut istället även om inte läget är det bästa alla gånger.
Ambroo: Först Aalto, sen Kokko och nu Marttinen. Alla hade skrapat ihop hyfsat med poäng i SM-liiga och skulle vara spelskickliga, passningssäkra och användbara i powerplay. Pannkaka blev det. Marttinen har fortfarande en hel säsong på sig att visa att han håller bra standard, men han värvades mer eller mindre som "landslagsspelare" = dyr, och jag kan inte alls se att han är bättre än t ex Koskinen. Snarare tvärtom.
Slutsats: Man kanske borde leta efter spelskickliga backar nån annanstans snart.
Men fan vilken stöttespelare Hahl är. Han är verkligen jävligt bra. Regin också. Hedström, Tenkrat och Styf på det här så.
Dessutom visar Challe i ett tidigt stadium att "visar ni ingenting blir det bänken för vissa, pojkar". Det gör att intensiteten kommer höjas succesivt.
Detta sätt att coacha kan oxå gå åt pipsvängen. Men det tror jag inte gäller för oss. Här finns hungriga hockeyarbetare, unga sådana. Det är bara hårt arbete som gäller.
Skarin: Pääjärvi gör väl en stabil insats? Skrämmande var dock alla 1-1 lägen där man i ca 0% av fallen får skott och teknik i anfallszon. Det fumlas nåt så in i helvete med pucken. Hynning missar väl pucken i samtliga lägen och resterande situationer så får man björnligekänslan där man leder med 10-0 och seriöst överväger att finta 4 man istället för att fixa bra tekningsläge och byta in fräscha spelare...
RocknRolf2: Det hände väl ungefär 100 gånger att vi tappade en 2 måls ledning under Kenta. Så vad är det som säger att vi vunnit detta om han stått i båset?
Usch vilket antiklimax. Det värsta som finns är att tappa en 2 målsledning. Och Backlund som var helt fenomenal också händer en sån där grej. Nä nu är det tungt.
RocknRolf2: Tror inte det berodde på Pääjärvi varför det inte blev fler mål framåt. Han var inte ett dugg sämre än Pärssinen ikväll, för att ta ett exempel. Han är bättre än storbrorsan så här långt. Bara en sådan sak.
När det gäller Challe Vs Kenta, så tror jag att Challe mer bygger från grunden än vad Kenta gjorde. Det känns som att Challe är mer rädd om defensiven än Kenta. Att gå ner på tre kedjor kändes som ett smart drag. Det såg inte bra ut i andra. Han ville få mer delaktighet i spelet i avslutningen av matchen, mer frenesi, intensitet. Det blev inte så. Men han gjorde ett bra försök. Han coachade.
RocknRolf2: Visst är det så, men lite tålamod kanske kan vara på sin plats?
Jag skriver under helt på ditt andra stycke. Jag beundrar inte direkt den man som scoutade Kokko innan han hamnade här. Vi skulle få det mesta med honom men vi fick ingenting, ingenting! Något säger mig också att Marttinen synades av samme man...
Mourinho: På det stora hela var det här LHC:s match, en rättvis seger. TIK gjorde dock inte bort sig även om 2:a perren inte var lysande direkt. Då räddade Backe oss kvar i matchen. Synd därför att det är han som bjuder på 2-2 målet. Det och onödiga utvisningar fällde oss ikväll.
Ambroo: Ja, sån är jag. Men Challe kontra Kenta kommer garanterat komma upp fler gånger i höst. Det var ett val präglat med viss kontrovers, no doubt.
Styf kommer ta Kokkos plats framöver, var så säker. Att det såg såpass segt ut på många håll har nog en del att göra med den märkliga matchningen under försäsongen. Först inga matcher alls, sen massor med matcher, sen inga matcher alls igen typ.
Skarin: Tja.. Kenta hade aldrig matchat Pääjärvi så mkt och han hade heller aldrig tagit en tidig time-out. Samtidigt tror jag inte det hade sett sådär virrigt bakåt med Kenta. Då hade vi aldrig tappat sådär i slutet. Saknade Styf idag för ingen back glänste direkt.
Snoop: Om man tänker på misstagen och det slarviga spelet som 90% av laget presterar kontra backlunds insats så hade det kanske kunnat bli fler mål i baken.
Personligen är jag nöjd om han ger fan i obetydliga sargpuckar och börjar förstå att spelet med puck inte är hans starka sida.
För övrigt så fick man inte premiärkänslan...snarare känslan av att alla hade kört dubbelpass på cykeln en timme innan match...
Hahl Bundy: Visst blev man besviken, helt klart. Inte för spelet man presterade den första halvan. Det såg ju faktiskt ganska övertygande ut. Ja, så övertygande det nu kan bli en premiäromgång. Nej, besvikelsen ligger förstås i hur man avslutade matchen. Spelet var stundtals totalvirrigt i egen zon. Både vad gäller rensningar men även i uppspelen från backar. Det kändes som att man hade glömt bort den klassiska frasen: "Gå ihop!" Då avses alltså att laget ställde upp med den offensiva lagdelen så långt upp i banan att passningarna från våra backar på tok för ofta hanns med att tas hand om av LHCs backar.
Backlunds insats har det sagts tillräckligt mycket om. Men samtidigt - han räddade oss undan en par-tre kassar i baken i början. Likväl så var det förstås tråkigt att han inte kunde hålla uppe spelet genom hela matchen. Bland våra forwards ser det dock rätt så bra ut. Men det är nog så, är det någon lagdel som skevar ur lite i helhetsbilden så är det ju backarna. Det kommer vi nog tyvärr att se fler exempel på under fortsättningen av säsongen.
Men ändå - sett till hur tveksamt vi uppträder så är vi ändå inte långt ifrån att ta poäng. Om det sedan har en del att göra med LHCs insats, okej då. De var inte heller bra. Ända fram till att de fick ytor att snurra på i vår zon. Det var det som vände matchen. De fick ytor, och fart, och vi började dra på oss utvisningar. Inte alls många tveksamma. Tvärtom kändes nog alla tämligen klara och totalt onödiga. Skridskoåkningen måste upp en bra bit. Vi skyller på premiärnerver eller nåt.
RocknRolf2: Så du överreagerar inte lite väl kraftigt emmelanåt då menar du?
Nu tycker jag iofs också att TIK föll ur ramarna ganska omgående i andra och tappade både spelidé och positioner. Dock så tycker jag Challe ger ett bra intryck och hans aktiva sätt att coacha tilltalar iaf mig och jag är övertygad om att det här blir bra på sikt. Jag hade inte förväntat mig en inledning likt den ifjol. Ett spelsystem i teorin är en sak och att överföra det i praktiken är en helt annan och tar tid... Nu är det bara att gnugga vidare och ta med det lilla som var bra (vad det nu var). Jag vet med största säkerhet vem/vad som var bedrövlig/bedrövligt frånsett den/de/det som tagits upp tidigare här ikväll och det var en man vid namn Petri Kokko...
Gör om - Gör rätt. Blir parollen fram t o m torsdag!
Skarin: I långa loppet är det det lag som det händer mest kring det lag som mestadels går segrande ur striden.....................skulle jag tillägga. Klockrent Charles.
Vi gör ändå en ganska bra bortamatch. Tyvärr så får vi ju inte skänka bort mål som Backe bjuder på.
Backlund bäst på isen, trots det så ger han bort segern med en grov tavla. Han gör också förarbetet till första målet då kommunikationen med backen är obefintlig. Kul att se Challe ta time-out då allt var nattsvart i andra, något Kenta aldrig ens skulle fundera på att göra, inte förrän vid 2-2 eller 3-2 helst. Kul också att se ett lite aggresivare BP än vad man som tikare är van vid.
Ett frågetecken dock, varför malde man på med Pärssinen, karln orkade ju knappt stå på skridskorna i tredje.
Backlund gör en kanonmatch, men självklart måste han klanta arslet av sig.Men nu är det bara att bita ihop och spöa SSK, och kanske vi ska vara glad om vi får en lite blandad inledning på årets säsong för ifjol va vi lite för bra.
dr-nix: jag tror precis som dig på en rätt poängfattig/lugn start,räknar med att vi ligger 7-8 i början och max 6 vid jul och sen tar det fart uppåt och vi slutar 3-4a. Anledningar tillex jonte ur form pärssinen ur form,ingen tenkrat,nytt spelsystem,ny tränare.
Ambroo: Nej med dig. Men jag håller mied dig. Det var hönsgård långa stunder. Än är jag inte impad av Challes spelsystem. Men Backlund... Backlund för helvete. Oksavarning
Uno Gordon: Men guuud vad tröttsamt. Vilka bjudningar åt båda håll...
Och vad gör Backlund på 2-2 målet? Det är ju en dödssynd att stå och kladda med pucken på det där viset. Våran egna misstag, odisciplinen och vårt loja spel i tredje perioden fäller avgörandet.
Men om man skall plocka fram några plusvarianter så är det ju helt dessa:
* Magnus Pääjärvi-Svensson (vilken kille, ja jag vet att det är ett understatement i dagsläget, men det tål att upprepas).
* Challe Berglund. Aktiv coachning matchen igenom, en förmåga att syna korten, reagera och agera. Helt rätt att ta time out när vi gick bort oss i defensiven och bara slängde iväg puckarna utan adress ut i mittzon som fångades upp av LHC-spelare och gjorde att vi knäade. Så långt höll Backlund oss kvar i matchen.
* Mika Pyörälä. Oj vad viktig han kommer bli i vinter.
* Riku Hahl. Vilken match han gör idag. Kanske inte något vi kommer minnas i den 35:e omgången när utgången av matchen nu blev vad den blev, men ändock, Riku är tillbaks med besked. Fint som snus vettu ;)
* Kalle Koskinen. Äntligen! Vilka passningsspel. Kan Kalle hålla den nivå även i fortsättningen så får jag fanimej en orgasm alltså.
Finns säkert nånting mer att plussa för men just nu står det still...
Värt i övrigt att notera:
Thomas Andersson är och förblir en pajas. Usel publiktillströmning i Cloetta Center (endast 7071 i en premiär). Vart var resten?
Timrå får ta med sig spelet från första halvan av matchen tills på torsdag. Krympa ytorna och kommunicera mera. Idag är vi alldeles för långt ifrån varandra i uppspelsfasen. Anpassa nivån och värdera lägena bättre. Upphöra med klubborna i skrevet på motståndarna. Och framförallt åka skridskor igenom hela matchen och inte stressa upp sig i onödan. Vi måste ha fart igenom mittzon och hjälpa varandra. Det var för mig utav 1 mot 1 ikväll.
Fullt hus på torsdag och tryck i hallen samt en total aggressiv attack hockey alá Sovjet på torsdag. Klapp-klapp-klapp och mål.
Då blir det en härlig torsdagskväll helt i en sann hockeyälskares smak.
Ambroo: Jo tempot var under all kritik. Jag hade dock räknat kallt med en dålig start på årets säsong av diverse anledningar jag inte orkar dra upp just nu. Vi kommer bli bättre allt eftersom, när Hedström höjs vi ett snäpp. Sedan när Tenkrat ansluter blir ännu lite vassare förhoppningsvis. Jag tror att Vi kommer bli vassa efter jul.
Snabb hobbyanalys; För dåligt tempo, stabbigt backspel, för mjäkigt framåt (bortsett från förstalinen). Backes miss sänker oss tyvärr tillsammans med de onödiga utvisningarna i matchens sista tredjedel. Challe och Co har ett och annat att fundera över för detta var för dåligt...
Låt tiden och backspelet få visa huruvida rätt eller fel fel vi har. Det där med tveksamheter och fakta är en svår kombination. Som sagt, vi får se hur det blir. Jag tror på Jyri. Jyri Marttinen.