Det finns en anledning till att alla matcher ser ut på exakt samma sätt. Det finns inga härförare i Timrå (Ja, jag vet att Warg, Regin etc blixtrar till ibland)...
Det är väldigt uupenbart att flera spelare bara spelar bra när det "redan är kört". Alla som själv idrottat vet säkert vad jag pratar om. Spelare som inte vågar ta initiativ av rädsla för att misslyckas som heöt plötsligt börjar att prestera när man inte längre har nått att förlora. Detta är inte alls bra. Inte alls bra...
Precis som med målisarna, där man föredrar Kapanens makalösa sex matcher och sjunde plattmatch framför tex Svobodas "En tavla per match", så föredrar man också ett lag och spelare som kan våga vinna och ta initiativ. Då accepterar man 1-5 var sjunde match istället.
Tro mig - det är helt klart ett mönster vi bevittnar just nu. Man kan inte förlora sig kvar i Allsvenskan, det vet Giffarna. Man kan inte förlora sig undan Kvalserien heller. Nu har vi tagit 2 poäng av SSK, BIF, LHF och MoDo.
Inför den matchserien sa vi att nu var det dags att marschera uppåt i tabellen. Man måste ju fråga sig om vi tar 2 poäng i dessa matcher - Vilka ska vi då vinna mot???
Det känns bara så tungt nu...Man vill vara positiv, men orkar fan snart inte längre hoppas undvika kvalserien....
RedEagleJkp: pengar? tja. En del, men inte allt. Jag tror Timrå i grunden har större ekonomiska muskler än somliga tror. Som gud citerar försvarar Nubben de billiga värvningarna tidigt på försäsongen med "NHL-pengarna fanns ju inte i våra händer vid den tidpunkten då vi började presentera nyförvärven" - precis som NHL-pengarna skulle göra jättestor skillnad. Jag tycker det är väldigt märkligt om man inte hade mer pengar att hämta ifrån vid det läget. Hur kan en klubb som går med mångmiljonvinst och tappar många av sina dyraste lönetagare inte ha mer flexkapital?
Den mest namnkunniga nyförvärvet blev Janne Laakonen, i ett lag i behov av ny förstemålis, ny centerlinje osv. Det ser jag ingen förklaring till i intervjun med Nubben.
SSK hemma ser ut att kunna avgöra om det blir kvalspel eller ej. 3 pinnar där och vi borde ha LIF och SSK efter oss (bara inte SSK börjar storspela...)
Emma no15: LIF måste väl ändock kunna lösa ut sina kvalseriebiljetter nu. Då blir kampen om att undvika plats 11 ett race mellan BIF, SSK och oss. Om bara SSK kan fotsätta som man gjort ska det gå vägen för oss men jag har en känsla att dom kommer in i en streak snart. Biffarna tror jag inte kommer komma in i en 3-4 matcher i rad med segrar. Troligtvis gör vi inte det heller. Ovisst sa Bull..
Nu släppte man visserligen till mål direkt idag. Men gå ner på folk direkt i matchstarten för att försöka förhindra att vi hamnar i underläge match på match, tar vi sedan ledningen kan man gå runt på 4 femmor. Och hur fan kan man toppa laget med en minut kvar med Manderville? Visst han har varit bra förut, men hur het har han varit dessa två matcher? Oduglig säger jag. Varför inte Mange Nilsson som åtminstone var stekhet, eller Hallin. Ytterst märklig toppning. De som borde bänkats idag var väl Manderville, Gahn och Crippe.
Nu går vi för en poäng nästa vecka, kanske klarar vi då att hålla lagen under oss kvar där då.
Thomas Andersson i OS, kan bli ett jävligt kul OS det.
lincoln: Börjar bli lite tjatigt detta. Vi tar aldrig med oss några poäng, vi nöjer oss med att ta med oss tredjeperioden till nästa match... Helt osannolikt vad odugligt man kan spela i två perioder för att sedan lira helt okej, i match efter match.
Varenda match är "en inspirerande uppgift som vi måste vara med från första nedsläpp..." Märkligt att man inte är det när det står i varje matchprogram, varje "inför-matchen" Dags att börja spela tre hela perioder!
Nu skulle det vara intressant att läsa intervjun i ST med Thomas Johansson där han kommenterar årsbokföringen 04/05. "Rekordvinst, men vi ska prioritera att betala tillbaka lånet på arenan framför att satsa på spelartruppen".
och ja.. Vad spelar det för roll med rekordlåga räntor, eller att man tappar i princip hela laget när det går att prioritera pengar på lån... som vi dessutom klarade alldeles utmärkt att betala tillbaka de framgångsrika åren innan.
Går laget till kvalserien ska jag själv ringa upp klubbdirektören för en kommentar.
Kerstin_k: Ja. Men måste realistiskt inse att när det händer för 15 gången så är det inte nått som kommer att vända av sig själv. Vore bättre att Kenta gav spelarna en riktig jävla Ferguson utskällning (om han nu inte redan gör det).
Om VF, HV etc kan tända till som var klara för slutspel omgång 20. Hur kan man då förklara att vi spelar tredje matchen i rad där kommentatorer och andra tycker att TIK ser loja och oinspirerade ut. Detta var kanske de tre viktigaste matcherna hittills.
GIF lyckades ju åka ur året innan det nya TV-avtalet med sköna nya kulor. Måtte vi inte göra samma sak vi med, när det skall delas ut nya friska TV miljoner nästa år.
Oj, oj, oj vilken pärs detta blir innan det är klart - Det är det som oroar mig mest...tänk när vi skall börja spela de riktigt, riktigt, viktiga matcherna... Då är det inte 6 poängs matcher utan 60 miljoners matcher vi pratar om.
KOM IGEN NU! FRAM MED BANDEROLLEN FRÅN LEKSAND BORTA OCH TEJPA UPP DEN PÅ DOMUSTRAPPAN!!
Varför, varför blir det så här igen? Tredje perioden avslutas på nytt med MVG-betyg. Svoboda svarade väl för en rejäl tavla vid 2-0 målet, eller styrdes den in? Såg inte ut så, och den pucken borde han ha tagit. Precis som Niklas Wikegård sa i hockeykväll, en sån där tavla kan knäcka ett lag. Nu ser det ännu mörkare ut, Djurgården och Brynäs tog tre poäng. Men vi är med i matchen fortfarande. Är trots allt riktigt nöjd med tredjeperioden, igen...
Det är tamifan så att man blir tokig på det här j...skiten. Vad f.. är det som händer? från första till sista utpost så är det alltid något som inte stämmer. Orkar inte skriva mer, skall sticka ut huvudet genom fönstret och skrika av mig all frustration.
tjobba: När man som lag befinner sig i Timrås position och klädmundering vad gäller tabelläge, självförtroende och förmåga att producera framåt så är ju problemet ofta att vartenda litet misstag bakåt märks omedelbart. Hade vi varit i Luleås kläder denna kväll och kanske släppt i ett billigt mål hade man väl inte grinat ihjäl sig över det. Svoboda agerade väl säkert matchen igenom, frånsett ett litet misstag som skulle bli matchavgörande. Nu handlar det om överlevnad i första. Övriga alternativ känns oerhört underprioriterade just nu. Jag vill inte läsa i morgondagens matchrapport i tidningen att "jodå, vi är fortfarande med, vi SKA bara ta oss till slutspel". Det är att göra självmål mot sig själv som läget är.
Dream Team: Det behöver du inte läsa, det sa ju Kenta i intervjun direkt efter matchen. "Målet är fortfarande slutspel" lät det. Dags att revidera de målen nu kanske.
Gör Warg till Kapten i samma veva, han som bär laget på sina axlar just nu.
Frella: Är nog inte Svobodas fel. Som dom sa på C+ Saknar målgörare och dom värvar en målvakt? Men sedan sa dom ju också att det förmodligen var felårstid att värva målskyttar. Vilket ocks¨å tycks vara sant. Dom skulle ha värvats våren 05.
Dream Team: Jag tror nog att du oundvikligen kommer att kunna få läsa just den kommentaren, just därför att det är och har varit målsättningen denna säsong. Och det ska den vara också. Att gå ut och säga i tidningar att man nu ska sluta tänka på slutspel, och spela så man slipper kval, det vore väl att gå ut, förhållandevis tidigt och erkänna ett misslyckande? För det är ju faktiskt så att vi fortfarande är med. Fyra poäng upp till slutspelsplats, trots allt.
Frella: Nej, jag antar att Kenta syftar på att vi har flera av bottengängen kvar att möta på hemmaplan. Låt oss börja med att hyvla av SSK fullständigt på torsdag! Vi har det i egna händer så låt oss spela resterande matcher med 110% GO från första nedsläpp. Det är inte dags att kasta in handduken redan. Gäller naturligtvis även oss supportrar som kan bidra med vårt bästa för att stödja grabbarna. Som man sa i hockeykväll, det spel som DIF visade upp ikväll borde inte räcka till slutspel.
Nåväl vad är väl en plats i kvalserien, tråkig och trist eller... alldeles alldeles underbar! Urklipp från inlägg när det begav sig.
-------------------------------------------------------------------------------- Timrå IK Sv: Vändningen i kvalserien
tjobba: Förmodligen inte eftersom det säkert tog minst plats och var smidigast att komprimera till det där formatet. Synd dock att inte ljudet finns kvar, är inte riktigt lika kul att se då.
Man får fan rysningar då man tänker på det där ögonblicket när Peltomaa bara vräker in 4-4. Hans blick när han precis gjort målet och direkt tittar upp mot klacken är oförglömliga bilder. Får verkligen hoppas på att vi får se något dylikt senare i vår.
Fan vad jag älskar Timrå IK... Knylan @ Sundsbruk 2003-02-02 14:49 Besvara Visa ämne
Herminator: Men Djurgården vann väl matchen, och fick 3 poäng, eller hur? Mot Färjestad var dom väl tydligen riktigt bra. Upp och ned är dom iof. Timrås nuvarande spel räcker inte heller till slutspel. 60 min som i tredje idag, och som mot Modo. Då...
tjobba: Jo - förvisso sant, men det gäller att man har krismedvetande också. Om detta kommer för sent... Hemska tanke!
Jag tror att detta kunnat sluta annorlunda med bara tre spelare utbytta mot några få tongivande lirare, men nu är det som det är.
Bara vi inte gör en giffarna och inte inser faran. Betänk om DIF vinner sin hängmatch och SSK sin. Då har vi sju upp till slutspel och fyra ner till helvetets kval.
Vi kan inte bara förlora och förlora och förlora och förlora och ängsligt titta på om de andra lagen skall ta poäng. Det bistra faktumet är att om inte Vi tar oss i kragen och reser oss upp snart, Ja då går detta bara i en riktning. Så är det bara
Oj - vad jag längtar efter att skriva nått positivt, men jag kommer bara inte på nått.
Herminator: Det vill nog till en 4 pinnar mot DIF och SSK för att vi ska vara med och slåss om slutspel. Jag tror på en pinne mot SSK, förlust mot DIF. Sen väntar svårt motstånd i form av FBK och HV, där räknar jag med noll poäng. Ja jag är rätt uppgiven nu, men laget spelar som ett pojklag, på sin höjd, i egen zon. Visar ingen vilja förrän man blivit tillräckligt förbannad på sig själva över hur kolossalt jävla usla man är. Det duger helt enkelt inte. Full fart från början!
Kul iaf att 1½ formation funkade idag. Mange-Warg-Robban funkade kanon. Regin och Wennerberg också bra, Ström helt över i den linan. Skulle vilja se Hallin som tredjelänk där. Och en tredjeformation bestående av Manderville-Nielsen-Sloan som kan gå in och bara brunka i sargerna. Ström-Gahn-Crippe kan få sitta bredvid mig på läktaren, ofta är det ledigt där.
keni: Tror tyvärr inte din analys om Giffarna i allsvenskan 2015 stämmer.. Antingen går dom upp inom 2-3 år eller så kan det lika gärna dröja 20 år till nästa allsvenska sejour och då kanske laget heter IFK Sundsvall.
tjobba: Djurgården har dessutom en forwardsbesättning med betydligt mer spets än vad TIK har. Däremot har DIF nog ES sunkigaste backar, nog lite därför man är som en jojo i form. Timrå är mer som en jämngrå klump, där endast Warg och Regin sticker ut i nuläget.
Frella: Vi har ju som bekant en tråkig formkurva att brottas med som grädde på moset. Vi har tagit 15 points av 63 möjliga de senaste 21 omgångarna. Det är liksom svårt att snacka bort tyvärr.
Frella: Det är det som är det mystiska, att det är typ Warg och Regin som sticker ut. De andra då, som ÄR rutinerade och har gjort det förut, typ Carlsson,Styf,Sanny,Gahn,Söderström. Det är som bortblåst.
tjobba: Gahn och Crippe vet jag inte vad som hänt med. Robban lossnade det lite för idag då han slapp åka runt med de ovanstående gubbarna. Får se om det håller i sig. Styf och Sanny är stabila, inget mer just nu.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Jag förstår att du inte förstår...
Vart ska du ta laget på träningsläger??
Blir det på hemmaplan..??
Har du fixat nya spelare redan??
Tar du även över styrelsen jobb??