1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590541 inlägg · 6216 ämnen

Luleå HF - Timrå IK 2023-09-16

« · 2566957 · » Till forumet

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2023-09-16
Zäta75: Forsmark hade det väl lite kämpigt mot Frölunda med. Jag tror och hoppas att Kapanen är rätt aktiv på backmarknaden ändå.
Sen måste ju unga backar som Forsmark få utrymme att lära sig av sina misstag givetvis.

Hoppas innerligt att Jonte slutar tänka och börjar agera istället. Nu håller han extremt hårt i klubban. Jag tror att snacket om poängligavinnare satt sig rejält i psyket.
Kom igen Jonte, andas och njut, du kan lira hockey!
Låst ämne

Laken: Kan man dra klassikern att vi satt kvar i bussen?
Låst ämne

Peacedog: det som är frustrerande är ju att Omark inte egentligen stod för något märkvärdigt spel idag? Man skall inte vara rädd för ett namn.

Omarks mål idag? Målvaktstavla EFTER att försvarande spelare väljer att INTE försöka stoppa honom på väg in i zon.
Låst ämne

roger_sundsvall: Jag tror tyvärr att Diddes skada kan komma att kosta oss många poäng. Hoppas att jag har fel och att Hartmann är tillbaka på torsdag.
Låst ämne

kulltorp: Näe eftersom dom åkte upp igår o sov på hotell
Låst ämne

Sputnik: vart är Costanza? Känner för att bli peggad av en modoit nu
Låst ämne

Nisse1: nädu… skvätter returer och tappar omarks backhand.

Det var var skägget och Lyytinen som försökte bidra ikväll.

Övriga ville bara av isen!

Men dom hejar alla på Timrå!

Det är skämmigt att bli avklädda så här!

Men ni som klagar på lulepubliken…

Dom blåser fart i sitt lag! Varenda jävla lulespelare blev 15kilo muskler mer bara genom trycket!

Dom var helt jävla underbara för sitt lag!

Där finns det väldans mycket att lära i serielunkens sca arena.

Dom ska ha en stor eloge ikväll.

Perfekt genomfört av publiken och samma av laget! Det var riktigt riktigt tufft och riktigt gedigen hockey från dom!

Vi blir ägda, pissade på, förnedrade, uppläxade, uppätna och utskeetna!

Länge sedan Timrå blev så fullständigt förnedrade i en match.

Grattis Lulefans!
Ni är bättre och jag hoppas ni fick njuta gott på vår förnedring!

DHL: välkomna hem. Träna mer tempo.
Ni står stilla och hittar inte varandra!
Låst ämne

roger_sundsvall: Det är ganska logiskt när Forsmark, Svensson och Rindell måste spela så mycket som dom gör. Den enda av dom som har visat upp någon slags spelfördelaregenskaper är Rindell och han gör en usel match. Blir lätt för Luleå att bryta i mittzon när DHL bara åker runt och myser och väntar på smörpass.
Låst ämne

vonDöbeln: Det var ju ett sätt att se det på. Ett annat sätt att se på det är att Omark gör försvaret och skyfflar iväg en skaplig backhand i gubbhörnet
Låst ämne

SebastianH: vadå ”gör” försvaret, Forsmark stöter ju helt huvudlöst fram och går bort sig på Omark, en rutinerad back hade inte gjort den tabben.
Låst ämne

förluster kommer,de får man ta.
men detta är inte OK
tog ante ens timeout?
eehh behövdes inte ändå
hela matchen va som ett stort Timeout
Låst ämne

Olle: Lander klev alltså av skadad? Huvudet i isen?

Såg någon det?
Låst ämne

Dä bar å bryt ihop å komm igen rabbuslingar 🥳
Låst ämne

Olle: Ja Luleå får för lätta mål och vi är inte där ikväll. Det krävs betydligt mer viöja och skridskoåkning m.m för att ta poäng i SHL

Grämer mig fortfarande över Diddes skada. Hoppas på bara 2v borta.
Låst ämne

SebastianH: Kollade på reprisen igen.

Man kan INTE se det på något annat sätt än både ett försvarshaveri och målvaktstavla.
Låst ämne

Zäta75: Så det är Didde och Hartmann vi hoppas på?
Skulle säga att jag hoppas på att laget Timrå IK tar sig samman och börjar inse att det gäller att vara påkopplade i varje match nu. Idag försökte vi inte.
Låst ämne

roger_sundsvall: förluster kan man ta om laget ändå skapar och är med i matchen...sitter man däremot kvar på bussen och blir näst intill blir utspelade pg av att man är oförmögen att skapa något själv .. elle visar tafatthet i att försvara sig ordentligt . Ja då ska man ha skit .. så är det..
Låst ämne

kulltorp: Nej men de är viktiga kuggar i maskineriet. Vi kan dock inte skylla ifrån oss på det för ikväll var hela laget under isen. Vi kan betydligt bättre än såhär
Låst ämne

Kerstin_k: Förstår vad du menar!

Jag är inte värre än att jag fortfarande har hopp för en bra säsong. Ribban för ”bra” har dock sänkts rejält, men den var nog orimligt hög innan med.

Men för att få ur den sista affekten: Hur, HUR, kan så duktiga spelare falla till denna nivå? Förra året fick jag min riktiga insikt strax innan jul, mot Rögle hemma och Skellefteå borta på kort tid. Jag var nära att skriva ett Mail till kansliet och fråga hur man kompenserar sådana insatser. Vi lägger ändå mycket tid av våra liv för att försörja och bära fram detta lag, då kan det inte se ut hur som helst.

Jag tycker inte det är jätteofta det är på denna nivå dock, det är ett fåtal matcher förra säsongen, bland annat de jag nämnt, men denna säsong trodde jag att denna oförlåtande lägstanivå skulle vara borta. Vi kommer som sagt förlora matcher, men någon måtta får det faktiskt vara på hur det kan se ut.

Det är sån fundamental kollaps att det är mer rimligt att det ser ut så här mellan Timrå - Bobbarna i SCA-cup. Ett lag som bara försöker komma därifrån levande, ett annat som testar laget och lattjar lite. Det är faktiskt inte ok, med det lag vi har.

Nu ska jag fokusera på mina middagsgäster. Kommer öppna whiskyn tidigare än möjligt. Och säsongen 23/24 blev helt plötsligt väldigt mycket mer oviss. Helt plötsligt nöjd med play-in! Men hoppas på mer.

Notera att jag inte försöker hänga enskilda, även om vissa fått sina beskärda tillmälen tilldelade här i soffan.

Glad lördag grabbar! Det blir nog bättre.
Empa out.
Låst ämne

Kerstin_k: missade situationen men om nu skadelistan är Lander, Didde, Hartmann och Wedin, ja vad ska man förvänta sig? Totalt mörker. Det är alltså en hel andrakedja och en topp 6-back vi saknar och vi är i omgång 2.
Låst ämne

Måste bara in med en tung fysisk pp back finnar i all ära men inte en jävel klara det fysiska som Didde o Svensson. Nu hoppas jag Ante höjer rösten mot alla inklusive Dahlen inte nån ska få glida omkring och skita i det som gör ont och spela hockey slut med ALLA PRIMADONOR ALLA SKA IN I SKITEN
Låst ämne

Olle: Blev en studs i isen med skallen när han ramlade bakåt så de lär inte vara så farligt.
Låst ämne

Kerstin_k: det där med halvhjärtad inställning kostade verkligen Lander med. For i isen hårt ett antal gånger…

Vi var inte påslagna och redo att möta ett lag som brann.

Ett par skador är billigt efter denna förnedring.
Låst ämne

Olle: Jag såg den inte heller, har ingen aning om det ens hände. Reagerade inte ens på att Lander saknades i slutet. Säger väl i och för sig lite om hans insats i matchen. Om han nu klev av vill säga.
Låst ämne

Kerstin_k: 12 skott efter halva matchen med två pp det är inte en rolig hockey att titta på.
Låst ämne

Surt som fan - men Luleå var sjukt taggade o Omark bra. De hade inte många chanser trots dominansen, tills det ”rann iväg” på slutet. 22 skott på hela matchen var väl vad Timrå hade i första mot Frölunda, typ.

Det lite oroväckande är offensiven och att förstakedjan varit osynlig i sex perioder - men jag är egentligen inte så oroad över det heller i andra omg.
Låst ämne

Stryparn: Vi kunde vart Leksand eller Skellefteå
Låst ämne

kattan: Hahaha! IQ fiskmås!
Låst ämne

Avklädning. Karbonpapper från ifjol vad gäller oförmågan att hantera någon form av intensiv press. Instant tveksamhet, oorganisation och lååångsam uppspelsfas.
Total osynk.

All cred till Lule, dock. Dom tog tag i taktpinnen i första bytet, sen malde dom på mot ett Timrå helt oförmögna att ta sig ur komfortzonen.

Ok, match 2. Men jösses, vilken lägstanivå. Borde vi inte vara lite mer välpreppade än så här?

Förstakedjan?
Låst ämne

Pyrret: Jag menar det - det här var inte bra men men det är lugnt, kunde som sagt vara värre (men med viss oro för offensiven)
Låst ämne

pingvin: Mupp.
Låst ämne

Efter denna match känns det där beryktade "backproblemet" kanske är mer än bara något som skrivs om i sensationsblaskorna. Märks att vi har bekymmer när vi sätts under press. Mot Frölunda kunde backarna spela på stora ytor för Frölunda var ängsliga, mot Luleå gick inte den gubben.

Man skulle behöva träna på snabba beslut. Hur mycket av den där beslutsångesten hos backarna som låg i forwards som inte gjorde sig synliga vet jag inte, men det kändes allt annat än stabilt. Det fysiska spelet stod även Luleå mest för, vilket såg ut att skrämma de flesta av våra spelare förutom Svensson.
Låst ämne

Bragd-Birger: Johansson gjorde en toppmatch fram till 3:e perioden då 3 mål ramlade in. Man kan inte lasta honom för alla mål såklart. Känns som att det är dags för Juel på torsdag som kommer in och förhoppningsvis spikar igen eller vad säger ni?
Låst ämne

Olle: Så alla Omarks hundratals soloräder har enbart varit mot junisar. Bra att veta. Tack nu vet jag att omark är kass och kan bara trolla bort junisar och inte rutinerade!
Låst ämne

SebastianH: Nej Omark var riktigt het idag, oavsett vilken back han stötte på. Tyvärr var vi tagna av stundens allvar och satt kvar i bussen. Ger man Omark mer ytor än vad han behöver så smäller det direkt.
Låst ämne

Zäta75: Om första linan kan göra mål så kan vi säkert vinna. Måste sätta ett elektroniskt hundhalsband på Dahlén och chocka han varje gång han håller i pucken för länge istället för att skjuta
Låst ämne

SebastianH: Omark är en stjärna och han levererar. Det vore orättvist att ta något från honom, speciellt när våra stjärnor underpresterar. MEN han hade inte kommit till det där läget om det var en mer erfaren back som försvarade. Det kan bli ett större problem för oss i förlängningen eftersom man valt att gå med Forsmark när man släppte Stenqvist som ändå var en senior och rutinerad back. Vi får EN skada på back och hela försvaret havererar. Det är oroande.
Låst ämne

Dubbeld: Det krampar sig överallt för Dahlén för tillfället.
Han tar inte skott i lägen där han brukar ha en sjölvklarhet att göra det. Han stirrar ner när han väl har puck och missar bra passningslägen, eller så stressar han upp sig totalt och händerna låser sig så han fipplar bort pucken.

Slappna av Jonte, vi tror på dig!!
Låst ämne

Labban: nu när Didrik åkt på nån skada och tydligen blir bort bra många matcher, så blir våra svagheter och vårt relativt svaga backbesättning naturligtvis ännu mer uppenbar..
Känns svårt att ta steg och utmana om något sm guld om man har sådanna uppenbara svagheter som i kvällens match..
Låst ämne

Idag var ju alla dåliga så känns väl en aning fel att gå direkt på en spelare just i detta nu, MEN. Jag undrar verkligen vad EP tillfört med sedan han kom till Timrå? Hur kan man match efter match gå ut halvhjärtat hela tiden? Det är sällan man ser en spelare vara så otroligt rädd för att ta en smäll eller att få lite ont. Det hade väl funkat om han var en lirare, vilken han egentligen SKA vara (?), men är man inte det blir man ingen alls, bara en utgift. Är han inte villig att blöda lite så är inte jag villig att hålla igen på kritiken, då jag tycker han sticker ut otroligt mycket i det här laget, på ett dåligt sätt. Synd att man skrivit så många år med en så otroligt tafatt spelare, hade kunnat få någon som faktiskt ville något! Nä, bandysvängar, undvikande av all form av fysiskt spel och mest bara rädd hela tiden.

Om alla var kvar på bussen ikväll så är han kvar i Växjö 2021.

Förresten, bänka dalle i PP, allt kretsar kring honom och motståndarna vet exakt vad som ska hända, hela tiden.
Låst ämne

Karlsson74: Japp som sagt så drog jag ju igång den diskutionen innan match, men man skulle ju inte få panik över "endast" en back på skadelistan..

Jag minns också att jag var skeptisk när backsidan var spikad, att vi inte ens ersatt Stenqvist. Då skall vi minnas att han inte rosade marknaden så värst under seriens gång hos oss supportrar ens..

Men han steppade upp på slutet och var ju rätt solid i slutspelet bland annat. Man tänkte ju att kanske, kanske kan Forsmark ersätta på nått sätt. Det ser väl sådär ut med det för tillfället dock.

Vår forwardssida är ju upphausad men skall detta hålla så måste den verkligen brösta upp sig!
Speciellt förstakedjan! Eller skall det återigen bli en
"sätta offensiven" säsong?
I så fall börjar jag nog smått ifrågasätta Molinders betydelse och roll som har hand om forwards.
Låst ämne

Sputnik: Jag vidhåller att vi ska inte få panik över en skada och en skitmatch. Idag var A L L A bedrövliga. Hade inte spelat någon roll om Didrik varit med eller inte för han kan inte få igång 4 kedjor att spela i offensiv zon mer än 5 minuter. På en hel match. Den ende som till nöds inte var värdelös var JJ, och då var han inte ens bra.
Låst ämne

Sputnik: Ja vi är skadekänsliga bakåt så Didriks skada är jävligt olycklig. Men inbilla mig inte att det sett mer än möjligen marginellt bättre ut med honom med ikväll. Om ens det. Ikväll var vi sämre än vid något tillfälle under hela förra säsongen
Låst ämne

mikenomad: Vi kan säga så här i allafall. Forsmark är inte i detta nu redo att lyfta så mycket speltid som han gjorde.

Men som du också säger så var det här en kolaps över hela laget. Didde kan ju inte få DHL kedjan att börja leverera i allafall.
Låst ämne

jhnd91: Det fysiska spelet måste upp både en två och tre nivåer. Omark är en skicklig spelare men han är inte hellre rädd att ta några smällar. Samma sak med Tyrväinen, Emanuelsson etc. Våra stjärnspelare har en olustig tendens att undvika fysiskt spel helt och hållet. Det gick bra mot Frölunda som vill spela en glad anfallshockey, men mot Luleå som är ettriga över hela banan får vi det svårt. Hållander tycker jag sticker ut positivt där, vilket säger en hel del om hur våra andra spelare är. Det är väl bara Lander, Mieho, till viss mån Pääjärvi sen några brunkare i tredje/fjärde-linan som vågar ta en smäll. Det håller inte.
Låst ämne

mikenomad: Såg inte er match ikväll då jag tittade på FBK-SAIK. Men baserat på resultatet och kommentarerna här inne verkar det ha varit en tung kväll.

Omark är ju grym, men ni kommer tillbaka. Ni är bättre än så här. Dock verkar ni lida av lite av samma problem som Brynäs, en tunn trupp och några spelare som är gjorda av glas. Ni har Strömberg och Wedin, vi har Bertilsson och Kinnvall. Man ber en bön efter varje match utan skador..
Låst ämne

Labban: Oliver Johansson måste man ju lyfta upp med. Han spelar sådär kaxigt som jag hade för mig innan han blev utlånad.
Låst ämne

jhnd91: Emil Pettersson gjorde ändå 0+2 mot Frölunda sist. Det finns andra spelare med sign on-bonusar och högre lön som inte gjort ett skit än.
Låst ämne

Sputnik: Absolut. Ingen skugga ska falla över OJ. Han har inlett piggt och kan nog bli riktigt bra i rätt omgivning.

Min poäng är att vi generellt har svårt för lag som spelar fysiskt och lite grisigt. Var samma sak som fällde oss mot Örebro. Förvisso växte vi in i det ju längre den serien gick, men var lite för sent då. En dag som denna är det nästan så att man saknar Walli som gick fram som en ångvält och agerade lite mer på instinkt.
Låst ämne

Olle: Man får ju se till poängen i sig, ett pass på fem meter till Eronen i PP är ju ingenting man blir inskriven i hall of fame för. Nä, jag förväntar mig mer, på precis alla plan.
Låst ämne

« · 2566957 · »