Hade man varit i Lindmans kläder hade man väntat till efter säsongen innan man börjat förhandla. Men det är inget att göra, vem hade tackat nej till FBK?, av dom som kom till Timrå denna säsong?, inte många. Kan man höja lönen till det dubbla minst, så hade dom flesta bytt klubb. För det är pengarana som styr allt här i livet...
Däremot börjar jag bli less på "bror-duktig" klubben Färjestad som startar förhandlingar mitt under rådande slutspel, dålig stil. I NHL får man inte starta några förhandlingar i förväg. Jag hoppas att vi får möta FBK och sätta dom på plats, en gång för alla...
Patrick: Jag instämmer till 100%. Det verkar ju glasklart att något är på gång men inget verkar vara påskrivet ännu så låt oss visa att vi verkligen vill ha honom kvar. Om han sedan väljer FBK till slut så är det självklart tråkigt, men jag kommer inte att döma honom för det. Det kommer i så fall säkert att handla om en rejäl löneförhöjning och hur många av oss tackar tveklöst nej till det ? Det är lätt att döma och vara idealist när man själv sitter på läktaren.
Daniel Alfredsson är ett ovanligt dåligt exempel på "idealisttemat". Har alla glömt att nämnde Alfredsson för en tid sedan strejkade för att få en löneförhöjning ? Sanningen är att gossarna i NHL har så mycket pengar att de utan att blinka "har råd" att sänka sin lön med en miljon eller så. Det är bara ett ytterligare bevis på hur sjuk den proffessionella idrotten är på sina håll.
Håller helt med om att Lindman inte bör hängas för att han vill tjäna mer pengar, det vill alla. Dåligt dock om man förhandlar under slutspel, det kan vänta ett tag FBK hittar ingen bättre back under tiden.
Vettigaste åsikten kom dock från Hassebo (tror jag det var), "vi fyllar luckan med Pasi". Vi kan väl ändå inte behålla alla backar från i år, utveckla juniorer och köpa in Pasi? Jindrich har ju varit i farozonen tidigare men fortsätter han spela som i måndags så vill jag ha kvar honom (krävs dock ett antal sådana matcher nu). Med tanke på de pengar som Lindman kommer att kosta nästa år så kanske det inte är ett dumt byte (och kanske därför som Kenta eller Nubber inte uttalar sig mer än de gjort nu). Jindrich däremot kanske kan fås att gå ner lite lönemässigt när laget gjort en så bra säsong.
IceMaster: Vanliga Canal+ tror jag visar kuddkriget i Jönköping. Har du tillgång till Pay-per-view eller Com Hem bestämmer du ju själv. Jag ska nog in på O´Learys...
Intressant att många verkar tycka att Lindman har plikter och skyldighteter gentemot TIK. Ni verkar glömma att nästan alla spelare i laget från början kommer någon annanstans ifrån, och följaktligen en gång har övergett andra lag för TIK.
Eftersom bygdelag inte längre existerar, och att alla lag faktiskt är så kallade köplag, är spelarövergångar en naturlig del av elithockeyn. Själv tycker jag att det är spännande att lagen skakas om lite inför varje säsong; jag tror knappast att vi hade haft ena benet i semi med fjolårets gäng! Om Lindman går, tacka honom istället för den tid som varit.
Jindrich ville man inte ha kvar i höstas, men under vårsäsongen har han visat sin kapacitet. ett 2-års kontrakt med Robert skulle sitta fint. Lindman ersätter vi med Johnny Oduya Hammarby och Pasi petriläinen TPS. Då går vi plus känns det som. Lindman är ju Landslagsman så FBK fär väl punga ut lite extra för det.
Är det någon som vet vilken dag Jindrich skulle prata i radio?
Urban Omark skulle jag hellre ta än Hagos, tycker att TIK ska vända blickarna mot honom i stället innan SSK slår till.
Önskar att man bänkade karln resten av slutspelet så han är kallare än ett par djupfrysta torskblock när vm drar igång. Tyvärr så är varken Sanny eller Halvardsson fullgoda ersättare =(
Arf74: Nu lägger vi ner det här snacket om Lindman, klart karln är het och Thomas Malmqvist och Fredrik Larsson hugger så klart om de får minsta nys om nåt sånt här.
Men visst, skulle karln försvinna inom elitserien så får TIK pengar. Elitserien har ju upphävt Bosman med sina utbildningsbidrag. Kan väl ligga på 750 000 för en landslagsspelare eller nåt. Bättre siffror finns säkert att hitta på hockeyligan.se...
Arf74: Inget riktat mot mot dig över huvud taget! Vad är det, känslig för påhåpp, eller?
Av de fyra kvartsfinalserier som spelas har väl iaf två (LIF-FBK och HV-DIF) nått nivåer som man inte trodde fanns. Min länk var bara ett exempel på detta...
kerosene: Om det är sant att han förhandlat under pågående slutspel håller jag fullständigt med. När det sedan gäller landslaget tror jag inte han skall vara säker på en plats, med eller utan "djupfrysta torskblock". Timrås framgångar i vinter beror ju heller inte på en spelare utan hela laget. Kunde vi fylla luckan/hålet efter Z är det inga som helst problem att justera backsidan inför nästa säsong
kerosene: De drypande kommentarernas man har talat :) Du tror inte att det skulle kunna skapa vissa problem för Timrå att värva spelare i framtiden om man visar en sådan inställning gentemot sina anställda? :)
Det hördes redan i 107,4-intervjun att Lindman var tveksam till att stanna. De andra spelarna har ju under säsongens gång sagt att de trivs bra i Timrå IK och verkligen VILL stanna, tänker då närmast på Kapanen, Robban, Nordgren m.fl.
Nej, jag hoppas att detta endast är ett dumt rykte och att Martin tar sitt förnuft till fånga...?! Kan pengar verkligen ersätta lagmoral och klubbkänsla?
Så här är det nästan varje år, någon tidning får nys om att en spelare är på väg till någon annan klubb innan alla matcher är över.
De flesta spelare som inte har kontrakt har ju agenter som kollar runt med andra klubbar vad de kan erbjuda för kontrakt. Nu råkar skvallertidning no1 Expressen få nys om att färjestad är intresserade av Lindman och lägger förstås ut det som största sportnyhet. Frågan är ju vilken som skvallrat till Expressen och varför? Det finns ju vissa i Sverige som inte vill att det ska fortsätta gå bra för Timrå och gärna lämnar ut sådan info som kan splittra TIK som lag och känslan hos supportrarna. Ska de få lyckas med detta?
Jag tror inte att Lindman gör någon sämre match i Timrå tröjan, även om han nu skulle hamna i någon annan klubb nästa säsong...
Tycker att det börjar likna ett psyknings försök från media. Tror Tavolaa har varit upp till media och bett om hjälp för att kunna få igång sånt som stör TIK's koncetration. Men jag tror både martin o resten av laget inte bryr sig så mycket om detta just nu.
Skulle vara synd om media bara gör detta för att de (som vanligt) inte gillar timrå. Dom får ju på detta sätt säja mer och dessutom skapa oror bland supportar och andra.
Men vi vet ju hur det har gått när media försökt trycka ner TIK - vi har gett dom svar förr, låt oss göra det igen!!
Att räkna med att Lindman skulle ha någon större klubbkänsla efter en säsong är nog en smula naivt. Precis som någon tidigare skrev, om så vore fallet skulle det ske väldigt få övergångar. Han ville tillbaka till Sverige. Timrå visade ett seriöst intresse och han bedömde läget som gynnsamt för honom själv. Skulle tro att han blir mäkta förvånad över att stämplas som en svikare för att han går till ett lag som betalar honom mer.
Sen kan man ju givetvis ha åsikter om den typen av spelare, dom som ser hockeyn som ett jobb och klubbarna som en arbetsgivare där den som betalar mest är bäst. Ur ett supporterperspektiv är ett sådant handlande en styggelse. Något som går stick i stäv mot allt det som hockeyn för en själv handlar om.
Så, vill Lindman tjäna pengar är det helt ok att han drar. Fine, tack för den här säsongen. Det är ändå inte den typen av drivkraft som en förening av Timrås ekonomiska dignitet behöver. Det har vi inte minst sett under säsongen.
Om det som skrivs nu är sant. Varför börja förhandla mitt under slutspelet? Det är väl ingen svensk klubb som skulle tacka nej till landslagsbacken Lindman efter att slutspelet är färdigspelat. Snarare har hans värde ökat efter ett bra slutspel och efter kommande landslagsmacther. Killen sitter i guldsits men verkar ändå ha bråttom att hitta ny löneutbetalare. Vad är fel egentligen? *fundera*
Vad ska man säga...tråkigt men kanske inte helt oväntat. Efter att ha spelat i Tyskland och i ett gäng klubbar under åren så är det väl rimligt att anta att Lindman är en sådan som spelar för högstbjudande klubb, varken mer eller mindre. Så vill vi behålla honom är det slanta upp som gäller. Än är ju inget klart tydligen.
Patrick: Vänd på ägget, Martin Lindman har också skyldigheter.
Konstigt att Loob går ut o gapar om det är så att det är sant. "Det är känsligt att prata om det här, säger Lindman". Om inte några förhandlingar har ägt rum så hade det inte varit så känsligt. Då kunde herr Lindman gå ut med ett "Det är totalt skitsnack".
Tills detta är löst så ber jag för att Martin Lindman glider omkring i vardagskläder under match.
Oavsett om Lindman skrivit på eller inte så är det enbart posetivt att Expressen slår upp affären så stort. Lindman kommer i fortsättningen av slutspelet att stoppa puckar med tänderna för att motbevisa alla skrivelser i massmedia. Tacka Expressen för det och skicka räkningen från tandläkaren till Färjestad.
kerosene: "..glida omkring i vardagskläder.." Nja, Lindman har lön och skall spela om han är frisk och skadefri. OCH göra sitt bästa.. Annars kan man sprida ryktet att TIK är ute efter hela Lules trupp så att dom får gå i mysbyxor till kvarten är över..
Hur vet du att Lindman har uttalat sig i Expressen. Denna skvallerblaska kanske diktat ihop hela artikeln. Skulle inte förvåna mig om Lindman inte ens pratat med expressen.