Johan J: Jag har aldrig sagt att de inte spelade utpräglat bortaspel. Det är väl ingen hemlighet att lhc ville vända en dålig trend. Mats Weiderstål sade ju redan innan match att nu skiter vi hur det ser ut, nu ska vi bara ha poäng med oss. Som jag hört har ingen annan i sverige reagerat på grishockey, Radiosporten snackade om väldigt bra backspel och en grym sampan. Inte ett ord om att Linköping skulle hängt sig fast på motståndarna hela matchen. Inte kan jag läsa det någonstans i media förrutom här hos Timråfansen. Alla var väl överens om att Timrå var bättre de två första, och Linköping tog sig i tredje, och hade kanske bäst chans att avgöra i sudden. Sammanlagt tidsmässigt så var Timrå helt säkert värda att vinna om någon skulle göra det. Vad jag reagerade på igår som går att läsa handlade om att de fullständigt skulle ha utklassats, hakat alla spelare i alla lägen och tolkat för att hänga med. Jag vet inte, men när laget har några av sveriges bästa backar så är man nog lite subjektiv när man skriver det, och inte förstår sig på ett bra defensivt spel. mike66 fick en känga efter mindre intelligenta inlägg som "jag önskar er alla jävla skit som finns" etc etc. Drog bara en paralell med antal hjärnceller och nummret 66...
Hur som helst - jag såg ett södertälje vinna mot lhc senast hemma, ssk åkte knappt över egen blå, men fick smörpass av oss så de kunde kontra in ett par puckar - det var fantastiskt trist att kolla på, men jag hedrar dem för en taktiskt bra match. De var bara tvungna att vända trenden, spelade jävligt bra defensiv, och taktiken lyckades ju? Inte spyr jag ur mig en massa skit för det. Skillnad vore om man låg under men ändå spelade en aptrist haka haka försvara hockey, utan nån anledning. Så länge man vinner poäng på det är det försvarbart. Det är därför man har backar i hockey och inte bara forwards.
Ribbskott: Hur väl man lyckas fylla nya Stångebro beror väl i stor utsträckning även på vilka biljettpriser man har. Som aktör på en konkurensutsatt marknad lever man efter lagen om utbud och efterfrågan. Högre biljettpriser sänker publikens efterfrågan generellt tills dess ny jämvikt infunnit sig. Genom lanserandet av nya Stångebro och det flertal platser som tillförs förskjuter man hela utbudskurvan åt höger men givet denna förskjutning är det inte säkert att man når en större avkastning.
Johan J: Publiken i Karlstad är på intet sätt död, åtminstone inte när Färjestad leder... och det är ju trots allt rätt ofta.
Vid icke-ledning är de mest tysta, dock. Stockholmshockeyn är ju ett problem i sig, men det är en helt annan diskussion... ingen större match att slå JK, va? ;)
Ribbskott: Linköping spelade inte allt för rolig hockey igår. Destruktivitet och en total avsaknad av eget konstruktivt spel är de rapporter jag har fått. Domaren har sällan blundat för så många solklara utvisningar.
Skarin: Stimmt so! Imorgon åker jag upp till Luleå och ska se Timrå vinna mot Fagemos nya klubb. Tar med mig konsumkortet och hoppas vi får dubbla poäng med oss hem.
gud: Mike66 må vara den snällaste personen i världen, men om du anser att jag omotiverat idiotförklarade honom igårkväll har du inte läst ordväxlingen. Gör det under "grisköping".
Ska jag också passa på att lägga mig i snacket om ny arena i Lkpg, så är jag faktiskt också tveksam till om snittet kommer att höjas avsevärt mycket. Jag är övertygad om att försäljningen av antal säsongsbiljetter kommer att öka med säkerligen 1000 stycken om det går bra denna säsong. Men jag är lika besviken varje gång jag kommer till hallen och det inte är fullsatt. Lite av medias fel tror och hoppas jag när de målat upp det sjuka hockey intresset och att alla matcher är slutsålda, gör reportage efter premiären om folk som köat sen förmiddagen. Förhoppningsvis inser folk snart att det går bra att komma 5 i sju också efter jobbet och få plats- kanske inte den bästa, men i alla fall. Såååå - njae, jag vet i katten om hallen kommer bli ett lyckat projekt. Gillar inte heller sittplats arenor som tar bort hela upplevelsen med att gå på hockey.
bobbe: Det är möjligt att jag håller med dig men som du förstår färgad av min tillhörighet enbart om Timrå mot alla odds skulle få för sig att köra köttmur a´la Mora och ryggsäckshockey a´la Björklöven och Södertälje.
Uppfattar inte LHC som några egentliga ryggsäckar utan ser dem snarare som ett ganska offensivt lag historiskt sett.
bobbe: Har inte haft möjlighet att uppleva Löfbergs Lila Arena och Färjestads publik. Om publiken i Karlstad är död så är dito i Globen grannen i graven bredvid. Drygt 5000 åskådare fanns på plats när Timrå var på besök i fjärde omgången. Över 1000 av dessa var inbjudna småpojkar som tack vare matchtröjor från respektive pojklag erbjöds gratis inträde. Laddat för fest på läktarna? Globen rymmer som bekant 13 850 åskådare vid ishockeyevenemang och denna kväll var det Timråsupportrarna som hade bankett meddragna i det tempo som bortalaget bjöd på.
Johan J: "Slipsnissar", som de så fint kallas nu för tiden... :) Jag är också inbiten ståplatsare, som du säkert förstått, men likväl så är det många, t.ex. föräldrar med barn, som "måste" ha sittplats för att se någonting.
En så död publik som sittplats i Karlstad hoppas jag innerligt att vi slipper i en framtida ny arena i Linköping. Usch, i stort sett hela LLA består ju av medgångssupportrar... :P
Grishockey är aldrig roligt, men kan i vissa situationer motiveras.
bobbe: Du påminner mig om alla dessa kostymprydda otäckare V.I.P:are som kräver en bekväm sittplats för att gå på hockey (Ingen känga till dig!). Kan inte tänka mig en hockeymatch sittandes. Förstår att du inte råder över det förhållandet. Alla klubbar försöker ju säkra intäkterna och använder sig av sittplatsen och årskortet som instrument.
Johan J: Gällande grishockeyn menade jag "genom åren", om du förstår vad jag menar. LHC måste faktiskt oftast betraktas som ett offensivt satsande lag, i min mening.
I går var det dock SSK-taktik som gällde och det gav poäng. LHC var inne i en klar nerperiod med två dålig matcher i följd och jag kan tänka mig att man är villig att spela "grishockey" i en match för att om möjligt vända trenden.
Johan J: Lönespiralen är knappast någonting som LHC är ensamt skyldiga till. Lönerna ligger så högt för att marknaden har drivit upp lönerna dit, det är definitivt ingenting som LHC kan lastas för som nykomlingar.
Men, givetvis ska man passa sig.
Den nya arenan beräknas stå klar i Januari 2004 som det är nu och blir snarlik LLA i Karlstad. I år har man budgeterat med ett snitt i Stångebrohallen på 4400 personer och det är rimligt i en hall som numera bara tar 4600, mig veteligen. Man har, åter igen, minskat ståplats och gjort fler sittplatser, för att öka intäkterna lite till.
Jag kan inte exakta siffran, men jag vet att det finns låt oss säga tusen personer i kö till seriebiljett, sittplats. Många av dessa personer går i nuläget antagligen inte på hockey, för att de inte vill eller kan trängas på en överfull ståplatsläktare. Intresset för sittplatser är väldigt stort, men det finns inte så många i dagsläget. Där har du en stor förklaring till den "låga" publiktillströmningen. Det ligger nog mycket psykologi bakom också, folk tror av erfarenhet att man måste köa länge för att komma in och stannar därför hemma eller går till puben och kollar på hockeyn där.
Linköpingspubliken har visat prov på tålamod i motgång förr, jag tror inte det skulle brytas nu heller vid en eventuell motgång.
bobbe: Jag vågar påstå att Timrå inte spelar den grishockey som många andra lag står för på bortaplan. Man har helt enkelt inte den typen av spelare i sitt material utan lever på sin snabba skridskoåkning och speluppfattning. Ska sägas att Timrå ändrat taktik och tycks mer medvetna om att hålla tätt men tittar vi framåt så tycks det inte vara något fel på målskyttet heller.
Med stöd av tabellen ser jag också att Timrå är det lag som har gjort flest mål på bortaplan.
E-man: Du kan väll bjuda in dina LHC vänner till Du vet vad ( c : Törs väll inte nämna det här. Det är bara LHC och DIF Kvar. DiF är det ju knappt någon mening att tala med för dom är ju nöjd Giv them a Try ! Keep It Up !!! Ps Brynäs skriver Ds
gud: Det kanske var förhastat att just beskylla honom, det var något i ett inlägg av honom som jag definitivt retade mig på, kommer inte på exakt vad nu, tyvärr, och hittar det inte heller vid en snabbtitt "bakåt", mer än ett inlägg om att han tycker än mer illa om LHC efter denna kväll. Så Timrå har aldrig spelat grishockey, inte ens på bortaplan?
Kanske jag har läst fel på person? I så fall ber jag om ursäkt. Det är som du förstår inte så lätt för mig att ha koll på personligheter här...
Jag försvarar inte diverse påhopp, varken från LHC:are eller TIK:are, men jag reagerar mer när någon klankar ner på LHC och svarar då instinktivt på det, kanske kan kallas "tunnelseende"... :/ ...och då svarar jag på det. Johan J är för den delen ingen ängel han heller, för att ta ett exempel på en närvarande person... ;)
Rötägg finns överallt. Ibland kanske jag kan liknas vid ett, men jag hoppas att det är väldigt sällan. :/
bobbe: Lönesprial är något man måste akta sig väldigt noga i Linköping. De förväntningar som framkallas kan bli svåra att gestalta. Om de sportsliga framgångarna uteblir hamnar man i en väldigt svår situation. Nu står ju LHC i startgroparna för att bygga en ny arena, denna är du mer insatt i än vad jag är men faktum kvarstår, nuvarande arena Stångebro Ishall har en kapacitet på 4700 vilket man inte förmår ens att fylla när laget ligger högre upp i seriesystemet än vad man någonsin gjort tidigare. Timrå lanserade ju planer så sent som inför förra säsongen men bordlade dessa efter det skrala sportsliga utfallet. Hur ska LHC kunna motverka situationen där man står med en helt nybyggd arena man endast förmår fylla till hälften om man blir tvungen att sörja sportsliga motgångar. Jag höjer ett varningens tecken och pekar på Stockholmsklubbarna Djurgården och främst AIK som två pinsamma parallella praktexempel. (även om det hör till saken att man de facto inte äger arenan Globen)
Johan J: De sistnämnda sakerna gäller väl alla klubbar...? Sjukstuga är aldrig roligt, några som kan vara extra känsliga för det i år är Frölunda faktiskt. LHC har en bred trupp och klarar sig bra, men jag kommer ihåg förra året i en match mot SSK då LHC tvingades spela med fyra backar ett tag...
Jag är övernöjd om slutspelsplatsen grejas, mitt krav är att slippa kval. Någon AIK _vet_ jag att det inte blir... ;)
Cluben LHC: På den punkten är det ungefär som i Globen. Där får inte heller drycker medföras in i arenan men menar ni att man kan påvisa skillnad på öppnad och en oöppnad flaska ser jag fram mot en ordentlig syning.
bobbe: vi har tjötat med varandra förr och vi har kommit ganska bra överrens så jag blir lite förvånad över vissa saker du drar upp här ikväll.. i sådana här sammanhang så ger man o tar man...och i bland så blir det fel..jag säger ingenting om att vissa av oss TIMRÅ IK fans använder ett språk som inte hör hemma härinne på hockeysnack... det tar jag..men att du "bara" hoppar på oss TIMRÅ IK fans när "dina" vänner ifrån Linköping uppträder lika illa det suger i mina ögon...
ta ett exempel skiten mike66 fick av Ribbskott igår kväll... en av TIMRÅ IKs mest snällaste fans som finns att frambringa.. vart än han kommer så är han den ödmjukaste killen som står på fötterna...
en dom få Linköpings fan som jag har respekt för är du.. men denna gång tycker jag att du har fel....
så jag berättade tidigare att Linköpings fans låg långt ner på listan ..så jag kan berätta att dom ligger ännu längre ner nu efter attacken emot mike66...
bobbe: Vad gäller Timrås nuvarande tabellposition så tror jag inte att vi kommer ligga så högt när vi summerar efter 50 omgångar. Först tippar samtliga laget sist och många av experterna håller fast vid sina tips. Vi bevittnade på fyrans hockeykväll igår kväll hur Wikegård å andra sidan försöker haussa upp Timrå och ge sig själv arbetsro, allt som ett psykologiskt spel mellan lagen. Om Timrå undviker jumboplatsen gör man det bra, återfinns man en, två eller tre placeringar är jag nöjd och når de slutspel är jag överlycklig. Vad gäller Linköping så känns inte heller en femteplats så given men för att ta en gammal klyscha i munnen, tabellen ljuger aldrig. Tror dock östgötarna får svårt att hålla sig kvar där uppe. Man har ett bra lag på papperet men det är skillnad mellan teori och en omsättning i realiteten. Värvningar, sjukstuga, ja många är de parametrar som är svåra att förutse.
Risken är att LHC gör samma sak som AIK. Faller på eget grepp med höga spelarlöner och uteblivna framgångar.
Fredrik Andersson är oerhört stark i närspelet runt kassen och visst har Timrå Kapanen att tacka för många av sina framgångar och det fina segerrad man inlett Elitserien med men, den stora hemligheten med laget i år anser jag vara backarna.
Johan J: Som sagt, rötägg finns överallt. Jag tror att många LHC:are ser på Timråiter som rätt insnöade... men det är väl rätt vanligt i alla läger att se ner på andra. :P
Sandberg är Gud. Vi har honom att tacka för så oerhört mycket, men LHC är knappast den enda föreningen i liknande situation. Antag t.ex. att Kapanen inte skulle varit den fantom han är så här långt denna säsong, då skulle det inte se lika ljust ut för Timrå, tror jag. Det finns andra exempel också om man tar sig en titt omkring i hockeysverige.
Sperrle skulle mycket väl kunna lyckas bra i Elitserien om han fick/tvingades få chansen. Men, någon Sampa är han ju inte... än. ;)
bobbe: Jo, eftertänksam som jag är har jag reflekterat även över den supporterskara jag själv tillhör. Vill understryka att jag inte har något personligen mot dig heller.
Utvärderingen av fenomenet Sandberg bifalles. Utan honom i kassen tror jag Linköping skulle ha svårt att hävda sig. Inget ont om andremålvakten.
Dream Team: Någon gång har jag uppmärksammat att han släppt in till synes lätta skott från långt håll medan han kan göra det mest spektakulära TV-räddningarna i närspel. Snabba reflexer och en bra blick för spelet alltså men är LHC stora backar om möjligt bara ett sätt att maskera Sandbergs närsynhet?
Johan J: Ödmjukhet finns det problem med i alla läger, om du ser dig omkring i Timråskaran finns det några personer jag inte ger mycket för, som bara letar onda saker och ser det dåliga jämt och ständigt.
Jag hoppas åtminstone sticka ut från den mängd som du verkar ogilla bland supporters, men jag förstår att många är fientligt inställda, för vi får faktiskt ta rätt mycket omotiverat skitsnack... Cluben saknar inte anor, tvärtom. Hockeysektionen inom BK Kenty(LHC bildades då hockeysektionen i Kenty bröt sig ur 1976) bildades 1945. Är du intresserad kan du få mer info. Visst, inga SM-guld eller "stora" spelare, men vissa saker har man bidragit med genom åren.
Jag tror nog att väldigt många fans skulle må bra av en kurs i ödmjukhet... :)
Angående Sandberg så är han ett riktigt fenomen. Han kan ofta bli en riktig "vägg" för motståndarna där han motar puckar i mängder. I år har han dessutom för det mesta riktigt bra hjälp av backarna att hålla rent framför kassen, förra året fick han stundtals klara sig helt själv långa stunder.
Det kan knappast vara någon hemlighet vad Sandbergs svaga sida är vid det här laget, höga skott. Det upptäckte ju Micke Lind i går till exempel. På "isnivå" är Sandberg en riktig fantom och har en oerhörd förmåga att täcka. Han har dock en klar tendens att sitta ner för mycket och befinna sig i låg ställning. Tack vare försvaret är det dock inte världens lättaste sak att sprätta upp pucken alltför ofta. Det där kanske duger som en liten ytlig "analys"? :)
bobbe: Hur överlistar man Mikael Sandberg föresten? Önskar en kreativ analys av hans svagheter. Han var visst övermänslig i gårdagens match och LHC har honom att tacka för många poäng.
bobbe: Mer information om utvecklingen, stormakten och dess fall får du via andra kanaler än undertecknad.
Som bekant ser jag inte med de snällaste ögonen på LHC som företeelse. Det är i grunden varken det det faktum att clubben saknar anor eller att man storsatsar som jag retar mig på utan attityden. Utan att vara elak, den kan bara bli bättre och jag förstår om ni supportrar ser er orättvist behandlade. En 5-poängskurs vid Linköpings Universitet i ämnet ödmjuket, obligatorisk för alla LHC-fans skulle förändra mycket av min inställning.
Johan J: Hmm... konkurs? Jag tänkte mest leka lite besserwisser... ;) Ta det inte så allvarligt.
Jag håller med i sak, det är lite tjatigt med "mesta mästarna" från medias håll, även om jag mycket väl förstår att supportrarna gillar det.
Du kanske förstår varför jag irriterar mig på alla supporters till "klassiska lag" med "hockeykultur" som klagar på LHC, det känns lite åt samma håll som "mesta mästarna", även om det inte riktigt är samma sak.
bobbe: Visserligen MEN epitetet Mesta Mästarna och för att vara saklig var det just omständigheterna efter konkursen jag påtalade och inte den realitet att Timrå ännu inte har något SM-tecken i modern tid.
E-man: Håller med dig. Blir också upprörd var gång jag hör en journalist ge Djurgården attributet Mesta mästarna. Det måhända vara sant med Djurgårdens IF men vad man glömmer är att dagens aktiebolag inte har att göra med det lag som en gång i tiden så framgångsrikt intog spelplaner runt om i landet.
E-man: ¨Förmodligen för att framhäva att dom var en gång på storhetstiden ett bra lag . Du har väll hört Du gammla du fria! Vilar på lagra från fornstora dar. Effekten torde väll bli att man tycker dom är ännu mer summpig ? Nä, det finns ingen logik i det hela.
Måste försöka få klart för mig en sak. I kanske 8/10 fall (10/10) på TV4 så säger man Mesta mästarna Djurgården. Varför inte bara Djurgården ? Vad tillför det att säga Mesta mästarna hela tiden, vem bryr sig?
Hm.. har du druckit fulöl?
Kan inte TIK tagga ner lite så att vi hinner i kapp *ler*
vet inte vad ni håller på med men det ser bra ut för eran del iaf.
Ha det bra.