1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Mika Oksa och Johan Asplund

« · 536793 · » Till forumet

Mika Oksa och Johan Asplund
Mika Oksa hade näst sämst räddningsprocent i SM-liiga förra säongen. Till det positiva är väl att han fick dubbelt så mycket speltid som Juuso Rikstoto, Modos förre målis. Rikstoto hade åt andra sidan bättre räddningsprocent. Visst kan Oksa vara en ny Kapanen, men jag är tveksam.
På målvaktssidan borde Nubben ha satsat fullt ut, bra målvaktsspel har varit Timrås signum under de senaste säsongerna.
Johan Asplund? tja.. duger väl som andremålis. Men inte mer.
Min känsla är att målvaktsfrågan kommer kosta klubben dyra pengar nästa säsong
Kommentera

Sv: Mika Oksa och Johan Asplund
RocknRolf2: Mika Oksa har i stort sett samma statistik som Kapanen har haft de år han spelat i SM-Liiga. Väl här har Kapanen vuxit ut till en fantom i målet, kanske för att det är lättare att stå i ES om man anpassar sig till den stora rinken iom att spelet inte är lika offensivy och böljande som i Finland?

Oksa kan nog bli en bra värvning, även om jag gärna sett att Kapanen stannat kontraktstiden ut. Dessutom får Oksa en bra sparringpartner i Asplund, något som Kapanen saknat stora delar av den tid han varit här, förutom då Hirsch var här och vände.
Kommentera

RocknRolf2: Oh herregud, vad är det som händer?

Mika Oksa. Har inte sett han spela men han har alltid haft bra statistik (över 90%) när han fått stå i Espoo. Stod 38 matcher i vintras.

Johan Asplund känns också okej.

Men att tappa Kimmo Kapanen? Fy fan, det var som att få en kniv i ryggen. Dock inga hard feelings mot honom, han får en jättechans att spela i sin moderklubb med storebror.

Men här har man kännt sig trygg i tron att vi har en av seriens topp 3 målvakter men så händer detta. Det hade jag inte räknat med, nu blir jag nervös...

Mika Oksa är säkert bra men tveksamt om han kan hålla Kimmos klass.

Fan, fan, fan, fan ,fan....
Kommentera

Frella: Känns onödigt att chansa överhuvudtaget, målvaktsidan är lagets viktigaste position. Visst kan det bli en ny kapanen, men lika gärna en ny Wallenheimo, Korhonen, Rikstoto etc etc.
Kapanen var ju en av de mest välbetalda i Timrå kommun förra året (enligt dagbladet) årsinkomst över miljonen. Lägg till kostnaden för Kiprusoff. Det borde funnits utrymme att satsa lite större
Kommentera

JimmyH: Det måste ändå vara så att Kimmos önskan att spela hemma i Finland tillsammans med den skada som han har dragits med i över en säsong blev det som gjorde att "bägaren rann över". För att släppa Kimmo frivilligt i annat fall är juh som självmord.

Jag kan inte se det på något annat sätt än att Kimmo INTE var helt värk och skadefri trots sin rehabilitering. Eller att något annat under rehabtiden gjorde att han inte längre var intressant för TIK.
Kimmo kommer vara lika mycket kung som Bosse. Det har han verkligen visat under de här åren i Timrå.
Så TACK KIMMO! Vi kommer aldrig glömma!
Kommentera

RocknRolf2: Känns som etablerade keepers kan floppa lika gärna. Förr eller senare hade vi ju varit tvungna att värva ny målvakt. Man tog hit ett säkert kort i Kiprusoff iår, enligt mig infriade han inte förväntningarna och kan anses som en flopp eftersom han som världsmålvakt inte kom upp i Kimmos klass...
Kommentera

Frella: risken är väl ändå mindre att ett etablerat namn håller klass än vilken målvakt som helst? Kiprusoff var bra under elitserien i alla fall.
Kommentera

Tycho: Att tvinga kvar en spelare som helst vill spela någon annanstans är inget alternativ.

RocknRolf2: Vi har ett bra lag. Framförallt så är bredden bland båda backar och forwards imponerande. Men att Jonathan blir kvar blir viktigt plus att vi behöver en första center som ersättare till Krykov.

Vi kan väl satsa stort på att behålla Zetterberg en säsong till då det är osäkert med NHL, hans kontrakt med Detroit har ju dessutom gått ut nu. Men det är ett långskott.

Idag är det för övrigt på dagen exakt fem år sedan vi gick upp i Elitserien.
Kommentera

Kommer vi att behålla Mika Tarvainen's tjänster i.o.m detta tro????

FORZA TIK..........alltid, alltid.............

Kommentera

DIF hade problem med Oksa iaf.

"Djurgården gjorde sin kanske sämsta match i turneringen när man föll med 0-3 mot Espoo Blues. Det var allmänt hafsigt spel från båda lagen, men DIF kunde vunnit om inte motståndarmålvakten Mika Oksa storspelat i sin kasse."

se länk
Kommentera

Jag tror ni har glömt bort att TIK har en Finsk målvaktstränare, han lär säkert ha koll på Oksa.
Kommentera

RocknRolf2: statestik är inte allt kom ihåg det, en målvakt måste trivas i laget, och gör han det så kan han höja sig upp i skyarna, och Timrå är känd för att vara ett trevligt lag. Sen är Nubben duktig på att hitta folk och anser nog att Oksa har potential att bli något i Timrå.
Kommentera

NR_9:
– Oksa har varit förstemålvakt i Espoo Blues. En målvakt som vår målvaktstränare Mika Tarvainen har ett gott öga till. Vi hoppas och tror att Oksa kan bli samma utropstecken för föreningen som Kimmo Kapanen blev, säger sportchefen Kent Norberg.
Den andra målakten Timrå har värvat är Johan Asplund. Han kommer närmast från kvalserielaget Nyköping. På meritlistan har han ett SM-guld med Brynäs 1999. Asplund har skrivit kontrakt på ett år plus ett år.
I och med dessa två målvaktsvärvningar tvingas Kimmo Kapanen och Jimmy Danielsson lämna klubben. Kapanen har denna säsong haft stora skadeproblem och Timrå vågar inte satsa på honom som förstemålvakt nästa säsong.
Kommentera

Helg Ernest: Sista meningen är REN spekulation. Att ens få skriva så borde vara straffbart!.. Enligt mig iaf.
Kommentera

NR_9:

Enligt säkra källor från en hockeytokig finlandssvensk så ÄR Mika Oksa riktigt bra stundtals, senaste säsongen spelade han ju i Espoo Blues som hade ett superkasst försvar, därav lite taskig statistik
Kommentera

Tycho: Tack Kimmo! - för den här tiden. För mej är du den största målvakten i klubbens historia. Så bra var aldrig nånsin Pekka...

Det är nog förmodligen som aftonbladet skriver, att Kimmos skadeproblem har inverkat till att man kanske inte "törs" satsa på honom som förstemålis - samt att han nu äntligen får chansen att spela med sin bror i KalPa.
Vad gäller Fredrik Warg - så känner jag mej inte lika orolig som vissa andra här på HS, han är en stabil elitseriecenter som säkert kommer att göra ett gott dagsverke i Tikdressen.
Dessutom var han radarkompis med Gunno, när de var utlånade till Kattkräken för ett par år sedan.
Om den trojkan kan hitta rätt igen har vi ett starkt offensivt vapen.
Mika Oksa och Johan Asplund kan bli fågel - kan bli fisk. / Men har Mika Tarvainen koll på Oksa så är det ett gott betyg i mina ögon.
Tarvainen är kanske den viktigaste värvningen Timrå gjort de senaste åren.

Nu är det bara att hoppas att inte Jonte och Sanny gör succe i VM - så att Jonte blir kvar nästa säsong, och hemska tanke, inte Sanny försvinner till dollarbuntarna over there.
Kommentera

Kevin O Shea: Visst kan det vara sant(har själv spekulerat i den riktningen). men att skriva ut det i en rikstäckande tidning är väl att ta i... tycker iaf jag...
Kommentera

Tycho: gå in på hemsidan o läs innantill
Kommentera

Herregud, trodde aldrig att Kapanen skulle lämna oss innan hans kontrakt gått ut. Han har, för mig i alla fall, varit signifikativ med Timrås resning från botten till toppen. Det är bara att tacka och bocka för den tid han spenderat här samt att önska honom lycka till!

Hoppas att det nya målvaktsparet blir bra. Men samma status som Kapanen kommer inte någon av dem att uppnå här i Timrå. Kapanen har ju varit Timrås, bortsett från Zäta och alla andra nhl-proffs, största profil.

Övriga värvningar vet jag inte vad jag ska tycka. Men det finns mer att önska innan man kan känna sig helt lugn.
Kommentera

kungsbacka: Det står ingenstans att man inte törs satsa på Kimmo pga skadorna, utan att man valt i samförstånd gå skilda vägar....
Kommentera

Ni får ju Aspen.
Ännu en brynäsare kommer som en räddare i nöden.... :-)
Kommentera

Tycho: Ja, som det ser ut i textejn har Kimmo fått sparken.
Men det framgår inte varför Danielsson också slutar.
Kommentera

Huge: snacka inte hela brynäs är ju ett nödlag allafall dom sista åren
Kommentera

Rox: jag har inte sagt det heller jag blev lika chockad som du men om man läser mellan raderna så kan tyda det så men jag vet inte det kan ju vara ett drag från kapanen och han kanske känner på sig att han inte håller en hel säs. så han kanske gör det för timrås bästa strongt isåfall.
Kommentera

kungsbacka: "Rox: jag har inte sagt det heller jag blev lika chockad som du men om man läser mellan raderna så kan tyda det så men jag vet inte det kan ju vara ett drag från kapanen och han kanske känner på sig att han inte håller en hel säs. så han kanske gör det för timrås bästa strongt isåfall."

Dags för lite konstgjord andning, kanske...? :-)
Kommentera

Kerstin_k: kommer du ihåg säsongen 2002-2003 då värvade man 8 nya okända spelare och iallafall jag kommer ihåg hur det gick starkaste säs. hittills. men ja håller med lite nervös e man alltid men det e idrott!
Kommentera

kungsbacka: Fast inför säsongen 02-03 värvade man (märkligt nog) namnkunnigare än man hittills har gjort i år. exempelvis Krykov, Koskinen, Åkerblom (ok, ingen hit men gjorde trots allt flest mål i slutspelet)
Kommentera

RocknRolf2: har för mig att värvningarna då inte var så namnkunniga då men är det nu
Kommentera

Kevin O Shea: "Nu är det bara att hoppas att inte Jonte och Sanny gör succe i VM - så att Jonte blir kvar nästa säsong, och hemska tanke, inte Sanny försvinner till dollarbuntarna over there."

Om NHL skulle dra igång igen så tror jag inte att Sanny skulle ha en chans att ta en plats i Colorado.

Sedan så gick det väl inte så jättebra för honom sist han var över och spelade i farmarligorna. Visserligen drogs han med knäskador, men det var ju bara sista säsongen som han drog ihop lite poäng.

Sedan så lär inte Sanny få spela så mycket i VM.
Kommentera

Kattiz: Skillnaden är väl att när Sanny kom till Timrå från farmarligan var han en ganska valpi spelare som i stort sett var bra på att tacklas.
Han har utvecklats enormt till en mycket stabil elitserieback - och skulle mycket väl kunna ta en plats i ett NHL-lag.
Har för närvarande inte full koll på Colorados backbesättning, vet inte heller om Sanny fortfarande tillhör Colorados organisation.
Om Dallas är beredda att satsa på Hagos, så ser inte jag att Sanny skulle göra bort sej på andra sidan Atlanten.
Det är bara att hoppas att jag har fel, och att Sanny stannar och förlänger med Timrå.
I Sanny ser jag en blivande lagkapten - kanske redan den kommande säsongen.
Kommentera

Kevin O Shea: Jo, han har helt klart utvecklats sedan han kom hit. Inget snack om den saken.

Om man kollar på backbesättningen i Colorado innan lockouten så hade de sju backar. Fyra av dem var rätt bra eller mycket bra, om man ser till poängen. Tror dock att Sanny skulle ha rätt svårt att slå sig in där. Har dock inte så stor koll på de andra backar, i andra ligor, som är draftade av Colorado.

Sanny som lagkapten vore kul, om nått år eller två.
Kommentera

Kattiz: Tror knappas att Sanny i så fall skulle värvas som en poängproucerande back...
Kommentera

Kevin O Shea: Och han skulle inte gå in som buse heller. Inte så mycket kvar då. ;)
Colorado har rätt hyffsade backar i Hershey redan. Så tror nog att de skulle få chansen före Sanny.
Brett Clark har gjort ett antal matcher i NHL redan. Och unge Johnny Boychuk har varit riktigt bra också.
Som sagt, Sanny får det svårt om han sticker över Atlanten.
Kommentera

Kattiz: Bara hoppas att han och eventuella agenter också inser detta!
Kommentera

Asplövet Hmm ja jag hoppas för er skull att han har bättre styr på nerverna och är bra mycket stabilare än när han spelade för BIF.
Kommentera

Kevin O Shea: Jo, precis. Men kan han bryta sitt kontrakt för ev. spel där borta då??
Kommentera

Kattiz: När det gäller NHL verkar det inte gälla några regler, klubbarna gör som dom vill.
Vill dom ha en spelare så ser dom till att dom får som dom vill.
Där gäller inga 80 miljoner för Zlatan, typ...
Kommentera

Kevin O Shea: Okey, bara hoppas på att vi slipper något sånt då.
Kommentera

Kevin O Shea:

Som jag skrev tidigare, det finns inget övergångsavtal mellan NHL och ES längre, vilket gör att det mycket väl skulle kunna bli 80 miljoner i en övergång. Så länge det inte finns något avtal mellan NHL och ES så kan Timrå begära precis vad som helst för Sanny, om han är under kontrakt.

Kommentera

Vi kommer ha elitseriens bästa målvakt:D
Kommentera

Poffa: Hur fan är avtalen skrivna, då det fanns ett avtal då?
För att ett avtal skall kunna knytas måste väl bägge parter skriva på?
Det jag inte kan begripa, är hur den europeiska sidan av avtalsskrivarna kunnat gå med på ett avtal där spelarna som köps över till NHL - få gå för en spottstyver.
Hur mycket fick Djurgården för Mats sundin och hur mycket fick MoDo för Foppa och Sedinarna -alla exempel på blivande stjärnor som draftats så gott som först idraften.
Fullt jämförbara med de 80 millar som MFF fick för Zlatan.
Kommentera

Kevin O Shea:
Jag tror att Modo fick en mille för Foppa 1994 och samma pris per Sedinare sex år senare. Spelarna får ju istället de stora stålarna själva...
Kommentera

Icing-Ove: Ett jäkla knepigt avtal kan jag tycka.
Kommentera

Man hade väl en pott som alla som blev av med spelare fick dela på varje år. Ju mindre som åkte över till NHL desto mer fick klubben som spelaren lämnade och vice versa.

Timrå fick väl runt 1.5-2 mille för Zäta då han stack över eftersom det var ett ganska lugnt år, vad gäller spelarövergångar från Europa till NHL. Men då var ju Zäta oxå kontraktslös, vilket iofs inte spelar någon roll i NHLs värld. Däremot spelar det roll iår då avtalet runnit ut, då går kontraktslösa spelare som bosman precis som i Europa och klubbarna får inte en krona.

Kanske därför man i klubbarna vill lyfta över de talanger som ligger närmast till spel i NHL iår då avtal saknas?
Kommentera

Frella:

Helt rätt. NHL har lagt upp en pott som man sedan får dela på. Alla spelare som tas över ger lika mycket i pengar tillbaka till klubben de spelade i. Sedan har ju vissa spelare lagt till att moderklubben skulle ha extra betalt. Foppa gjorde så och krävde att Quebec betalade MODO ett par extra miljoner för honom.

Kommentera

Efter vad jag hört från släkten i Finland så är Oksa en jävligt bra målvakt. Vissa dagar spikar han igen totalt, det är tydligen jävligt sällan han gör en dålig match. Han har ju spelat i ett "strykgäng" med över 90 i räddningsprocent, det är väldigt bra.

Synd att Kung Kapanen lämnar oss, men håller han en HEL säsong till???
Kommentera

Ja, nu är Oksa här. Tydligen så har han tampats med betydligt allvarligare saker än puckar.
Kommentera

Jimmy Danielsson till Borås..... han är en målvakt av hög allsvensk klass...varför förstöra sig helt i div 1?
Kommentera

Db_04: Jimmy Danielsson ångrar sig nog idag över att han skrev på för Timrå.
Kommentera

« · 536793 · »