1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590594 inlägg · 6217 ämnen

Mitt bästa TIK-minne

« · 720246 · » Till forumet

Sv: Mitt bästa TIK-minne
När Wiklund spöade Wallberg och Wallberg efteråt sa:
- Hade jag vetat att jag skulle få matchstraff hade jag också kastat handskarna.
Som om det hade hjälpt!
Kommentera

Dream Team: Hehe vi passerade alltså 300 i den matchen? Fantastiskt!

Jepp, de var gröna och vita om jag inte minns fel?
Kommentera

ernie eagle: En underbar tråd detta! Gamla händelser som man glömt bort dyker helt plöstsligt upp. Det kan vara något som man själv kanske inte reagerade så mycket över då när det hände, men för en annan kanske det hela upplevdes som något storartat. Bidragen lär inte sluta här. Det finns en hel uppsjö med fina Timråminnen ute i stugorna, var så säker!

Jag fortsätter med en gång. Vad sägs om derbymatchen mot Sundsvall, i Gärdeladan, någon gång under den senare hälften av -80-talet, där Timrå vann med 9-4. Jag kommer speciellt ihåg ett mål som Magnus Billman gjorde. Han var ju inte stor till växten, den gode Magnus, men inte stoppade det honom. Han var ju en riktigt aktad målskytt där ett tag. Nåväl, det mål jag tänker på var ett friläge och Billman virkade i vilket fall runt med pucken på väg fram mot mål, så när han väl var framme så var Sundsvallskeppern så yr i mössan så det var väl i princip öppet mål!

Ytterligare en händelse utspelar sig i ladan i en match mot SAIK, i mitten av -90-talet, vill jag minnas. SAIK har power play, och trycker på för att kvittera Timrås ledning med ett mål. Trycket blir hårt och vi har svårt att freda oss. Helt plötsligt har en Skellefteback öppet mål, men istället för att pricka det tomma nätet sätter han pucken i stolpen! Därefter kunde vi avvärja oss och avgöra matchen i öppen kasse (??).

Kommentera

mikenomad: Bästa TIK-minne måste vara Toressons TV-plock mot Bodens IK hemma i Timrå Isstadion 94/95 (2-2) när Fredrik Öberg hade helt öppet mål. Tore var felplacerad vid den bortre stolpen. Öberg får en macka på bladet och har hela målburen vidöppen i säkert 5sek innan han smackar till. Tore reagerar blixtsnabbt, fläker ner sig på isen och lyckas på nåt egendomligt sätt i samma tiondelssekund få upp plockhandsken och gör en kalasräddning. Öberg bara ruskade på huvudet och åkte fram och klappade om Tore.
Eller Tjobbas Nänzéns slagskott i krysset från offensiva blå i 175km/h på Dicktatorn mot SAIK med fri sikt nån gång på 90-talet som betydde 2-1 till TIK.
Sen har ni ju Dimmans fantastiska prestation i en match mot IF Team Kiruna 95/96 hemma i ladan (innan det tog namnet Miners) genom två zoner soloåker karln med en hundrakilos koloss hängandes i en klase över ryggen på sig. Med backhandsfattning trär han bokstavligt talat upp pucken i krysset på Tobias Lundström som bara stod och gapade och fattade knappt vad som hänt.
Bosse Ahls råsop på Mattias Wiklund i Timrås 7-1 seger icke att förglömma.

Crippes tennismål på bachand mellan sina egna ben på den dåvarande landslagskeepern Magnus Eriksson mot VIK Hockey i SCA-cupen.

Ja herregud vad många oförglömliga ögonblick man fått som TIK-supporter.
Kommentera

Dream Team: Ja ja, nyktert och sansat, som vanligt...och väldigt sant dessutom! Självklart bleknar det om det visar sig att Jonte inte lever upp till de astronomiska förväntningar han lär få på sig om han signar. Överdrev väl kanske en aaning dårå...
Kommentera

mikenomad: Nej, där delar jag inte din uppfattning. Den resa man har gått igenom för att bli den supporter man är idag, medgångar och motgångar inräknade, känns så omfattande att det eventuella nyförvärvet som heter Jonathan Hedström nog vackert får stå åt sidan. Åtminstone till att det leder till något positivt, och som hamnar i klass med de minnen som vi har berört i den här tråden. Men det är min uppfattning. Självklart skulle det vara fantastiskt roligt, men det är som sagt inte värt så mycket i mina ögon än, utan att veta vad vi får, s.a.s.
Kommentera

Dream Team: Ok, sorry läste inte igenom inläggen nedan... ;-)
Kommentera

Dream Team: Men när (om?) det blir officiellt, då passar denna rubrik utmärkt. Då kommer det tamefan vara ett av de bästa TIK-minnena för mig iaf!
Kommentera

Laken: Nej, vi sa just det ;-)
Kommentera

Ingenting lär väl bli officiellt innan Anaheim är ute ur slutspelet?
Kommentera

Dream Team: Visst...det har nog jag också räknat ut. Alltså står champagnen kvar på kylning ännu ett tag. Fast det är klart, skriver t.o.m du som alltid förefaller så sansad med fötterna på jorden att det är klart, ja då vettefan...då känns det riktigt, riktigt bra...;-)
Kommentera

mikenomad: Lugn i bussen nu. Villkoret för det är ju att Anahiem har spelat klart. Underläge mot Edmonton med 0-3 i matcher, och den match fyra spelas i natt, svensk tid. Innan det kan vi glömma någon form av officiellt besked om vad som händer.
Kommentera

Knilson: Inget spelarförvärv är 100% klart förän det står på förstasidan på timraik.nu. Så snälla bespara oss din jobbiga Caps Lock inlägg.
Kommentera

Ambroo: De tunga åren var så tunga som de kan bli, men den perioden är en erfarenhet att ha gått igenom. Det är nog mycket tack vare det som man har lärt sig att inte ta ut nåt i förväg. Det var väl här man formades som supporter. Hur illa det än gick så masade man sig ändå iväg till ladan för att se matcherna. Det kvittade om motståndet hette Bergnäste och lockade 69 betalande åskådare, eller om vi bjöds på storfrämmande i form av Björklöven då det med lite tur kunde vara 2 500 pers. i hallen. De riktiga derbyna mot Sundsvall lockade ju alltid folk. Toppsiffran från -80-talet, innan sammanslagningen, ligger på 3876,  från säsongen 187/88.

1990/91 spelades matchen mot Lejonen. Minns du hur deras matchtröjor såg ut? Publiken vallfärdade verkligen till matcherna på den tiden. 342 tappra, men lyckliga åskådare gästade den matchen. Vi hade ett för den tiden fantastiskt publiksnitt på 1 056 åskådare den säsongen. Ja, det var alltså ett lyft vi talar om här, då lag som Björklöven och Skellefteå var "nya" i serien och drog folk. "Derbymatcherna" mot Tunadal då? Nja, knappt 2 000 hemma och knappt 1 000 i Gärde. Det är minnen som lever kvar, men som man helst inte upplever igen.....
Kommentera

Knilson: Låter helt underbart men man vågar inte jubla innan det står på hemsidan.Och när det gör det då faanimig ska här firas utav bara helvete och det spelar ingen roll vilken veckodag det är! årets roligaste dag.
Kommentera

Ambroo: Här lutas inte tillbaka, andas ut el. dyl. förrns ett pressmeddelande på hemsidan offentliggjorts! Därmed inte sagt att jag misstror alla dessa rykten fullständigt...Förhoppningsvis stämmer de ju.
Kommentera

Ambroo: Har ett fantastiskt minne som jag hämtar från nämnda storhetstid: När Rolle Westin snurrar upp två Lövenbackar vid sargen genom att peta pucken mellan sina egna ben och vända på en femöring...Lövenlirarna på läktaren och Rolle fritt fram mot mål...tror målet han gjorde betydde 2-1 till TIK vilket de också vann med vill jag minnas...
Kommentera

mikenomad:
vänta får du se...Jonte kommer att stanna här
i tre år sägs det, garanterat det bästa kontrakt en Timråspelare någonsin haft.
Kommentera

mikenomad: Luta dig tillbaka och njut...sanningen är närmare än du tror!
Kommentera

Dream Team: Vackert! Hmm, känner att jag också måste bidra med något...

Nån som minns TIK-Lejonström i gamla ladan? Matchen slutade 18-1 och Anders Vikberg gjorde 6 mål inför 256 hysteriska(?) fans... Det måste väl ha varit kring 90 nån gång.

Det är minnen det, de tyngsta åren:-)
Kommentera

Knilson: Ehhh...."ganska så säkert" och "andas ut" i samma inlägg rörandes Jontes vara eller inte vara i Timrås färger kommande sässe harmonerar inget vidare i mina öron.

Ursäkta om jag ställer mig något schkeptisk till dessa uppgifter...
Kommentera

kungsbacka:
FICK PRECIS ETT MESS! SOM ÄR GANSKA SÅ SÄKERT FRÅN EN SOM KÄNNER NUBBEN UTAN OCH INNNA!!
JONTE ÄR KLAR!!!!!!!!
NU KAN NI ANDAS UT OCH DETTA ÄR INGET JÄVLA BULLSHIT,
VI FÅR DEN VASSASTE FEMMAN DENNA SÄSONG, GATTIS TIMRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!
Kommentera

Ambroo:Ber så mycket om ursäkt visst var det kosken som avgjorde vet inte var jag fick rajamäki ifrån jag kollade nyss på videon gunno passade.Men skoj var det när det snackas för mycket fröl. på puben brukar jag nämna den lördagen då brukar det bli tyst på dom.
Kommentera

Ambroo: Det var precis som du säger ett riktigt bra minne, och för oss som var där på plats var det en underbar känsla när Kalle avgjorde.
Kommentera

Ambroo: Klart det var Kalle som avgjorde, och det hela såg ut [url=www.aftonbladet.se/sport/0303/23/SPORT-23s66timrjjja_368.jpg]såhär.[/url]

(Funkar inte länken i inlägget så finns den även med här nedanför)

Kommentera

kungsbacka: Det var Kalle K som avgjorde... Annars var det ett helt ok minne:-)
Kommentera

65selander: Vad sägs om semifinalen mot frölunda 2003.Jag går till lokalpuben här i kungsbacka c:a 3mil från göteborg när jag kommer in där så vägrar dom att släppa ut mig i sin övertygelse att fröl.ska spela skiten ur timrå när jag går på muggen så vaktar man utanför nu ska man mobba mig men på ett hjärtligt sätt som hockeyfans gör.Tänk er vilken känsla sedan när rajamäki avgör efter 2min i sudden 99% frölundafans blir ganska tysta 1timrå fan dansar på borden och bjuder laget runt på öl.Detta kommer jag aldrig att glömma.
Kommentera

Jag har haft förmånen att vara med på många "insparkar" av nya spelare.

Ett kuligt minne därifrån som jag kan delge er andra.........var när Kalle K skulle äta surisar, han stoppade in hela strömmingen och drog ut ryggbenet genom en liten springa mellan läpparna.

Kan säga att det blev rejäla skratt.
Kommentera

Bästa TIK-minnet..

14/4 år 2000.
Kommentarer överflödiga.
Kommentera

65selander: Ja, du vet på den tiden var det Brunäs som var dagen Färjestad. Stor plånbok.
Appropå FBK, Kjell dahlin har aldrig spelat i Brunäs.
Men han har vunnit Stanley Cup.

Men vänder vi på det, så har väll alla Brunäs bästa spelare kommit från Timrå ?

Titta bara nu på "gammlingen"

Har ni överhuvettaget producerat några egna spelare ?
Kommentera

Bästa TIK-minne... Ja man ringde ju 060-157620 till ST's telefonsvarare för att veta hur det gått. Men för mig var där för upptaget för ofta så desperat som jag var så ringde jag istället 060-123306 för att hamnade rätt in på ST's sportredaktion... Mighty Tony Pettersson kanske svarade och då slängde man på luren, var det Per-Roger Carlsson då vågade man fråga: ..Å hur går det för Timrå då???.... Tele Nytt/ST Sport i en hunger efter ett resultat är ett TIK-minne det med...

Ett annat TIK-minne är oxå Jari Kaski eller snarare hans finska polare på läktaren... Där stod man och hejade på läktaren 81/82 och alltid var finnarna där oxå.... Men Timrå IK var inte bra och de spelade illa... Men varje match och hur än illa det än gick så ljuder alltid i mitt bakhuvud och alltid från läktarplatsen bakom oss den finska accenten från dom där galna finnarna: Traaaaaaaaampa Jari, traaaaampa........ Jari, traaaaaaaampa för heeeeeelvete.....

Sen jag har genom åren sätt olika världsstjärnor som har spelat i TIMRÅ IK's vackra dräkt, Strimma, Mats Näslund, Tåget o.s.v.... Ja, det är några... Men den coolaste måste ändå vara Pekka Lindmark.. herregud vilken målvakt!!!! Säsongen 81/82 när Pekka stod var han fenomenal med krass hjälp utifrån, det cooolaste var att då få se hur Pekka slappnade av när TIK då och då lyckades etablera tryck i anfallszonen... Han mer eller mindre lade ifrån sig klubban och lade upp armen på målburen och sjunk ihop och tänkte sova, slappade, vilade, och relalalaxade på ett sätt som jag aldrig sätt en målvakt göra..... Lixom, ser ni? Målburen är ju en soffa, jag vill sova, ge mig en cigg innan jag somnar....

Pekka var go och jag tänker än idag på en annan grej gällande Pekka... När Pekka var skadad och Christer Sehlstedt eller Tommy Grahn (jag kommer inte ihåg vem, rackarns mig!!!!) stod i mål då vart backarna som spelade faan så mycket bättre.... Det jag vill säga är att en för bra målvakt kanske inte är bra det heller...?......;-)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Helg Ernest: Tycker det är kul att ni hyllar gamla legender som Strimma mm, det är väl bara "Z" som inte har varit i Brynäs... ;-)
Kommentera

Dream Team: I nutid är det nog detta
Men avgörandet sparades till säsongens sista match mot Nyköping hemma i Isstadion. Med en återigen fanatisk hemmapublik avgör Timrå matchen kvickt och det hela blev en transportsträcka till slutsignalen. Vid 4-0 till hemmalaget rullar vågen minst 20 varv runt hallen. Jublet visste inga gränser!

Men som alla andra gammlingar, så var det ju bättre förr.

Denna match kom upp till 75% av stämmningen från matchen 72
Eyz 59 säger att jag lider av Atzhimers light, så minnet kan nog spela ett spratt.
Kommentera

65selander: Brynäs ligger alltid bra till. Men just nu pratar vi om Timrå, Einstein.

Helg Ernest: Avundsjuk? Aldrig. Det är bara positivt för hockeyn att så många i Västernorrland älskar Brynäs.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Helg Ernest: Så är det eran stora ståndpunkt. Tror inte det någonsin kommer att upprepas på någon arena eftersom ståplats snart är en sak som räknas till kulturarvet, Däremot så lever vi Brynäsare på guldet från -93 0ch -99 eftersom dom inte var tippade i modern tid. Det roliga är dom Brynäsare som hatar dom sk köpelagen. Undrar om Brynäs hade bara Gävlebor under sin storhetstid? Nope... Alla gick till Brynäs då eftersom dom visste att dom fick spela i ett i ett topplag. Brynäs är långt ifrån ett topplag men dom börjar visa framfötterna med värvingarna från poängtoppen från senaste J-VW
Kommentera

wap.hockeysnack.com
80- Måste vl ligga bättre till än -81/82?
Kommentera

westerlind: Säg som det är! Du är bara avensjuk på denna händelse.
Framförallt nederlaget

Publikrekord mot Brynäs IF
Den stora matchen under 70-talet, den som alla kommer ihåg, är den mot Brynäs. Året var 1972 och Timrå hade Brynäs på hemmaplan, det var i SM-slutspelet och matcherna mot Brynäs var alltid något speciellt. Folk från hela Västernorrland hade vallfärdat till Timrå Isstadion. ALLA ville in och det hela slutade med att grindarna sprängdes och efteråt har man uppskattat publiksiffran till drygt 13 000 (ett publikrekord som aldrig kommer att slås!) Timrå vann med 4-3.
Kommentera

-Robban-, Ambroo, Helg Ernest, Dream Team m fl:
Ja, jag har också svårt att välja: 75/76, 77/78 eller kanske 81/82 - fina minnen allihop. Ändå ligger nog 81/82 mig varmast om hjärtat.
Kommentera

-Robban-: Nu går skam på torra land, eller nåt. Givetvis ska det vara Nyköping, och inget annat!
Kommentera

Dream Team: Var det inte Nyköping i mötte när vi gick upp =)....
Kommentera

Per HApps: Willyssons stripp efter kvalseriematchen mot Bofors borta då?

Jag menar...vad kan slå en 200 kilos naken jättebaby i mittcirkeln inför 2000-3000 pers?!
Kommentera

wap.hockeysnack.com
LHC borta i Superallsvenskan.Bosson avgör 19.57 med ett höstlöv från blå och vi stormar isen efter slutsignalen.
Kommentera

Per HApps: Oj, det är ju nästan omöjligt att välja ut en händelse. Jag började gå på hockey i tioårsåldern, vill jag minnas. Varför jag började gå på matcherna var mycket tack vare att jag lirade ungdomshockey själv. Då föll det ju på ens lott att bl.a sälja matchprogram. Det är ju några matcher man minns alldeles speciellt - 0-10 mot Björklöven, jätteslagsmålet mot Djurgården, 8-0 mot Södertälje i kvalserien, och 2-16 mot S/G Hockey, också det i kvalserien. Maratonmatch #1 i playoff mot Huddinge 1989, derbymatchen mot Sundsvall 1995, då vi återigen hette Timrå IK. Maratonmatch #2 mot Luleå i slutspelet 2003, ja, som ni ser, minnena tar aldrig slut.

Men det som ändå känns starkast är nog ändå när vi gick upp i elitserien våren 2000. Vi hade ju inlett kvalserien med fyra raka segrar, och vägen tillbaka till elitserien såg utstakad ut. Men ett par oväntade förluster, alternativt ett par för spänningens skull nyttiga förluster, gjorde ju att vägen inte var lika öppen. Hela dagen innan matchen gick man ju som i ett rus. Troja/Ljungby på hemmais kunde ju bara gå på ett sätt, eller..? Jag minns att tankarna gick om vartannat om att vi kunde vara klara för elitserien under kvällen. SAmtidigt skulle man ju bokstavligt talat ha dött om vu nu hade missat.

Efter Mackan Matthiassons 1-0 i början av 1:a kändes det dock klart. Resten av matchen spelades bara av. Stämningen var så nära kokpunkten det går att komma. Ämtligen var Timrå tillbaka i elitserien!

Ska man leta efter enskilda matcher och vad de är "värda" så står ju sig mötet med Leksand i kvalserien 2002 en bra bit. Underläge med 1-4, med 3 minuter kvar, och seger efter straffar. Även där var glädjen på sitt absoluta max.

Kommentera

Per HApps: Måste nog säga Timrå - Brynäs när grindarna brast.
Det satt ungar hela takstolarna, är det därför de heter tak - STOLAR?
Kommer ihåg det var snökaos och kö enda till IKEA på E4a
Vilken stämning !!!! Otroligt Tänk er själv , en stående klack på drygt 11000 pers. Alla klappa och sjöng ilag.
Vilket drag det var i hallen då. När vi ungar stog på kortsidorna och dunkade i plexit.

Sedan var det en match där strimma gjorde 2-3 mål på bara soloraider
kommer inte ihåg vilken, men det har ettsat sig fast i minnet hur han tog burskydd och satte upp farten snirklandes rakt igenom och pyttsade.
Gång , på gång på gång.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Ett minne är väl när ni gick upp till ES och Örnnästet övergick till allmän community.
Kommentera

Jag kommer ihåg en match uppe i Piteå där Timrå gjorde 10 mål, vi ringde hem till en av sönerna och han "onlajnade" varje mål..,

Vi var 3-4 st Timråbor som reste oss upp och tokskrek 10 ggr.
Kommentera

Per HApps: Jag ringde också till ST för att få höra TIK-resultaten.
Men mitt bästa TIK-minne är ändå Västerås borta...
Kommentera

Friman SR:
Ja djävlar, det var det ju.
Kommentera

Per HApps: Fortsätt du, men numret var 060 - 157620 till ST:s telefonsvarare...
Jag har själv minnen från den.........;-)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Nitt mine av TIK var alla fribiljetter man fick utav Anders "Pajen" Lindström när man bodde i S-vall. ;-)
Kommentera

« · 720246 · »