En tråd i min smak. My favourite year var säsongen 96-97 när vi ääääntligen gick till allsvenskan och till och med nådde kvalserien. Då var vi en riktig klubb att ta på allvar även utanför Norrettan för första gången på länge. En skön serie matcher var sista omgångarna i grundserien när redan uträknade Timrå vann allt de kunde och avgjorde mot Boden hemma för att säkra den allsvenska platsen. Allsvenskan startade sedan i Grums med en jättekross inför hundratals sjungande TIK:are i en hall som tog ett par tusen personer. Andra bortamatchen var den berömda 19:57 segern mot Linköping i vårt första möte någonsin.
Det var lätt att ogilla LHC baserat på det första intrycket av vissa av döskallarna på hemmaläktaren och inget har gett mig anledning att ändra mit på den punkten. Det gör att jag rankar kvarten mot LHC väldigt högt också.
Moverare: Gick den matchen i Gärde? Om den gick i Timrå så var jag på alla hemmamatcher, med betoning på alla, från 1987 fram till 2003. Nej förresten, jag missade en period mot HV 71 på hemmais 2000 eller 2001. Men det kvittade, för när jag kom till matchen så låg vi under med 1-4. Hur det gick till slut? Timrå vann, 6-5.
ernie eagle: En underbar tråd detta! Gamla händelser som man glömt bort dyker helt plöstsligt upp. Det kan vara något som man själv kanske inte reagerade så mycket över då när det hände, men för en annan kanske det hela upplevdes som något storartat. Bidragen lär inte sluta här. Det finns en hel uppsjö med fina Timråminnen ute i stugorna, var så säker!
Jag fortsätter med en gång. Vad sägs om derbymatchen mot Sundsvall, i Gärdeladan, någon gång under den senare hälften av -80-talet, där Timrå vann med 9-4. Jag kommer speciellt ihåg ett mål som Magnus Billman gjorde. Han var ju inte stor till växten, den gode Magnus, men inte stoppade det honom. Han var ju en riktigt aktad målskytt där ett tag. Nåväl, det mål jag tänker på var ett friläge och Billman virkade i vilket fall runt med pucken på väg fram mot mål, så när han väl var framme så var Sundsvallskeppern så yr i mössan så det var väl i princip öppet mål!
Ytterligare en händelse utspelar sig i ladan i en match mot SAIK, i mitten av -90-talet, vill jag minnas. SAIK har power play, och trycker på för att kvittera Timrås ledning med ett mål. Trycket blir hårt och vi har svårt att freda oss. Helt plötsligt har en Skellefteback öppet mål, men istället för att pricka det tomma nätet sätter han pucken i stolpen! Därefter kunde vi avvärja oss och avgöra matchen i öppen kasse (??).
Ambroo: Klart det var Kalle som avgjorde, och det hela såg ut [url=www.aftonbladet.se/sport/0303/23/SPORT-23s66timrjjja_368.jpg]såhär.[/url]
(Funkar inte länken i inlägget så finns den även med här nedanför)
En historia handlar om den oförglömlige "Honken" Holmkvist i AIK.
Timrå ledde den Norra Allsvenska serien och AIK var 2:a. I en stort uppslagen intervju i Aftonbladet inför seriefinalen frågade reportern "Honken", dagen innan matchen, vilken det var som ledde den allsvenska skytteligan.
"Har ingen aning" svarade den självklare landslagsmålvakten. Han heter Ove Larsson i Timrå sade reportern. Men han vet du väl vem det är? fortsatte reportern. Har ingen aning svarade "Honken".
Snacka om tändvätska. När matchen väl kom igång fanns det bara ett lag på banan och det var Timrå. Ove Larsson spelade i samma kedja som "Bulla" och "Tåget". Både "Bulla" och "Tåget hade massor av målchanser men i stället för att skjuta mot mål passade de till Ove. Har för mig att TIK vann matchen med ca 7-3 och Ove Larsson gjorde 2 pytsar.
Efter matchen gjorde Aftonbladet en stor intervju med "Honken" igen. Den självklara frågan var; "vet du nu vilken Ove Larsson är"?