Anonymous: Nyström är som vanligt ganska korkad. Det finns ett antal spelare som skulle kunna spela i elitserien om de fick göra det nu, men som kommer att välja andra alternativ istället. Regin och Nielsen ryktas ju t ex vara på väg till Danmark och Herning.
Sen skriver han att NHL tappat i konkurrensen. Vad jag har läst så har NHL ökat sina inkomster enormt sedan senaste lockouten, så någon kris verkar det inte direkt vara på den fronten.
KORITFW: Nu gav jag dig ett ofrivilligt gilla också.
Det jag reflekterade över är Nyholms "endera blir det NHL eller också hela säsongen här", så enligt det han skrev så blir det "på" eller "av", om man ska tyda det där så blir det inga halvmesyrer på några månader.
Eftersom det var gnäll från vissa håll på att Nubben pratade lockoutspelare och kvalserie och vissa undrade vad vi modoiter skulle tycka om Näslund gjortde detsamma så kan vi konstatera att Näslund nu gjort det och att det känns helt ok!
"Hur ser du och ni i Modo på beslutet att utestänga NHL-spelare när Hockeyallsvenskan tillåter det?
- Beslutet är taget och det har vi i dagsläget inget att invända emot. Vi rättar oss efter de beslut som gäller. Sedan får vi se framöver om det blir några förändringar beroende på hur länge konflikten pågår i NHL.
- Det vi kan tycka är väldigt fel är om lagen från Hockeyallsvenskan som kommer till kvalserien har rätten att använda NHL-spelare och inte lagen från elitserien får göra det. Det skulle bli helt fel och det står alldeles för mycket på spel för att det skulle kännas okej."
söder över: Allt detta är än så länge bara spekulationer. Den som lever får se. Som det ser ut i nuläget med möjlighet till NHL-spelare i AS men inte i ES så kommer kvalet framöver vårkanten att bli väldigt orättvist.
Min spekulation är att om NHL inte kommer igång alls denna säsong så kommer Hockeyligan att ompröva sitt beslut.
Redigerad kommentar
jå1: Självklart olika för NHL-spelarna, men de som är av den äldre stammen kan jag nog tänka mig skulle tycka att det är ett bra alternativ. Typ Zäta, Holmström och liknande.
De yngre är väl lite mer på att börja omedelbums, de kanske inte har bildat familj och skulle bli mer rastlösa om de inte hade hockeyn.
mikenomad: varken Lander eller MPS kommer att komma, de har ju tvåvägskontrakt där borta och kommer spela AHL-hockey denna säsong om det blir lockout.
Så vi får väl hoppas på Zäta och Nielsen/Regin... vilket inte är fy skam...
Thornet: de har ju hur många entry level kontrakt som helst i Edmonton, deras AHL lag kommer vara knökfullt. Att i alla fall two-way forwarden Lander skulle kunna lossas ser jag inte som en omöjlighet.
Han har ju dessutom sagt att det skulle vara skitroligt att spela här, utöver faktumet att han har tvåvägskontraktet.
Redigerad kommentar
KORITFW: Pääjärvi, Wandell, Regin och Lander i all ära, den mest spännande spelaren (förutom Z) kommer ju att vara den som kan kliva in på en "icke EU"-plats.
Där har vi ju, förutsatt att man kan betala försäkringspengen, möjligheter till ett riktigt stjärnförvärv.