Ja, på den tiden kändes hockeyn lite mer äkta! Kvalserien var vardagsmat oavsett om vi var på väg uppåt eller neråt. Stor dramatik och heta känslor rådde. Vem minns inte följande klassiker från våren 2002:
# 1-1 på Hovet i kvalseriens öppningsmatch. Matchen står och väger. Men så serverar Zäta Fagemo värsta drömpasset och 1-2 är ett faktum. Matchuret står på 18:52. En av de skönaste hemresor man upplevt...
# 1-4 vänds till 5-4 mot Leksand i en av de svettigaste matcher man upplevt i Timrå Isstadion. Med fyra minuter kvar är vi totalt uträknade och Leksands-klacken sjunger segersånger. Men en grym slutforcering med bland annat Peltomaas 4-4-mål i slutsekunderna och Mattiassons avgörande straffmål ser till att vi får exakt den start på kvalserien som vi önskade. Kontraktet räddades och vad som kommande säsonger följde är, som det brukar heta, hockeyhistoria...
Nu har jag suttit och studerat i några dagar, en tråd "appropå" fick mig att få tidernas backflach och panikångest, satan tänkte på denna tråd gammal trotjänare från svunna tider, tider då redline offcide fortfarande var möjlig och dommarna fortfarande var zebror, och Timrå spelade i allsvenskan, och peo Larson var ledare, deeet var tider det, och DÅ!!! hade vi en lada,,
Problemet vara bara att i det här fallet så gick dom ut o sa att det var klart på hemsidan med ett 3 -års kontrakt, senare under kvällen plockades det bort. Reportern som hade skrivit det hette "james bean" kan det vara ett fingerat namn? kanske är det Ros som ligger bakom, men inte ville svärta ner sitt "rykte".
Man kan inte som en av sveriges största tidningar gå ut o skriva att det är helt klart när det inte är det, då har man noll i trovärdighet hos mig i alla fall.
Talangscouten: Ingen rök utan eld. Har du inte lärt dig det ännu ? Det är ytterst sällsynt numera att journalister skriver nått utan att ha kött på benen. antagligen är det nått som inte står rätt till, så dom vill "mörka" tills problemet är löst. Enda förbihållet är ju om det bara stått i Roos bloog. Då kan det ju va vilken tomte som hellst som skrivit.
Talangscouten: Hmmm! Kanske inte är så tokig.. Rutin har han i alla fall.. Lagom ålder. Artistskatt funkar.. Oj! 29 p på 14 matcher ser ju nästan ut som ett tryckfel.... Rätt ålder !
om du syftade på modos nyförvärv så har den bästa spelaren gjort 35 poäng o det är Kim Staal ... du syftade nog på Högardh men han spelade i modo redan i fjol !
Frella; -jag jämförde ett av Modo´s nyförvärv men ett av vårt. Några namn törs man väl inte nämna men det kanske inte är så svårt att rääkna ut, så den du nämnde är inte med i min jmfr.
nr 14 Nordgren, Niklas LW 45 7 6 13 nr 13 Eriksson, Henrik RW 41 2 3 5 nr 9 Wallin, Viktor LD 31 0 2 2 nr 3 Halvardsson, David RD 40 0 2 2 nr 8 Simons, Mikael RW 44 1 0 1
Niklas Nordgren är ändå godkänd med 7 mål 6 assist totalt 13p om man jämför med vissa andra i laget.
Bo Wasa: Hur menar du då? Åhlund har väl gjort 2 mål å 3 ass typ, Simons 1 mål, Nordgren vet jag inte, men några poäng har han, likaså Halvard å Wallin har nåt poäng. Ward har gjort mål, likaså Rajamäki å Jindrich...
Kanske ska klargöra vilken spelare det är? För det är knappast alla. Simons kanske
Bo wasa: Visst tror jag att Björklöven klarar sig till Kvalserien också men vägen blir längre än de väntat sig och det hoppas jag sätter sig såväl fysiskt som mentalt i spelarna.
Njurunda Comments är kommentarer om hockey i allmänhet och Timrå i synnerhet ifrån en stor hockeysupporter från den södra delen av landskapet Medelpad - som fostrat Z:A och Modin bl.a. ( väldigt vad vissa kan reta upp sig på det mesta )
Bo wasa: Hur än jag letar i denna tråden så ser jag inget som stämmer på det du svarade Friskan,,,,för du kan väl inte vara så Besserwisser betonad att bara för du en gång startat en tråd så ska du banne mej svara anndra trådar i den,,,kallar jag grymt iq befriat då den breda massan tappar sammanhanget,,,,
Timrå IK gör en klart godkänd match idag mot FBK. Bra försvarsspel och fantastisk Kapanen i målet. Framåt var det härligt kämpa men vi gjorde inga mål och var inte ens nära. FBK´s försvar spelade lugnt och hindrade Timrå till några som riktiga chanser. Bedrövligt är dock pp spelet. Tränar man inget sådant överhuvudtaget ?. Det tar alltid 4 sek innan Timrå tappar ut pucken och sedan kommer man oftast inte in för att kunna ställa upp sig. Spelet blir superstressat och oftast tappar man ut pucken direkt. Vi är seriens sämsta lag att göra mål och det är direkt oroande inför kvalserien. Annars som sagt; kämpatakterna plus Kapanen lovar gott.
Kort analys: Man gjorde sig av med bra spelare, skaffade sämre nya och förberedde sig sämre inför säsongen. Agerade mycket orutinerat, men det är ju lätt att säga i efterhand. För min del trodde jag på en plats kring åtta, men sa utåt att jag var nöjd om vi inte blev sämre än tia. Kasparek var en man som redan innan säsongen tyckte att Timrå värvat alldeles för dåligt.
TGO: IFSH spelar omgång 3 i morgon och nästa omgång är den 3/2. Så ska Zetterström och Tägtström stanna kvar hos laget i stan, så behövs ett beslut på onsdag som jag ser det. Torsdag är sista dag för övergångar och då har dessutom TIK match.
Jävligt lätt att vara efterklok också. När det gäller utlänningarna så var Hautamaa det "stora" namnet. Det som irriterar där är att han var en chansning på grund av ryggskadan. Visste man inte om den innan han kom? Jindrich och Rajamäki är elitseriebackar om än inte landslagsmässiga, Hautamaa skulle på papperet ha varit betydligt mer meriterad än de andra utlänningarna.
DeRouville lät skumt med tanke på förra ligan - och tyvärr visade det sig stämma. Klantigt att chansa med målvakten.
Resten av värvningarna var av arten "unga oetablerade". Av dessa tyckte jag att Simons lät bäst på förhand. Trodde verkligen att han skulle må bra av miljöombyte och med tanke på att han var en av de absolut bästa spelarna i sin årskull för ett par år sedan så... Nordgren hade ju ett sämre track record egentligen, tvåfalt fimpad av Modo. Och han klarar sig väl bäst. Wallin trodde jag mycket på men Halvardsson inte alls. Den senare har väl gjort riktigt bra från sig på slutet.
Det som hade behövts var en Åhlund från start. Eller en Per Eklund, Popvic eller Peter Larsson. Eller en Huss. Men vem skulle det ha varit? Nobbe Nordberg kanske? En gammal svensk fuling i laget från första nedsläpp.
En bättre målvakt och en av de svenska spolingarna utbytt mot en svensk gubbe, det är vad man hade kunnat begära i förväg. Så här i efterhand hade det varit många man hade kunna göra annorlunda med men det är ju lite lättare. Jag hade dessutom en tro på att fler ur fjolårstruppen skulle presterat mer. Tänk om Fagemo fått en knäpp och gjort trettio mål? Eller Robbans kurva fortsatt uppåt? Egentligen bara Söderström (och Zäta) som blivit radikalt bättre. Mathiasson gör många mål också, det är kul.
Det hade kunnat vara värre, vi hade kunnat vara AIK. Apropå tilltro till ledningen.
Jag tycker ABSOLUT att Timrå ska plocka hem Erik Tägtström inför Kvalserien så att vi en bred backbesättning. Att ha 10 backar i ett gastkramande kvalspel är inte fel, då behöver man inte få hjärtat i halsgropen ifall nån av backarna går sönder för då kan ALLTID "Tägga" eller Hansson ersätta!
Men men det är väl fullständigt uteslutet! Finns väl ingen möjlighet att man får se Tägtström i Timrå någe mer? Han stannar nog hos "katterna" hur än gärna han vill tillbaks! Tack för den tid som vart Erik och lycka till i din fortsatta hockeykarriär!
I Timrå försvinner talangerna en efter en och istället köper vi C-spelar från vårt östra grannland eller värvar från Skåne eller Småland! Det är snart bara bland fansen och bland enstaka spelare det finns något hjärta kvar oss! Globaliseringen är TOTAL!
Att hela laget ska spela som ett lag är ett krav. Men jag ser inte en back som första val. Är det ngn som kan berätta vad vi har i Timrå idag som kan producera mål? Vi har inte en enda spelare offensivt som kan avgöra en match framåt!?
I försvarszonen vinner man inga matcher. Målkvoten i årets Tik talar sitt tydliga språk. Vi är ( som så många andra påpekat) alldeles på tok för uddlösa i anfallszon. Hellre en "Dimma" än en Pasi om det ska värvas riktigt vasst. Om jag hade varit tränare för ett motståndarlag skulle jag inte ens vara orolig när Timrå kommer in i anfallszonen. Där händer ABSOLUT ingenting!
Men kanske är det som jag eftersträvat lite ordning och reda ( som man får med en riktig ledare på isen) som behövs... Jag är övertygad om det.
The great one:Timrå skulle ha tillsatt en kompetent Sportkommite tidigt på säsongen,helst före seriens start,så hade det förmodligen inte blivit så många "hugskott" och kanske bättre planering inför den här viktiga säsongen,däremot tror jag att PO hade varit mycket bra att ha i klubben,framför allt på grund av sina kontakter,om det sen har varit som sportchef eller en annan position låter jag vara osagt.
Wesse:Håller med dej ang. backar,nu har det kommit ytterligare en "spelskicklig" back,men det jag saknar är mer "fysiska" backar dom har det dessvärre varit tunt med i år,tyvärr tror jag det kommer att straffa sig innan säsongen är slut, även om jag hoppas på det bästa.
Frella har rätt. Men du kanske inte var supporter då. Den säsongen var Micke klart bäst i TIK Dimman var inte bäst då och skulle knappast vara bättre nu. Bättre att skaffa backar än ytterligare en som går bort sig i anfallszon.
Swen: Dom är väl utlånad tillden 31:a?Timrå måste handla snabbt efter det eftersom inga nyförvärv får tillkomma efter den 31:a Samma dag med andra ord. Eller behöver man inte göra det när dom är utlånad?
Hur som helst, Zetterström och Tägström måste få spela och få lite Elitserierutin, antingen inför kvalserien eller nästa år. Nu har man ändå inget att förlora, kvalserien är vi ju klar för för länge sedan. Trots att vissa här inne på GB inte verkar fatta det. Eller så är dom bara så tjuriga att dom inte vill erkänna detta faktum.
TIK- Frölunda 2-1 efter full tid.
Fagemo och Matthiasson målskyttar. Assisterade av Hedberg och Zetterberg.
Nike89: Match i morgon Hammarby-IFSH. Hur är tongångarna - blir det sista matchen, eller fortsätter TIK-juniorerna Tägtström och Zetterström spela med IFSH?
Kan alla kränkta personer i detta forum andas 3ggr? Saker är gjorda, saker har hanterats, saker ska hanteras. Allt rullar på, laget vi älskar vinner och ligger 4:a i tabellen. Kliv ur sandlådan och bete er som vuxna människor. Ta personligt ... | #Läs mer ·
Ja, på den tiden kändes hockeyn lite mer äkta! Kvalserien var vardagsmat oavsett om vi var på väg uppåt eller neråt. Stor dramatik och heta känslor rådde. Vem minns inte följande klassiker från våren 2002:
# 1-1 på Hovet i kvalseriens öppningsmatch. Matchen står och väger. Men så serverar Zäta Fagemo värsta drömpasset och 1-2 är ett faktum. Matchuret står på 18:52. En av de skönaste hemresor man upplevt...
# 1-4 vänds till 5-4 mot Leksand i en av de svettigaste matcher man upplevt i Timrå Isstadion. Med fyra minuter kvar är vi totalt uträknade och Leksands-klacken sjunger segersånger. Men en grym slutforcering med bland annat Peltomaas 4-4-mål i slutsekunderna och Mattiassons avgörande straffmål ser till att vi får exakt den start på kvalserien som vi önskade. Kontraktet räddades och vad som kommande säsonger följde är, som det brukar heta, hockeyhistoria...