TIK-Supporter: Artistskatt och förmögenhetsskatt är två skilda saker. Förmögenhetsskatt betalar spelaren själv när han har varit här i sex månader, om han är svensk vill säga. Artistskatten däremot betalas av klubbarna, när en utländsk spelare varit i Sverige längre än 6 månader. Typ.
Hur har Mora råd med alla dessa lirare egentligen? Även om spelarna är billiga i löner så måste ju ändå klubben lösa dyra försäkringar för dessa... Mora är ju trots allt ett nytt ES-lag från en liten stad vilket medför små sponsorintäkter o små publikintäkter men agerar som om man hade LHCs plånbok....(varför var aldrig Leksand såhär täta i plånkan?) ... efter detta transferfönster är man uppe i 6-7 NHL-spelare i laget.... frågorna är:
1. Hur stor blir den ekonomiska baksmällan efter att ha rört om drinkpinnarna under partysäsongen 2004/2005?
2. Hur bra blir egentligen Mora nästa säsong när deras "ordinarie" spelat i 3:e o 4:e femmorna alternativt suttit på bänken?.... let´s face it.... Mora har helt o hållet levt på sina NHL-spelare... är nästan bara dom som producerar framåt.
Visserligen riskerar jag nu att Smokey och Brigd-Barger återigen börjar försöka förtydliga sina barnförbjudna pervesioner som tidelag, bordellbesök och falukorv, men eftersom detta ändå är ett hockeyforum tar jag chansen.
Det här finns i slutet på en färsk krönika på Linköpings SvFans-sida (hela krönikan länkad):
[k]Det är ganska intressant att flera klubbledare och tränare nu uttalar sig om att de vill ha en slut på lockouten. Tongångarna har minst sagt ändrats sen innan serien startade. Då hette det att ingen begränsning för antal NHL-spelare skulle finnas men nu när lag som Mora utnyttjat detta - som annars förmodligen inte varit i närheten av en slutspelsplats - och lyckats med sina värvningar, ja då vill man få ett slut på lockouten. Det är ganska tydligt vilka motiv tränarna har. Mora kan ju trots allt snuva något lag på en slutspelsplats. Nu kan man ju tycka det är rätt eller fel med NHL-spelare i serien men alla lag startade med samma förutsättningar sanktionerade av Hockeyligan, då får man också rätta sig efter konsekvenserna och gilla läget.[/k]
Vidare så har signaturen Mora08 med kanske lite högre puls än i viloläget, författat följande mail till Nubben himself - med anledning av expressens artikel: --------------------------------- Namn: Mora08 Skickat: 12:52 - tor 16 dec 2004 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Hej Kent
Med anledning av artikeln i Expressen
Vill bara säga förlåt för att vi fick ihop ett bra lag trots att vi bara är nykomlingar.
Frågan är hur Timrå hade agerat om de varit i samma situation som Mora: Nykomlingar och pågående NHL-lockout. Hade Timrå tackat nej till Marian Hossa, Shawn Horcoff ( som ingen s.k hockeyexpert trodde på innan säsongen f.ö )
Kubina och Satan är inte på gång till Mora enligt Jan Simons så du kan sova gott ett par nätter till.
Kul att se att du oroar dig över vilka spelare Mora-publiken kommer att tvingas se nästa år i stället för Marian Hossa, det vet du lika lite om som någon annan. Har ni några ersättare till Zetterberg, Modin och Kiprussoff i som är av samma kaliber? Oroa dig för det i stället du.
Är det inte kul att se en spelare som Marian Hossa spela i elitserien? Att han hamnade i Mora är väl en ren slump, men som sagt vilket lag hade tackat nej till honom. Kan man ana en aning avundsjuka där månne?.....det vet du bäst själv.
"For the record" Mora har åtta utländska spelare ( inte elva som du påstod i Expressen ) OM DU KOLLAR I DIN EGEN LAGUPPSTÄLLNING SÅ HAR NI OCKSÅ ÅTTA UTLÄNDSKA SPELARE!!!!!!
Är det någon slags gemensam Mora-hatkampanj ni försöker starta tillsammans med SSK eller, verkar inte troligt att ni kan sänka er till en så låg niva, men man kan ju börja undra. Snacka om att kasta sten i glashus!!!!
Har alltid haft Timrå som favoritlag i ES innan Mora gick upp. Trodde kanske att ni skulle ha mer förståelse för en ES-nykomling ( det var inte så länge sedan ni gick upp själva ).
Det är samma villkor för alla lag, ni har själva varit med och skrivit reglerna i hockeyligan, kom inte och skyll något som inte passar er för tillfället på Mora IK!!!
Gillar du att se bra hockeyspelare i Elitserien? Passa på nu då för det kommer förmodligen aldrig att hända igen att världsstjärnor ( på toppen av sin karriär ) väljer att komma hit.
Till sist förlåt att vi inte ligger sist, som ni och alla andra så bergssäkert slog fast att vi skulle vara.
--------------------------------- Namn: Kent Norberg Skickat: 14:46 - tor 16 dec 2004 - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det jag reagerade emot är Mora som enda Elitserieklubb öppen tycker att denna NHL konflikt är positiv för Elitserien !
Och det jag sa var att det är ett problem över hela Elitserien nästa år när spelare som Zetterberg, Forsberg, Hossa och allt vad dom heter är borta ?? Finns intresset kvar då ?? Är det lika roligt att gå på hockey då ??
Sen tycker jag att efter dom regler som är nu så har Mora gjort det bra, för det finns inga regler ! Men samtidigt så sa alltid Janne Simons när Mora var i allsvenskan att ELITSERIELAGEN inte tog ansvar och spelade in juniorer ! Nu är han själv där vad jag ser så har Mora inga juniorer i sitt lag, inte vi heller men jag har aldrig sagt heller det går !
Sen måste du ju hålla med om också att det är konstigt när det står mer i tidningarna om Joe Sakic, Martin Brodouer, och allt vad dom heter än Jörgen Jönsson, Jonathan Hedström och dom andra som spelar vanligtvis i Elitserien.
Jag tycker och många med mig som jobbar med hockeyn att denna säsong har blivit en verkligt konstig säsong och det står jag för till 100 %
Sen önskar jag verkligen Mora lycka till och tycker att dom har gjort det bra och är övertygad om att dom har kommit till Elitserien för att stanna !! Men det är en helt annan sak än kärnfrågan !!
Jag måste till att börja med tacka för att du tog dog tid att svara på mitt mail.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan säga generellt så är det laget Mora jag håller på och kommer alltid att göra det oavsett om de har stjärnor eller inte i laget. Jag tycker det är häftigt att en så liten ort som Mora kan hävda sig här uppe i eliten. Mitt intresse för Mora kommer aldrig att försvinna oavsett om vi har Marian Hossa i laget eller inte.
Varje säsong är en ny säsong, nu är det ju så att det är NHL-lockout för tillfället. Den har inte Jan Simons startat, dumt skrivet men jag kände mig tvingad eftersom Mora nu får ta skott för konsekvenserna av den. Många fans framförallt från Timrå verkar nu vända sig mot Mora efter artikeln idag om man kollar i gästböcker på nätet. Jag tycker inte Mora förtjänar det. Mora har mer hockeykultur och hockeykunnande än vad det finns på de flesta platser i Sverige.
Jag håller verkligen med om att det är en konstig säsong och i långa loppet kanske det inte är bra för hockeyn i Sverige, men på vissa sätt kan det ju också vara det. Kolla publiksiffror o.s.v. det kanske får en massa ungar att vilja börja spela hockey. Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Jag är bara en lekman.
Jag tackar för att du tycker att Mora är i Elitserien för att stanna, jag hoppas dom fixar det precis som ni gjort. Glöm inte att Mora har Timrå som förebilder, och det är sannerligen ingen dålig förebild.
Vänliga hälsningar
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tyckte bara att ni skulle få höra Norberg utan att bli filtrerad genom Expressen. Detta använder jag inte som ett inlägg i min tidigare mentalpatientdebatt, utan ni får det som en ren service. Gissar nämligen att när ens sportchef talar är man intresserad.
Metal Guru: Du tror inte Mattias Ek i sann journalistisk anda iscensatt denna påstådda proteststorm som ett resultat av nuvarande speluppehåll och brist på uppslag att skriva om?
Johan J: Jodå, det är mycket möjligt. Och i den här tråden har han material till uppföljningen imorrn...
Vi har ju i.o.f.s redan konstaterat det vid lunchtid i den här tråden - och Nubben själv har ju fått tillfälle att förtydliga sig också. Så, no problemas anymore. I varje fall inte från min sida angående tidningsartikeln, som är orsaken till rubriken på tråden.
Metal Guru: Såväl Mattias Ek som hans kollegor bland sportjournalister runt om i landet begränsas av upphovsrätten som du kan läsa mer om under [url=www.hockeysnack.com/outside/regler.php]Regler[/url] här på hockeysnack.
Metal Guru: Jag tycker det är jävligt roligt att Mora har lyckats. Ingen kan ta ifrån er de poäng ni har spelat ihop heller. Även om lock-outen nu skulle ta slut. Om jag vore Mora-supporter skulle jag vara glad så länge den höll i sig eller vågar ni spekulera i hur det kommer gå när NHL-killarna har dragit? Fortsätter daladansen eller blir det likvaka i Smidjegrav?
Metal Guru: Jösses amalia. Ordet 'terrier' har helt plötsligt fått en ny innebörd. Och jag som tyckte att Warrenkommisionen tog i när dom tog 26 volymer på sig att säga att Lee Harvey Oswald sköt Kennedy. Jag vet inte vad som krävs för att du ska hålla dig lugn - men jag håller med i allt. Dumma dumma mig. Go Mora!
Johan J: Jag tycker också att det är kul att Mora lyckats. Jag hade en härlig lördag i Mora tillsammans med goda kamrater i lördags. Fick även träffa Jan Simons. Det jag tycker är lite trist att AB och Expressen kan förorsaka så mycken debatt i detta forum. Frånsett Nyllet och några till så har kvällspressen hamnat på väldigt låg nivå. Däremot tycker jag det var ett fint reporatage i Lön & Jobb om Robert Carlsson och Timrå IK, som Smokey berörde tidigare i dag.
Johan J: Skulle lockouten ta slut så skulle knappast Jan Simons sitta med armarna i kors. Han skulle sitta med en telefonlur i varje hand, i jakt på andra spelare i stället. Och kan han få NHL-spelare till Mora, så kan han nog lyckas locka andra bra spelare också.
Johan J: Och eftersom Janne är en snål surmas, så gör han som vanligt folk med sin hushållsbudget, han handlar med pengar som redan finns. Inga lånade pengar, och ett hopp om att ordnar upp sig se'n... Och jag är hyfsat säker på att det är budgeterat med mycket låga 2000 i publiksnitt, så varje match just nu drar in mer än det dubbla... Så nån elak elitlicensnämd är vi inte ett dugg oroliga för.
Vidare så är målet fortfarande att undvika kvalserien - allt utöver det är ren bonus. Visst, försvinner Horcoff, Hossa x2, Lilja och Cleary - det blir ett avbräck. Men hur kompetenta och lyckade värvningar det än är kommer dessa fem aldrig att tangera de två femmor som folk tror vi ska bli av med.
Vi ser med andra ord hoppfullt på framtiden - även om lockouten skulle upphöra som genom ett trollslag.
Metal Guru: Är du säker på att du inte har huvudet bland molnen? Nee skämt åsido, men du har ett par fel här:
"Visst, försvinner Horcoff, Hossa x2, Lilja och Cleary - det blir ett avbräck. Men hur kompetenta och lyckade värvningar det än är kommer dessa fem aldrig att tangera de två femmor som folk tror vi ska bli av med."
Nej jag tror tre femmor, alltså Mora skulle faktiskt inte vara så jätte mycket utan NHL spelarna, jag står fortfarande fast vid att ni skulle ligga i botten om det inte skulle bli lockout. Vissa spelare kanske är bra i Mora, men det är bara tack vare NHL spelarna som de har höjt sig ett snäpp, om NHL spelarna åker hem, då kommer ni gå tillbaka till det Allsvenska laget ni hade.
Ja jag måste berömma er för era grymma värvningar men alla mora fans har huvudet i molnen just nu, när NHL lockouten blåses av så hoppas jag ni kommer ner på jorden igen.
Johan J undrade vad Morafansen trodde, så jag gav min bild. Nu har vi också din bild. Då är det bara att sätta sig ner och vänta på att ägare och spelare börjar röka fredspipa, så att vi får facit.
Metal Guru: Härligt att Mora lyckas röra om i etablissemanget tycker jag...alla trodde ni skulle bli toksist, säkert flera i de egna leden också! Kul därför när chansen finns att ställa till med en sjuhelsikes Daladans även om den bara kanske varar en säsong.... Jag tror iofs bara att det gynnar Mora inför nästa säsong ju bättre resultat ni gör i år så länge ni inte kör ekonomin alldeles i botten. Men sånt har ni väl kompetent folk till som ser till att undvika detta...
AD: Jag tycker det är skitkul om det går bra för Luggen. Det är ett sympatiskt lag och en sympatisk klubb med sympatiska supportrar, trots att laget sett till de som presterar bäst i laget väl är att anse som ett mer eller mindre köpelag just nu.
Moringarna är dock fortfarande ödmjuka och lyckliga över att få husera i finrummet. Inget storhetsvansinne där inte. ungefär som Gläfsarna var förr, men nu har tyvärr många Gläfsares, om än inte allas, ödmjukhet övergått i storhetsvansinne.
AD: Ingen vet vilket lag Mora skulle haft om det inte blivit lockout. Utan NHL-spelare kan man vara ganska säker på att Simons hade hittat andra bra spelare. Samma sak gäller givetvis om lockouten skulle blåsas av.
Bergqvist, Pavlikovsky, Kauppinen, Skrbek, Leinonen och Mikkola finns fortfarande kvar i laget. Så vi kommer inte gå tillbaka till det allsvenska lag vi hade.
AD: Mja jag tror att Mora skulle klara sig rätt bra även utan sina NHL spelare, Dom spelar med en fruktansvärd energi och glädje allt sedan dom gick upp det brukar bära frukt!
Kickan: "Storhetsvansinne" Skrivkunning är du, men är du läskunnig? Små drömmar om nån liten medalj är väl för fan inte storhetsvansinne om man tänker på vår säsong hittills, tabellläget och eventuell NHL-start. Fjöl-å!
orion: Fulingarna har väl den omvända självbildsproblematiken. 2000-talet har inte varit roligt och horisonten är svart som en slagghög vid stålverket. Det är klart att det stör med en massa fniss och fnitter från Timråtrakten.
När det gäller Mora och deras trupp är Luggen och ishockeyåskådarna i Mora bara att gratulera. Fantastiskt att få chansen att ställa dalarnas mest stjärnspäckade lag någonsin på benen. Eller är de det? Bröderna Hossa vs Bröderna Abrahamsson? Visst, å ena sidan är det jävligt skevt, det går inte att bestrida. Men spelare kommer och går mellan lagen i alla fall med nuvarande regelverk. Låt vara att det kan vara en Gahn (tack för honom Mats Hallin, landets ledande sportchef) och inte en Satan en vanlig säsong.
När det gäller intresse för ligan i stort tror jag inte att det är särskilt skadligt i längden. Som masen sa, det är Laget man håller på, inte spelarna. Så om Mora går från 1000 till 4000 åskådare i år kommer de att ha en större bas att bygga vidare på nästa år. Visst kommer snittet att sjunka om Mora blir ett mer anonymt lag. Men kommer det att sjunka till en lägre nivå än vad det skulle varit "annars" i år?
Vi får se vem som vinner guldet. Om Frölunda tar hem det, då är allt "rättvist" eller? Om Timrå vinner det är det otroligt rättvist i alla fall. Vinner Mora är det lite småkul. Vinner Modo är det trist och onödigt. Vinner Linköping är det en förbannad katastrof. Och se - min åsikt i dessa frågor har inget med spelartruppen att göra.
Ola: De spelare du nämner är ju snudd på allsvensk klass ju. Bergkvist tex har väl spelat i andra elitserielag men aldrig riktigt färgat in. Hur många har ni i landslaget ?
Btw. Átt Nubben ens tar ord som "att inte ta ansvar" och "spela in juniorer" i sin mun visar att karln inte bara lyckats krascha närminnet utan även lyckats med konststycket att diskvalifisera sig själv från all seriös hockeydebatt. Vad är det han inte förstår? Ett köpelag är ett köpelag, oavsett vad namnen på de inköpta är...
Lumber Jack: Men lugna ner dig ett par hekto... Läs vad som egentligen Nubben har skrivit i sitt svar till Metal Guru.
Han har aldrig påstått att Timrå på något sätt skulle vara bättre än Mora i att spela in juniorer. Eller för den delen något annat ES-lag. Det enda han kommenterade var att Simons ifjol tyckte att ES-lagen inte tog sitt ansvar. Simons har förmodligen börjat förstå vad som krävs i ES, hur fel det än känns att inte kunna spela in junisarna. Jag tycker Mora har varit en frisk fläkt iår och det känns alltid skönt att vinna mot dom. Det jag tror kan bli moras problem är att klara av en övergång till att bli ett ES-lag utan NHL-spelare. Som det är nu kan det bli ett gränsfall. Men det finns bra möjligheter att skapa sig ett bra ES-lag till nästa säsong. Det gäller bara att tänka smart och värva billigt men skickligt.
Sen kan du gärna låta bli att tala ur skägget gällande närminnet... för tydligen har mitt närminne också fått sig en smäll...
Tellus: Nu under säsongen lär han inte försvinna men tyvärr tror jag inte på en fortsättning i Timrå för Kenta efter denna säsong. Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig och att våran succé-tränare stannar. Om man dock skulle prata lite längre än att vi bara vill ha kvar honom så tror jag det tyvärr är en av de bästa säsongerna att byta tränare. För den enda som jag ser som en naturlig efterträdare till Peo och sedemera Kenta är HV's nuvarande tränare Per Mårts. Hans kontrakt går ut efter denna säsong och är väl i samma situation som Kenta. Dvs kan förlänga men behöver inte nödvändigtvis göra det.
Sen finns det säkert fler bra tränare men jag vill iaf se Mårts efter Kenta. Antingen nästa år eller efter en eventuell förlängning av kentas kontraktstid.
Det känns kanske som Nubben är klar med dissnigen av Mora. Ja, det verkar ju t.o.m som de ivriga debattörerna i ämnet lagt ner sina vapen. Ja, just i detta ämna iaf, fast kanske mest för stunden, är det nog bäst att säga.
Dock verkar Luggen himself nu lägga locket på när det gäller fler värvningar av lockoutspelare. (Har han läst debatten på HS, tro?) Ja, iaf efter dagens senaste (och sista?) tillskott - den slovakiske anfallaren Ladislav Nagy, klubbkamrat med Daniel Cleary i Phoenix, vilket man får förmoda underlättat värvningen.
Simons avslutar...
"Om inget oväntat skulle inträffa kommer Mora i fortsättningen att ligga lågt på värvningsfronten. - Nu stänger vi butiken, säger Simons. - Tror vi."
Ett välskrivet inlägg av Dream Team i den närliggande tråden "Abbans tråkmodo". Förmodligen kommer ses med respekt i den här gästboken. Men för att hålla sig till mitt ämne gör jag en snyggt trådbyte...
Dream Team, ponera att man skulle göra mindre justeringar i din text, t.ex så här:
"Visst har Mora behövt ta in många spelare utifrån, det stämmer. Detta beror nog mycket på att nu när man gick upp i ES som ett nytt lag hade man knappast råd att chansa så mycket med att låta egna talanger blomma ut. Ja, det förstår nog var och en att en etablering av laget när man är nykomling måste få företräde för det mesta vad som gäller t.ex talangutveckling och andra "experiment". [Sorry, Mora har ingen egen Z - så dessa två meningar faller ifrån.]
Dock har Mora, kanske lite till skillnad mot andra lag, inte värvat helt färdiga elitseriespelare, utan istället jobbat metodiskt med att släppa fram unga och relativt oprövade spelare. Exempel Adam Andersson och Peter Nolander. Att man gett dessa spelare en chans att växa under ett ökat ansvar, har också resulterat i att dom kommer växa in på ett mycket bra sätt i elitseriekostymen, och bli viktiga kuggar i lagbygget Mora IK."
etc, etc... (Ja, skillnaden mellan när Mora och Timrå gick upp till ES är inte mycket större - förutom att vi har en NHL-lockout att ta hänsyn till, men det hade inte ni.)
...ja då skulle direkt den lilla Timrå-mobbklicken Big Burger och allt vad man nu kallar sig löpa amok, och pubertalt rya om både Bagdad Bob, Allram, Fäbodjäntor och falukorv och gud vet vad som mer roar skoltrötta trettonåringar.
Så det är väl bäst att inte göra det. Men man kan ju ändå inte låta bli att undra över var konsekvensen finns i Burger & c:o resonemang kring NHL-lockouten.
Det är - "pajaseri" då "Mora tjackar loss", - "hur mycket clownnäsa det är på sporten vi alla älskar just nu sammanfattas [...] av just Mora." - "Mora är egentligen bara en symbol för hela skiten."
Medan det plötsligt är fullt legitimt att göra utnyttja NHL-lockouten om man har Timrå-tröjan på sig: - "Frågan är om man kan få Kippru-/Berg på en korttidare till, dvs fram till transferfönstret i januari." - angående Kris Draper: "Dom ska ju för tusan bygga nytt IKEA i Birsta! Ring och berätta för Draper pronto!" - angående Aki-Petteri Berg: "Det värsta är väl att NHL-konflikten snart tar slut... Så det är ingen idé att bli glad;)"
Schizofreni? Ja förmodligen. Men samtidigt rätt så underhållande, om man sitter på andra sidan och tittar in.
Vill slutligen säga hej till alla trevliga och resonabla Timråfans. Ses på läktaren framöver.
Metal Guru: Ni vet väl hur Nubben fick sitt smeknamn. Inte? Då ska jag berätta att han liksom den hårdskutande Ulf "Nubben" Norberg från Bjästa (KB65) regerade i Modo under slutet av sjutti och början av åtti.
Eftersom Kent spelade i Modo och hade samma namn som den mer legendariske Ulf blev det en grej att kalla alla som hette Norberg för Nubben.
Så inte nog med att det finns fler spelare med Modo som moderklubb i Timrå än det finns spelare med Timrå som moderklubb. Vi har också namngett er älskade Nubben.
Men nu vet ni vem den riktiga nubben är. Fråga Frisco, han kan säker fixa den där fina bilden när den riktiga Nubben håller i SM-bucklan.
Metal Guru: Suveränt inlägg! Tycker hela debatten här på HS är en kopia av vad folk ansåg om Linköping för ett par år sedan. Istället för att lägga ned så mycket energi på att negga andra lag borde man hylla sitt eget istället, med eller utan förstärkningar.
Men det är trots allt lite komiskt att Mora bara får 1-1 mot Arboga ;-)
Artistskatten däremot betalas av klubbarna, när en utländsk spelare varit i Sverige längre än 6 månader. Typ.