1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Nubben till Frölunda

« · 975044 · » Till forumet

Sv: Nubben till Frölunda
Sifredi: Timrå IK kommer ha ett slagkraftigt lag även nästa säsong. Visst sannolikheten att vi får behålla spelartruppen intakt känns väl föga troligt. Några namn kommer säkert ramla bort under resans gång. Men jag är tämligen övertygad om att Nubbens hjärta för Timrå IK även framöver är intakt och orubbat. Han är fortfarande våran man, säsongen ut. Och fram tills han stämplar ut för gott som sportchef för Timrå IK så kommer han göra ett fullgott dagsverke. Någonting annat vore fullständigt otänkbart. Så pass väl känner jag Nubben att jag kan undanröja alla sorters form utav tvivel inför att han inte kommer gå i land med sin anställning inom Timrå IK och avsluta detta snyggt.

Så även om stämningen är väldigt dämpad och sorgsen i denna stund så är jag lika säker på att Nubben kommer jobba intensivt för att rekrytera en värdig efterträdare.

Solen går upp även i morgondag.
Kommentera

TD: Visst han har rätt till stor del, och gud vad han skall ha väntat på detta tillfälle. Nu myser han.
Kommentera

Uno Gordon: Kommer du att söka själv?
Kommentera

Uno Gordon: Jo jag vet också att han är en man som håller sitt Ord.
Men beroende på vad som ligger bakom hans flytt är jag inte lika säker på att han skall fortsätta säsongen ut.
Men ingen skugga bör falla på Nubben med tanke på vad han gjort för TIMRÅ IK under sin tid.
Kommentera

Hahl Bundy: Jag hoppas jag med. Och vi kan ju börja med det vi har möjlighet att påverka, att fylla läktarna.
Kommentera

Wayne Gresky: Svaret på din fråga är, NEJ. Jag uppfyller inte alla kriterierna för att komma ifråga i nuläget och sedan skulle jag antagligen drabbas utav samarbetssvårigheter med vissa personer ur den nuvarande styrelsen. Så det vore en fullständig katstrof för föreningen i nuläget. Men drömmen en dag är att få utveckla både mig själv och indvider på ett personligt plan. Jag ser det därför inte som en omöjlighet att jag i framtiden tar mig an ett ledaruppdrag i någon form. Men om det blir inom föreningslivet eller den offentliga sektorn låter jag vara osvuret. Men jag skulle verkligen brinna för ett uppdrag att få entusiasmera en grupp människor och utveckla individer och tillsammans bygga ett slagkraftigt lag som expanderar både på längden och bredden.

Så återkom om en sisådär 10-15år så kanske läget är annorlunda!
Kommentera

otroligt tungt..men såvida nubben inte drar med sig massa spelare till frölunda, vilket jag inte tror. så tror jag knappast att det här får hela klubben att rasa, om färjestad kan klara sig med loob så kan väl vi klara oss med nån annan än nubben? dock så kanske vi inte är top4 längre inom några säsonger, men väl ett stabilt slutspelslag..

jag hoppas såklart på att det bara är ett rykte, men nubbens "ingen kommentar" lyser av att det blir en flytt
Kommentera

Ska Nubben värva vår nye sportchef oxå? :/
Kommentera

Samtidigt förstår jag Nubben, det är inget dåligt erbjudande han fått o han kanske skulle gräma sig om han inte tog chansen.
Kommentera

Hahl Bundy: Antagligen! Naturligtvis kommer styrelsen ha ett finger med i spelet också men Nubbens ord väger tungt.
Kommentera

Hahl Bundy: Kan man verkligen agera så om man "Hyser stor respekt för föreningen Timrå IK och dess organisation".....man bara häpnar.
Kommentera

Lemmy: Han har verkat inom föreningen i 14år. Varför skulle inte Nubben kunna gå vidare och testa sina vingar någon annanstans innan han drar sig tillbaka?
Kommentera

Uno Gordon: Tycker om de ligger nån sanning i detta så borde Nubben avgå från sina uppgifter omgående..
Kommentera

Uddan: Det tycker inte jag. Han har ett påbörjat arbete med spelartruppen som måste slutföras. Låt honom få göra det! Tycker det är besynnerligt att vissa utav skribenterna härinne verkar vilja "halshugga" karln och avsätta honom på stående fot. Ni har aldrig reflekterat över tanken vilken som kanske är den störste boven i detta drama?
Kommentera

Uno Gordon: Nu var det ju VF som uttalat sig så......
Kommentera

Uno Gordon: Näe men inge ont om Nubben.. Men om detta är sant så blir de ju som att han sitter på två stolar samtidigt och de är inte bra!
Kommentera

Uno Gordon: Vilken är den största boven ?
Kommentera

Uno Gordon: ...Jodå,... ...reflektionerna personligen över "boven" är klara och där är inga små starka drycker över huvud taget inblandade... ...men som sagt, det är ju bara personliga tankegångar...
Kommentera

Uddan: Varför avsattes inte Kenta ifjol då? Han var klar för HV71 långt innan våran säsong var slutförd, kan jag underrätta dig. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det fortfarande Christer Kellgren som är sportchef i Frölunda och Mats Adhrian som är klubbdirektör. Så kommer det förbli fram tills den 30 april och Nubben har ingen kännedom eller insyn i Frölunda i nuläget. Däremot har han säkerligen framfört önskemål till ledningen i Frölunda över hur hans ser på sitt nya uppdrag. Riktlinjerna lades upp på Scandic Hotel förra helgen. Därefter har muntligen kommit överens om att lägga locket och att parterna sköter sitt på varsitt håll fram tills att Nubben formellt tillträder sin nya operativa tjänst som General Manager 1 Maj.
Kommentera

Tvåtallar: Det får du räkna ut själv. Jag tänker inte hänga ut någon enskild ur ledningen på detta forum. Det tar jag personligen med folk i sådana fall eller brevledes.
Kommentera

Uno Gordon:
Sant, nu är vi ställd inför faktum. Sedan får väl TIK vidta mått och steg för att lösa denna knut.
Kommentera

Uno Gordon: Kan ja inte svara på för jag sitter inte i styrelsen!
Kommentera

Uno Gordon: om han är överrens med frölunda, då kan han inte vara kvar i TIK till 30april för ska han leta spelare åt bådae TIK och Frölunda? han måste ju börja bygga Frölundas lag också isf kommer han ju "lägga undan" dom bästa spelarna tills han slutar låter inte bra!!!! om ryktet stämmer ska han gå av direkt efter Timrå ik's säsong är över.
Kommentera

Blizzard: Läs mitt inlägg nedan skrivet för några minuter sedan så förstår du nog säkert vad jag menar. Önskemål om tjänstens utformning och lite löst snack har säkerligen förekommit. Men Kellgren sköter Frölundas förehavanden tills säsongen är över, därefter tar Nubben vid 1 maj. Och det finns inga intressekonflikter i det här. Nubben sitter på ett kontrakt som inte kan brytas under pågående säsong men väl efter densamma.
Kommentera

Då sätter vi oss ned i båten!
Om föreningens existens hänger på en persons axlar, har vi inget i ES att göra.
Kommentera

Hur det nu än blir så är det ingenting vi kan råda över. Däremot kan vi bara tycka o jag tycker att det stinker.

Det jag hoppas är att detta inte påverkar Timrå IK negativt utan att vi i fortsättningen kan vara med o leka med dom stora elefanterna o sätta lite käppar i hjulet för dom.
Helst skulle jag vilja att vi kan vara med o konkurrera om guldet men det kanske får dröja några år med tanke på det som händer.

Nubben känns tungt spec. med det goda rykte han har o vad han gjort för Timrå.
Sanny, naturligtvis tråkigt men inte oumbärligt.
Att Hahl kommer att lämna, om nu inte Nubben gör ett mirakel, känns fruktansvärt tungt. Såna som han växer inte på träd.

Vilka kommer? Det vete katten.
Kommentera

Uddan: Vem kan motstå det där?
Kommentera

Nu skule jag ju gärna se detta som början till slutet för tik. Men dessvärre tror jag nog att tik kan skaka fram en ny sportchef, om än kanske inte i samma klass så en lämplig kandidat.
Vem hade trott att ecke skulle klara sig så hyffsat i modo?

SÅ dessvärre, ni kommer nog ha en bra sportchef i framtiden också.
Kommentera

Red-line: Det är ju det jag har sagt.
Kommentera

spud: Vad har du tagit nu då? :)
Kommentera

Hahl Bundy: ... och jag som tyckte vi hade lyx-problem i år... *Suck*
Kommentera

Red-line: Så sant så!
Kommentera

Hahl Bundy: Jag tänkte mest komplettera eran "lägga er ner och dö"-strategi vid motgångar.

Visst nubben hart gjort ett väldigt bra jobb, och tik har nya utmaningar framöver som säkert kan må bra av ett nytt huvud. Så dessvärre, ni kommer nog inte lyckas med er själv dö strategi.
Kommentera

spud: Det är sant.
Förändringar är inte alltid till det sämre utan många ggr till det bättre men det krävs nån sorts övergångsperiod för att inse detta o smälta det som varit.
Kommentera

Hahl Bundy: Kanske är så att nubbens position inom tik kan blivit för stark och att vissa nödvändiga invesateringar fått stå tillbaka för nubbens önskemål.

För övrigt röstade jag just på "agera nubben" här bredvid. :)
Kommentera

Det här känns bra jävla judas aktigt av nubben skulle inte bli förvånad om sanny är redan klar för en annan klubb också
Kommentera

Äntligen får ros spekulera i det han älskar allra mest. Att snacka skit om Timrå.
Kommentera

berra05: Varför skulle det vara judas-aktigt? Han har varit 14 år i klubben o gjort ett kanonjobb.

Det här erbjudandet är ruggigt bra.
Tänk dig själv 14 år i ett företag o sen få ett toppjobb med kanonlön o med en budget som är "ofantlig" att röra dig med o allt till ditt förfogande. Du skulle kanske inte ens skulle tänka tanken?

Men det är så klart skittråkigt att han lämnar.
Kommentera

berra05: Att Sanny lämnar Timrå gör inte nån större skillnad.. Finns många backar av hans kaliber..
Kommentera

berra05: Om ryktet är sant och han nappar är det förståerligt. En jättechans på alla möjliga sätt för Nubben.

Blir det verklighet får vi hoppas på en bra ersättare helt enkelt :)
Kommentera

Tycker det är lustigt att Ros skriver "Från krisklubben Timrå till superklubben Frölunda."

Är vi verkligen en krisklubb nu?
Kommentera

Fan Wikegård borde bli chef, känner allt och alla, vet vad Timrå står för och kan STÄLLA KRAV.......eller????

Håller med Hamrin i bloggen, jäkligt konstigt om han ska gå omkring i korridorerna, inte fan letar han spelare till Timrå nu, till nästa säsong.

Sen har jag full förståelse om han är klar för VF, vem vill inte ha mer pröjs och bättre förutsättningar???
Kommentera

NordaBoy: Tig kvinna.
Kommentera

Att Nubben drar är givetvis ett riktigt hårt slag. En epok i Timrås historia är över. Att han drar till Frölunda känns givetvis riktigt beige. Herregud. Denna geografiska superfaktor med sin megaekonomi klarar inte av att få fram en duglig sportchef i sin egen organisation. Så visst förstår man driften att värva kompetens när man jämför Nubbens budgetresultat jämfört med Ahdrians tokdyra misslyckanden. Men ändå. Sorry, Nubbs. Detta är ett nerköp.

Sen kan man givetvis, som ett antal skribenter här inne, spekulera om orsakerna till Nubbens avhopp. Att han skulle vara sur över att styrelsen inte ville låta honom värva ersättare till Hedström/Marttinen och att vi därför bör rikta våra aggressioner åt styrelsehållet känns småfånigt. Om så nu var fallet - Nubben ville värva, styrelsen sa nej - ter det sig lite magstarkt att direkt anta att styrelsens bedömning av (det ekonomiska) läget är felaktigt och att Nubben självklart ska få de stålars han vill ha.
Vilka är det som sett till att Nubben haft en - jämfört med tidigare år - tokfet att plånka att lattja med 07/08? Och om vi betraktar det lag som vi ställt på isen i relation till betydligt rikare klubbars lag? Just det. Ungefär i samma klass. Timrå har alltså toksatsat denna säsong och förmodligen gått så nära sina egna ekonomiska ramar som det ö h t är möjligt. Och med den publik laget drar för närvarande (som topplag) är det knappast rimligt att tro att det finns särskilt många fler kronor att krama ur.

Har styrelsen nekat Nubben mer stålars finner jag ingen anledning att betvivla det korrekta i det. Det kan givetvis visa sig vara helt felaktigt - exempelvis om vi i bokslutet ser ett omotiverat stort överskott och det kommer fram spelarnamn som Nubben faktiskt hade möjlighet att värva och som var goda ersättare till ovan nämnda spelare. I s f kommer jag göra en pudel.

Men inte fan går det att kvitta kostnader rakt av. Hedström kostar fortfarande. Klubben pröjsar väl full lön i tre månader? En ersättare till honom innebär således en dubbel kostnad av hans höga lön, plus - förmodligen - pengar till den klubb som vill släppa honom. Marttinen i sin tur fick väl - i enlighet med Nubbens värvningsfilosofi - en fet sign-on bonus. Så även om pengarna för hans lön inte längre belastar klubbkassan så är det en väldigt dålig ekonomisk affär för klubben att tvingas släppa sin - på förhand - starkaste backvärvning. Hynning var inte gratis, och hans skadeperiod har givetvis för klubben inneburit avsevärda belopp rätt ner i avloppet.

Sen känns väl Frölunda-jobbet en smula risky, för såväl klubben som Nubben. Visst har han varit outstanding som sportchef för Timrå. No doubt. Förmodligens seriens bäste, sett till avkastning/satsad krona. Men det är inte det han är värvad för i Frölunda. Stålarna finns, publikunderlaget likaså. Här gäller det snarare att skumma gräddan av de feta namnen och bygga en framgångsrik stomme. Juniorsatsarstrategin är i det närmaste övergiven. Och ligger verkligen Nubbens styrka här? Timrås storbudget för i år tillät värvandet av fem hyfsat stora spelare: Pyöräla, Tenkrat, Marttinen, Jonsson och Hynning. Av dessa har en lämnat, en annan knappt lirat en match, en tredje inte alls levererat det han värvades för att göra, den fjärde är en av de mest utskällda backarna i Timrås historia...och den femte har levererat ungefär som förväntat. Jag hänger inte Nubben för detta, men: är detta ett ratio som Frölunda, klubben med det erkänt stora tålamodet, är nöjda med?

Utöver värvandet ska Nubben så styra hela A-lagets spelstrategi. Han ska forma en vision, bestämma vilka spelartyper som behövs och sedan värva dem. Återigen: är detta verkligen the essence of Nubben? Känns årets Timrå med sin balans mellan offensiv/defensiv som ett gesällprov inför en sådan utmaning?

Jag är tveksam. Och apselut en smula bitter. Likväl: jag är inte ute efter att ta heder och ära av Nubbens talanger enligt den gamla devisen 'ta den jäveln då, han var ändå helt värdelös'. Men jag är skeptisk till att Nubbens upsides - de som gjort honom så oerhört framgångsrik i Timrå - verkligen kommer innebära succé i Frölunda. Och, får jag tillstå: jag hoppas verkligen inte det. Jag hoppas att Frölunda kommer haverera fullständigt och harva nere i Mora-land framöver. Inte som ett straff till Nubben, utan som en bestraffning av en äcklig klubb som skamlöst köper essensen utav andra klubbars själ. Må ni brinna i kvalserien, era äckliga svin.

Och till Nubben säger jag: farväl. Det är över nu.
Kommentera

Uno Gordon: Du måste ju förstå att det här är ohållbart. Det spelar ingen som helst roll vad Nubben gjort. Det han däremot MÅSTE göra är att lämna över förhandlingar och värvningar till nån annan. Jag kan inte lita på att han gör sitt jobb fullt ut och vad tror du händer om en agent ringer och erbjuder en toppspelare till Timrå?

Timrå IK måste agera, NU!
Kommentera

De flesta av oss här vet hur mycket Nubben brinner för att ta Timrå IK till en SM-final. Jag har svårt att ta till mig att han inte vill fullfölja sin dröm.

Hur kommer han att känna i slutspelet nästa säsong? Kommer han att lämna läktaren för att han mår illa av inlevelse, anspänning och nervositet som jag har sett honom göra här?

Självklart inte. Han är bara där och utför ett jobb. Kanske är förklaringen bara att han inte orkar att brinna längre?
Kommentera

Stämmer detta kan Nubben självklart inte vara kvar resten av säsongen, därför måste klubben hitta en ersättare.

Vem kan tänkas ta ett sånt jobb?! (M.Näslund skulle inte vilja lämna Skåne?!)
Kommentera

dr-nix: Skulle kunna se Niklas Wikegård här åxå..
Kommentera

« · 975044 · »