Helg Ernest: Eller så kanske det kommer någon "anonym" pengaskänkare och stjälper till kapital, jag menar "Danojs Arena" klingar la inte sådär jätteilla? :))
Alla drar upp Kinnarps, Löfbergs och Coop men ingen tänker ens på Scaniarinken? Där är namnet redan så inarbetat antar jag.
Jag kan helt klart leva med ett namnbyte. Men som den dänge doktorn säger, lite värdighet kan man hoppas på.
* Så svenskt som möjligt. Jamenar, Stockholm Globe Arena... Blir det Midsweden Hockey Palace börjar jag hålla på Modo.
* Helst ett ord! Eller bindestreck! SCA-rinken. Norrportstadion. Ceraliaarenan. Jag kommer att bli grön i ansiktet om det blir typ Carlsberg Hockey Arena. Carlsberg Isstadion kan jag leva med däremot. I nödfall Carlsberg Stadium om det ska anglofieras. Eller kanske hellre Zeunerts Center om det ska vara bryggeri...
danoj: Jo, det är nått sådant det lär bli. Vilket vi vill eller inte. Hade varit en annan sitts om kommunen eller nått evenemangsbolag som erat Kålleseum och globen. Helt klart tror jag att om man pyntar 10-20 miljoner kanske mer , då vill man naturligtvis få väl investerade pengar i reklamsammanhang, så att det kan generera nått tillbaka. Inget företag idag, skänker bort en krona utan att få något tillbaka. Företag idag har inget sammhälls ansvar som förr.
Chief: Ja. Men man hajar iallafall till när man hör det.. Men det är klart..fram för Red Eagles..det var ju ett lyckat koncept. Men det är kanske dags att istället skriva: Hurra för nya hallen!!!!! Biljettpriserna lär inte bli dyrare heller. Tvärtom! 2000 ståplatser, det är bra att man tänkt på oss. Det blir i det stora hela bättre..och som pricken över i:et skulle ett värdigt namn sitta..fint.
El Maco: Varför tror ni att det vart Löfbergslila arena och Coop arena ? Naturligtvis för att dom pyntade upp till hallbygget. Vad tror ni då det skulle va för skillnad i Timrå ? Lägger man upp så jävla mycket pengar vill man naturligtvis ha något tillbaka förutom en liten messingsplackett fastspikad i nått hörn,- denna arena uppförd tack vare XXXX. Då är man naiv om man tror annat. SCA skiter väll i Timrå IK . Men inte i deras reklamplatts på tröjor osv.
Namnet på hallen är knappast allra viktigast, däremot komforten. Man vill ju ha visst utrymme, t ex kunna vandra runt halljäveln bakom läktarna i periodpausen (jfr Kempis, Gavlerinken m fl). Timråhallen är alldeles för trång och läktarna är alldeles för flacka, frågan är om dessa problem kommer att åtgärdas...?
Finns det någon kommunal statistik över näringslivet i Timrå kommun? Undrar om inte Timrå IK kan vara en av de arbetsgivare som ökat mest på senare år? Det handlar inte bara om den indirekta nyttan i att folk och fä i landet lär sig att det finns något som heter Timrå och i bästa fall var det ligger, dessutom torde det ge en del direkta tillväxteffekter i hela sundsvallsområdet.
Knylan och alla andra: Kommer SK att lägga näsan i blöt om nu bygget blir bestämt? Finns det frågor som kan vara bra att tänka efter om före? Istället för att i efterhand komma på något och få svaret att "hade Ni sagt något tidigare hade vi kunnat...". Om jag spånar fritt skulle jag vilja se en klacksektion med egen pub under och egna utrymmen för t.ex jätteflaggor... Det krävs medlemskap i SK för att få tillgång till denna sektion men å andra sidan får vi då en ännu bättre samlad klack där kanske folk också tar med flaggor etc... M.a.o skapa samma känsla som finns på bortasektionen i t.ex Gavlerinken eller Scaniarinken fast på hemmaplan...
dr Dängroth:Skall man spekulera utifrån detta så bör EU-slantarna ge största rätten att döpa om hallen. Nu tror inte jag att det blir något namnbyte utifrån va jag tidigare sagt, men det kan ju va kul att fundera. Själv har jag i alla tider kallat hallen för "Ladan" och kommer förmodligen få fortsätta med detta. I morgon bitti skall jag iväg o göra is i den egna hallen. Kalasis, 4,5 grader på ytan o ca 25 mm hög över betongen.
Jag undrar just hur hallen kommer att bli. Stoppade stolar är väl nåt som sittplatspubliken drömmer om förstår jag. Frågan är om man kan lämna långkalsongerna hemma. Som det är nu så gör den verkligen skäl för sitt "Islada". Iofs så blir det inte så kallt om det är fullsatt, men jämför med t.ex Globen där man i princip kan sitta i T-shirt och se hockey så är våran ishall rätt så kylig.
Olgas furir: Ja. Det är spekulationer. Men snart är det mer eller mindre verklighet. Lokala näringslivet är mer än ett företag, snarare två stora aktörer, såvitt jag förstått. Sedan finns fler mindre företag bakom det lokala näringslivets satsning. Kommunstyrelsen fattar beslut den 15 jan. EU tar beslut 19/3. En del (15 mille) finansieras av EU och utan EU blir det tungt.
dr Dängroth: Jag håller med mig. Timrå Isstadion är det bästa namnet, det skrev jag också längre ner i tråden. Klart vi helst vill ha kvar det. Nu får vi väl se vilken sponsor det blir först. Tror inte det ska bli allt för hemskt namn.
Red Eagles är hemskt. Länge leve tallarna!
Hur var det då laget döptes om från Wifsta/Östrand till Timrå IK? Samma snack som nu om traditioner, eller var inte traditionerna tillräcklig starka då?
Fredrik:Om hallen skall döpas om av en ev. sponsor, måste det kosta så enormt mycket i sponsring, det skall ju gälla väldigt lång tid. Jag tror uppriktigt att det inte är realistiskt att en enda sponsor kan skjuta till de belopp som det måste vara frågan om. Även om det är uppdelat på ska vi säga 10 år. Och sedan vad säger de andra tunga "sponsorerna" när kanske ett företagsnamn får dominera så fullständigt framför deras insatser. Låt TIK få bestämma då blir det nog ingen större ändring på namnet. Vilket jag tycker är bra. Det kan ju vara kul att spekulera lite.
30: Jag kan sätta nästan hur mycket som helst på att den första hockeyklubban som snickrades i bygden kom till av virke från Varvet, Fagga eller Östrand ;o)
Jimmy: Du verkar inte förstå..nej. Man kan inte få allt. Jag tycker inte att det är någon självklarhet att det måste till ett namnbyte. Jag tycker det saknas värdighet ibland när det gäller svenska hockeyklubbar. Kan du tänka tänka dig att Söderstadion skulle döpas till Anschutz Arena? Nej. Han har stort inflytande i klubben men inte byts det namn för det trots kommande ombyggnationer. Jag förstår att de flesta köper detta med att den största sponsorn ska få bestämma namn. Det gör jag också. Jag vill bara att de som bestämmer då har bättre smak än att ändra namn till något som klingar lika illa som Red Eagles. Ett smakråd är på sin plats ibland. Att vi sedan får en elitserievärdig hall är naurligtvis det viktigaste. Men det stadiet var liksom förbi i debatten. Jag tror även sponsorer har känsla för vad som är tradition. Timrå Isstadion är vackert enl mig.
Det finns bara ett namn som kan förknippas med TIK hockeyn som är berättigad att få sitt namn på kortsidan på hallen.SCA har genom att dom stöttat laget så många år och är det enda stora bolag här omkring som skall få sätta sin prägel på hallen.
SCA har genom åren räddat TIK med pengar mer än någon kan ana här på hockeysnack, så för mig är o blir det bara ett självklart nominerat namn på hallen som gud byggde.
SCA Isstadion är det enda namn som kan utmana Timrå Isstadion att få sitta på den beryktade kortsidan.
SCA är det enda namn o bolag som kan på riktigt förknippas med Timrå IK o är accepterat.
Tycker namnet ligger vägg i vägg med den nuvarande ishallen. Strimmahallen helt enkelt.
Fast det är väl en omöjlighet att få dem att döpa den till det. Annars tror jag på SCA-prylen. Kan vara bra att "bygga" in dem på en gång, så har vi kanske en framtida storsponsor där.
dr Dängroth: Jag har såklart läst igenom hela tråden innan jag svarade förut. Fick liksom inte ut vad det var du ville ha. Sedan så är det väl inte så mycket som vi kan göra åt saken. Går ett "ohippt" företag in och finansierar bygget och betalar för namnet så tycker jag de har gjort sig förtjänt av att döpa det också.
Jag köper Håckla´s argument om SCA, de skulle av historiska skäl kännas bäst. Men blir det inte så grinar jag inte för de Huvudsaken är att vi får en Elitseriemässig hall.
Jimmy: Kinnarps, Lövbergs Lila, Coop m.m alla nya hallar får ju namn efter ett stort bolag, SCA är ett Stort och mäktigt bolag och har sin vagga i Timrå (Östrand) . Jag tycker att den nya hallen Självklart borde sponsras och namnsättas av SCA.
Jimmy: Likgiltigt är det inte, inte för mig eller andra. Om du studerar tråden slipper jag skriva allt igen. Eagles nest är ohippt! Midlanda center är fjantigt. Norrvidden Center låter som ett servicehus. Etc.
Timrå Isstadion är ju ganska väl förankrat. Timrå IK är en förening med tradition, det borde även namnet spegla. Sponsorer borde rimligtvis kunna få plats att synas utan att döpa om hallen till något som gemene man avskyr.
Håckla: Ja. det var komiskt och lite mer befriande än andra förslag. Ivar Kreuger Halle! Jag önskar lite pondus och värdighet i namnet om det ska ändras. Blanda för guds skull inte in örnen i namnet.