1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590820 inlägg · 6217 ämnen

Nyförvärv

« · 788417 Till forumet

Sv: Nyförvärv
Jag länkar till en intervju med killen. Han har tydligen haft try-out kontrakt med Skellefteå. Och eftersom han inte spelar med SAIK så platsade han väl inte antar jag. *läser på mer*
Kommentera

Från svt.se:

Bara dagar före elitseriepremiären tvingas Mikko Laine lämna Skellefteå AIK. Orsak: Klubben anser inte att han är tillräckligt bra.

Laine fick beskedet efter gårdagens 2-4-förlust mot Timrå i genrepet.
-Mikko åker hem till Finland redan idag, säger sportchefen Peo Larsson till Norra Västerbotten.

Skellefteå har nyligen gjort klart med Jason King. Laine bedöms inte räcka till i konkurrensen med transatlanten och får därför leta ny klubb.

Kommentera

Marcus: Han fick väl inte så mycket tid på sig heller pga att han var hemma och fick barn. Har för mig att de nämnde att de inte tyckte riktigt att han fått chansen men kunde inte chansa på att han skulle vara bra....
Kommentera

Jag förstår att klubben känner sig tvingade att värva men jag hoppar verkligen man gör det inom budgetens ramar. Förhoppningsvis så blev Laine en billig affär.
Kommentera

Dallas: Nio utropstecken för ett SkAIK-reject. Är vi så desperata?
Kommentera

T T: vilket nyförvärv som helst skulle ha fått en bunt med utropstecken vid det här laget..
Kommentera

Han står som center, det kan ju vara bra att få en sådan. (se länk)
Kommentera

Undra vad alla som tror att Machulda är en flopp värvning tycker om det här?

Det är bara att konstatera att det inte finns bättre på marknaden.
Men spelare behöver vi ju.
Kommentera

Röda Tallen:

Ja, det kan ju inte bli sämre i alla fall. Nu tar TIK vilken spelare som helst. Tyvärr lär detta kosta så nu kan vi nog glömma en klasspelare. Han är ju right skytt i alla fall. Alltid något.
Kommentera

Värvar man Laine kan man lika gärna ta upp en från J20.
Jaja det får gå som det går
Kommentera

Röda Tallen: En finsk mästare passar bra just nu. Finnar brukar av tradition prestera bra i TIK med alla landsmän. Från ratad i Skellfteå till serieledare i Timrå är steget inte långt.. hoppas det räcker som tändvätska.
Kommentera

Vilken line går Laine in i?
Kommentera

Må väll kunna ge killen en chans innan man dömmer ut honom iallafall...
Kommentera

Ann: Ja, Machulda också
Kommentera

Åke the Myth: Skulle tippa på första eller tredje.
Kommentera

Kommer ihåg en hyfsad lirare i FBK? som hette Errki Laine, är det brorsan el. sonen? Eller bara en alldeles vanlig Laine?
Kommentera

Åke the Myth:

Vet ej, men om det är pappan så fick han barn tidigt, nämligen vid 19 års ålder...
Kommentera

En sak är då säkert! Då den här sjukperioden är över så har vi nog ES bredaste trupp. Och i ett slutspel kan det vara GULD värt......hurra!!
Kommentera

Åke the Myth: - Hur truppen och laget formeras bestäms matchdagen. Klart är att juniorerna Henrik Österholm och Oskar Johansson åker med. Klart är det också att backen Kimmo Lotvonen som skadades på uppvärmningen i lördags är klar för spel.
Frågan är bara hur mycket dom får spela.

Jag tippar på Hjärnskakning för Laine eller bruten handled.
Nåpon som sätter emot ?

Som grädde på moset. Backlunds korsband går av i knäet. Borta 6 månader.

Är vi inne i ett stimm så är vi.

Skämmt och sido. Vi vinner i kväll med 5-4 Eller för att va korrekt 4-5

Hahl är en hal jävul så han avgör .
Kommentera

Röda Tallen: Ja det tycker jag....vi kan ju inte spotta på killen efter en period...eller 12 minuter tror ja de va va?
Kommentera

Ann:

Glöm inte att detta är positiva klubbens forum..

Här försöker man hålla modet uppe och finna det positiva i allt elände som drabbar oss..

Det saknas inte stjärnor i TIK..
Det finns flera spelare som kan vinna matcher åt oss.

Machulda och nu Laine är värvade som avlastning.. Dom har bra rutin och kommer att göra sitt jobb. (Machulda.. när han är hel igen förståss)
Sen tror jag att vi kommer att få se mer av t ex Österholm i kväll...
3-4 byten/period kanske.. Beroende på matchbild.
Kommentera

Janken: Ja jag kan bara hålla med...har inte tvivlat heller...
Kommentera

Janken: Tror tanken med värvningen är att vi ska slippa se egna juiniorer på isen, även om de säkert kunnat göra fullgott jobb efter viss inmatchning. Kenta är enastående på det mesta, men att våga låta våra egna få speltid trots skadeläget är han tämligen urusel på. Tror varken Laine eller Machulda är spelare som gör att vi behåller förstaplatsen.
Kommentera

Den här värvningen av Laine kan vi nog se som en panikvärvning. Platsade inte i Skellefteå. Men jag hoppas att jag har fel.
Kommentera

Frella: Ja skulle jag vara junior i Timrå IK idag, så skulle jag byta klubb omedelbart. Sju ! ordinarie spelare saknas men ingen junior får chansen. Märkligt!
Kommentera

Janken:

Problemet är att i morgon ska Hedström o Backlund spela bordshockey när Länsförsäkringar inviger sitt nya kontor i sundsvalls hamn. Det kanske vore läge att dom kör med full utrustning? Jag menar dom där små plastpuckarna kan ju orsaka ögonskador... :-)
Kommentera

Talangscouten: Ja, det borde vara läge att isolera grabbarna, men då halkar de väl bara på tvålen i duschen eller bränner fingrarna på spisen :-)
Kommentera

Talangscouten: Skämta inte ens... Med den tur vi har så... :)
Kommentera

Rinken:

Jag tror säkert att både Österholm och Johansson skulle få mer istid med rådande skadeläge bara vi skulle lyckas få ett vettigt grepp om en match.
Men med ett eller två måls underläge så försöker man snarare toppa laget för en kvittering i varje byte än att avlasta och spela 0-0-byten.

Nubben, kenta och micke vet att domen från supportrarna är stenhård och lever nog efter devisen "hur man än vänder sig.. så har man arslet bak"

Om dom inte skulle satsat på en kvittering i lördags.. Då hade det varit tjänstefel.

Jag tror följande..

1.
Både Machulda och Laine är, föhållandevis ekonomiska lösningar, Den ena har artistkontrakt och den andre en ganska moderat lön.

2.
Österholm och Johansson står på tröskeln...
Men saknar rutin. Österholm kommer att få större och större förtroende om han fortsätter att sköta sina kort.

3.
När de skadade kommer tillbaks kommer vi att få se minst ett utlån till IFSH.. Björklöven... Almtyna eller annan AS- klubb...
Jag sätter en slant på att Wennerberg kommer att matchtränas i AS fram till slutspelet.

------------------------------------

Jag tror däremot INTE att de två sist värvade är anskaffade som "Spetsspelare" snarare som rutinerade avlastare åt våra "Spetsar"

Jag tror INTE att nubben spräcker spelarbudgeten...

Jag tror INTE att tre J-20 spelare skulle kunna jaga kvitteringsmål i elitserien.. Däremot tror jag att dom kan spela 0-0 i tre-fyra byten/period.

Jag tror INTE att vi missar slutspelet.
Kommentera

Frella: Med Laines meritlista tar han knappt plats i ett allsvenskt topplag.
Kommentera

Janken:

Men jag tror samtidigt att alla supportrar förstår det läget laget befinner sig i och alla skulle nog acceptera att man körde med juniorer under denna skadeperiod. Bättre att värva kvalité i stället för kvantitet. Nu är det ju extrem många skador. Två hela kedjor borta. Men det hade varit roligare med juniorerna, upp med Kupec o hela bunten.
Kommentera

Janken: Har svårt att se att en spelare som Laine skulle kunna jaga kvittering också med fina 3 pinnar på 15 matcher i år. Detta i hawaii-ligan nummer ett. Därför känns satsningen på att värva bredd lite trist. När alla kommer tillbaka, om nu alla kommer tillbaka står vi där med 15 forwards, varav ca 10 st mer eller mindre är breddspelare. Därför hade det känts skönt med den ekonomiska lösningen att spela med några junisar, för att ev kunna värva riktig spets runt januari inför det stundande slutspelet.
Kommentera

Varför allt tjat om juniorer?? Är de inte tillräckligt bra så får de inte spela så enkelt är det. Alla ni som skriker efter juniorer vet ni vilken klass de håller eller(jag vet inte heller men jag litar på klubbledningen med Nubben i spetsen)??

Bedömningen från ledningen är väl den att vi inte har någon junior som är självklar och tar plats därför värvar nubben. Skulle nubben anse att vi hade tillräckligt bra juniorer så skulle han inte öppna stora plånboken. Att TIK inte släpper fram juniorer stämmer inte eftersom Moe har fått chansen denna säsong och tagit den.
Kommentera

Lulle:

En bra säsong har han i alla fall:

HPK Hämeenlinna SM-Liiga 05/06 56m 11mål 17ass 28p +5 40ut.
Kommentera

Red Rocker:

Läs Frellas inlägg, hade inte kunnat sagt det bättre själv...
Kommentera

I "Nedsläpp" säger Boorken om Timrå bl.a. att; "De är skridskoskickliga och har en kärna av äldre spelare och en kärna av yngre spelare."...
Det måste betyda att han inte ser TIK som en avocado eller persika eftersom de endast innehåller EN kärna utan snarare som ett äpple som förvisso innehåller ett kärnhus eller kanske som en melon som innehåller ganska många kärnor. Hmmm.
Kommentera

Nubben har nog järnkoll och så har väl hjälp från Finland vad jag kan förstå, så var inte oroliga. Noga utvalt kallar jag det.
Kommentera

Tror du att Nubben skulle värva om han ansåg att juniorerna var tillräckligt bra? Vet du vilken klass juniorerna har?

Jag tycker också det är skitkul med spelare som kommer från egna leden, jag hoppas också att Österholm får speltid ikväll MEN det handlar inte om någon välgörenhet det är inte fråga om att inkvotera juniorer i laget(inte än iaf vem vet det kanske kommer, kanske det är bra, kanske inte).

Naturligtvis vore den bästa lösningen om vi hade tillräckligt bra juniorer att flytta upp. Men tydligen gör Nubben & co den bedömningen att de inte duger, den signalen är ganska klar och vems fel är det, nubben? Eller är nubben inte kompetent nog att avgöra detta?
Kommentera

Talangscouten: Mitt tidigare inlägg var svar på ditt inlägg.
Kommentera

Kul för C+: Nästan inga Timråmatcher under hösten-Timrå regerar! C+ lägger ut många Timråmatcher: Vi börjar förlora... Livet är ett bekymmer, men jag får iallafall se Timrå torska med 6-1 ikväll!
Kommentera

Talangscouten:

Så du tror på fullt allvar att supportrarna på HS "Skulle ha förståelse"!
Du måste skämta aprillo!

Snälla du..
När visade HS- supportrarna minsta tillstymmelse till, ens en begynnande, ödmjukhet senast..
Det måste ha varit på Lillstrimmas tid.
Kommentera

Hoppas verkligen ingen tackar ja till Tre kronor nästa turnering. Alla behöver vila o tränao rehaba, inte vara i Ryssland o få magsjuka mm. It´s enough!
Kommentera

Janken: Där slog du pannan på spiken! Ooouucchh!
Kommentera

Janken:

Ja, självklart. Varför skulle vi inte kunna ha det???

Det får väl gå lite tungt ett tag. Men i längden skulle vi ha tjänat på att inte värva bredd.

Sedan så kan jag bara hålla med Laken i tidigare inlägg. Strålman måste få vila, nu!
Kommentera

Frella:
Jag säger ju det... att varken Machulda eller Laine är värvade som spetsspelare.. Men... Dom har RUTIN! och dom skall göra sitt jobb..
Jag tror hellre på kombinationen Hedström- Hahl- Machulda om man skall försöka jaga en kvittering än Hedström-Hahl- Österholm..
Det är inte bara spelkvalitetetn som avgör.. Man måste klara av det ansvar som läggs på en också.
En 30-åring har... hur du än vrider på det, bättre rutin än en 19-20 åring.
Defensivt är det ack så viktigt att kunna både ge och ta smällar om man ligger under med ett eller två mål.
Alla Junisar är inte lika tuff som Sundh/Svensson (USA-meriterade) Strålman (Alssvensk rutin) Regin (Landslagsmeriterad)
Moe Håller måttet.. Det är ju glädjande nog!

Jag tycker trots allt att Moe visar en helt annan pondus på isen än vad Henrk Ö gör i sina byten (Utan att, för den skull, säga att Österholm är dålig)
Kommentera

Talangscouten: karln är 30 bast, och att han lyckas skapligt en säsong säger inte mig mycket.
Kommentera

Talangscouten:
Angående Str´ålman så håller jag med..
Han borde få en match med 10 min speltid..

Han verkar inte.. Som Jonte. Bli hetare och hetare ju mer han spelar. (Och ju färre tänder han har)
Men dom är ju å andra sidan ganska olika spelartyper oxå.
Kommentera

Talangscouten: Angående Strålman så tror jag att det är så att under en säsong går det upp och ner(just nu mkt ner för Strålman även om han var lite bättre förra matchen). Lite mindre speltid på hela 1:a femman vore nog att föredra men det är ju ganska svårt när skad4eläget ser ut som det gör.
Kommentera

Lulle: Kul at se att Moe är bänkad till förmån för en halvskadad 35-åring som verkligen har speed under rören...
Kommentera

Ambroo: Kallebula är en riktig klassback, inge snack om saken ;)
Kommentera

« · 788417