1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591249 inlägg · 6216 ämnen

Nytändning i klacken behövs

« · 575436 · » Till forumet

Sv: Nytändning i klacken behövs
Jag TROR jag fattar vad Knylan & co menar.

Supportertrumman är väl "snodd" från Karl XI:s tid? Den kungen gillade att anfalla i fyrkantiga formationer understödda av ett våldsamt oväsen, viftande flaggor, och skränande skaror som skulle piska soldaterna till stordåd och samtidigt få fienden ur gängorna.

Kan det vara så att hockeyklacksevultionen nu tar ett stort steg framåt?

Alla dessa nybyggda arenor med loger, restauranger och horder av kostymnissar som vill sitta bekvämt. Vill de störas av ett gäng utklädda "idioter" som gapar och skränar hela tiden?

Det som funkade med en neanderthalares enkelhet i kval mot Nyköping, Västerås, Bofors och i efterlängtade möten mot Djurgården i elitserieåterkomsten. Då kunde rödvita "horder" monotont stå och skrika: Timrå IK är dom bästa! Heja, heja Timrå! Timme efter timme. Allt för att lyfta trötta spelare ett hack till... Det var inte så viktigt vad man skrek, bara man skrek. "Typ". Nu vetefan om det funkar lika bra i "lyxiga" elitserielunken...

Nu är det mer snygga "tifos" och mer "tajmade" ramsor som gäller om man inte ska stanna i fel tid. Tiden går och vi förändras med den. Jag anar att Knylan med fler helt enkelt fattat att det är nya tider. Själv är man en stofil kvar från forntiden. Det är inte lätt att lära gamla TIK-ar sitta.

Har man tur så hamnar man väl uppstoppad i någon glasmonter i entrén till E-on Arena med någon klämkäck text matchande 40-årsfödelsedagsnummret tryckt på den rödvita replikatröjan.

Det är nog bra med nya tider. Vi andra får sitta och snacka nostalgi och sniffa på sparade sittplatsbräder från förr, tills korna går hem.

Karl XI skulle ändå inte vinna många slag i vår tid.
Kommentera

Det har väl egentligen ingenting med själva klacken att göra, det som jag nu tänkte ta upp.

Men det har definitivt med Supporterklubben att göra och "generationsväxlingar".

Det jag syftar på är Supporterklubbens egna organ - Fanzinet Magazine 62!

Intresset verkar minst sagt svalt från medlemmarnas håll att komma med förslag eller på eget bevåg sända in material till tidningen.

Jag klandrar er inte. Men visst fasen hade det vart önskvärt ibland att få lite uppslag när idétorkan är som allra värst.

Nu får jag oftast tillsammans med Jimmy Hamrin gnugga geniknölarna för att finna läsvärda och intressanta saker att berätta om.

Jag har tidigare efterlyst skribenter till tidningen. Men jag har inte hört ett pip.

Nåog måste det väl finnas nån som vill skriva om Timrå IK, hjältarna, matcherna, ödena, kamperna och kika närmare på killarna bakom visiren och ställa dem mot väggen och ta pulsen?

Det är ett fantastiskt privilegium som jag haft och fortfarande har. Men precis som jag tidigare skrivit i min krönika "Festen är slut" funderar jag allvarligt på att trappa ner mitt engagemang inom SK.

Men jag kan inte bara kasta in handduken och lämna in och se tidningen gå i graven. Det vore ovärdigt och förjävligt.

Till det har jag ett alldeles för stort hjärta. Så nu hoppas jag verkligen att någon läser dessa rader, känner sig manade och hör av sig till mig.

Tänkte lära upp er i skrivandets ädla konst och låta er få följa med upp på något eller några reportage i framtiden så ni får inblick i hur artiklarna skapas och lär er grunderna.

Jag vill kliva med flaggan i topp och inte fanan i röven. Jag vill se att tidningen finns kvar även i framtiden utan min medverkan.

Tänk vad skönt det skulle vara. Att bara dra ur proppen, luta sig tillbaks förnöjsamt och se att ens livsverk lever kvar i modern tappning. Kunna ägna sig åt annat men ändå på håll följa Timrås framfart och förehavanden och kunna bli en sittplatsdjävul i slips och kavaj.

Pynta in lite slantar då och då och vara en stolt Timråsupporter i förskingringen som talar varmt om platsen i mitt hjärta trots att jag kanske befinner mig långt långt härifrån.

Inte behöva skämmas för mina rötter och mitt ursprung. Bara le lite sådär förnöjsamt för mej själv och viska mig fram i livet "Timrå IK är dom bästa heja heja heja Timrå"...

Sjung och var glad!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Selina:
Har du kört hårdträning att "bonka" på trumma i sommar?
Det finns mycket nyttiga saker att läsa i denna tråd om klacken.

Jag säger som jag tidigare sagt. "Klacken är helt suverän" låt vilka som helst stå i smeten.
Ju fler desto maffigare. Det är fantastist "vacket" från min sittplats när hela "klackhörnet" är rött och röststarkt.

Det är beundransvärt att stå som en packad sardin frivilligt.
Kommentera

TIKbiff:
hakade på friskans tankar o inlägg. Framkom inte, tyvärr..
Kommentera

stefan Bskv:

Har du inte kommit lite fel med det inlägget stefan?
Kommentera

SSk hade 3300 åskådare mot VF för ett antal veckor sedan. Mot Modo hade de fullsatt. Själv kallar jag det en okunnig hockeyälskande publik, men jag lär väl bli halshuggen för det:-)

Rent generellt så är problemet att den publik som inte alltför ofta besöker arenorna, kommer endast till slutspel eller behagar mötas upp när namnet på ryggen får uppmärksamhet i media..
Modo är ett alldeles utmärkt exempel..Överreklamerat o det tror jag även att deras egna supporters tycker..Jag tycker tabellen visar vilka lag som har spelat den mest attraktiva hockeyn o publikt sett, hör inte Modo till dessa lagen enligt mig..

Rent hockeymässigt bör det bli fullsatt till dagens match, men jag vet av erfarenhet att även klubbens gloria kring sig drar folk. Kan bara tala för mitt eget lag, som går dåligt. Vi har dock framförallt mycket publik till våra bortamatcher o det har varit så i ett par år. Tillsammans med leksand så drar vi mycket publik varthän vi än kommer..
Kommentera

Golgata:
Så kan det säkert vara i vissa fall, men så många på samma gång?
Kommentera

friskan:
Bortskämda eller lata, kan faktiskt vara fattiga...:-)
Kommentera

Målmaskinen: Mycket ståplatsbiljetter är osålda till kvällens drabbning.
Timrå mot Frölunda kan bli en riktig kanonmatch.

Det borde varit slutsålt.........har vi blivit bortskämda eller lata?
Hoppas att det inte blir glest i klacken åtminstone.
Kommentera

Törs jag säga att
Jag tycker klacken var bra igår (igen).

ps)jag "offrade" 2 tjugor i en bössa igår/ds

Det är roligt att vara TIK:are
Kommentera

Knylan: Kommer säkert att lösa sig på ett eller annat sätt :) Glöm inte att köpa upp dig på en korv mellan perioderna
Kommentera

Skarin: Ja...jag har spelat bongo trummor till mora träsk på dagis. Gör det mig kvalificerad??
Kommentera

Fortfarande mycket trum-snack här inne ser jag. Fantastiskt.

Men det är kul att folk bryr sig om oss. Det är alltid lika roligt.....ha ha.
Kommentera

Reconn: Ser ingen anledning varför Skarin skulle strejka ?
Men man kan ju bara inse.
Fotboll är Fotboll, en egen kultur som inte har ett endda gemensamt med Ishockey.

Så låt fotbollshuliganerna hjälpa Giffarna istället, så blir det nog ordning på torpet.
Kommentera

Reconn: Det är bara att köra på. Vi kommer befinna oss nånstans i bakgrunden. Dra ihop någon banderoll riktat mot MIF på sin höjd...

Lyckas någon överraska mig positivt, så kommer jag, tro det eller icke, bli positivt överraskad...

Men som sagt, vi får se. Men detta slutar förmodligen på sittplats, hoppas jag. Trevligast så. Har redan bunkrat upp med mazariner...
Kommentera

Knylan: Lugn Knylan bara lugn
Kommentera

Selina: Redan ordnat Selina, vara lugn bara lugn.... :) Och kommer Knylet, Kimmy samt Skarin att ta tillbaka sitt bud om "strejk" nu så vet jag inte vad jag gör med tanke på vad som är fixat till matchen den 22/1
Kommentera

Knylan: Vad jag vet så var det väl en som tyckte att det skulle vara roligt. Annars så får man väl ge sig av på jakt in i hårdrocksdjungeln...
Kommentera

Knylan: Skulle tro det!
Men intresserad?
Knappast!
Kommentera

Selina: Det vart lite trist när det fanns folk som inte bara indirekt bad oss dra åt helvete. Se det inte som en strejk, se det som en möjlighet för er andra...

Har du förresten någon annan trumslagare på G? Tänkte på sista meningen där.

Finns det någon som är sugen, och som dessutom är kapabel till att slå takter så hårt så att hela överkroppen värker?
Kommentera

Hur blev det med "strejken" eller vad man nu ska kalla det. Står ni fast vid att ni inte ska befinna er på ståplats? Bara undrar...för i såna fall kanske någon annan ska börja förbereda sig på att bonka på trumman.
Kommentera

Dalan:Påminnelse.

Glöm inte att köpa sittplatsbiljett.
Kommentera

Knylan: Dumma jävla Kjell melodin är fan inte dum, skulle kommit på något användbart av den.
Kommentera

mok: gamla klyshan, en-som-känner-en-som-känner-en-som-pratat-med-nubben... vet ju inte om man kan tro på det, men jag tror på det i varje fall
Kommentera

Knylan: Anledningen till att det försvinner en massa ungar från stå en bit in i matchen är att dom avvaktar vilka stolar som blir lediga. Smart av dom och bra för alla tycker jag. Det ser trist ut med tomma stolar trots att det ska vara "utsålt", dessutom lättar ju trängseln på stå.
Kommentera

tjobba: Hur vet du att FBk o VF är o drar i Hagos?
Kommentera

Tycho: jag trodde inte heller, men en kompis har hört att Nubben tydligen räknar med att tappa 2 centrar till nästa år, Krykov ( för gammal, lägger antagligen av, eller så vill han träna själv, det kommer inte TIK gå med på) Och FBK och Frölunda är och drar i Hagos..

Men självklart man kan bara hoppas att då Yared i första hand blir kvar... hoppet sviker inte mig, det löste sig med Kipper och Berg fast det såg tungt ut så, hoppet finns!
Kommentera

Tycho: Hmm, det är nog inte lika självklart längre att spelarna går till färjestad istället för timrå nu för tiden...
Är det bara jag som har den känslan??
Kommentera

willysson: Ja det är som vanligt då....

AHH vi tappar alla bra spelare!!!
Vi förlorar alla matcher!!
Vi åker på dängstryk mot LHC med 8-2 hemma!!!
Javisst ja... det sista hände juh =)
Kommentera

Tycho: Folk i den här trakten tror en massa dom, bli inte förvånad;)
Kommentera

tjobba: Varför skulle Hagos lämna för färjestad eller frölunda?
Han har minst lika bra möjligheter att utvecklas i Timrå som i någon av de lagen. Skulle han byta för pengarna så är inte Hagos den person jag trodde iaf.
Jag tror han ritar på för 2 år till med NHL kausul...
Kommentera

Laken: Hagos tappar vi nog, Frölunda eller Färjestad plockar honom
Kommentera

Olle: Du kan ju i din pres. Välja att visa ämnen istället för inlägg, då kan du klicka på de ämnen du finner intressanta och bra läsa dessa. Du kan också välja visa ämnen uppe i samma list som starta nytt ämne i varje gb. Då blir HS mer forum än gästbok för de som föredrar det.
Kommentera

JimmyH: Ja, det stämmer att jag skriver mindre i gästboken (HS) nuförtiden. Det beror bland annat på att det är så mycket irrelevant dravel härinne...
Det intressantaste ämnet nu, enligt mitt sätt att se det, är alla kontrakt som går ut efter säsongens slut. Jag tror inte alla riktigt förstått vilka problem det kan medföra framöver. Se ett tidigare inlägg nedan:

Jobbas det redan nu på förlängning av kontrakten?????
Tänker framför allt på de spelare/ledare vars kontrakt går ut efter denna säsong:

Hagos (vill jag ha 5-års kontrakt med)
Nordgren (4 år)
Hedström (3 år)
Lars Jonsson (3 år)
Svedberg (3 år)
Manderville (2 år)
Robban (2 år)

Sannerligen inga dåliga spelare...!
(Självklart ska de som vill få en NHL-klausul i det nya kontraktet).
Kommentera

JimmyH: Jag trodde bara att det var jag själv som hade negativa åsikter angående gästboken. Istället för att tveka på om tråden man är på väg att starta är viktig nog, så tycker jag att ett helt nytt forum är på sin plats där man kan dela upp olika ämnen. LHC och HV har utmärkta forum där man kan kategorisera trådarna och få en betydligt bättre överblick. Det vore fint om det gick att disskutera hockeyn, det som rör läktarna och det andra på sidan om, separat. No offence men nu kan man ju få scrolla i evigheter för att hitta en tråd som ens handlar om spelet på banan.

Nu ska jag inte bli allt för stor i mun eftersom jag inte har nog med kunskaper för att göra ett bättre forum själv men jag tror verkligen att det skulle underlätta och sammtidigt öka antalet inlägg.
Kommentera

Dalan: Ha ha ha. Så du menar att ramsan som ni i läktargruppen drog igång nere i Gävle var full med intelligens???
Du vet mycket väl vilken jag menar - "Vi har knullat Micke Lind".
Snacka om att kasta sten i glashus.

Men sedan är det ju roligt att du erkänner att ni hör oss - synd bara att du har selektivt hörande. För det vara l ä n g e sedan som vi nere vid sargen drog en sådan ramsa.
Kommentera

Redax 2: Finns faktiskt en del refränger från denna klockrena grupp som man borde testa göra någon ramsa. Tryckfull musik. Om det skulle passa sig i vår Arena passar jag dock på.

Efter att ha varit borta något dygn här så må jag säga att konstruktiviteten i kritiken har förbättrats. De senaste timmarna har tråden spårat ur sig tyvärr. Att vi behöver lite bättre ramsor är det inget snack om.

Att det kan bli lite pajkastande har mycket att göra med att vi som brinner för det hela tar detta väldigt seriöst och när man får obefogad kritik så slår man tillbaka.

DrOctagon: Samlingar har vi testat men vi har aldrig fått något ut av det. Det här med ramsor är svårt om man vill ha det riktigt bra. Många faktorer som spelar in. Man kan inte bara slänga ihop en text från vilken svängig svensktoppshit som helst. Just melodin i en ramsa är så viktig, den ska ge tryck. Sedan måste även orden i ramsan flyta med i melodin på ett naturligt sätt.

Maggan: Det gäller även att ha tajming. Rätt ramsa i rätt läge. Startar någon en bra ramsa i ett bra läge så spelar det ingen roll vem det är eller vad man har för tidigare erfarenheter av den människan, då hänger man självklart på ramsan bara.

Målmaskinen och Messiah: Era budskap i denna tråd får jag inget grepp om. Svårt och förklara för dem som int begrip sa Ingemar Stenmark en gång i tiden.

El Maco: Som vanligt så är du helt korrekt ute. Gästboksmästaren!

I övrigt så vill jag bara säga att denna gästbok är något som behöver bli bättre.

Den 22/1 har det pratats mycket om i denna tråd. Detta datum fyller jag för övrigt år och vill då absolut inte ha en "Grattis Jimmy!"-tråd. Jag vill ha tillbaka hockeyn i denna gästbok!

Patrick från Sundsvall? Laken? Ni och ett gäng andra är som bortblåsta? När diskuterades Timrås kedjor/taktik här senast?
Kommentera

Knylan: Detta går på Tvn nu...

Tid: 0000 - 0100 ShowView | 8011430 |

Titel: Slaget mellan The Hood och Bismarck - Imdb

Övrigt: Del 1 av 2. Se de fantastiska bilderna på HMS Hood som vilar på 3 000 meters djup nere i Nordatlanten. Hon sänktes av Nazi-Tysklands Bismarck, det gigantiska krigsskeppet som hotade britternas militära övertag till sjöss.
Kommentera

Läktargruppen kan ju kolla på de här tyskarna om de vill ha uppslag till nya pyrotekniska detaljer...

Been there, seen it...
Kommentera

willysson: Ja tex Nena...
Kommentera

Knylan: jepp det vill jag;) det finns mycket bra tyska band... 
Kommentera

Jag har aldrig hejat speciellt på någon eller några spelare i Timrå. Mitt hjärta klappar för föreningen Timrå IK och dess representationslag. Spelarna är verktyg för Timrå IK och kan dom inte sköta sig på isen så kan dom gått ha skäll från läktarplats. Buande låter lite för avvisande och känns svekfullt, något man kan göra åt motståndare.

###

Heja Lechtargrupfen.
Kommentera

Knylan: Jo, men det visar också er historielöshet!
Det tusenåriga riket varade i tolv år!
Det finns en massa Tyskland före 1933, och en jävla massa efter 1945!
Kommentera

willysson: Tex Running Wild... vill du ha igen dina skivor förresten?
Kommentera

Knylan: Vilket är verkligen synd då som det påvisades förut finns mycket gott som kommer därifrån, tex.......... Rudi Völler.
Kommentera

willysson: Vi som till skillnad från Målmaskinen inte levde under 40-talet förknippar det mesta gällande Tyskland med nazismen... =)
Kommentera

Knylan: Jag snackar inte nazi, jag snackar Tyskland!
en jävvla skillnad, det förstår alla utom dumma nassar!
Adolf var den dummaste! Skitkorkad, faktiskt!
Hade han behållt alla begåvade judiska vetenskapsmän hade han vunnit kriget...
Så mycket för hans lilla rasteori!
Kommentera

Knylan: Jag har inte sett nån Nazi-debatt, men kanske vi ska återgå till vad tråden visar.

Det verkar finnas lite hjärna i er och framåtanda så jag tror att snart klacken kommer att bli ännu bättre...
Kommentera

Fortsätt gärna med Nazi-debatten. Det finns anknytningar till det vi pratade om innan också. Se bara på Paolo Di Canios utspel...

För övrigt så gillar jag denna melodin:

www.kvinnohund.se/ultraljud/02-03_inter_merda-allez.mp3

Den är redan införd lite smått, med texten "Dumma jävla Kjell" lite sådär humoristiskt riktat till SKs kassör Kjell Sandberg.
Kommentera

Lumber Jack: Jo visserligen, men...
(som dom säger i Umeå)

Jag har Bach och Beethoven, Demis Rossos orkar inte upp till den ribban...
Kommentera

« · 575436 · »