Messiah: "Ut med Timrå och in med Kamerun", det var vad en kvinnlig jobbarkompis trodde sej höra när klacken körde "Vi är Timrå och vi ger aldrig upp" näst senaste hemmamatchen... (faktiskt alldeles sant!)
Utan textning och diktioooon faller dom bästa ramsor!
För att stampa in här och sätta nivån på det som känns som prio 1 när det pratas i rams-termer så kan ni passa på och besöka länken.
MFF har allsvenskans i särklass bästa ramsor tillsammans med Bajen. Lyssna på gunget, lyssna på styrkan i sången. Det uppnår man inte med "We are all the winners"-melodier och så vidare. Dansband tycker säkert många är bra, men lämna blajan utanför supporterkulturen.
Om någon fortfarande sitter och klämmer på länken till Bajengospeln så får denne gärna klistra in den också.
Och för att inte starta ännu en "bajt"-debatt så är alltså inte tanken att vi ska ta till exempel då MFFs melodier rakt av, utan bara att ta inspiration. Gärna skapa en egen melodi som är uppbyggd på ett snarlikt sätt.
"Men snorunge, fattar du inte att det låter sådär för att dom är 2000 pers mer än oss?"
Nej. Det är melodin i sig som gör mycket.
Sen även... kanske lite dumt att totalt såga hela dansbandskulturen. Kan ge mig fan på att Sten & Stanley producerat något som skulle låta fruktansvärt bra på läktaren med rätt text.
Målet med detta ska väl iaf vara att inget av de bidrag som lämnas nu framöver ska kunna platsa på Ambroos lista.
Döm av min förvåning när winampen råkade shuffla fram lite hiphopish. Slingan i Promoe - These Walls Don't Lie skulle kanske fungera... gungigt, röjigt.
Knylan: Precis vad jag var på väg att skriva: Melodin innan texten! Säga vad man vill om nödrim och annat men i klacksammanhang funkar det utan större poesi. I värsta fall klämmer man in ett Ohh elller Öhh. Det viktiga är melodin..!
Paradexemplet är ju där den moderna klassikern nedan som inte ens rimmar men som man kan sjunga det mesta på, såväl "Brynäs är bara Micke Lind" som "Alla suger XXX i LHC"...
Det här förslaget har varit "på bordet" tidigare. Men jag tror skarpt på det. Bara det att jag haft svåra problem med att pressa fram en lämplig text. Vi skulle behöva en bastant ramsa med lite text i. Inget fel på enkla allez-ramsor, men att vidga lite på synen skadar inte.
Redax 2: Excellent. En melodi ska skapa energi. Det gör den tillsammans med en trumma som håller någon form av takt. Energin och takten skapar ENERGI (se på fan) till spelarna. Därför har jag mycket svårt att hålla med belackare som anser att trummor är skit. Djurgården är skit. LHC är skit. End.
T.o.m Lövenklacken som så aktivt hånade oss förr om åren för att vi använde trumma använder det substitutet nuförtiden. Så kan det gå.
Knylan: Du som är liten snorvalp kanske kan hjälpa mig... :D Sitter just nu och förtvivlat försöker komma på vad den heter, den sång som är med i Pippi Långstrump när hon skall åka och försöka hitta sin pappa. Den är i moll, 4 rader lätt och kan med fördel göras om rent textmässigt (Har hört Kustjägarna köra den).
Vilken diskussion, hur vore det att fastslå eller avslå LG:s sk sittplatsvisit? Vad går det hela ut på egentligen? är det för att någon anser att Klacken är lika mycket klack utan Läktargruppen i klacken?...;D
Fanzin: Tror ingen vet vad diskussionen går ut på egentligen. Fullständigt onödig, men som alltid i Timråkretsar dyker sådana här trådar upp. VI är experter på att kasta paj på varandra. Kanske beror det på att det var länge sen vi fick supa samman SK med en fest?
orion och Knylan: Nej, det är snarare en långsam sak med text som sjungs av de andra som farväl till Pippi. Lite moll, dramatik, jag snackar ångest... Som vapenfetischist (frisedel...) så kommer jag mer ihåg Kustjägarnas:
"Om Sverige nånsin blir hotat, vi Kustjägare ryker ut.
Knylan: Underligt ;D Onödigt att diskutera om nått man inte vet. Vad jag kommit fram till efter att ha läst så kommer LG sätta sig mot Malmö hemma den 22:a. Det är väl bara att fastslå det och pricken över (i) är funnen. Eller avslå det om det så vore. Svårare är väl inte det..
ps, Domare Andersson föredrog 2 kokta med mos på Preem efter länsderbyt mot Modo =)
Fanzin: får hålla med dig, Centrum i klacken att de ska sitta, matchen ska laget vinna inför tomma läktare till och med, sitt ned och njut, dela på en låda popcorn, och kika upp mot klacken, som förmodligen kommer vara det sämsta som hörts i SyA :)
Redax 2: Adjö lilla pippi adjö, långt bort ska du fara ut till söder´havs Ö, adjö lilla pippi adjö... Typ den ? Kling o klang, samt barnhemstanten som sjunger den:P
Jag tog en sväng nere i arkivet för att damma av några gamla rariteter. Hittade en mapp med "DEUTSCHLAND" skrivet med stämpel. Ramsorna visade sig vara hämtade från Hannovers klack Brigade Nord 99.
Jag gillar den här första faktiskt. En hårdare version av de gamla enkla klappklapp ramsorna.
Knylan: Gräv inte för djupt i mappar det står "Deutschland" på bara... Var det ngt de kunde var det att skriva marscher som det gick bra att sjunga till...
Redax 2: Yeah... En dag per år drar jag på mej frack och sjunger manskör! Valborgsmäss, och "Till Österland" är en av höjdarna! Fast mycket Pippi är det ju inte...
Knylan: dom som inte snackar tyska ska inte dissa det heller! Hitlers land, men även Goethe, Schiller och Beethoven och Mendelsson, den Europeiska kulturens vagga, glöm inte det! Dessutom: Det svängde ju för fan...
orion: Tyskland är ett härligt land (Har "turnérat" 5 år i Bayern med omnejd) men otroligt motsägelsefullt. Konservativt, religiöst och pittoreskt. Går man så två kvarter bort hittar man en sexshop man aldrig ser ens i syndiga Stockholm... Detta kan man f.ö hitta i Fallers katalog för modelljärnvägshus, en liten bordell i skala 1:87...
Redax 2: Studentorkester? Har gjort femton år i Tyskland! Fast man behöver inte åka längre än till Köpenhamn för att det ska vara jävligt pinsamt att förklara för barnen varför det hänger konstiga saker i skyltfönstren femtio meter från vårt hotell. Dont blame the Germans!
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·