Sputnik: Han bryr sig inte, slå ett öga på Hanzls Instagram, det är 500 bilder på han själv i timråtröjan, efter 8-3 förlusten la han upp en bild på sig själv, lite jubel om första målet och nån glad gubbe. Han är bara här för sig själv.
Sputnik: Problemet är ju att det inte handlar om enskilda spelare. Det är ju mer eller mindre ett helt hockeylag som behöver korrigeras.
Den här taktiken att fylla upp tre fjärdedelar av en trupp av nr 29 och hoppas att dom ska bidra offensivt och sedan räkna med att den spets som blev kvar från AS ska vara lika bra i SHL. Nja, den är ganska kass. Framför allt när orsaken till att dom VAR spets befinner sig ett par hundra mil västerut.
Men i det här läget borde det vara klart för alla att Hanzl inte är roten till det onda. Vilken annan center lyckas etablera spel med sin kedja offensivt? Ingen. Han är en av få centrar som jag hoppas Nubben behåller. Övriga kvittar vad han gör med.
Heisenberg: Jonhar redan sagt det,Zohornabröderna är rockn roll och allt vad inte Hanzl och Rattie är just nu. 5-6 mille mindre i budget för Oskars, visst de kom tidigare in på marknaden men nog har de fått betydligt mer bang för the bucks på sitt bygge.
Enda fördelen med att gå in i en oskarshamnsförlustsvit nu är väl att Freddanz blir tvungna att kasta om i backparen. Det är fanimej ett provocerande hån att se Lalle/Zajje och Erixon/Bohm. O-be-grip-ligt.
Hela försvarsspelet klickar. Vi får inte stopp på motståndarna i uppbyggnadsfasen såsom vi vill, och då får vi ett långt lag defensivt. Sen vidtar grova sorterings- och positioneringsproblem i egen zon. Alla lag har fattat att man bara behöver få ner puckarna djupt, så får man hela timrålaget samlat inom en 5-metersradie från eget mål. Fritt att spela upp på backar som har eoner av tid/isyta.
Jag säger inte att Freddanz ska kickas, men jag är djupt oroad över hur man får laget att uppträda. Vi kan värva två, tre spelare och trycka in, men det lär knappast stoppa blödningen. På sin höjd bli ett plåster som håller blodflödet nere.
Gör om, gör rätt! Formera om backparen! Spela idiotenkelt och tydligt. Ligg nära motståndarna, men jaga inte huvudlöst i anfallszon.
Kerstin_k: precis, en hårtork och sen är det bra. Nubbens ord om att Freddan är den siste som får lämna, kanske man måste försöka driva en SHL-klubb mer som ett företag och mindre som en herrklubb.
Visst är det nobelt att hålla fast i Freddan när det blåser, han tog ändå upp oss två gånger, men det är alldeles uppenbart att karmapoäng inte går att växla in mot poäng i tabellen.
Ser så jävla dåligt ut, värre än senast vi var i SHL. Det är i mitt tycke dags att börja kritisera Nubben. Han värvade för att prioritera försvarsspelet - nu har vi släppt in överlägset mest mål i hela serien. Nu motiveras det problemet med att man måste spela försvarsspel över hela banan (forwards måste delta) och att det inte enbart är backarnas fel.
Det jag undrar då är om Nubben själv hade med detta i beräkningarna när han byggde laget? Utefter hans egna uttalande om att den största del av budgeten gick till backarna så är min slutsats att han själv byggt tvärtemot hans egna påstående nu om att alla spelare är lika viktiga i försvarsspelet.
Jag börjar undra om Nubben verkligen har motivationen och förmågan att anpassa sig till den moderna hockeyn.
Se på Leksand förra året med Cehlárik och Hrivík, eller Oskarshamn i år med bröderna Zohorna i spetsen. Hur ofta lyckas Nubben hitta sådana spelare? Jag gissar på att varenda person här inne hade bytt ut Hanzl mot någon av Zohornabröderna alla dagar i veckan.
Fyfan vilken jävla flopp, allt från Nubbens omoderna felbygge till Freddans envishet med att fortsätta spela Zajac-Laleggia trots att hela hockeysverige ser att det är kontraproduktivt.
"Vi har gjort läxan och lärt oss från förra SHL sejouren"
Kerstin_k: Nubben lär väl sikta på nån monster värvning i Januari som vanligt och sitter lugnt i båten. Laget är helt felbyggt, från spelare till tränare....Tråkigt men sant!
pingvin: "Vinna sista matchen för säsongen" gick sådär förra gången Nubben körde den och Osakarshamn slog ut oss rättvist. Oskarshamn som dessutom har typ 5 mille mindre budget denna säsong, Nubben kanske bör åka på studiebesök om hur man lyckas i det moderna SHL med små medel. Själv tror jag mycket handlar om tränarkojan med Filander i spetsen. En modern taktiker som får sina spelare att utvecklas. Kolla på utvecklingen och vad man får ut av sina spelare som producerade likvärdigt som vissa av våra forwarda i Allsvenskan.
Sen så kan man bara kolla på vår andrakedja och konstatera att det är tunt värre, Liljewall som andrecenter håller inte med en fart på grillorna som fått Krykov att se ut som Mcdavid på isen, Olofsson som inte ger mycket hopp om att det kommer bli nått av han..
Andersson: Fredrik Styrman åker på en rejäl vänsterkrok och får gå av isen, han åker på mycket stryk den mannen. Han fick kliva av mot oss senast efter Alvarez tackling med.
Andersson: Hur många hårtorkar skall Nubben köra innan han hårtorkar sig själv och inser han måste agera och att vissa värvningar inte slagit väl ut. Är han för stolt? Alla precis ALLA sportchefer agerar när det visar sig att vissa värvningar inte föll väl ut. Det är nästan större att kunna inse det och inte köra med att "man måste tro på det man gör"..
Sputnik: Mycket kvar av matchen och säsongen. Känns ändå som det bästa vi kan hoppas på är att vi vinner den sista matchen och blir kvar i SHL. Kollade på matchen i lördag och det förstörde resten av kvällen. Denna kväll känns inte bättre. Känns betydligt roligare att vinna i Hockeyallsvenskan än att förlora i SHL!!
Jag är en vuxen man... men man vill ju bara gråta när man ser Timrå spela. Det här blir en lååååååååång lååååååååång vinter. Jag är ärligt talat less på att uppleva sånt här gång på gång på gång i SHL. Brun, brunare, jättebrunast. Nästan så att jag hittat en ny nyans av brunt... det trodde jag inte.
Sputnik: vilka lediga huvudtränare finns det på marknaden? Tror jag genomled varenda match sist vi var i SHL, minnet kanske sviker lite men det här spelet som Timrå visar upp känns flera klasser sämre än sist det begav sig. Matchen hinner ju knappt börja och Timrå uppträder som att man ligger under med 7-0 och väntar på att klockan ska gå?
Kerstin_k: Hahaha trodde verkligen inte det kunde vara värre än senast, men nu skapar vi ju inte ens målchanser som vi kunde då. Fy vad jag blivit lurad av Nubbens optimism av detta lagbygge. 😅
297: Problemet är väl att det finns två lag som är sämre än Timrå. I alla fall poängmässigt. Så då lär man inte göra något nämnvärt.
Det här är verkligen en helt ny nyans av brunt. Mer bajsbrunt än bajs. Undermåligt försvarsspel, obefintligt anfallsspel och ett gäng spelare som själva också måste fundera på hur i helvete dom råkat hamna i SHL.
Edit, precis som du skrev ser jag nu…