Alla ni som surrar om att det är bra med fins sisu i laget, är ni nöjda med de som kommit in jämfört med det vi hade före, ja i två tre matcher sedan inte. Ska vi låta de spela i två tre matcher och sedan dumpa dem? Nä efter att de kom in har det faktiskt bara blivit sämre.
empa11: Yes men när vi spelade vår bästa hockey för säsongen så hade vi en förstakedja bestående av Mieho-Lander-Hartmann. Synd att Ante skulle bryta kemin som fanns där och ett vinnande lag. Efter han stuvade om har det ju sett smått bedrövligt ut igen.
Där och då kändes det som vi kunde slå vilket lag som helst i serien.
Olle: Bryta mönster, där sa du något. Vi är väldigt fattiga på den fronten. Förra säsongen hade vi Lodin, Rattie... Wedin kunde bryta lite mönster innan han blev skadad. Nu har vi Walli, vem mer? Kanske Lander möjligen som med ren råstyrka kan forcera in mål. Men många av våra forwards skulle behöva gå en kurs i hur man bryter mönster. Hur ofta ser vi Dahlén eller EP utmana in centralt t.ex? Det finns liksom inte... Eller Hanzl för den delen. Alla snirklar på utsidan och tror de ska löna sig att hålla puck där.
Ska man göra mål så har man antingen spelare som genom individuella prestationer kan bryta mönster, eller så har man folk som lassar puckar på mål och folk framför som skymmer och tar returer. Att passa sig fram till mål på utsidan kräver en väldig kemi som inte många forwards i denna liga besitter.
Dubbeld: inte gjort något vettigt på +7 matcher? EP har gjort ett enda spelmål på +20 matcher. Det är inte en svacka, det är ett rån. Han kanske spelar skadad, vad vet jag, men i så fall har vi 2/4 nyckelspelare på skadelistan som ej kan bidra och det är ju en helvetisk otur.
empa11: Ta det hära som affekt skrivande för det är exakt vad det är...MEN.
Ante ser ju ut att vara blind med tanke på att han fortsätter att spela just den kedjan, vi hade ett fullt fungerande spel utan dem två i samma kedja sen när Palola kom in då tyckte han att det var lämpligt att sätta ihop dem igen och lät dem rulla på.
Borrade ner sig djupt på ST intervjun idag med när han sa att han tror på den kedjan "Bra kemi där" och? Dom gör ju fan ingenting framåt med den så kallade "Kemin"
Nä, Ante beter sig som typisk gubbe när det kommer till sina val; Har han gjort ett val så kommer han inte pudla. Timeout? Nä det behövs inte. Sära på Dallen och EP? Nä jag tror på den kedjan fortfarande. Ta in en mentalcoach som bidrog starkt förra säsongen mot djurgårn? Behövs inte, vi spelar vårt spel.
Karlsson74: Tror han är lite sargad av tombolan som var förra säsongen där det knappt blev kontinuitet i någon kedja, och de katastrofala resultat som följde. Denna säsong har det ändå funnits perioder där det sett bra ut, och i samband med att vi tagit mycket poäng tror jag de fått väldigt mycket förtroende för att de ska hitta varandra och det ska klicka på riktigt.
Tror dock inte han vill gå in i ett slutspel med en toppkedja som inte gjort poäng på en handfull matcher och omvärderar inom de närmsta.
Brodda13: Gillar också Mieho även om det kanske inte var hans bästa match. Han får saker att hända offensivt med sin ettriga forecheck. Hartmann har också spelat bra och Walli har nog inte undgått någon. Vi behöver sådana kämpar för att vinna matcher.
Sputnik: Endera är laget överskattat utifrån förväntningarna på förhand eller så får ante inte ut tillräckligt mycket av laget. Nu ligger vi ju och taktar på det mål som man på förhand har satt upp så vi ska väl inte lyncha någon än men trenden är tydlig, den pekar nedåt. Med rätta. Sen är jag så allergisk mot en coach som alltid är klämkäck och kommer med floskler som ”vi måste passa bättre och jobba hårdare”. Det ger en bild av att man bara ställer ut en massa duktiga hockeyspelare på plan och begär att dom ska sprudla av kreativitet. Offensivt vet jag inte ens om vi har ett spelsystem, jag ser inga linjer överhuvudtaget? Förstalinan ska äga puck, den kommer knappt in i zon. Alvarez kedja ska vara tunga men det finns ingen som kapitaliserar på energin mer än några enstaka ströchanser. Den enda spelaren i hela laget just nu som bryter mönster är Walli och något säger mig att han hoppar av från den här cirkusen efter denna säsong.
Men ante fick väl ett lika långt kontrakt som alla andra som skriver på för Timrå IK i nutid? Utgående kontrakt säsongen 29/30??
Labban: Som Emil och Jonte visar sig spela nu så måste Ante inse att det gäller att använda deras styrkor istället. Det gör man inte med dom spelandes ihop som sagt. De måste ha 2 drivande spelare brevid sig, så får de fokusera på att spela lite "skönt"
Dahlén tycker jag ändå visar sin fina spelförståelse rätt ofta, speciellt i passningsspelet men får inte ut det riktigt när han inte har spelare brevid sig som öppnar umytorna för honom.
Greven: EP visade första delen av säsongen att han kan. Verkar ha låst sig mentalt och han har spelat med fel medspelare. Tycker det såg bättre ut i 3e för honom med nya medspelare
Labban: nu såg jag inte hela matchen men tycker om det jag ser från Mieho. Han är som Walterholm, rak hård och tung. Det skulle vårat mantra behöva bli just nu. Gå tillbaks till grunderna. Få puckar på mål och trafik framför. Det är alldeles för duttigt just nu. Ska vara en massa finlir. Det kan vi hålla på med när vi leder 5-0 en match tack.
Labban: härligt och se Dahlén och Emil stänka in mål på mål på mål... ööh jaså inte det, nä häpp. Själv har jag inte live kanalerna och fick nöja mig med Växjö-SAIK. Blir inte kul att möta dessa två lag framöver
Dubbeld: Tyvärr verkar ju EP omfattas av Svedbergsyndromet. No matter hur usel garanterad plats i första och i pp. Har länge tänkt att han kommer komma tillbaka i form men ärligt talat ser han mer och mer ut som en föredetting på denna nivå. Hinner inte med i tempot, kan inte skapa sig ytor för skott, är för långsam i tanke och handling
Zäta75: Beror helt på Landers vara eller icke-vara. Men skulle tro att det kastas om lite. Ante lär inte vara blind för att EP och Dalle inte funkar just nu och skulle tro att det börjar formas nya formationer inför kamp om slutspel.
Zäta75: Jadu allt jag orkar skriva är att om jag ser EP i samma som Dahlén så kommer jag skita i att kolla och gå ut på en vandring för att lugna min själ.
Sputnik: Håller med helt och hållet. Man märker vilka som gör mål nu när det blir tight och tufft. Det är de som tar kampen, vågar utmana och spelar fysiskt. Både Dahlén och EP har många bra egenskaper, men tror vi får revidera att de skulle vara några slags frälsare som man bara kan ge pucken så blir det automatiskt mål. För mig är alla i laget nollställda betygsmässigt sen några matcher tillbaka och nu är det upp till bevis vilka som kan ta kampen, grisa framför mål, runda motståndarnas backar våga gå centralt i banan.
Jag vill inte se EP i närheten av Dahlén eller första kedjan igen. Man kan ha svackor, det kan man. Men helt ärligt så har grabben inte gjort något positivt på mer än 7+ matcher.
Tänker inte räkna in ett mål i öppen kasse som något positivt.
Vilgotczky: Ja, ska faktiskt bli kul med Växjö på lördag! Sambon tar ungen = hockey och några bärs för empa på plats. Fan vad härligt med en lördagsmatch där vi allra högsta grad fortfarande är med i racet om RÄTT kvalstreck 🥳 Ingen kvalångest eller existenspanik.
Hoppas Lander är tillbaka. Första perioden idag är en ok bortaperiod. Andra katastrof. Tredje bra. Om de kan skaka av sig de urusla delarna i spelet som gjort sig synliga efter uppehållet bryter vi spökmotståndet.
Dubbeld: jag har iaf gett upp hoppet topp 6.. den chansen slarvade vi bort med två raka skitmatcher....inte ens säker på att vi klara play in.. vi kommer troligen att bli frånåkt med 8 -9poäng efter kommande vecka.. vi kniper inte 1 heller det är ett som är fullkomligt klart
Labban: Ingen av Dahlén eller Emil p har Soumelas eller Karlkvist förmåga att driva spelet själv och utamana på det sättet.
Detta var sista beviset på att Emil och Jonte inte skall spela en minut till i samma kedja dessutom.
Jag nämde det tidigt under säsongen, att jag saknade driv från Dahlén, att kunna utamana mer själv i en mot en och göra sin gubbe men fick lite mothugg då.
Tror faktiskt att det vore bra för Jonte att träna lite explosivitet och bygga mer muskler för att kunna ta för sig mer.
Lander blir väldigt lidande av att ha Emil och Dahlén tillsammans i sin kedja. Tyckte det var väldigt tydligt hur mycket mer han fick ut av att ha Mieho och Hartmann bredvid sig för att utnyttja sin power mer.
BlackBay: 0 poäng och från +12 i målskillnad till ska vi säga -2 denna match inbegripen.. Att Bullas tröja ska hissas i en jävla ceremoni på lördag borgar dessutom för ett extra stort fiasko. Det är sedan gammalt. Timrå vinner aldrig matcher när någon ska hyllas
Kan Ante snälla sära på dahlen och Ep? Dahlén är skicklig men behöver folk som kämpar fysiskt och kan skjuta.. walli riktigt bra insats. Går ju inte att åka och fylla år som EP senaste 20 matcherna. Börjar bli väldigt tröttsamt att se orklösheten och ogiltigheten. Sjukt när den ingjutne 13e fw boyce gör en dubbelt så bra insats som hemvändare med 6x lönen varenda jävla byte.
Bee: Helt nattsvart nu med Växjö, Färjestad och Skellefteå kommande matcher.
Ska bli intressant att se hur kedjorna ser ut nösta match. Som i 3e perioden hoppas jag. Vad har vi att förlora? Vi förväntas ändå förlora alla dessa 3 matcher på papperet. Eller fortsätter Ante att tjura på?
Det blir väldigt bra med Rindell och Lyytinen tillsammans. Snälla fortsätt spela dessa 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Jättelöjligt att tro att A.Landers bortavaro skulle betyda något. Det var ju bara för andra att steppa upp? Vilka då? Och vilka kan skjuta i Timrå, förutom Tim E. och Olli P som aldrig får lägen?
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Dessutom, AVGÅ ALLA.