htikare: Javisst och Nylander får inte glömmas bort, hans laglojala spel kombinerat med fina händer saknas också, Sen kan ju tilläggas om Robban till det du sagt att han är enormt viktig i boxplay samt framför motståndarnas mål.
Dream Team: I medgång behövs inga coacher som du direkt påpekar Anders utan motivatörer. Man skulle alltså kunna modifiera titeln ppå visitkortet under dessa perioder. Vad menar jag nu då med detta mån tro?
Jo i medgång behövs det inte funderas så mkt kring detaljer eller själva linjerna i spelet utan det handlar mer om att kunna motivera gubbarna på bänken som får stå åt sidan motiverade att vara lika hungriga på träningarna och vara beredda att kliva in i strid oavsett veckodag eller tidpunkt. Det är det som är det fina i kråksången så att säga.
I motgång däremot behövs det nöta detaljer och man måste peka med hela handen i en mer frekvent omfattning. Vara tydlig i sitt ledarskap vem som bestämmer och fördela rollerna inom laget och inte vara rädd för att obekväma beslut som på kort sikt kan även stämningen inom gruppen men som långsiktigt kan visa sig bli gud värt. Laborera med laget helt enkelt och våga peta stjärnorna.
Det är en sak att vara kompis med spelarna om söndagarna och dricka kaffe, men när det är matchdags skall man hata varandra och utföra sitt uppdrag. Då är vänskapen nedstoppad i frysboxen.
Teamreux: Ja det känns lite olustigt att HV köper på sig stora chanser till SM-bucklan..medans vi på slutet har haft lika dålig statistik som ifjol.. dock hade vi ju en enormt bra början som tur är men om dessa oerhört viktiga spelare som Pärssinen, o Robban inte kommer igång förrän mitten av Januari (om nu inte ljumskop.operation behövs för Pärssinen) o Robban han känns egentligen nästan lika viktig för tik.
Han rankas utåt naturligtvis inte i klass med Pärs..men hans laginställning o otroligt gedigna hockeyarbete tex. hans enormt aktiva forchecking är otroligt saknad.
Tror han bäddat för många segrar genom att ge motståndarna mindre tid att bygga anfallen. Han skulle verkligen behövas nu!
mok: Som coach, menar du? Det känns väl dock som att ett lag i medgång kanske inte har ett så väldigt stort behov av en coach. Ja, rullar det på så gör det väl gärna det oavsett vem som står i båset. Visst, detaljer måste självklart pratas igenom innan matcherna, men coachens främsta roll är väl att läsa laget och att försöka förstå vad laget behöver när det inte fungerar riktigt som man önskat.
Hahl Bundy: Precis. Johansson är lugn och harmonisk, Lundh är elak och vrång. Näe, varför inte gör ett skiftbyte när man väl är på gång? Mårts och Flygis till TIK och Kenta och Micke till HV...?
Ambroo: Jag håller nog med dig. Lillis? Vete katten om han skulle funka i Timrå. Tror nog det mer berodde på andre tränaren i VF som gjorde att det funkade i VF, han som tränar LHC nu. Karlsson?
Teamreux: Sant, men jag känner ingen större oro. Skadorna är snart över o då kommer vi att tuffa på igen. I slutspelet kan vad som helst hända o jag tror vi går långt!
Hahl Bundy: pengar finns nog men inte i närheten av HV, FBK, Indianerna, LHC. Hade det funnits det så hade en likvärdig ersättare till Pärssinen värvats och inte nån budgetvariant som Machulda & Laine även om Laine i mina ögon är klart mer positiv än väntat och machulda han drog ju hem... Beror det inte på pengar så gamblar man väldigt riskabelt anser jag.
Ett bevis på att Timrå har en bit kvar till de riktig stora topplagen vad gäller ekonomiska resurser/muskler är det ju trots allt.
Vänder TIK inte den negativa trenden snart och inte får tillbaka sina skadade spelare i tid så kan det komma visa sig ödestigert framöver vårkanten. Risk att man åker ur slutspelet efter första rundan om man inte hamnar topp 4 och får de något sämre lagen i början av ett slutspel. Jag vet att jag målar f-n på väggen men som det har sett ut nu på slutet så blir i alla fall jag en smula orolig, Hoppas jag har åt h-vete fel!!!
mattias - 74: Fick man inte utrymme rent lönemässigt då Hannula valde att lämna truppen? Nu hade han säkert inte samma svindlande lön, men klubben ser väl en chans att värva till sig de bästa förutsättningarna för att kunna kriga om de ädlare medaljerna framåt vårkanten.
Som jag tidigare gett sken av så vill jag gärna behålla Lill-Kenta ytterligare något/några år. Om han inte skulle bli kvar så ser jag Stephan Lundh som det bästa ersättaren. En liknande tränarkaraktär som Lill-Kenta. Och den karaktären på tränare har visat sig fungera oerhört bra i Timrå IK!
Det är märkligt att de skall hålla på och förhandla mitt i säsongen om tränarbyten hit och tränarbyten dit? Kan de inte förhandla med honom efter säsongen ist !!
Angående "Kenta" kan man finna två relevanta exempel från fotbollen:
# 1999 skrev Kalmar FF:s tränare "Nanne" Bergstrand kontrakt med Helsingborg mitt under säsongen. Resultat: KFF sjönk som en sten och ramlade till slut ur allsvenskan via kval mot GAIS...
# 2001 skrev Hammarby IF kontrakt med Anders Linderoth mitt under säsongen. Sören Cratz var inte längre önskvärd, men fick fortsätta att träna laget säsongen ut. Resultat: HIF svetsades samman som aldrig förr och klubben tog sitt första och hittills enda SM-guld...
Sensmoral: Vi ger "Kenta" sparken, men behåller honom fram till SM-guldet i vår...
Spelar ingen roll, börjar man planera inför nästa säsong innan man gjort klart sitt jobb, fokuserar man inte till 100% på det man har. Spelar ingen roll om du är proffs, bästa är att skriva ett flerårigt avtal med nån ny, göra en nysatsning. skulle kanske behövas efter det här dyket.
The Fat Bastard: Jag vet inte. Det är samma rabalder som det är varje år vid denna tid när Expressen lanserar något. Oftast är det Färjestad som är inblandat.
Samtliga klubbar håller på att se över sina tränare och spelartrupper inför nästa säsong och det arbetet pågår redan nu.
Inget konstigt i det tycker jag och absolut ingenting som ska påverka laget, dess spelare eller deras supportrar. Det finns ändå så mycket professionalism i aktörer som Kenta att det inte ska påverka nuvarande jobbet.
Teamreux: Det lät inte på honom som att det var något på gång just nu. Vi lär kunna spela med 3 backpar och fyra fulla kedjor innan jul.
På backsidan är Koskinen med alla sannolikhet tillbaka då och framåt så är det väl störst chans för Wennerberg och Hahl.
Han sa att just nu var inget aktuellt på backsidan men det han lämnade en öppning för det i januari men han har inte lika mycket pengar som förra säsong att värva för då vi ju fick en del NHL-pengar etc där inför säsongsstarten.
Han sa även att Moe är en spelare som ska vara som bäst här om två-tre år kanske vilket gör att man vill matcha honom så sparsamt som möjligt och att han inte redan nu ska behöva ta att bli syndabock. Men att han påvisade också att han insats har varit över förväntan.
Det blev även en del snack om juniorerna och där menar han på att det är ett stort steg från J20 till Elitserien och att man inte är nöjda med att inte ha någon forward som är tillräckligt bra för att vara aktuell för att spela i JVM och därmed kunna gå in i Elitserien på ett enklare och mer naturligt sätt.
Men att vi för andra året i rad spelar topp8 i J20 och att vi alltid tar oss vidare till högsta serien i J18 och dessutom har en del killar i de yngre J-landslagen och att det verkligen var viktigt att vi satsade på de killarna nu.
Han påtryckte också att han tyckte att många talanger har för bråttom och tycker sig ska upp i Elitserien snabbt. Han tyckte att många borde titta på Robert Carlsson och Johan Åkerman som var väldigt sena debutanter som ändå har lyckats väl tack vare hårt jobb.
Han medgav att han läste väldigt mycket hockeysnack och han har inga problem att ta kritik och sånt utan att det tillhörde jobbet så länge det inte innefattade påhopp av personliga inslag. Dessutom ringde tidningar ofta upp honom efter att de hittat något "rykte" härifrån HS.
Det var det som jag minns av vad som sas. Det var säkert någon grej till också.
Ambroo m fl: Jag undrar hur Nubben & Co resonerar när det gäller Pärssinen och hans ev ersättare. Om han nu kanske gör comeback i mitten på Januari så innebär det att Timrå spelar 9 - 10 matcher innan han ev är spelklar.
Jag menar Nubben gick ju ut i media och sa att Pärssinen skulle ersättas med en likvärdig spelare.
sa han nåt om det på mötet i kväll?
Blev det nånting sagt om backsidan?
Hoppas nån som var där kan ge en rapport om läget, ev utlåning av spelare samt uppdaterat skadeläge ex vis Lotvonen, Koskinen, Nyllet m fl.
TIMRÅIT SOM ÅTERHÄMTAR SIG FRÅN DEN TUNGA TID SOM VARIT FORZA TIK FOREVER WHATEVER
Här har vi vår näste förstecenter om allt går som det ska. Han anses vara aningen för klen och spelar lite för mjukt för att det ska falla NHL i smaken. Denne rightare är bofast i finska landslaget och gjorde ifjol flest assist av samtliga i SM-Liiga;
mikenomad: Har faktiskt inte riktig full förståelse Sanny, Han är lagkapten och därmed Halvt ansvarig för lagets bästa, inte en suck att han har chansen på VM, både han och Warg har väl fått åkt hem när VM just börjat.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
ballast i tik...
Roligt? Nja, sådär...