Sputnik: Sen kan man undra, är det ens samma lag detta Timrå än under "ledning" av Freddan? Med tanke på hur snabbt Ante verkade få ordning på spelet redan sin första match mot Rögle så blir man bra fundersam. I detta läge så smakar Freddans pajkastning i media lite extra mycket spya i munnen ärligt talat.
Hade Nubben agerat tidigare så hade vi förmodligen presenterat Lander redan..
Men nu aästår vi här. Hockeygudarna kanske inte kan stå emot MickeB:s profetia helt enkelt. Vi skall ju trots allt slå ut hela Djurgården!
Sputnik: Har en liten känsla av att Djurgården inte kommer göra samma resa som HV i Hockeyallsvenskan. Hur många återvändare vill tillbaka dit och hur många stjärnor kan tänka sig att spela där? Enda som talar för dom är ju att många KHL-spelare väljer SHL och 3e samt 4e kedjor i dagens läge inte får plats när dom kommer.. Blir ju samma för oss också iofs..
Sputnik: ja, man vaknade onekligen i ett jävla mysmode idag. Fantastiskt väl genomförd match. Man kändes otroligt väl mentalt förberedda, och man jobbade konsekvent och som ett lag. Grymt imponerande.
Istället var det djurgården som började vackla, tvivla och stressa. Hovet kan bli en belastning när det går emot, likväl som en boost i medgång. Igår blev det en belastning.
Tycker att Lodin förtjänar en extra guldstjärna för sin slutspelsattityd. Spelade tufft, retsamt, kaxigt och: kontrollerat. Han lyckades komma under huden på gårdarna, inte minst Gelinas. Det var en högst bidragande faktor till att Timrå vann det mentala spelet.
I övrigt tycker jag inte någon föll ur ramen (jo, en spelare. Men det känns ovärt att nämna det nu när man spelade som ett L a g). Man hjälpte varandra på ett föredömligt sätt, och det blev inte ens särskilt stressat i 3e när man slutade försöka offensivt och bara förpassade pucken ur egen zon.
Så: nu har vi tagit en seger. Tre kvar. Ny match redan i morrn, och gissningsvis kommer den att få en helt annan karaktär. Djurgården är garanterat missnöjda med hur man tog sig an matchen, och bör rimligen kunna snäppa upp mentalt. Skulle gissa på att man även försöker spela mer fysiskt. Det blev ju en synnerligen snäll historia i går, men känslorna mellan spelarna hettade till mer och mer ju längre matchen led.
Viktigt för Timrå att fortsätta hålla sig kalla, utan att för den delen spela mesigt. Ligg tätt, tacklas, men gör som Svensson när tönten Sörensen försöker muppa sig: hånflina och åk därifrån.
Hualigen. Nu började jag tänka på morgondagen och genast kom kallsvetten. Jaja, man får mysa så länge det varar. Kval är inget för den klenhjärtade.
Sputnik: Jag har tänkt det tidigare och jag vet att det spelats en (1) match, allt kan ff gå åt helvete. Men frustrationen över hur klassbackar kommer till Timrå och framstår som juniorspelare har varit frapperande.
Nubben och Freddan brinner för att utveckla unga spelare. Kan hända är detta engagemang en kompetens som inte är lika användbar när det kommer till att hantera färdiga toppspelare?
Spelare som vant sig vid att foga in sig i ett lag och spelsystem där alla är trygga i sina roller och vet exakt vad de ska göra förväntas plötsligt uppfinna sitt eget spelsystem typ. De förväntas vara "ledande" men på fel sätt.
Jag har alltid haft känslan att Freddan lägger för stort ansvar för hur laget ska spela på spelarna själva
Olli Nomadinen : en annan sak som jag helt glömt bort är att vi har riktiga kedjor nu. Med Freddan blandades det i kedjorna till höger och vänster, varje match hade vi 4 helt nybyggda kedjor och man satt inför varje match och hoppades att en lyckad konstellation skulle få vara kvar även nästa match.
Nu har vi redan en döpt kedja, "Bank-kedjan". Bara en sån sak. Hur fan har vi lyckats så pass bra som vi gjort då spelarna aldrig haft någon struktur alls i vardagen?
Bragd-Birger: Rond 1 av 7 avklarad. En av de bästa insataerna i år. Men den är inte värd lika mycket om vi inte vinner nästa också. Vi måste fortsätta att spela likadant som igår och offra oss för varandra så ser vinstchanserna goda ut. 2-0 skulle sätta en enorm press på Djurgården att måste vinna nästa match.
Hoppas verkligen att ingen tar något för givet nu utan fortsätter att jobba som igår. Och hoppas att vi fyller hallen med rödvita hockeysupportrar som ger spelarna den extra energi som kan avgöra.
Zäta75: jag skulle vilja påstå att segern igår är extra mycket värd om vi torskar i morrn. Då står det 1-1 i matcher istället för 0-2.
Man får inte hamna i några mentala fällor. Kvalet handlar om att vinna sista matchen. Och kunna gå ut och jobba enligt plan oavsett hur resultatet blev matchen innan. Dom som kan nollställa sig bäst för allt runt omkring och enbart fokusera på det byte man spelar kommer att ha störst chans att vinna matchserien.
Zäta75: Några ytterligare kommentarer: Så viktigt att de andra formationerna än den första levererar. Tre av fyra mål igår. Domarna var riktigt bra. Hoppas att dom får fortsatt förtroende.
Zäta75: Ja, vi får inte slå av på intensiteten och det fysiska spelet, det måste upp ett snäpp till för varje match som är kvar. Det lag som orkar spela på hög nivå i 7*60 minuter är det som vinner denna serie.
Puckat: Off topic men alltså Djurgårdens matchtröjor....snacka om att pissa på klubbmärket. Köra nån beige jävla SSK-kopia och smacka upp ett blaffigt "D" på bröstet. Vi kan ju gnälla över att vi inte har tallarna mer framträdande men fatta om vi skulle åkt runt med ett gigantiskt "T" bara
Nån mer än mig som reagera på cmore sändningen igår, när dom som vanligt slänger upp totalt (ibland) orelevant statistik? Dom visade senaste matcherna och hur formen var. Djurgårdens form: 1 poäng dom senaste 4 matcherna. Sen visade dom Timrås rad lite senare: 0 poäng dom senaste 3(?!?!?) matcherna.
Va i h****** tänkte jag då, varför kör dom inte samma jämförelse? Om nu syftet var att visa vilket lag som hade bäst form inför kvalet? Jo svaret är enkelt, Timrås 4e match som dom inte tog med var då vi tog 2 poäng mot Luleå. Alltså hade vi haft bättre form dom senaste 4 matcherna. Men det ville såklart inte cmore lägga fram, allt som sades igår handlade i stort sett om djurgården. Innan trupperna presenterades så visades nån jävla nostalgifilm om DIF, varför inte göra det för bägge lagen? Nejnej, stora vackra djurgården o sitt förbannade storstadssyndrom. Usch
FH - avdammad: håller med om domarna, dom var bra. Dom släppte några sjuka situationer där vi skulle fått pp men i andra änden släppte dom några trippingar där vi skulle fått boxplay 100/100 gånger i grundserien också.
Fan vad jobbigt detta är, enormt viktig match imorgon (igen). Vinner vi imorgon och vi har 2-0 och nästa match på hovet är inte "måstematch", förlorar vi imorgon står det 1-1 och Djurgården är i förarsätet.
Synct: så kan det va. Du har förmodligen rätt. Men gillar inte heller att man vrider på hur man presenterar statistiken, som jag nämnde. Detta görs ju enbart för att få det att se ut som Djurgården skulle vara favoriter. Varför visar dom inte samma? För Djurgårdens del var det 4 senaste matcherna = 1 poäng, Timrås del, 3 senaste matcher = 0 poäng. Minns att det inte var direkt i anslutning till varandra utan det var långt emellan det visades. Iaf fult att det vinklas tycker jag. Det är inte första gången jag ser det heller, cmore brukar kunna vinkla statistik för att det ena laget ska se bättre ut än det andra.
Ett exempel som det har sett ut indrr säsongen(med hittepå siffror): Timrå 3 vinster på 6 senaste, Frölunda (t.ex) 5 vinster på 9 senaste.
Klassiker på hur dom brukar lägga upp det. Helt ologiskt om du frågar mig. Ytterst orelevant när lagen inte spelat lika mycket. Säger ju ingenting så länge man inte presenterar det i poängsnitt, eller antalet vinster i rad eller liknande.
Älskar hur pressen skriver om Djurgården... kris, panik, osv. Jag hoppas verkligen att det påverkar Djurgården otroligt mycket så att pressen blir övermäktig o att man kollapsar totalt... men hur troligt är det på en skala? Hoppas... hoppas.
Sputnik: Men den är optimalt för mig som börjar jobba kl 18, då hinner man förhoppningsvis gjort ifrån sig lite på jobbet så jag kan kolla på telefonen. 😎
Olli Nomadinen : får hoppas trycket på biljetter ökar under dagen samt imorgon. Grabbarna behöver det där extra trycket från läktarna för när det är mycket folk på läktaren och alla är med så ger det den där extra kicken våra hjältar behöver. Jag gjorde i allafall min plikt nyss o köpte två biljetter.
Olli Hahl: ”fiasko” tror jag Aftonbladet uttryckte sig angående deras förlust mot oss igår. Vet inte vilket av lagen som borde ta mest illa upp av det ordvalet.
297: All media vill ha kvar DIF I SHL, så är det. Wennerholms senaste krönika tex där han efter 1 match dömer ut Djurgårdens chanser att klara kvalet är ju egentligen ganska genomskinligt..... syftet är att väcka DIF, att leverera tändvätska åt dom så dom kan utföra den uppgift som dom var menade att utföra åt hockeysverige.
Antingen lyckas det och dom knyter näven och gör en toppmatch imorgon eller så tär dom hårda orden bara mer på psyket och nerverna...... första målet kan bli viktigt imorgon.
Bara jag som stör mig på Fagervall förresten? Lite lex Wallsson, ger ett drygt översittarintryck i intervjuer tycker jag. Känns överhypad på samma sätt också
Olli Nomadinen : Har inte han rötterna i Umeå? Därmed torde väl också alla ev. personlighetsstörningar ha sin fullt naturliga förklaring som jag ser det 🙈😅
Var på plats igår där jag noterade hur spänt det var på läktaren bland Djurgårdens hemmapublik, vilket uppenbarades främst efter att vi gjort 2-1 målet som resulterade i en tystnad sällan skådad på Hovet. Hela ståplats stod därefter med armarna i kors och såg fundersamma ut matchen igenom, där sången och ramsorna lös med sin ljuvliga frånvaro till en följd av en uppenbarad nervositet som spred sig ända ned till spelarna.
Timråpubliken i sin tur höll igång konstant från första nedsläpp till slutsignalen och ska ha en stor jävla eloge för det. Det är en stor skillnad på hur våra fans agerar vid underlägen kontra Djurgårdens.
Vad jag vill komma fram till är att nervositeten och ångesten är extremt mycket mer påtaglig kring Djurgården och bland fansen.
Men man tackar och tar emot - fan vad man njöt av att se 6000 hemmafans framstå som paralyserade exemplar av hur ångest avspeglar sig i sina bästa former i mänskligt beteende.
Man skulle kunna använda hemmapubliken som praktisk metod i sociologiska fallstudier:
Frågeställning: Hur yttrar det sig när 6000 människor drabbas av kollektiv ångest?
Resultat: Kollektiv handlingsförlamning i form av total tystnad och avsaknad av agerande.
Diskussion: Efter 2-1 underläge i matchen inföll sig en påtaglig ångest bland hemmapubliken, vilket medförde en panikartad spridning ända ned till Djurgårdens spel på isen som framstod allt sämre och sämre.
Slutsats: Djurgården är i obalans, både bland fans och laget. Pressen är uppenbart ohanterlig. Kollektiv ångest yttrar sig inom hela föreningen som en följd.
Den mentala skillnaden framstår som enorm mellan föreningarna, både på isen och i publiken.
Vi har fan i mig allt att vinna och det är extremt uppenbart när man är på plats. Jag hoppas vi kan utnyttja detta även framöver, samtidigt som jag inte tar något från Timrås prestation utan detta framkallades främst utifrån vår prestation i matchen. Spelar vi såhär bra fortsättningsvis kommer Djurgården aldrig klara av att hantera situationen.
Det är upp till oss att stänga ned Djurgården och publiken på hovet, men det skönaste är att det är så oerhört jävla enkelt att få dem ur balans.
Nu gäller det att vi faktiskt fyller NHC imorgon, för tre timmar sedan var det bara 2800 sålda. Dra med vänner eller ovänner, fråga om dom ska gå, dela Timrås annonser, sprid ordet!
Propagandus: Hoppas faktiskt att de är folk som går den hära gången om dom har möjligheten, blev ju inte lagomt besviken när man såg hur glest de var mot Rögle
Propagandus: Alla ni i närområdet Timrå/Sundsvall, delegera ut områden så går ni runt med basebollträn och knackar dörr. Sen frågar(insisterar) ni vänligt men bestämt om att - visst skall ni gå på matchen imorn?
Propagandus: Det måste ju bara ta fart ikväll och imorn. BORDE vara närmare 5000 sålda vid lunch imorn för att det ska vara godkänt och en slutgiltig siffra mellan 5500-5800!
Villervalla: Troja har varit det spelförande laget hela serien, SSK har levt på att parkera bussen. Tror Troja vänder detta nu när de hittat nyckeln för att dyrka upp Tolopilo och försvaret.
...vi gav inte dif utrymme...
låg tajjt på dom hela matchen
ante effekt??