Bragd-Birger: ett aprilskämt jag nästan hoppas blir sant är att vi håller oss kvar samtidigt som HV misslyckas ta sig till SHL och sedan kan Nubben sitta där nere i Jönköping som sportchef över ett HA-lag.
Den stora frågan är ju om vi skulle klara oss bättre eller sämre utan Nubben? Sist han lämnade oss kom ju Linkan in och sköt sedlar från höften likt en rappare på en strippklubb. Hade ni frågat mig för 2-3 veckor sedan så hade jag sagt tack och adjö till honom men efter Freddan fick gå och Ante tog över och laget har vunnit 3 raka matcher i ett kval och man får känslan att spelare som Hanzl och Rattie gillar Nubben så vill jag nog behålla honom minst säsong till.
Min slutsats blir nog att OM vi håller oss kvar så ska Nubben stanna men åker vi ur bör vi kanske börja om på ny kula.
Angående nubben så tror jag han har lärt sig läxan sedan Frölunda-sejouren, har svårt att se att han ska plocka en enda spelare från Timrå till HV. Sedan får vi som sagt se först var både vi spelar och i viken serie HV kommer lira. Det ska spelas om saken först.
Bragd-Birger: Läser ditt lååånga men eminenta inlägg och kom jag på mig själv med att tänka att "hmm Lundin, är inte han lite av Hanzl-light". Och inte illa menat utan mer att de påminner om varandra i jobbet de gör på isen. Det Hanzl gör i SHL gjorde ju Lundin i HA förra säsongen och nivån i Lundins spel har blivit högre och högre under säsongen. Många av oss trodde mkt på Lundin inför säsongen men kanske tog det bara lite längre tid att växa in i SHL?
Vad händer om HV misslyckas ta sig upp och Timrå blir kvar i SHL(vilket ser troligt ut)? Blir Nubben kvar då, eller ska Nubben harva med HV i HA plus ett förmodligen taggat Djurgården, Modo/Björklöven/Västerås mfl.
HIV71 ä int dä än!!! Dä komm int få dä lätt framöver!! Ja hopp att våra länsbröder knip platsen så bli dä härliga fighter i vinter 🥳 Ja tyck vi ge fan i dä rässemomanget nu!! Vi ha MATCHBOLL och sli in den i ett KOKANDE EON imorgon kväll! Däefter kann vi ressonera Nubbens vara å ikke vara! Låt dä rinna lätt rabbuslingar 🎉🎉
Olli Nomadinen : Om man är en trygghetsmänniska som jag, så skapar Nubbens ev. byte en stor klump i magen. Man kan se saker på olika sätt.
Jag ser det som att varför ska Nubben lämna nu när han äntligen, kanske, får möjlighet att befästa Timrå IK i högsta serien? Han sitter också på ett långt kontrakt och har sagt hur mycket han älskar sitt jobb i Timrå.
Har ngt hänt i hans relation med Torines? Är det Freddan-gate som gör att han tar steget bort?
Jag fattar att han fått ett erbjudande med pengar på en oemotståndlig nivå av HV.
Vi har dåliga erfarenheter av sportchefer i Timrå utöver Nubben. Vad ska komma istället? Är rekryteringen klar redan? Kommer vi att tappa fart pga detta så att det slår negativt tillbaka?
Mycket frågor inga svar. Det gör mig orolig, men det kanske löser sig i slutändan.
297: Timrå leder med 3-0, Timrå är HET i media just nu, tajmingen är helt perfekt för t.e.x Aftonbladet, Expressen, klick klick klick! Väl medvetet val att släppa "Bomben" nu.
Synct: Ligger fokus på att skapa oro eller sprida negativ energi så har man ju redan lyckats. Jag inbillar mig att Timrå IK är alldeles för smarta med att gå ut med den här typen av nyheter dagen innan vad som kan bli en avgörande match 4 i playout.
Satan va nervös jag blev nu, OM vi klarar oss i shl, tänk om nubben försöker locka med rattie lander mfl till hv? men skulle han verkligen sjunka så lågt för en klubb som han älskar?
Simmalugnt: Tänker inte nervärdera nubbens betydelse för Timrå genom åren men om man ser till senaste årets värvningar av mer eller mindre ”okända” spelare, vilka har han lyckats bra med? Per Svensson, absolut. Albin Carlson i allsvenskan. Räknar inte Rattie då han kom på referens. Kanske är jag som tänker fel men jag upplever det som länge sedan nubben landade en Krykov eller en Kapanen. Kanske fel läge att göra ett kritiskt inlägg men det kanske inte är helt fel läge för Timrå att få in nytt blod på sportchefsrollen?
eliassjo : Nej, det gör han ju naturligtvis inte. Då är han rökt. Och jag antar att om Timrå släpper honom från hans kontrakt, så gör man det med en överenskommelse att ngt sådant absolut inte får ske.
eliassjo : Skulle han göra det är det fruktansvärt förrädiskt gjort och Nubbz skulle för alltid kommas ihåg för detta svek. Visst gjorde han så med Riku Hahl när Nubbz gick till Frölunda, för mig det... Nån jävla heders codex måste väl ändå karln besitta annars är det ju ett knivhugg i ryggen isf
Simmalugnt: Precis. "- Jag har haft väldigt många och väldigt bra år i Timrå men kände att det var dags för en nysatsning. Då kände både jag och familjen att Frölunda och Göteborg var helt rätt, säger Kent Norberg."
Så sa Nubben när han gick till Frölunda. Jag tror att anledningen till att Nubben går till HV71 är exakt samma som i Frölunda, dvs detta handlar om att Nubben av någon anledning tröttnat på Timrå och vill göra något annat. Kanske kan en bidragande faktor vara att han inte fått det gensvar han velat ha från styrelsen/klubbchefen.
För Timrås del blir detta en värdemätning för styrelsen att se om de lyckas förvalta Nubbens arv och bygga vidare på att etablera oss i SHL(om det nu blir så). Jag tror det kan vara bra för båda parter om det blir så att man skiljs åt, det kanske är dags nu för en förändring.
Läktarproffset: Men om han har varit i timrå i 25 år, och har mage att plocka spelare från vårat lag till hv. Då blir det hatstämpel, fruktansvärt lågt isåfall
eliassjo : Han har ingen "Timråklausal" där han kommer skona Timrå från att försöka göra HV71 så bra som möjligt, ser han möjligheter att få ett så bra lag som möjligt, kommer han ta det, vare sig det är på Timrås bekostnad eller inte. Det är han fullt kapabel till om vi kollar några år bakåt i serien, han blir en rival och kommer allt för att HV ska hamna före andra lag inklusive Timrå i tabellen om dom tar sig upp.
297: Det är väl läckt sedan länge, tajmingen hos AB är så uträknad och medveten att det är löjligt. Såklart gör de vad de kan för att rubba harmonin hos oss. Tror du att nån i "oberoende" media vill se en serie som tar slut i morgon? Nån utanför Timråsfären öht? Knappast
Synct: hur gör man rent praktiskt nu? Separerar man nubben från verksamheten och han får lämna in nycklarna på kansliet eller är han fri att springa runt i omklädningsrummet? När går hans kontrakt officiellt ut? Vi minns ju alla hur det blev när han gick till sillstryparna och vilket svek det kändes som när han stal med sig spelare.
Expressen skriver inget om att han är klar. Bara st och Aftonbladet. Hoppas HV förlorar och blir kvar i Allsvenskan då så slipper nubben damsuga upp allt i timrå..
The great one: Visserligen är det pengar som till stor del styr klubbval både för spelare och sportchefer. Men det vore lite konstigt om Nubben lämnar Timrå om vi håller oss kvar. Sen tror jag inte att Nubben är synonymt med Timrås framgångar. Har också svårt att se spelare som Hanzl och Rattie lämna Timrå för HV-Nubben.
Jag tror Nubben blev tjejsur när han var"tvungen" att sparka sin kompis Fredrik Andersson. I så fall, in med en ny fräsch sportchef, vi behåller Hanzl, LaLeggia, Rattie, Hartmann och Lodin. Tillkommer Wedin, Lander och Emil P och några riktigt bra backar! Då tror jag på SM-guld 2023! Kom ihåg var ni läste det först!
(Jinx jinx)
PS. Skulle Nubben klara av att ta med sig våra favoriter till HV (som han gjorde när han gick till Frölunda), då är han för alltid raderad i mitt minne., Kan man göra en sån sak efter 25 år i klubben i sitt hjärta - igen?
BlackBay: Enligt säkra källor är lagbygget inför en eventuell ny SHL-säsong så gott som klart - och då kan vi ju ana vad Nubben har kokat ihop. För nog vill han väl lämna med stil?!
pingvin: Har säkert sagt samma förut, men Hanzl, Rattie, Wedin, Lander, Emil P, sen ska vi ha en stark backsida på det, och bra målvakt, och hyffsat 3e/4e kedja. tror du vi sitter på Färjestads plånbok? Klart det är drömlaget, men känns ju totalt orealistiskt ekonomiskt.
297: Hartmann, Lodin, Lundin, Svensson, Carlson, Kinnvall, Larsson kommer jag tänka på rak arm. Samtliga går väl under kategorin ”okända” men som blev extremt bra värvningar. Möjligtvis Lööke också.
pingvin: En alternativ teori är väl att Nubben till syvende och sist insåg att beslutet med två huvudtränare samt att hålla i Freddan så länge blev ett sänke för laget under säsongen och att det därför, om man har full fungerande självinsikt, kan vara dags att prova något nytt och låta någon annan ta över.
Är Molinder arvtagaren? Har inte konverserats utåt vad för roll han haft under säsongen förutom när Freddan sparkades. Nä skämt åsido. Ser inte vem som ska ta över helt ärligt.. kan det vara flera personer? Scouter och huvudansvarig GM? Hur blir det??
Seriöst så är det om Nubben drar det verkligen visar sig vilken förening vi är. Jag förutsätter att det finns långtgående planeringar inför ett sånt scenario och att man inte tas på sängen. Det är elitidrott vi sysslar med, inte kompisverksamhet. Kritiken härinne har ju gång efter annan handlat om att föreningen är oproffsig med alldeles för många och starka vänskapsband. När det väl kommer till kritan undrar jag om inte en och annan här behöver kliva upp ur amatörträsket också. Det behövs nytt blod i Timrå IK!
Olli Nomadinen : Vi tog ju in Torines utifrån, så helt inavel är vi inte. Jag tror det kan bli bra ändå förutsatt att nubben inte tar med sig våra spelare i flytten. Annars tycker jag hamrin kan få prova på att vara sportchef, han har väl kontakter iom sitt jobb som scout och hockey kan han bättre än dom flesta. Dessutom skulle han kunna ta juniorverksamheten till sjuka höjder.
Öndulat: Jag vet såklart inte hur Hamrin skulle ställa sig till ett sånt erbjudande men mig veterligen har han en stabil karriär redan. Fru och småbarn på det....nja, då ska det nog vara oerhört lukruativt och omgärdat av trygghetsfaktorer. Men som sagt, vad vet jag?
Olli Nomadinen : Haha nä, tror hans passion ligger någon annanstans än att bygga lag också. Han är mer analytiker än något annat. Och han har nog redan sitt på det torra som socionom, diverse uppdrag inom hockeyn som scout och i radio. Är så dåligt insatt på andra sportchefer eller ens potentiella sportchefer så bajsade bara ur mig ett namn egentligen!
Öndulat: Däremot kan vi garanterat ta artikeln i AB på allvar. De skulle naturligtvis aldrig dra ett aprilskämt om ett rykte som i grunden är seriöst. Det är ju liksom redan draget isf. Sedan blir vi lite navelskådare och tror att alla bryr sig som vi. Det har alldeles för smal målgrupp för att vara ett aprilskämt