1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591968 inlägg · 6217 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1654019 · » Till forumet

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
250kg kärlek: Nu ska man inte låsa fast Ewa i ett hörn, men...

Det är rätt intressant att avskrivningen på 75% var till största delen återstoden av ett lån på 45 Mkr man gett klubben som för denna summa köpte isladan eftersom kommunen inte kunde hantera avskrivningen på ett år.

Detta låtsaslån var alltså smällen. Samtidigt som man pratar om rekonstruktionsavskrivningen säger hon att man gav bort arenan. Orimligt argumenterande.

250kg: Är du insatt i turerna? Har jag pusslat rätt?
Kommentera

Hälge: Tack, men nja... Lägre åldersgrupper. Knattehockey.
Kommentera

Kongo: googla på Timrå IK U8 - U14 (eller vad du tycker passar). Där finns massor av bilder på respektive lagsidor. Annars kan jag säkert jaga fram bilder från sonens kull. Men det blir i morgon isf då de ligger på Fejjan.
Kommentera

250kg kärlek: Så det är någon/några på HB som ska "masseras" för att det här ska sluta lyckligt? Kan vi/allmänheten nå och påverka dessa tro?
Kommentera

Kongo: jag vet faktiskt inte. Men det låter inte helt orimligt så som du resonerar.
Kommentera

Hälge:  Vet inte om det är nämnt i afton men Oskarshamn torskade mot Mora så vi är ovanför strecket alltjämt :-) 

Hollywood ending på denna säsong är att konkursen till att börja med undviks, spelet bara växer och publiken strömmar till i takt med 3-poängarna och våren krönts med avancemang till SHL. Drömma får man göra ibland och foklk vinner ju miljoner på lotto och det är ju egentligen än mer osannolikt... eller?

Kommentera

sargad: Egentligen borde det vara Handelsbanken som sitter i en djävla rävsax. Hur mycket är arenan egentligen värd? Om det inte finns ett hockeylag på relativt hög nivå så rasar värdet ordentligt, och rent hypotetiskt skulle de kunna hamna i en situation där de står med en arena som ingen vill ha. Kommunen skulle kunna bygga en hall av Kovlandssnitt för att hysa ungdomshockey sedan skulle banken stå där med en arena som ingen vill ha, avdelningen grattis.
Kommentera

Hälge: Underbart! Vad bra att vi kan jobba tillsammans :)
Kommentera

Manifestationen, är alla ungdomslag och ledare inom Timrå IK vidtalade? Känns som så kort varsel att få till något stort.

Kommentera

En aning frustrerande att bo så här långt ifrån nu. Hade gärna åkt på alla hemmamatcher i det här läget. För att visa mitt stöd. Men nu röker man på i Malmö och hoppas på det bästa i stället. Vi heter Timrå IK!

Det var länge sedan jag kände så här starkt för TIK. Live on please!
Kommentera

El Maco: Ja.
Kommentera

Hälge: Absolut, jättebra att det står på hemsidan! Men jag menar i termer av att man ringt in ledarna i TIKs 06:or (och alla andra lag) och säkerställt att de samlar in laget till manifestationen. Kommer A-laget?
Kommentera

Snälla alla! Jag förstår inte hur man lägga en sekund här som inte är räddningsrelaterad. Slaget om vår överlevnad står i opinionen. Om det här blir en politiskt viktig fråga - och politikerna inte kan fortsätta skylla på banken som självklart tänker affärsmässigt - så kommer vi att klara detta. Ut och jobba i kommentarsfält och i sociala medier ist. Mobilisera till manifestationen. Be anhöriga mejla om TIK:s betydelse till kommunledningen. Nu ger vi järnet tillsammans och rädddar Timrå IK!
Kommentera

Kongo: jösses, jag gissar jag lagt tio timmar under helgen på mail, länkningar, inbetalningar. En stilla gissning är att det inte är här du hittar de som ska ha dåligt samvete för oaktivitet. Självklart går man in här för ev ljuspunkter, och det finns ju faktiskt fortfarande parallella/alternativa scenarior.
Kommentera

Timrå Isstadion:Mkt bra. Jag jobbar all vaken tid. 
Kommentera

Kongo: något som oroar mig är att när jag tittade på uppropet om manifestationen i går kväll hade den delats av två (!) och öppnats av 82...Hoppas vid gudarna att det nått ut. Själv bor jag i Spanien och kan ytterst marginellt försöka sprida ordet.
Kommentera

Timrå Isstadion: Facebookinbjudan har nästan 600 "kommer" just nu. Uppställning av ungdomar i föreningen med mera. Det blir nog bra. Jag är i Stockholm men skickar släkten...
Kommentera

snabba svar fick man i alla fall

Hej! Tack för din synpunkt!

Vi är 6 partier som inte tycker det är rimligt att kommunen ska köpa tillbaka en arena för 45 mkr, eftersom vi tidigare skänkt den till klubben. Det känns definitivt inte rätt mot skattebetalarna!

Dessutom tycker vi att det är otroligt tråkigt att Timrå IK lägger ansvaret i kommunens knä! Timrå kommun kan aldrig ta ansvar för klubbens ekonomi, det måste de faktiskt göra själva! 

Vi har genom åren stöttat klubben på alla möjliga sätt. Vi har vid minst tre tillfällen betalat ut driftbidraget i förskott och vi sade ja till rekonstruktionen 2013. Det gjorde vi för att inte klubben skulle gå i konkurs. Banken har genom ockerräntor och horribla amorteringsvillkor bidragit till att klubbens ekonomi försämrats, vi tycker att det är deras tur att betala nu! Om de skriver ned lånet med 32 mkr så kommer köpeskillingen att hamna på en rimlig nivå som innebär att kommunen kan pröva den frågan. Vi har också erbjudit klubben möjligheten att vi betalar ut driftbidraget i förskott ännu en gång, under förutsättning att näringslivet och / eller fostrade spelare i klubben skickar in friskt kapital. Då får klubben tid på sig att hitta en långsiktig hållbar ekonomisk plan för framtiden.
Vi liksom du hoppas på en lösning!

Med vänlig hälsning, Ewa Lindstrand, kommunstyrelsens ordförande

Skickat från min iPad

Kommentera

superfalle: Med tanke på antalet utropstecken i hennes svar får man känslan av att hon är rätt trött på att försvara kommunens ståndpunkt. Till viss del förstår jag henne.
Kommentera

superfalle: Hon jobbar för högtryck att copy paste:a mejl. Viktigt att mejla minst de tre ordf/vice ordf. Det är de som har mest makt. 

Viktigt också att inte låta politikerna skylla på banken. Det är politikerna som bestämmer om detta ska vara en prioriterad fråga. I så fall löser dom det.

Och detta "Vi är 6 partier"-skydd är är bedrövligt...

Kommentera

superfalle: Skön hänvisning till tidigare spelare... Ojojoj
Kommentera

ante08: Stämmer ej. Det är bråttom men inte så bråttom.
Kommentera

El Maco: Ja, hänvisning till tidigare spelare. Man tror inte att det är sant.
Kommentera

Tänk att man gick runt och mådde dåligt när vi höll på att missa slutspel. 

Tänk att man gick runt och mådde dåligt när vi fick spela kvalserien. 

Tänk att man gick runt och mådde dåligt när vi åkte ur elitserien.

Tänk att man gick runt och mådde dåligt när vi rasade i tabellen i allsvenskan.

Ska det toppas med att vi ska upphöra fullständigt? Vilket ofantligt mörker. Jag kan inte ens omfamna det.

Kommentera

Kapten Nosring:

Man kan nog inte ens förstå det, kommer dröja länge innan man kan greppa det, om det sker.
Kommentera

El Maco: om Lindstrand sätter bidrag från tidigare spelare som deal breaker hoppas jag det är en följd av stress och press. Annars är det bara så naivt och okunnigt att det är skrämmande.
Kommentera

Timrå Isstadion: När var Ewa L med på Mittnytt?
Kommentera

Är det någon här som kan tänka sig att åta sig ett lättare uppdrag i räddningsarbetet?

Det handlar om att hänga med i nyhetsrapporteringen.
Man får gärna vara analytisk.
Det är en fördel om man har tillgång till ST premium.

Mycket lätt/lämpligt att sköta på distans. Ingen ansträngning för den som även annars följer med i frågan.

Uppdraget är direkt kopplat till räddningsarbetet. Du kan lämna ett viktigt och direkt bidrag i detta. För Timrå IK.

Skicka ett internmejl vid intresse.
Kommentera

Jag hoppas politikerna tar sitt förnuft till fånga, säger Zetterberg, som även lovar att om kommunen ställer upp, då gör han också det. Från Expressen, kan inte länka från telen.
Kommentera

Timrå Isstadion: Zäta än tydligare i Expressen. Kliver kommunen in gör han också det.
Kommentera

Jag är förbannat besviken på svenskaspel! Jag tänkte lösa Timrå IK's ekonomiska trassel med hjälp av drömvinsten på lotto! Det sket sig... Nu tycker jag att svenskaspel kan ösa in de 50millar jag tänkte bjussa på isst...
Kommentera

Måste bara dubbelkolla detta, uppskattar snabbt svar.

Styrs Timrå kommun av koalitionen S+V?

Kommentera

Kongo: jag syftade på mailsvaret från henne nedan. 
Kommentera

Jag vill verkligen tacka ett gäng signaturer här för ert otroliga jobb. Vissa känner jag utanför signaturerna, andra kan jag bara ana... Men det är många fina insändare, FB-inlägg, Twitter och mycket annat som levereras!

Hade jag inte haft värst jävla ryggskottet, då hade jag nog åkt upp i kväll. Nu försöker jag skicka andra.

Jobba, jobba, jooooooobba!!!
Kommentera

Någon som kommer ihåg den här? Bitvis rätt tramsig men det vore intressant om Handelns Utredningsinstitut hade tittat på Timrå IK

Kommentera

250kg kärlek: ST har också uppmärksammat videon
Kommentera

157620: I ST, Zäta lovar pengar om kommunen agerar
Kommentera

157620:Låt IKEA ta över arenan, då finns det två IKEA hus i Sundsvall.
Kommentera

hanzon: Trovärdigt.......
Kommentera

Varför måste Zäta vänta tills kommunen agerar? Den har ju redan sagt att den inte ställer upp. Det är väl för fan bara för Zäta att donera ett par miljoner till klubben som ligger bakom att han är den han är i dag. Satans tomma ord bara!
Kommentera

DJ Hemp:

Därför att han inte vill donera x antal miljoner rakt in i ett konkursbo kanske? Han kan ju ändå inte köpa hela arenan ensam. Eller kan och kan..
Kommentera

DJ Hemp: nja, en ishall som används av och ligger i Timrå borde antingen ägas av kommunen eller ett företag/hockeylag med god ekonomi.

Att Zäta skulle äga den känns nog orealistiskt. Men han lovar ju gå in med stålar om kommunen köper arenan, vilken den summan isf är kan vi bara spekulera om.

exemplevis kunde ju kommunen komma med ett bud. Idag har vi väl ingen aning om vad de skulle kunna tänka sig att betala, 0:- eller 15 miljoner?

Det som sen fattas upp till en rimlig summa för banken och TIK kanske Zäta är med och finansierar. Han vill ju se en långsiktig lösning.

Kommentera

erathoo: Och Zäta säger också indirekt att om kommunen löser det här "omöjliga" läget mellan Timrå IK och det för dyra ägandet av en E.ON ARENA, då är det fler som lär gå in med pengar.

Långsiktighet är ordet!!!

Förstå det nu snälla kommun!

Annars lär Timrå kommun drabbas av den största pissapåsigeffekten på mycket länge i vårt avlånga land.
Kommentera

Någon som kan och är skapligt bra på att skriva tal och kan tänka sig att skriva till en ledare i u-verksamheten?

Internmejla-snarast.
Kommentera

Jag bör nog gå in här och säga att min avsikt INTE var att dissa Zäta på något sätt, även om det vid en anblick av mitt förra inlägg kan framstå som det. Nej, jag liksom de flesta härinne vill bara inte att Timrå IK ska försvinna. Som läget är nu har vi ju dessutom börjat vinna matcher igen. Jag kan acceptera om/att vi får spela i Allsvenskan i några år och sedan att några kreativa jävlar kommer fram till hur vi ska lyckas satsa mot SHL igen. En ny arena i centrala Sundsvall samt någon form av sammanslagning kanske fordras och i så fall är jag med på det. 
Kommentera

« · 1654019 · »