Paddan mfl.: Här kommer information om tankarna med utformningen av "Beijer"-tröjan från konstnären själv. Varför ser den ut som den gör, ett förtydligande kommer här. Tröjan är skapat av popkonstnären Christian Beijer under säsongen 2001/2002. Han har tagit det bästa och snyggaste detaljerna från Wifsta/Östrand tröjan anno 60-talet med bl.a snörningen i halsen och dom röda axelränderna mixat det med den klassiska "rena", röd/vita matchstället från 70- talet. Ändrat på vissa fält och skapat i mina ögon ett otroligt snyggt matchställ som antingen kan användas som en "tredje" retro/fans tröja eller varför inte vara så djärv och ha den som en ny matchtröja.....utan reklam precis som i NHL !! Dom röda ränderna gör att axlarna ser större och ska ge ett mera aggressivt intryck samtidigt som dom är också där för att förvirra motståndaren. Tanken är att precis som zebrans randiga dräkt gör att dom flyter ihop när lejonen gör en attack mot en flock och lejonet ser bara en ihopkladdat "gröt" istället för enskilda individer. Tänk, när motståndaren tar sats och ska tackla Mats Hansson men när han kommer fram så är det Manderville som står där...ha ha ho ho *ler* Christian har lagt ner många timmar, dagar och funderat länge och väl på utformningen. Så här är inget hastverk. Det enda som skiljer det från den ursprungliga målningen är att örnen är ersatt av talllogga. Det skulle även kunna vara ett stort Timrå och en mindre tall-logga på bröstet vid hjärtat. Modifieringen är "clearad" med Christian själv men den gjord i efterhand i ett data-ritprogram och ej av konstnären själv. Nyfiken på tröjan ?? klicka på mitt filarkiv där hittar du den !
iggy: Vad är faan är retro??? Om man tar tröjan som fanns när man en gång började samla hockeybilder ca 67-68, Inge Hammarström var med, tar man den tröjan så var jag ung då.... hehe, men den tröjan hade blå och röda ränder från axlarna och ner över armarna på vit botten, tänk Skellefteås tröjor av idag, sedan hade man ett emblem på bröstet.....
Men, hehe som sagt, jag var för ung då. För mig så är retro en kopia av Detroits stilrena tröjor med ett och annat Fjällbrynt och SCA inblandat samt ett TIMRÅ IK i korrekt font på bröstet, jag glömmer aldrig mina idoler Finn Lundström's tacklande så sarjen svajar ännu och Tommie Lindgrens hänslösa täckande så fort motståndarenen andades slagskott, i just denna rödvita dräkt.....detta är retro för mig......... ÄLSKADE Timrå IK är för mig ett röd och vitt frenetiskt lag.....
Som sagt..... Vad faan är egentligen retro....? För mig så går retro till leda om man blandar, som några amerikanska färger in blått i det vackra röda och vita....................
Metallica till vila...... Aerosmiths Honkin´on Bobo lixom Sahara Hotnights Kiss & Tell, vilken trummis, hon måste vara coolast och slå hårdast i hela världen just nu, går heta just nu lixom Johnny Cash American Records box........... Rock & roll lixom............
FORZA TIK................. alltid, alltid.............
PS På söndag Frankrike - England, glöm inte det........
Friman SR: Vad menar du igentligen med ditt inlägg ? samlarbilder från 67-68 har även jag och Tommie Lindgren såg jag både i Timrå och Hoif täckandes skott tillsammans med lille Anders Bryner. Jag är inte speciellt intresserad att bena ut vad som är retro eller inte.. utan jag vill är att synliggöra ett snyggt matchställ som Timrå IK styrelse beställde av Beijer men som dom aldrig gjorde slag i saken och tog fram. Det var ( blev ) kvaltider då och ekonomin var nog focuserad på överlevnad och att bli kvar i eliteserien.
Men tanken var god, att försöka ta fram ett matchställ utan reklam, stilrent och djupt traditionsburet i Timrås historia.
OK nu verkar man vara inne på en slags kompromiss med örnen på ärmarna och Timrå på bröstet. Men varför inte löpa hela linan ut och av- skaffa örnen och göra klubbmärket till varumärket också ?
eller varför inte bara låta dom gamla fansen ( du och jag ) mfl kunna få sin tröja utan örnen. Vad tycker du om "Beijer" tröjan igentligen ??
iggy: Jag hugg på just ordet retro. Jag beskrev helt enkelt vad som för mig är just retro utan att ha följt hela debatten och denna tråd. Att det då råkade vara du som fick stå som iggy: det vart bara så. Jo, jag har följt debatten så mycket att jag prisar tallar istället för örnar......
Och att ordet retro betyder olika berode på vart man startar räkna ifrån det är vi nog överens om.......
Alltså, för mig är retro TIK klassiskt rödvita, men för en Inge Hammarströms generation det en rödvitblå Skellefteålik dräkt, men retro för dagens ungdomliga supportrar kan det bli ett förhatligt fjäderfä inblandat, men man kanske kan lär sig det oxå tidsnog, men faaan trot.....
Johan: Ryms ett timrå ovanför klubbemblemet? Och allting centrerat? Men som sagt ... vi har nog gott om tid att fundera ... klubben är inte mogen än på ett gäng år.
Angående retro-tröjor så skulle jag nog köpa minst ett dussin av dom (precis som när man köper golfbollar) om det togs fram en retro-tröja från årgång 1966. Den tröjan blir bara vackrare och vackrare ju mer jag kikar på den. Tänk er dagens Timrå IK komma inglajdandes med dessa tröjor..ojojoj.
Alla som skulle köpa minst en räcker upp en hand...
Bert Callaway: Mina ungdomsår från den tiden är något diffusa, dimmiga, men jag är på allt gammalt. Det var bättre förr, säger dom ju även om jag inte kommer ihåg. Visa skjortan, Bert!
Åke the myth: Jag hittade ett filarkiv inne på min pres om nån vill se bilderna jag gjort i ordning. Vem orkar sitta och vänta på att en serverjävel ska vakna till liv igen.
Åke the myth: Snacka inte skit om året 1966 är du snäll. Och vad är snyggare då om jag får fråga? Den där Beijer-porrgubben från det forna Östtyskland eller? Ska det vara retro så ska det ju vara en gammal originalttröja tycker då jag.
Bert Callaway: Nä då absolut inte. Det är bara det att jag är barnsligt förtjust i dom röda tröjorna som lill-strimma o "Tåget" bla hade där det står, kort o gott: Timrå, på bröstet. Sen var det nån svart vit bild, som nån länkade till, som var ursnygg, kanske var 66, kommer inte ihåg.
Åke the myth: Ok då kan jag vara lugn. Svartvit sa du. Vad gjorde Ingmar Bergman under 60-talet då? Det kanske vore nåt att fundera över att gå över till svartvita tröjor menar jag. En stor grym lie på bröstet och om man ville så kunde man fylla i med lite rött runt orvskaftet.
Man ska inte hålla på med såna här dumburkar i form av datorer, vi pensionärer klara inte av nymodigheter! Papper o penna o så ritar man det blir bättre det! Eller så kan man ta en bild men en gammal klassisk kamera stor som ett utedass, inga fjollminisar här inte, o skicka med bilden per post!
Jag vill köpa picknicktallrikar och golfskor med örnenlogga på! Kan inte svarta neutrala videobandsfodral med Timrå IK i gråskala vara något till hösten? Eller luddiga tärningar till bilbackspegeln med en liten fet neonörn i estnisk hårdplast? Låt oss be för nytänkande och fräcka grepp.
Smokey: Se upp med ironin! Jag fick en astmaattack när jag insåg hur Timrås fingertoppskänsliga markadsavdelning kan komma att tolka dina "önskningar"...
Rip Kirby: Lilla farbrorn Röd o Vit HOCKEYDYNAMIT önskar alla dessa trevliga Timråiter som brukar husera härinne i vår bok en riktigt GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR med en seger mot Mordor den 4/1 🎄❄️🧑🎄🎊🎉🎀
Fast vem är jag att tala om snygghet, jag som är en av de få som faktiskt vill ha en av de där tummen-upp tröjorna som MoDo tog fram!