Per HApps: Framför allt så har de ju ett stort utbud med vettiga och snygga saker synd bara att man inte är "lagd" åt det hållet. Och synd att de som tar fram timrås supporter prylar inte har mer smak...
159 (!) produkter har dom fixat fram, en del riktigt snygga. För att inte tala om hur vackra dom skulle vara i rött&vitt. Men varför följa efter FBK? Det är ju mycket bättre att bara erbjuda runt 30 souvenirer med fågel på en undanskymd länk så att ingen handlar i onödan, på så vis slipper man sitta på ett stort lager eller , ve och fasa, tjäna en massa pengar..
JimmyH: Nej såna missuppfattningar är faarliga... Förstår mig inte på det där, vad kan vara så illa att använda 2 märken? Ett som säljer (Tallar) och ett som bara finns där (pippin) de kan ju göra en bäbis kollektion för småbarnen som gillar fågeln.
Dalan_: Borde finnas ett ruggigt sug efter snygga TIK-produkter. Såna man kan använda utan att se ut som en fågelskrämma. Det behöver inte alltid skrika TIMRÅ om supporterprylarna, utan det kan vara snyggt också...
klm: Detta har jag påpekat i 5 år. Det finns en guldgruva att tjäna om man skaffar ett bra sortiment av snygga supporterprylar. Rött och vitt...går ju att kombinera hur snyggt som helst.
kulltorp: Problemet är väl egentligen vem som har registrerat logotypen och vad de kräver för att någon annan skall kunna använda namnet och den förhatliga örnen. Sedan kan det ju också tänkas vara så att tillsammans med örnen ligger ett antal millar som man inte utan vidare nonschalerar.
kulltorp: Dessvärre har jag gett upp hoppet om att Timrå IK, inom ramen för nuvarande ansvarig persons mandat, kommer ta tillvara den potential som finns.
Den firma som ansvarar för försäljningen har ett betydligt mer varierat utbud för Giffarna än för TIK - således håller det inte att söka felet någon annanstans än inom klubbledningen.
Klubbledningen ja, som bakom en luddig policy kring klubbmärkets nyttjande och en fullständig oförståelse för marknadens efterfrågan menar på att allt är frid och fröjd. Det tragiska är att detta tillåts ske samtidigt som klubben, tack vare de sportsliga framgångarna, får mer uppmärksamhet i media än någonsin.
Det här handlar inte heller bara om pengar direkt knutna till försäljningen - minst lika mycket handlar det om att synas för att härigenom skapa förutsättningar för ytterligare framgångar.
Tjalle: Amen till det!! Det kan närmast beskrivas som ett tjänstefel att inte smida nu medans järnet är varmt. Jag vet att det under de 2 senaste säsongerna har ploppat upp Timrå supportrar över hela vårt land tack vare TIK:s respektlösa och publikfriande spel. Oj oj oj va pengar och reklam klubben missar genom att ha ett sortiment som lämpar sig bäst för en div 2 klubb i handbollen möjligen.
Per HApps: Är de som sköter om souvenirdelen i Timrå IK medveten om vilka känslor som finns på utsidan? De flesta, som jag har förstått det, är riktigt besviken på hur det här sköts.
Jag vill gå så långt att jag hävdar att den eller de ansvariga för Timrås påhittade logga och värdelösa souvenirutbud är KRAFTIGT olämpliga att syssla med dylika frågor.
Man kan bara tänka vilken revolution en Tall-återgång skulle kunna skapa. En massa skriverier om hur supportrarna efter åratal av krav äntligen fick tillbaka den gamla loggan. Och på sätt en massa folk ute i skogarna som skulle fundera ännu en gång om det inte vore coolt att köpa lite prylar från favoritlaget.
klm: Det bästa kanske är att ha båda. Det finns ungdomar som är uppväxt med örnen och tycker den är okej, och säkert skulle ha svårt att identifiera sig med tallarna. Däremot förstår jag inte problematiken med att ha både de klassiska tallarna samtidigt som örnen.
En inte alltför vågad gissning kan ju vara att tallarna kommer dominera och att det i sin tur skulle påverka Timrås framtida logo där örnen på sikt skulle försvinna. Vad det skulle innebära i form av avtal och annat som Timrå IK sitter fast i låter jag andra, som har vetskapen, svara på.
Något måste det bero på, med det sug det finns efter tallprylarna, att inte Timrå IK helt sonika tar fram såna prylar. Jag vägrar tro det är brist på kunskap.
250kg kärlek: Helt rätt. Och jag är lika oförstående som dig när det gäller det dubbla. OM örnar är så satans bra borde de väl ha satt sig tillräckligt mycket nu för att tåla lite konkurrens. Funkar det för andra så borde det ju funka för TIK också.
klm: Konkurrens ? Exempel. Själv köper man en "Tall" och en "Örn" till 8 åringen. Då hade dom fått sälja 2 . Nu vart det ingen. För jag vägra köpa nått med den fjolliga örnen. Undra vad Peter Smedberg tänkte på när han designade den ? Eller skall man istället fråga vilken kroppsdel han tänkte med ?
250kg kärlek: Har svårt att fatta hur kloka mäniskor kan ta örnen på allvar! Fågelstackarn uppstod gissningsvis mellan lunch och eftermiddagsfikat på en reklambyrå utan anknytning till hockeyn! Dissa rakt av!!! Vi behöver inte göra oss fjantigare än vi är! Örnar åt helvete!
Jag tycker att det värsta med örnjäveln är att den för mig och många andra förknippas med Örnsköldsvik. Jag tycker att alla Modoiter hånar Timråiter för örnjäveln och det är jäkligt pinsamt ibland eller mest för det mesta.
Det var väl Reklammakarna i Sundsvall som tog fram den hippa örnen vill jag minnas. Bäst före datumet på skapelsen gick ut redan innan den kom till butikerna.
Finsn det något lag i elitserien som har sunkigare supporterprylar än TIK. Potentialen är enorm med Timrås varumärke, tradition och relativt stora supporterskara.
Här kommer en länk till reklambyrån i fråga. Timråfantasten Göran Ljungblom var väl den som hade hand om det fatala projektet på uppdrag av den dåvarande styrelsen!? Det här med örnen är väl den enda stora felsatsning som Timrå IK gjort sedan klubben reste sig ur ST-härvan.
Bert Callaway: Min ömma moder köpte en tomt i Timrå - och för att fira att hon nu blivit timråit är hon på jakt efter en timråhalsduk. Visade de båda klubbmärkena och hon totaldissade den aktuella fågelstackaren, medan hon tyckte tallarna var både stiliga och påminde om Timrå som ort... Så det är inte bara vi hockeyfans som hatar fåglar och gillar rejäla träd...
orion: Oavsett vilka känslor som finns för örnen, dess vara eller inte, så efterlyser jag mer handlingskraft hos dem som ytterst ansvarar och saluför den som varumärke. Eftersom det ser ut som det gör på souvenirfronten idag är det rimligt att tro, att t.o.m. de som sitter och bestämmer i ärendet, inte är helt tillfreds med örnen. Det har, om jag inte missminner mig, funnits ett större sortiment som i takt med utebliven försäljning minskat i skala och är idag nere på en nivå som får en att skämmas. Både utbudsmässigt som prismässigt.
Tanken att på något sätt återinföra tallarna i klubben igen måste ha diskuterats ett antal gånger. Risken för flopp torde vara lika med noll, något som gör mig än mer förvånad varför tallarnas återkomst dröjer. Jag väljer att skriva dröjer eftersom jag är övertygad om att de kommer tillbaka. Men det gäller att smida medan järnet är varmt, just nu är det glödhett, om ett par år kan det vara iskallt.
Om örnen ska fortsätta att ha existensberättigande i Timrå IK så är det fortfarande världens enklaste sak att åtminstone tillgodose den stora TIK-skaran i detta avlånga land som efterlyser tallstuket med just dessa prylar. Antagligen talar vi om ett sexsiffrigt belopp i uteblivna intäkter just för att inget händer.
Åter igen: Det måste bero på något att det inte, för längesen, finns tallprylar att tillgå, hur klok/oklok de som sitter och bestämmer i det här, må vara.
Jag skrotar mer än gärna örnen, jag är uppväxt med tallarna och förknippar Timrå IK med just tallarna. Däremot kan jag tänka mig en kombination till en början, örnen kommer garanterat att självdö med tiden. Där sitter säkert också mycket av problematiken inbillar jag mig.
"Vi vill att Timrå IK tar sitt förnuft till fånga och återgår till en grafisk profil med självaktning och slopar örnen, med tillägget Red Eagles, som symbol för klubben och återinför talloggan i det klassiska utförandet."
Örnar VS Tallar... En debatt som rasat fram och åter i värsta västfrontandan under många år på olika TIK-forum.
Allt bottnar i brister av marknadsföringskunnande enligt mig. I dagens hårda värld så vinner den som syns smartas. Det behöver inte betyda helsidesannonser i glassiga magazine. När såg du Ullareds logotyp senast? Det berömda varuhuset som "alla" på något vis känner till, heter dessutom "typ" GEKÅS. En spännande form av marknadsföring som jag behöver en timme på mig att försöka förklara.
Men kan vi enas om att varumärket för "vårt" hockeylag är ordet TIMRÅ IK i blockiga bokstäver och att färgerna är rött och vitt så har vi kommit ganska långt.
Sedan kan en duktig (utbildad) reklambyrå säkert plocka fram massor av olika spännande produkter som baserar sig på TIMRÅ IK:s historia. Dom får betalt för att ditt hjärta och hjärna i harmoni med plånboken ska vilja äga eller få nya upplevelser. Reklam är ett manipulativt förfarande. I dag så känns det som om en blandning av fd. hockeyspelare, idialister och folk som påverkas av sådana som själva vill sälja till Timrå IK (NEH) fladdrar runt i en märklig soppa av tallar, örnar, loggofärger, och märkliga försäljningskanaler. Sedan dyker vi supportrar upp och kör vårt eget race ibland. Frifräsartröjor med 100% angagemang dyker upp i de innersta kretsarna. Det Timrå behöver är en kock som klarar ut att få tag på rätt råvaror, kryddor och recept som skapar krationer som uthungrade TIK-are skulle köa i timmar för att köpa för sina surt inbesparade pluringar.
Har vi den kocken i dag?
Inte vet jag. Men med min begränsade kunskap så anar jag en ändå en stor försäljnings och lönsamhetspotensial för Timrå IK. Jag är dessutom fri att tycka precis vad jag vill. Att NEH säljer en halvtaskig t-shirt för närmare 300 spänn med frakt osv. är ett hån om inte Timrå IK tjänar miljoner. Då kan jag ta det. Sedan fick jag höra att TIK:s styrelse blev sur över att jag tog fram en talltröja med Mandervillecitat och sålde 100 stycken på "typ" 10 minuter för självkostnadspris. Jag hade hellre sett att marknadsavdelningen i Timrå sålt 100 stycken för 200 spänn styck. Jag hade köpt två stycken ändå! Men för sådana aktiviteter krävs kreativitet och handlingskraft. Plus hårt jävla arbete. Jag var nära att bli galen på alla telefonnummer och frakter hit och dit. Förlorade nog närmare en veckas arbetsinkomster på den där T-shirten. Men det var det minsta problemet.
Tröjor säljer tröjor. T-shirts slits, Dessutom vill jag alltid ha nya fräcka prylar. Men dom är inte lätt att hitta. Vart i Sundsvallsområdet köper man TIK-prylar? Förutom på Sydkraft Arena.
Hoppas någon från huvudstyrelsen läser dessa inlägg. Det skulle jag göra om jag var chefskock i Timrå IK.
Smokey: Bra inlägg och det är viktigt att alla talldiggare är konstruktiva och lägger fram detta på ett positivt sätt till Timrå IK styrelsen. För att bara kritisera gör att man "fuckar" tillbaks ! så funkar vi människor.... Och sedan att vi håller denna tråd levande. Vattnet urholkar alltid stenen. Sedan så köper "vi" bara TIMRÅ IK grejer det finns faktiska några "Classic line" prylar som nyckelring, kapsylöppnare och kepsen med TIMRÅ IK på ( wow så mycket ).
- jag menar förståss inte att man inte får vara ARG ! Det är alltid första stadiumet ! sedan kan gott bli konstruktiv ha ha ha
Färjestad, SAIK är bra exempel på lag som har snygga fansgrejor.
Nänu ser man fram mot en ny säsong ! Kollade på en kvartsfinalmatch mot Linköping på video igår. Det slog mig vilka fina lirare vi har i vårt lag ! Crippe och Hagos imponerde stort + Hirsch !
Angående retrodebatten: Gräver i ST:s arkiv och hittar följande utdrag (daterat 2004-06-16)
"Hett Timråmöte om tallar och örnar De klassiska tallarna från 1966 ska användas i klubbmärket och Timrå IK:s styrelse ska göra en översyn av hur "örnen" används. Det är resultatet av debatten om "örnar eller tallar" som rasade på föreningens årsmöte i måndags. - Till styrelsemötet i augusti ska vi ha kommit en bit på väg, säger TIK:s ordförande Janne Söderström. " Två fråger som omedelbart inställer sig är: 1. Har styrelsemötet varit? 2. Om så är fallet, hur lång bit på vägen har man kommit?
All heder till de personer & skibenter som oavlönat håller supporterklubbens hemsida levande med artiklar, krönikor, matchreferat & intressanta spelarintervjuer. Med tanke på den debatt som rasat under flera års tid angående (bristen på!) souvenirer och klubbmärke vore väl en utmärkt intervjuide´ att utifrån ovan nämnda artikel nu ta pulsen på Janne Söderström? Eller får vi inte ens ställa frågor...?
Angående denna debatt om örnar, fiskmåsar, tallar, .... o hans moster så är det bara att inse, Om vi är idioter som tjafsar om detta o aldrig får gehör, vad är dom då??
Konceptet är att man låtit någon tagit fram detta skrälle o då ska det genomföras till varje pris. Känns lite som om dom tycker att dom förlorar ansiktet om dom erkänner att det inte gick hem som dom hade tänkt. Slår man sig för öronen o skriker Aaahhhh, varje gång vi nämner det detta? Dom 3 schimpanserna kanske?
Trycket borde ha varit stort i flera år eller vet dom inte, sitter vi som präktiga svenskar o tycker att allt är skit o så ger vi utlopp för detta vid köksbordet men ingen kläcker ur sig vad man tycker till dom som borde få reda på det hela?!
Friskan: Använde helt klart ett felaktigt ord där. Borde ha varit "vissa i styrelsen blev sura" Ber om ursäkt för att jag svartmålat oskyldiga. Du har helt rätt.
Det finns mycket att göra angående supporterprylar. En sak som jag tänker på är att man borde ha som målsättning att få publiken att vilja ha på sig TIK tröjor eller TIK halsdukar på läktaren under match. Idag är det väl till mestadels hejarklacken som bär de röda och vita färgerna, men för lagets, stämningens och ekonomins bästa så kan mer göras.
oraklet: Angående de röda tröjorna - blev otroligt fashinerad under Stanley Cup finalerna. I Nordamerika är dom ju inte känd för någon speciell läktarkultur, men att se Calgary hemma med 30.000 på läktaren, och minst 20.000 åskådare iklädda sitt lags matchtröjor, var stort. Tänk er hemmamatch mot MoDo, och 4.500 åskådare i Timrås matchtröja på läktaren... - det finns ju inte ens i fantasin.
Kevin O Shea: Appropå retrovågen... Modos tröjor i retrostil må vara det fulaste jag har sett på länge ! Det har inte siktats så hemska tröjor i en svensk hockeyhall sedan Modo var igång senast med sina Lada Togliatti tröjor.. (säs. 02-03 ? ) Siffrorna på ryggen var tryckt med sån fantastisk kvalitet så det röda tyget lös igenom vilket resulterade i rosa(!) siffror.. Tufft =)
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Se länk:
www.farjestadsbk.se/sbp/fbkshop/visaKategori.asp