1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590579 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 09/10

« · 1104177 · » Till forumet

Sv: Silly Season 09/10
Hahl Bundy: Trösten är väl att detsamma gäller 6-7 andra klubbar också. Som den allmänna ekonomin och konkurrensen ser ut är det inte bara vi som riskerar en kvalitetssänkning av truppen.
Kommentera

Ambroo: Stommen består av Styf, Pärssinen (den vandrande sjukvårdsjournalen), en 1:a års senior i form av Moe o en Junis som lystrar till namnet Anton. Har jag glömt nån? :)
Kommentera

Hahl Bundy: Ja det är ju nästa säsong Linkan/Robbans lag skapas. Hittills så har det ju varit Nubbens.
Kommentera

Hahl Bundy: Just det vi har en junis till Erixaon. Stabilt.
Kommentera

Hahl Bundy: Seb, Jeppe och Björn... Fast det kanske är marginellt ändå;-)
Kommentera

Nu kommer det att bli upp till bevis för RoboLink om Timrå ska gå stark ur den situation vi är på väg in i.
Kommentera

Har dom inte på Timrås hemsida hur långt kontrakt spelare har? jag hittar det i alla fall inte:P kan ju vara jag som är blind också;)
Kommentera

T T: Det 4 stora kommer inte att bli sämre.
Kommentera

Ambroo: Skogs blir kvar över nästa säsong.
Kommentera

Bigthelin: Varsågod:
Kommentera

Bigthelin: Till vänster här så ser di under "lagbygget 2008-2009".
Kommentera

Har inte Timrå alltid bytt utt större delen av laget ungefär varannat/var tredje år tidigare också? Det känns så iaf.
Kommentera

Pätr: Hur kunde jag glömma?
Kommentera

Pätr: Vi räknade inte honom som en stomme än :)
Kommentera

Anonymous: japp!:) tackar
Kommentera

Ambroo: Vi är ju långt ifrån ensamma om att ha spelare utan kontrakt 09/10.

Hv 17
BIF 17
DIF 10
Fröl 15
FBK 10
LHC 9
Lule 13
Modo 8
RBK 14
SAIK 12
SSK 18
TIK 15
Kommentera

Ambroo: Ja just ja! den sidan hade jag helt glömt bort:P
Kommentera

Anonymous: Skit!! Den där artikeln letade jag efter :)
Kommentera

Tikinmyheart: "Pyörälä platsar inte i NHL, möjligen AHL"

Här var det hårda ord. Klart att Pyrre platsar i AHL. Säkerligen.

På agenten så låter det som att det finns NHL-intresse också. Linkan har det han gör.
Kommentera

Vi står alltså med hela 8 spelare som är säkra till nästa säsong så länge inte nått kontrakt bryts eller så då... känns ju lite så där om man ska vara ärlig. inte ens två femmor samt ingen målvakt. bara hoppas åkerlund med flera vill förlänga då...
Kommentera

Bigthelin: Att 8 spelare är på kontrakt är inte ovanligt. Så funkar det i den här branschen.

Det som är nytt i situationen och som får folk att ta fram wirren är att vi har en ny sportchef som ännu inte ingivit tillräckligt förtroende i supporterskaran.
Kommentera

Det finns en del frågetecken inför nästa säsong. Är Challe/Nygge kvar som tränare? Vilka spelare lämnar? Sitter Linkan kvar? Det är nog som ambroo säger att det har man ju vant sig vid under åren. Tittar man på hur många som lämnat sedan 2005 så får man ihop en del bra spelare bl a 5 bra centrar.
Var spelar Pääjärvi nästa säsong? Frölunda?

Att Pyrre lämnar är väl ingen nyhet egentligen - han sa ju redan i fjol när han kom att NHL är hans mål. Men som sagt Frölunda kan ju bli aktuellt...

Många lag i ES kommer nog att tappa bra spelare till NHL/AHL/KHL/FHC/LHC/HV.

Det är nog dags för Timrå att sätta en ny prägel på lagbygget och frågan är ju hur det ekonomiska läget ser ut inför nästa säsong och i vilken serie spelar Timrå IK 2009/10?

Jag tror att Timrå spelar i ES med en ny tränare och 8 nya spelare. Kanske en del av dom är återvändare...
Kommentera

Ice Tea: Pääjärvi vill ha mer speltid, då kanske Frölunda inte är så vettigt val.
Kommentera

JimmyH: Håller du inte med mig då? God fortsättning förresten! Jag anser att det finns bättre spelare i AHL än vad Pyörälä är. Det fanns även NHL intresse för ex. Regin och Jämtin också, men hur det gick för dem vet vi ju. Så vad agenten säger tar jag med en stor nypa salt.
Kommentera

Anonymous: Tycker det är konstigt att han inte får mer istid ändå. visst han är ung, oerfaren osv osv osv. MEN, 11 poäng på 32 matcher, där han dessutom har typ hälften så mycket speltid som andra spelare är inte dåligt. det är ju ungefär som 22 poäng på 32 matcher med full speltid.

Nu fungerar ju inte hockey som enkel mattematik där man automatisk ökar produktionen dubbelt med dubbelt så mycket speltid. men man kan ju i alla fall spekulera lite så:)
Kommentera

Bigthelin: Känns som att åldern och hans obefintliga positionsspel i egen zon ställer till det för honom. Men skulle han spela med en bättre omgivning skulle han ju komma undan med sina defensiva brister på ett annat sätt också. Men man vill ju gärna ha kvar en gnuggarkedja så då ska han väl gå före Hynning eller Tenkrat då i någon av de främsta formationerna...
Kommentera

Frella: Jo men samtidigt så är han ett framtidsnamn som jag gärna ser kvar i Timrå. även fast nhl tjuven kommer att ta honom så småningom.
och är det speltiden som gör att han(hans pappa) vill se sig omkring så står man ju inför ett litet dilemma. svårt att veta hur man ska lyckas få honom att förlänga. lova mer speltid nästa år? nä jag vet inte... hur som helst ser jag honom gärna ett år äldre i Timrå:)
Kommentera

Har riktigt riktigt svårt att se att Backlund får ett NHL-kontrakt. Däremot är man nog i den positionen att man måste signa Åkerlund och lova honom förstaspaden om han ska bli kvar.

Kanske ett mer rutinerat kort som backup? Eller så ny junis och så Backlund kvar.

Sedan är jag rätt tveksam till om MPS sticker till NHL redan till nästa år. Han skulle gå in i som sämst tredjekedjan nästa år. Kanske i en av två PP-formationer. Tror också man förlänger med Axelsson och Björn Svensson. Vart ska de annars spela? Tycker också man ska kolla upp en sådan spelare som Tomas Surovy. Han kan få spela hur mycket som helst i TIK.

Jag skulle också höra med Fredrik Warg. Han skulle betyda mycket för TIK.

Lotvonen förnyas inte men däremot tror jag man förnyar med Jonsson. Om han vill stanna så får han nog det. Klubben har nog inget annat val. Lehtonen har jag svårt att se att han ska gå in i ett NHL-lag som PP-back. Tror inte heller någon av drakarna vill ha honom så vill han tjäna mer än i Finland så kan han bli kvar. Sedan blir ju Skogs kvar. Och Styf.

Sedan får man väl kolla vilka lag som åker ur. Bäst för TIK vore om SSK och Rögle åkte ut. Där finns ju ett par guldkorn, läs Pakaslahti och Jacob Johansson.
Kommentera

Nicklas Nordgrens kontrakt går ut i år. har gjort mycket poäng i Rapperswil, så han får gärna bli en hemvändare. Warg får gärna komma tillbaka.
Hur ser Sannys kontrakt ut? hur många år skrev han för?
Kommentera

Bigthelin: eller... i år är det ju inte:P men den här säsongen
Kommentera

Rooster23:

"Har riktigt riktigt svårt att se att Backlund får ett NHL-kontrakt."

KHL, SkAIK, Modo - Buden är flera.

"Sedan är jag rätt tveksam till om MPS sticker till NHL redan till nästa år."

Det tror väl kanske ingen, men om han lämnar för annat så är det ingen högoddsare.

"Tror också man förlänger med Axelsson och Björn Svensson. Vart ska de annars spela?"

Ja vad säger man... Om man inte platsar i nåt annat elitserielag så ska man väl inte spela i TIK bara för att och det gäller ju oavsett namn.

"Lotvonen förnyas inte men däremot tror jag man förnyar med Jonsson. Om han vill stanna så får han nog det. Klubben har nog inget annat val."

Med det som argument så är det lika bra att vi flyttar upp halva A-jun och skiter i förstärkningar utifrån.

"Lehtonen har jag svårt att se att han ska gå in i ett NHL-lag som PP-back. Tror inte heller någon av drakarna vill ha honom så vill han tjäna mer än i Finland så kan han bli kvar."

Jag tror inte han förväntar sig att gå in i första uppställningen, men hos de allra flesta platsar han i andra och det gäller såväl i 5 mot 5 som i 5 mot 4. Sen vill alla lag i Sverige ha en spelare som honom, ALLA. Ja alla lag i Europa med för den delen.
Kommentera

JimmyH: Enig i den beskrivningen. Det känns som att vi alla just nu har inställningen att t.o.m. Kovland är intressantare än TIK för alla spelare - De enda som kommer att gå till/stanna i TIK är de som inte fick kontrakt med Kiruna...

Anledningen till detta är naturligtvis att vi de senaste 6 månaderna bara har minus på värvningskontot...inte ett enda plus.

Minns tider då man knappt höjde på ögonbrynen för en värvning av Hynnings kaliber. Eller då spelare som Alto och Nylander inte ens erbjöds nya kontrakt. Nuförtiden skulle man sälja sin morsa för en sådan värvning
Kommentera

Tikinmyheart: Det finns även spelare i NHL som är sämre än Mika Pyörälä. Likställa Pyrre med Jämtin? Nu tror jag väl. Någon måtta får det väl vara på neggandet här.

Det jag hakade upp mig på var att du skrev att han "möjligen" skulle platsa i AHL. Det är väl klart att han som finsk VM-spelare platsar i AHL. NHL är däremot inte säkert. Beror väl på vilket lag han hamnar i och vilken roll han förväntas ta. En toppkedja kliver han nog knappast in i.

Men kontrakt kan det nog bli.
Kommentera

Ambroo: Underligt då att Lehtonen valde att signa med Timrå i våras. Om nu verkligen ALLA lag vill ha honom. Han har ju haft liknande stats även tidigare säsongen. Kanske i och för sig Lehtonen har lättare i NHL än på stora rinkar där han visat sig aningen långsam faktiskt och rätt utvisningsbenägen - förutom att han är en del skadad.

Vi får välja att se på Silly Season från den positiva sidan. En hel del kapital frigörs och sportcheferna kan bygga en ny Timrå-stomme. Bäst vad det är så hittar man en ny Krykov någonstans eller en ny Sanny Lindström.

Axelsson och Svensson är ju bra tredjelinespelare och Svensson har ju även visat sig producera när han spelar med bättre omgivning. Jag tycker det är motiverat att signa dem.
Kommentera

JimmyH: Jag likställer inte Jämtin med Mika. Vad jag menade var att spelare blir signad av NHL men efter några matcher blir det istället AHL eller hemgång. Jag ska absolut inte motsätta mig ditt omdöme att det finns sämre NHL spelare än Mika, då du förmodligen har sett hundratals mer matcher än vad jag har gjort.

Jag satt för några dagar sen och såg på Eurosport2, matchen mellan "Kanada" VS Davos. Nog tyckte jag att det fanns minst lika bra spelare som Mika i den matchen som var utan NHL bakgrund.

En spelare jag fastnade för var denna kille:
Kommentera

Någon som vet något om Pesonen då? Finns det ingen chans där?
Kommentera

Rooster23: Enligt "de som kan" så tillhör han europatoppen bland backarna på den här sidan pölen och jag anser mig även ha ett hyfsat hockeyöga själv så jag är beredd att hålla med dem.

Varför då skriva som du gör om du tror på dem? Jag tror dock att man nöjer sig med att försöka förlänga med en av dem, Björn. När det gäller Axelsson så skulle han må bra av att kliva ner ett pinnhål till AS.
Kommentera

Blir nog svårt att skriva bra kontrakt innan man vet vilken serie Timrå spelar nästa år,hamnar vi i kvalserien så kan det ju hemska tanke bli allsvenskan nästa år,men vi ska faan slippa det,det kravet kan man ställa på detta lag.
Kommentera

Dom Timrå bör förlänga med anser jag, om man fick välja är:
Magnus Åkerlund, Mikko Lehtonen
Mika Pyörälä, Tom Wandell, Fredrik Hynning, Johan Andersson, Petr Tenkrat, Magnus Pääjärvi-Svensson, Håkan Bogg, Oscar Sundh.
Kommentera

Rooster23: Svensson har väl redan kontrakt över nästa säsong så just honom slipper vi signa om för tillfället. Axelsson flyttar nog på sig och prövar AHL-hockey. Sundh är dessutom nyttigare än Axelsson i defensiven så det känns vettigare att förlänga där isf.
Kommentera

Sundh är bättre än Axelsson så det är viktigare!
Kommentera

nixXz: Om igen jag tror inte att det blir lätt att få nån att signa innan man vet
vilken serie man spelar i nästa säsong.

Men önska kan vi iallafall,mitt första val är Johan Backlund.
Kommentera

Jo det är det jag har gjort önskat mig ;)

Varför jag inte valt Backlund är för att jag tror Åkerlund kan bli riktigt bra bara han få chansen. Sedan är han billigare. Tycker även att Backlund står still på något vis. Men självklart tycker jag han är riktigt bra för det, men tror att Åkerlund kan "växa" om.
Kommentera

Ambroo:
Utan att man grottat ner sig i dom skrivna kontrakten så är det bara att konstatera att det verkar som om Linkan/Robban/Penningapungen kommer att få bekänna färg till nästa år.

Kommentera

Mackelito:
Ditt trådnamn är ett patetiskt effektsökeri, så man får väl hoppas att den självdör med tiden;)

Kommentera

Ambroo: tack vare att Mika P s framtid kom upp ...
Kommentera

Tycker det ser ut som vanligt ungefär, håller egentligen med JimmyH att oron nog i första hand kommer av att man inte riktigt känner förtroende för våra kära sportchefer - dock är det nu framöver de får bekänna färg.
I andra hand oroar det nuvarande tabelläget, där jag iallafall trodde det skulle se bra mycket bättre ut med truppen vi ändå har, men ack vad man bedrog sig, så hur ska det gå nästa år?

Men å andra sidan, vem trodde vi skulle ligga topp 4 i princip hela säsongen och gå till semi efter Zäta stack? vilka toppvärvningar det gjordes inför kommande säsong då:

- Krykov (en gammgubbe från Finland) 38p (02/03)
- Martin Lindman (avdankad talang från Berlin!) 20p (02/03)
- Åkerblom (gubbe från nurnberg!) 17p (02/03)
- Sanny Lindström (Hygglig back i UHL) 2p (02/03)
- Kalle Koskinen (finne med lång klubba) 18p (02/03)
- Christian Sjögren (comeback från england!!!!) 12p (02/03)
- Patrik Wallenberg (också från england) 17p (02/03)
- Toni Koivunen (finsk stabil center) 25p (02/03)

Om man ska vara ärlig var det väl nästan bara Krykov och Koivunen som på papperet kändes elitseriemässiga, men som sagt, det gick ju hyggligt den säsongen ändå:-)

Så, jag hoppas TIK bygger nästa säsong inför framtiden och satsar rejält på de gubbar som på nåt sätt ska vara stommen i truppen flera år framöver. Sen är det bara att öppna upp "lädret" och värva några lego-knektar från Fin/Tjeck/USA eller Kanada som får stå för "spietzen-klasse" så ska det nog gå vägen. :-P
Kommentera

Kaberle vore mumma. Skadad har ha varit också så han uppfyller våra kriterier.
Agera Linkan/ Päningapungen
Kommentera

Hahl Bundy: Då måste kanske TJ skära i sin egen Lön på drygt 800 000 kr per år och det vore ju inte så trevligt för en ex revisor som inte vill vara större än Klubben =)
Kommentera

« · 1104177 · »