Att Pyörälä inte blir kvar kommer inte som en chock för mig, snarare tvärtom.
Som väntat kommer Linkan och gänget få bekänna ännu mera färg framöver. Milt uttryckt. Det känns i allra högsta grad osäkert det här. Men den känslan har jag ställt in mig på redan någon gång ifjol.
Högsta prioritet måste ju så klart vara att behålla Lehtonen, men den chansen ser jag som väldigt, väldigt liten. Mikroskopisk är nog ett bättre ord. Sedan bör ju Bagarn och Tenkrat vara högprioriterade. Här är det å andra sidan nog ingen omöjlighet att båda blir kvar. Vi får verkligen hoppas på det. Annars ser det grymt tungt ut.
På målvaktssidan vet jag inte alls hur tänket går. Åkerlund kan mycket väl vara någon man väljer att satsa på. Mycket talar väl för att Backlund vill testa något nytt kanske och där är NHL inte inräknat.
Om jag måste välja mellan Robin och Lotvonen blir det Robin. Moe blir väl garanterat kvar.
Jag är inte främmande att behålla både Axelsson och Sundh heller.
Bogg är mer osäkert även om jag gillar hans rutin och defensiva lugna spel. Han kan få stanna. Vi behöver också rutinerade spelare så att säga.
Men det mesta hänger väl på vilken ny förstacenter som kommer värvas. Vi behöver (det gör ju alla iofs) en Mårtensson-center och en tuff forward som även kan hantera klubba och puck. Dessa två spelartyper samt Tenkrat(som ju också jobbar stenhårt match efter match) känns som en mycket bra kedja med bra kemi. Dessutom är ju Pärssinen kvar.
Sedan vore det riktigt intressant att få hit Warg, Gunno och Sanny igen. Att byta ut Hynning mot Gunno känns häftigt för min del.
Nej vi behöver få in mer tuffhet både framåt och bakåt, dessutom spetsspelare också givetvis. Pyörälä och Lehtonen blir väl inte lättast att ersättas direkt.
Hur som helst känns ju detta lite tidigt att diskutera då vi inte vet i vilken serie vi spelar i och vilket attraktionsvärde Timrå IK egentligen kommer ha.
Silly Season lär i alla fall bli mer vild än någonsin. Garanterat.
Skarin: Det verkar som att du tar dina piller som ordinerat och att terapin ger resultat. Om det räcker för att hålla vitrockarna borta framöver när skadorna åter börjar droppa in samtidigt som ledningen sitter på händerna när det ena utgående kontraktet efter det andra lämnas oåtgärdat...;-)
mikenomad: Haha :) Det kanske inte framgick riktigt att jag är orolig, väldigt orolig t.o.m. Jag är rent av osäker inför Timrå IK:s framtid, vilket jag varit ett tag nu. Det har aldrig känts så här förut om min älsklingsklubb ;)
Vet inte vilken silly-tråd detta gör sig bäst i då Timrå ändå verkar sitta lugnt i värvarbåten, men ser att hvfantasten.com skriver om att Ambri Piotta dras med ekonomiska bekymmer och ev måste släppa några utländska spelare.
Erik Westrum borde väl kunna duga som backup till Wandell med den stats han har i bagaget.
Pätr: Viuhkola? Har du det på känn eller känner du nån som har det på känn ;=)))
En helt annan sak: Hur fan kan man helt ha släppt kontakten med en sån kanonkille som Kent Manderville? Han måste ju vara grym att ha som scout därborta. För jag antar att med tanke på hur tyst det är om transatlanter förekommer inget sådant arbete med Kent. Tjänstefel å det grövsta i så fall. SHIT - karln fick ju till och med Timråhjärta!!
Skarin: "Jag är inte främmande att behålla både Axelsson och Sundh heller."
Jag ser mycket hellre den här grabben än både Anton och Oscar i TIK tröjan nästa år. Han jobbar minst lika hårt och mål kan han producera också, låt vara att han har gjort dem i allsvenskan.
Tikinmyheart: Jo då, han är riktigt duktig den där grabben. Inget snack om den saken. Hårt arbetande forwards med bra fart under rören som dessutom kan göra mål är fina egenskaper. Tacklar gör han också.
mikenomad: För att kunna använda hela sin kompetens i en organisation måste man även få rätt resurser och på detta plan har vi som utomstående svårt att veta hur situationen ser ut för linkan. Det kan naturligtvis i värsta fall vara en kombination av detta Jag själv tror att linkan är helt ok men att kombinationen av lite spelare på marknaden som kan tänkas passa in i Tiks värdegrunder samt resursbrist från Tj. Denna resursbrist var förövrigt en anledning till att nubben valde att lämna skutan. Man kan ju som utomstående undra vart de 8 miljoner som timrå tjänade på att cska löste jonte tagit vägen. Men visst är det lite märkligt att Tj som även sa gällande Nubben "ingen är större än klubben" Själv verkar både agera sportchef och klubb direktör. Jag menar han utalar sig i medierna titt som tätt ang spelare. Fast å andra sidan har man 66000 i månadslön kanske man bör ha lite att göra med.
maskot: 8 miljoner? Nu gör väl du precis som journalisterna och gör en ekomoms uträkning. Svårt att räkna in pengar som Jonte skulle ha fått i lön om han stannat. De har ju aldrig betalats ut och finns således inte. Det enda man fått är väl de $100,000 eller vad det pratades om som det kostade CSKA att lösa Jonte från kontraktet.
glenninski: När vi pratar pengar är väl just ekonomiska uträkningar det mest vedertagna i sammanhanget? Tror du inte dessa pengar fanns i Timrås Budget ? vad händer med en organisations vinst om en utgiftspost tas bort och omsättning är detsamma och och ingen utgiftspost tillkommer. Kontraktet som löstes var på cirka 8 miljoner inkluderat både löner och annat kontrakt tekniskt. Detta enligt en källa inom Timrås organisation även innersta kretsen om du förstår. Jag är inte ekonom kan tilläggas =)
Jag hoppas att Gunnar Svensson förstår att Pääjärvis bästa o Timrås bästa :) är att han fortsätter utvecklas hos oss. Såå lite speltid har ju killen inte fått o jag tror knappast att han har fått någon mer speltid i nåt annat lag. Nästa år kommer han att regera på plan.
Anonymous: Driver du med oss? Om du sänker hyran på din lägenhet med 1000 kr i månaden men har samma arbete och inkomst som tidigare, Har du då mer pengar i din plånbok till snus eller vad du nu vill köpa? Ja eller Nej?
maskot: Jäkla konstig lön du som grundar sig på publiktillströmning och sponsorers välvilja, låter som en ackordslön.
Är ovanstående samma så ökar utrymmet, men jag är inte så säker på att det är samma, men det verkar du vara... förra säsongen gick man en miljon i plus i alla fall...
dr-nix: Det kan vara sant men den är global vilket borde innebära att alla sportchefer sitter med samma problem och vad jag vet har det hänt lite mer i andra klubbar än under våren, sommaren och hösten. Den som spar han har men frågan är vad vi sparar till ? att varje år slåss runt kval/slutspelsstreck eller slåss om finalplatser ? Vill man locka bra spelare måste man oftast ha en vision om att vilja vara bäst och det har inte Timrå i mina ögon idag med Tj. Så vi måste nog hoppas att unga billiga blommar ut hos oss inom den närmsta framtiden och få in några lyckoskott ala Nubben på vävningar som inte Nubbis redan sett och lagt vantarna på vill säga. Jonte var nog tänkt att vara ett sådant dragplåster.
dr-nix: Jo det har nog ändrats med finanskrisen lite,men det är ingen bankverksamhet man håller på med,men ska så klart handla med förstånd tex betalar man ut för höga löner kan det få konsekvenser,likaså att snåla för mycket,tänk om det blir kvalserien och sen allsvenskan hur mycket förlorarar man inte då.= fokus måste ju vara att slippa kvalserien.
Anonymous: Nu orkar jag inte med längre,drick din välling o lägg dig sen. när du blir stor får du lära dig vad en budget är 8mille resten av kontraktstiden,snöboll....
fighter: Haha jag hoppas anonymys bara vill vara lite provocerande idag annars verkar det väldigt svårt att förklara att 1+1 blir två i den matematiska ekonomins värld för honom.
AndersN: Om det blir samma sak som när vi försökte ersätta Styf , Hedström och Mäkiaho med en spelare , ja då går TIk mot en riktigt nattsvart 09/10 säsong
dj_Walle: nu jä..r är det krig ska han ta allt från timrå och se till att vi hamnar i allsvenskan eller ?????? är han d.m på riktigt nubben nu får han f.n ge sig nu vart man ju j..ligt iriterad på han i..ot ska det är värt en knog macka sånt där Grrrrrrrrr
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen
Som väntat kommer Linkan och gänget få bekänna ännu mera färg framöver. Milt uttryckt. Det känns i allra högsta grad osäkert det här. Men den känslan har jag ställt in mig på redan någon gång ifjol.
Högsta prioritet måste ju så klart vara att behålla Lehtonen, men den chansen ser jag som väldigt, väldigt liten. Mikroskopisk är nog ett bättre ord. Sedan bör ju Bagarn och Tenkrat vara högprioriterade. Här är det å andra sidan nog ingen omöjlighet att båda blir kvar. Vi får verkligen hoppas på det. Annars ser det grymt tungt ut.
På målvaktssidan vet jag inte alls hur tänket går. Åkerlund kan mycket väl vara någon man väljer att satsa på. Mycket talar väl för att Backlund vill testa något nytt kanske och där är NHL inte inräknat.
Om jag måste välja mellan Robin och Lotvonen blir det Robin. Moe blir väl garanterat kvar.
Jag är inte främmande att behålla både Axelsson och Sundh heller.
Bogg är mer osäkert även om jag gillar hans rutin och defensiva lugna spel. Han kan få stanna. Vi behöver också rutinerade spelare så att säga.
Men det mesta hänger väl på vilken ny förstacenter som kommer värvas. Vi behöver (det gör ju alla iofs) en Mårtensson-center och en tuff forward som även kan hantera klubba och puck. Dessa två spelartyper samt Tenkrat(som ju också jobbar stenhårt match efter match) känns som en mycket bra kedja med bra kemi. Dessutom är ju Pärssinen kvar.
Sedan vore det riktigt intressant att få hit Warg, Gunno och Sanny igen. Att byta ut Hynning mot Gunno känns häftigt för min del.
Nej vi behöver få in mer tuffhet både framåt och bakåt, dessutom spetsspelare också givetvis. Pyörälä och Lehtonen blir väl inte lättast att ersättas direkt.
Hur som helst känns ju detta lite tidigt att diskutera då vi inte vet i vilken serie vi spelar i och vilket attraktionsvärde Timrå IK egentligen kommer ha.
Silly Season lär i alla fall bli mer vild än någonsin. Garanterat.