1150x200-xhrrlxov1onokf5.jpeg

Timrå IK

SHL · 595549 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 10/11

Sv:Silly Season 10/11
dr-nix: Han har italienskt pass, så han gör inte det.

T T:
Mer officiellt kan det väl inte bli i en av de största kvällstidningarna.

Men det står där inkl. alla dementier från alla parter, som sig bör.

Pätr: hmm okej. Jag är fortfarande skeptisk dock. Hade han skrivit på ett snorbilligt kontrakt så hade han väl kunnat bidra i en 4:e lina. Men jag tror att det finns andra spelare som är mer intressant för en liknande roll.

Då är frågan, vilken blir assisterande bakom Per-Erik Johnson? Får vi behålla Nygårds?

Kattgubben: ja .. då får vi en bra center i boxplay som inte kan göra poäng . och en halvtaskig back som kan tacklas

Knylan: jag hoppas nästan det, han har väl gjort ett rätt bra jobb tycker jag.

Redigerad kommentar

Baker: Med tanke på Nylanders förmodade lön så kan man väl lika gärna säga att Lauritzen ersätter honom? Ett klart uppköp i mina ögon då Nylander är det sämsta jag sett på en ES-rink sen Peter Ström härjade här.

Kanske försöka få hit Mika Pyörälä igen?:) Har ju inte gjort succé i NHL direkt.

Pätr: Jag gav en liten hint om Corso för en tid sedan och du nappade i stort sett direkt.

Visst är det väl synd om han skulle lämna med tanke på poängproduktionen, men det har inte slagit nån attt det är på TIK:s initiativ och att man kan göra sig en rejäl hacka som skulle kunna täcka upp ett förväntat underskott? Corso och Marttinen går hand i hand, om man säger...

Helvete vad skönt med nytt kontrakt! Riktigt nöjd med spelet efter OS.

Silly i full gång ser jag.

Synd om Corso drar, men till rätt pengar så fine. Tror inte Sonnenberg drar till Ryssland, åt andra sidan så finns ju risken att han får en deal han inte kan tacka nej till.

Hirschovits är en bra spelare som har producerat bra med poäng under en längre tid, även när SM-liiga var klart bättre som t ex under lockoutåret, men on the flipside så har killen aldrig varit utanför Finland. Klarar han omställningen?

Halonen tycker jag känns sisådär. Vissa pratar om en tänkt ersättare till Caslava, det finns inte på världskartan. Han är inte i närheten av att vara tänkt toppback i ES än så länge iaf.

Lauritzen? Ja varför inte? Säkert en kille som kan stanna ett tag. Lauritzen och Månsson i samma kedja nästa säsong?

I allsvenskan tycker jag Niklas Hardt i Malmö är ett bra namn.

Så här ser jag det just nu...

Förläng om det går med:
Lindbäck(mv)
Granath(b)
Caslava(b)
MPS(f)
Meunier(f)
Svensson(f)
Sonnenberg(f)
Lander(f)

Bryt kontraktet med:
Corso(f)(Tjäna lite pengar + om det som Ambroo skriver stämmer)
Åkerlund(mv)

In med:
Halonen(b) för Moe
Hirschovits(f) för Corso
Lauritzen(f) för Nylander

Lämnar:
Pärssinen(f)
Moe(b)
Starkov(f)
Nylander(f)
Piros(f)
Samuelsson(f)

Saknas:
ev 1 back och 3-4 forwards. Framförallt för 1:a-3:e kedjan, någon brunkare för 4:e kedjan.
Men det här är om vi får behålla alla jag vill... :D

RocknRolf2: Halonen , inte en toppback? nej det håller jag med om.

Men hur skall man då sammanfatta detta, vi lär ha 8 backar redo till nästa säong och 1 från J20, troligen Owuya.
Vi har 5 backar klara, 6 st. med Halonen.
Caslava lämnar, och då återstår Granath och Moe? Ersätter han alltså någon av dom? Skulle vara märkligt med tanke på Granaths säsong och Moe är ju som sagt från Sundsvallstrakten vilket avgör allt, se bara vad alla suktar efter "Modo Idén" att hellst bara ha inhemska spelare, man trånar efter Hallin , Lauritzen, osv osv, att Styf måste stanna , men för mig är det viktigast att spelarna håller klass, det är inte viktigast för andra.

Ambroo: Du är så, yeah yeah, wow wow. Och jag menar det. Du är nog inne på rätt spår....

mattias - 74: Vi är inte Leksand. Vi är inte rädda.

Tycho: Lägg på Riddervall som ny istället för Åkerlund.

Mackelito: Nej, jämför man med tidigare toppbackar vi värvat som Caslava, Lehtonen m fl så är inte Halonen ens i närheten meritmässigt. Faktum är att Halonen inte utmärkt sig särskilt mycket i en liga som ska vara påtagligt sämre än ES.

Jag tycker det väl är bra om man lyckas knyta några etablerade elitseriekillar som Månsson och Lauritzen som har lokal anknytning. Det kan väl om något öka chanserna att dessa stannar kvar lite längre i klubben.

Tycho: Jag tycker också man ska förlänga med Björn Svensson. Tycker han funkar i tredjekedjan. 22 poäng är dessutom helt okej från hans sida.

RocknRolf2: alltså sluta övervärdera Elitserien. SM-Liiga är troligtvis inte alls mycket sämre än Elitserien. Utvecklingen i Elitserien har stått still ett tag nu och även om vi var klart bättre för ett x-antal år sedan så tror jag nog att det avståndet har minskat nu.

Med detta sagt så är Halonen självklart inte en toppback som ersätter Caslava.

Ja nu kan vi andas ut för den här säsongen.

Men missade slutspelsintäkter betyder väl förmodligen en ännu svagare trupp nästa säsong.

Så det blir svettigt då också.

dr-nix: Sedan SM-liiga stängdes har ju den serien varit på dekis. Ett tag, i början av 00-talet var SM-liiga snarare bättre än ES men senaste 3-4 åren har de finska klubbarna haft dålig ekonomi och förutom ett par klubbar är lönenivån generellt klart lägre än här. Resultatet har blivit att de som har varit bra i Finland snabbt har sökt sig vidare.

dr-nix: Här har du ett kvitto på att SM-liiga inte alls är på samma nivå som ES: www.hockeysverige.se/news_show_sma-pengar-i-finland.html?id=8595968

Eller skulle typ alla lag i SM-liiga få ut grymt mycket mer av sina lönebudgetar än Elitserielagen?

"De två absolut penningstarkaste finska lagen, Jokerit och Kärpät, hade båda tillhört elitseriens tydliga bottenskikt."

Och med tanke på dessa uppgifter ska Halonen inte vara särskilt dyr för Timrå.

Härligt att kontraktet är klart för nästa säsong o att man har 3 matcher kvar som man inte behöver engagera sig i.
Denna Säsongen är slut o nu kan vi börja bygga om o bygga rätt o just det ja, bygga billigt..

RocknRolf2: pengar är inte allt.

RocknRolf2: sv.wikipedia.org/wiki/Champions_Hockey_League_2008/2009#Semifinal_1

Om det där är ett kvitto, vad är då detta?

Hahl Bundy: Vi vet ju inte om det blir "billigt", vi vet ju inte ens om dagens lag är "billigt", eller har du konkreta fakta på det? Finns väl inte mycket som talar för att vi skulle ha särskilt mycket lägre budget, om ens lägre alls, än lag som Brynäs, Luleå, Skellefteå, Djurgården osv. Dessutom har det ju varit snack om att man ska öka lönebudgeten igen nästa säsong.

RocknRolf2: Tror knappast Halonen är speciellt billig. Finnarna tar båten för att tjäna flis. Precis som svennarna åker utför och tuggar ost i alperna. Tittar man rent historiskt så har de alltid håvat in fin deg här. En sån som Pärra ligger ju exempelvis i topp fortfarande om man kollar till tjockleken på lönekuvertet.

Anonymous: En länk till Wikepedia och resultaten i CHL 08/09? Vad försöker du säga med det?

RocknRolf2: Nej jag är bara grinig.
Vi får väl se vad som trillar in o ramlar ut till nästa säsong.

RocknRolf2: Jag redovisar bevis på att SM-Liiga äger Elitserien vilken dag som helst, helst onsdagar.

Ambroo: Angående Pärssinen så undrar jag om han fortfarande sitter på den där lönenivån han säkert fick när han anslöt som en tänkt stjärnspelare?!

Om han gör det måste han gå ner i lön rejält för att få stanna kvar, han ska aldrig i livet ha mycket mer i lön än t.ex. Björn Svensson. Där har vi en eventuell lönepost vi kan fria upp och ersätta med en bättre spelare.

Redigerad kommentar

Ambroo: Kanske inte billig, men inte dyr i paritet med toppbackarna heller.

Pärra har gjort sin sista säsong med dyrt kontrakt i Timrå och ES. Där kommer vi få en lucka att täppa igen med förhoppningsvis en spelare som presterar bättre. Kanske går Hirschovits in på Pärras lönekaka?

Anonymous: Lustigkurre där. Samtidigt så redovisade du också bevis på att Alphockeyn i Schweiz äger KHL också.

dr-nix: Han förlängde väl bara häromåret? Självklart ska det förhandlas om, om det överhuvudtaget är värt det. Ett prestationskontrakt räknat till antal matcher och poäng vore väl egentligen enda vägen att gå.

dr-nix: Tänkt stjärnspelare? han har varit stjärna hela tiden, är ju bara detta året som det ballat ur. Finns fler som inte gör rätt för sig annars, till och med i förstalinan. Där om någonstans skulle det behövas bytas ut.

RocknRolf2: Han ligger med all säkerhet över medel.

Ett prestationskontrakt kan som sagt vara värt att slänga fram. Hirschovits ska ha bra betalt och har man råd så ska man slanta.

Anonymous: Naturligtvis pratar jag om denna säsong, vi får inte ta med oss tidigare säsongers statistik till denna säsong. Det var denna säsongen han behövdes. Det var denna säsongen vi behövde Pärssinen att producera när han äntligen fick göra en skadefri säsong (ja förutom skadan under försäsongen då).

Redigerad kommentar

Pärssinen kommer att bli en stjärna igen när han får några finnar i laget.

zita: Där håller jag med dig. Med rätt omgivning >>>finnar, så är han värd en ytterligare chans. Men då under förutsättning att man skriver ett kontrakt typ det Ambroo nämner. Vi ska komma ihåg att Timo aldrig varit så bra tränad som i år, under sin tid i Timrå. Och han har aldrig varit så dålig heller.
Lite oroväckande att inte Anton skriver, MPS tror jag redan är körd.

250kg kärlek: Utan att ha den minsta gnutta kött på mina redan köttiga ben så har jag väldigt svårt att se att inte både Lander och Magne Pää blir kvar. Gossebarnen tar studenten i vår och det känns rent spontant som att Edmonton gärna ser att Pääjärvi får utvecklas här en säsong till. Jag vet inte om man ska bli så orolig över att det inte förhandlats fram nya kontrakt med två 19-åriga grabbar redan innan säsongen är slut.

Det skulle vara om Pääjärvi är så oerhört sugen på Göteborgsk höst/vinter och att få gnussa lite med Kent Nubbs urinmarinerade förhud en säsong innan NHL då, men det känns faktiskt inte så realistiskt ändå. Lira lite tredjekedja, tjäna några studiebidrag mer och samtidigt vara fullt medveten om att han behöver mycket speltid och förtroende för att utvecklas och för att sedan kunna ta en ordinarie tröja i Edmonton.

Redigerad kommentar

Knylan: Jag hoppas du har rätt. När det gäller Anton ska det nog väldigt mycket till för att han inte ska spela i Timrå nästkommande säsong. Vi får hoppas att MPS också vill stanna i Timrå om inte Edmonton vill ha över honom. Sett till hans säsong så skulle det vara mycket förvånande om man inte vill ge honom ett år till i ett lag där han kan fortsätta utvecklas. Där tror jag Timrå är ett bättre alternativ än något annat elitserielag. Men jag är inte så säker på att det blir så.

250kg kärlek: Frågan är väl var man helst ser att MPS utvecklas. Man kanske inte tycker att han får rätt träning i Timrå och hellre sätter honom i AHL? Edmonton måste dessutom göra en rejäl föryngring av laget och därför kan nog Magnus passa in fint redan till hösten. För elitseriens skull hoppas jag dock att han stannar ett år till. Det är trist när talangerna flyttar innan de ens haft en riktigt bra säsong.

Wayne Gresky: Jag hoppas det finns kloka människor runt om Magnus som kan ge honom rätt vägledning. Då menar jag både i hans närmaste krets men också i Oilers.

250kg kärlek: Om han inte ens kan åka skridskor utan finnar i laget väljer jag nog att lägga mina 200 000 på någon annan spetsspelare. Att han skulle gå ner drastiskt i lön är förmodligen endast önskedrömmar. Hade han bara sett loj ut hade det varit en sak, men han  är ju inte ens i närheten av att kunna göra sin gubbe när han får chansen i en mot en. Hans marknadsvärde är förmodligen rätt högt fortfarande. Jonte är väl ett bra exempel där marknadsvärdet inte sjunker i takt med prestation då han verkar ligga på 200-250 trots några riktigt bedrövliga säsonger i bagaget.

Lite om Perra från Värmland:

Ambroo: Äntligen!

..eller nåt. Spännande med det tränarvalet. Hursom tycker jag det känns väldigt positivt. Två år eller tre, det är väl frågan?

Ambroo: Den artikeln sa mycket speciellt sista meningen.

"Det som saknas för att göra övergången juridiskt hållbar är tränarens egen namnunderskrift."

Då är han alltså lika klar nu som för två veckor sedan....

Ambroo: Trevliga kommentarer under artikeln för oss TIK'are! :-)

Angående det ryska intresset för Corso.
Det är ju inget problem, utan endast en möjlighet!
Vill vi inte sälja så står han under kontrakt och erbjuds vi tillräckligt med pengar så låter vi honom gå!

Bäst vore dock "att göra en LHC", d.v.s. först förlänga kontraktet ytterligare något/några år och sedan låna ut honom nästa säsong... :-D Men det lär knappast vara möjligt i detta fall!

Smart av Linkan att skriva två år med sitt lilla guldkorn! Det du, RR2! ;-)

Ang. Pärssinen så har jag för mig att jag någon läste i ST (tror jag) att han tjänade hur jäkla mycket som helst. Någon som är grym på sökning får mer än gärna försöka hitta denna "lönelista".

Ambroo:

"

Värmlands Folkblad spädde på måndagseftermiddagen ryktena om att "Perra" ska träna Timrå i framtiden. Rune Nilsson är författaren till artikeln som berättar att det nu är klart.

Det har varit mycket hysch-hysch kring Johnssons framtid och ingenting är fortfarande bekräftat vare sig från Timrå eller Per-Erik själv.

- Jag har inga besked, det får du fråga Rune Nilsson om, säger Per-Erik Johnsson till hockeykanalen.se."

klart vete tusan, men vafan.. hoppas att ryktet stämmer!

« · 1243579 · »