1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596107 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 10/11

Sv:Silly Season 10/11
Snickrar ihop ett tänkbart lag till nästa säsong.

Målvakter:
1. Anders Lindbäck
2. Magnus Åkerlund

Backar:
1. Mattias Karlsson
2. Elias Granath
3. Sebastian Erixon
4. Tomas Skogs
5. Fredrik Sonntag
6. Antti Halonen
7. Pär Styf
8. Micha Sunnqvist / Mattias Ekholm
9. Sebastian Owuya

Forwards:
1. Kim Hirchovits
2. Anton Axelsson
3. Fredrik Hynning
4. Gabriel Karlsson
5. Anton Lander
6. Martin Sonnenberg
7. Björn Svensson
8. Jacob Blomqvist
9. Timo Pärssinen
10. Robin Alvarez
11. Sebastian Lauritzen
12. Niklas Nordgren
13. (Junior, Utvecklingsbar)

Logiskt sett så är det ett lag som med stor chans kan bli nästa års lag, mest tveksam på Nordgren och Pärssinen, både på om dom kommer få erbjudande men jag ser nog hellre två andra dyra yttrar som man kan säkra upp något år framöver.

Mackelito: har ingen spikad trupp i min skalle till nästa säsong själv (med önsvärda värvningar osv.) men några tankar har jag iaf.

- Stannar Sonnenberg kvar och Hirschovits ansluter vill jag ha en högerfattad ytterforward (kanske Nordgren?!)

- Jag vill se en trio värvas till fjärdelinan, det ska vara en ganska ung trio spelare (då jag inte tror TIK har ekonomin att värva etablerade alternativ hit) som klarar av att spela fysiskt och är riviga. Det ska vara en jobbig lina att möta.

Utöver det beror det på vilka spelare som lämnar. Backlinjen är jag rätt nöjd med faktiskt, det enda frågeteknet är hur man ersätter Caslava (om han lämnar för KHL).

Mackelito: Pärssinen är mycket när ett nytt kontrakt i Timrå enl ABs pappers bilaga. Även Piros har fått ett förslag men där är parterna längre ifrån varandra
Däremot så har Meunier fått besked om att börja söka ny klubb.
Allt enl papperstidningen.

Tvåtallar: Tidningen anger deras agenter som källa

Mackelito:

Framförallt är det väl ett stort frågetecken för Lindbäck som lär dra till NHL.

Tvåtallar: Hoppas på att Pärssinen lämnar frivilligt då för han håller inte för Elitserien som en toppforward längre, särskilt inte men den så kraftiga lön han har, förlänger han så måste jag säga att det är idiotiskt av Linkan, då hade jag hellre sett Meunier på en kant, han är bättre än Pärssinen just nu.

Piros förstår jag inte varför man vill ha, satsa hellre på Lander så han får ta 2a eller 3 platsen som center, får han förtroende kommer han att utvecklas!

Mackelito: Målvaktsbiten kommer vi med all säkerhet att få se över.

På backsidan så ska det in en offensiv PP-back och där är jag osäker på såväl Sonntag som Styfen.

Gällande forwards så har det givits hintar om att den ska breddas och då tar jag för givet att det jobbas för att gå in med 14 stycken från seriestart.

Frågetecknet för Pärra är stort, men med hård och rätt träning så kan det bli bra. Gunno är visserligen 31 år fast med den spelstilen och den frekvens som han har så bör han hålla en 3-4 år till, minst.

Edit: Piros är givetvis ett alternativ och ett bra sådant. Kan ju även gå som ytter.

Redigerad kommentar

The great one: Helt klart, men det finns inte så många andra det snackats om heller, särskilt med tanke på att Jocke Eriksson i princip är klar för Färjestad.

Det som talar för är ju att Limpan inte gjort ett klockrent slutspel.

Tvåtallar: Beträffande Meunier så är det nästan tjänstefel att INTE signa honom, tycker jag.

Tvåtallar: Meunier har några bra egenskaper men hans puckkontroll är för dålig. Hur som helst är det självklart att han inte får stanna kvar efter denna säsong, han blev inte det fynd Challe hoppats på. Pärssinen får gärna stanna om han går med på en lägre lön. Piros är väl en bra värvning också, vill han ha stora stålar tycker jag dock Linkan kan släppa iväg honom.

Ambroo: Jag vet att det är många som är tveksamma på Styf och Sonntag.

Frågan är ju om man kommer ta in någon PP back nu, då kommer ju många slantar behöva läggas där och som sagt så måste i princip en bort då. Och Timrå är ju verkligen inte det lag som brukar säga upp kontrakt, så det skulle va om Styf känner att han inte klarar mer, annars kan jag inte se någon utväg för det. Risken är nog stor att man räknar Karlsson som PP back, eftersom det var han som var tänkt till det i år och nu på slutet har det ju sett bra ut.

Pärssinen känns slut, han har vart bra, men snälla nån Linkan, hans tid är över.

Mackelito: Sonntag är som sagt relativt ung, men ska man satsa på Ekholm/annan och Micha/Owuya så finns det inte plats. Styfen är trög, har ont och hans sjukjournal är lååång. Hjärta vs. Smärta...

Man letar offensiva kvaliteter.

En Pärra på nån form av prestationskontrakt på 14 forwards känns ändå ok. Slår det inte väl ut under försäsongen så går det alltid att se över.

Mackelito: Jag håller med dig angående Pärra. Det snackades innan säsongen om att han hade tränat stenhårt inför denna säsong men så har han gjort en dålig säsong, inte världelös men man hade högre förväntningar på han. Hans tid är tyvärr över...

Ambroo: I vanlig ordning så är jag beredd att hålla med dig. Jag tycker självklart inte heller att man ska ge Pärra mer pengar utan någon form av prestation kontrakt. Hela den här säsongen har ju gått i mot honom och challe har använt honom på fel sätt anser jag. Och troligvis ganska dåligt med polare i laget då han är ensam finne. Jag tror vi får se en helt annan Pärra nästa år, kanske 2 till och med :-)

dr-nix: Piros tycker jag man skall släppa...är mycket trolig onödigt dyr o även lite för ojämn i sina insatser under grundserien han har försvunnit helt vissa matcher..ålder plus skadehistorik dessutom...

Edit: Dessa jävla trådbyten.

Redigerad kommentar

Det här med prestationslön, är det någon annan spelare i elitserien som har det? Syftar inte på bonusar.

diffe: Helt psyko att ta AG till Timrå, vill man de har man ingen större koll på honom å hans bakrund

Ambroo: Va händer sen, med dessa junisar

www.timraik.se/index.php?article=519

Limpan: Tja, åtta av dem blir seniorer och måste hitta ett A-lag.

Men vad fan gör Skogs?

Laine blev stressad då han insåg att han var tvungen att ta avslut och inte kunde filma till sig en straff....

Det var den matchen det,faan!

Det känns ju inte riktigt bra det här så här långt direkt. HV kör järnet och vi slarvar ordentligt och ger bort puckar hela tiden uppe på det. Måste få lite mer struktur i vårt spel snarast.

KniVen, vet inte hur det ser ut med det idag. Men Koskinen hade någon form av prestations kontrakt sista året. Baserade sig dock mer på att han fick betalt per match om jag inte missminner mig helt.

Sen är ju allting i det här slutspelet en bonus. Personligen så har jag aldrig trott att dom skulle vinna i den här kvartenm, inte ens gå till slutspel för den delen. Men så klart hade det både varit jävligt roligt att få se en till hemmamatch, men framför allt så blir det ju lite klirr i kassan vid en till hemmamatch. Dock tvivlar jag på att det är så många spelare som bryr sig om det :-)

Roslund: Jag håller med. Jag är oerhört stolt över att spelarna krigar till sig en slutspelsplats och att de ger HV en mycket jobbig resa OM de nu tar oss. Det är kul att se att hela laget har vaknat till ordenligt, Hynning är ju en helt annan spelare nu än han var alltför ofta i grundserien tex. Nej, jag är inte mätt men jag njuter av vad laget åstakommit efter OS, tack för det Timrå IK.

Roslund: mm precis, vilket är rätt stor skillnad.

KniveN: Ja, så är det nog. Jag vet inte hur du tolkar detta men jag tror inte att det var någon här som menade att han skulle få betalt efter varje match och att TIK ska gå efter en skala mellan 1-10. Utan snarare något bonus system som innebär att efter visst många poäng utfaller en bonus, vid slutspel utfaller kanske en annan. Eller dyligt. Eller så får han helt enkelt gå ner utav helvete i lön.

Det vi behöver allra mest, förutom rörliga backar, är stora, tunga och fysiska forwards som driver på mål och som är beredda att både ge och ta. Tittar man på vad vi vill värva så verkar det dock tyvärr inte som om att Linkan och Co är inne på den linjen. Märkligt kan tyckas då det har varit vårt problem under flera säsonger.

Ambroo: Det känns som om vi väger för lätt helt enkelt o det blir än mer tydligt som igår när inte huvuden o ben är med. Speeden o rörelsen försvinner.
Ett par stora tunga forwards vore välkommet som kan bana väg för det lättare artilleriet.

Roslund: Har inte hört talas om att någon har haft så förut (förutom någon bonus som hela lagget får) och hoppas verkligen att Timrå inte börjar med något så korkat. tex Pärssinen är grym men laget missar slutspel då för han mindre lön än han förtjänar, eller att han får en roll likt Axelsson och är riktigt bra men gör inte så mycket poäng så får han mindre lön. Sen så skulle ju även lönen påverkas av vilka han får spela med.
Tror att detta leder till att spelarna skulle lägga mer energi på offensiven och mindre på defensiven. Sen så skulle lönen påverkas av vilken typ av spel Timrå spelar, spelarna får mindre lön om Timrå spelar med en taktik likt Brynäs och mer lön om dom spelar likt HV.

Skulle bara vilja tipsa om en ny blogg som jag startat. Jag ska skriva om Silly Season i Hockeysverige. Bara klicka vidare på länkar.

sshs

T T: Snacka om att sno Silly Season Elitseriens idé, synd att den boggen lade ner.

Var nog den blogg som avslöjat mest rykten på väldigt länge.

Senaste är ju bara att dom var först med att avslöja att Mäenpää var aktuell för Frölunda och vips så skriver tidningarna om det ca 2 veckor efteråt.

synd synd..

Mackelito: Gjorde bloggen pga att Silly Season Elitserien la ner.

T T: det vore synd att tappa honom, jag tror han kan bli riktigt bra. Men kanske behöver han flytta på sig för att få en nystart.Slängbyter gärna med Leksant, vi får Ekman-Larsson så får dom Moe.

dr-nix:

Hurdan är Moe som spelare. Vad jag har förstått har han gjort en jävligt bra säsong hos er.

mattias - 74: Han skulle nog passat bra i allsvenskan ett tag.

mattias - 74: Han har gjort en dålig säsong och har inte visat speciellt mycket men han har goda egenskaper. Han har ett ganska bra passningsspel, hans skott i PP är ganska träffsäkert men kan vara hårdare om man säger så.

Moe's stora problem är att han försöker spela för svårt och misslyckas. Han hade detta problem när han var yngre också men förra säsongen verkade han ha lärt sig av sina misstag men dom fula ovanorna har återvänt till denna säsong. Kan man lära grabben att spela enkelt och inte försöka på för svåra saker så har man en bra back helt klart.

Redigerad kommentar

73Sjöbba:

Han kanske är för bra för AS?

24 poäng på 42 matcher i Es är bra förra säsongen.

Jag tycker att man ska satsa på en kille som Erik Gustafsson! Timråprodukt i ådrorna och född och uppvuxen i Njurunda. En kille som tagit stormsteg i College hockeyn i USA. Jag känner hans lillebror och vet att han inte var långt ifrån ett kontrakt i NHL. Så Timrå, ligg på han! Annars är han körd för NHL alt. AHL! Han är en mycket bra, poängstark back. En bättre version av Moe om man säger så. Är det någon som är tveksam till att han duger så får ni gärna kolla in hans meriter och utmärkelser som han fått i Collegehockeyn.

Redigerad kommentar

ersson: jag känner till honom men han är väl i stort sett förlorad för NHL känns det som.

dr-nix: Jo kanske.. Därför borde Timrå ligga på han! Han har tjej här hemma i Sverige som han säkert vill hem till!

BRA!!!! Bort med Moe. Ofokuserad säkerhetsrisk på isen. BORT!!

Intressanta sportchefstankar Laken, men visst hade du kunnat använda den här tråden för det inlägget?

T T:
Om nu inte Challe kan bli sportchef i Timrå IK skulle jag vilja se Tommy Sjödin på den posten. 
Pratade med hans morsa i i vintras och hon ville i alla fall att han skulle flytta hem ;)

T T: Nej, jag tycker det är två olika saker. Avgör själv när det känns relevant att starta en ny tråd!

Per HApps: Jag ser gärna Sjödin i TIK på något sätt men Sportchef?

Min tanke var snarare att han fick jobba på juniorsidan.

« · 1251099 · »