1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588047 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 12/13

« · 1508413 · » Till forumet


Sv: Silly Season 12/13
Nybbe: Käft... Martin Sevc!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Poffa: Ihop plockar laget på utlänska spelare nr:1 i Sverige fy f..n vad tråkigt
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

mikenomad: Modo har nog fyllt truppen, nu när man värvat Müller. Så nu slåss ni nog med Frölunda, Rögle och Skellefteå.

Jag hoppas han väljer Timrå, bland de fyra. Känns mer rätt, även om jag är Modoit.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Eftersom den killen verkar vara på nergång så skulle han platsa mycket bättre i Modso, där verkar ju allt vara på nergång?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Tvåtallar: AB-klass på slutsatsen i inledningen. Gunno säger att TIK och Modo ligger närmast till hands men att han inte hört från dem på ett tag och därför är lite osäker på deras intresse. Vips är han alltså knappt aktuell för dessa båda klubbar längre?!

Annars kan man konstatera att våra egna (iaf ST) lokaltidningar fått dyngstryk igen. ST gjorde ett tappert försök häromdagen när de publicerade en fullständigt intetsägande artikel i ämnet utan tillstymmelse till ny info. DB brukar vara lite på hugget så där kanske det kommer nåt under dagen.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Ni borde värva den här killen, då får ni iaf en till spelare med anknytning till Medelpad.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Ambroo: Låter bra det!
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El Maco: Än får tacke... :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Man guuud, ska man våga få lite förhoppningar om gamla 14 t.o.m?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Du får härmed klartecken att slå både Ambroo, Nubben och Nordgren i så fall.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Ambroo: Får jag slå dig på käften om du har fel? :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Jag skulle bli MYCKET förvånad om det inte blir TIK.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Tvåtallar: då är ju saken biff då Nubben sagt att han ska kirra ett upplägg åt Nordgren. 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Tvåtallar: Att Modo/Timrå lagt ner sitt intresse? Att Nordgren är nyfiken på om Modo/timrå fortfarande är intresserade trots att dom värvat några spelare sen sist de hörde av sig?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Tvåtallar: Frölunda känns som det hetaste tipset för Gunno.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Ambroo: Jag är säker på att du hade nåt på fötterna när du skrev om Gunno för nån dag sen.

Men vad ska man tro efter denna artikel.

Nog för att allehanda är en öviks tidning

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El Maco: Om det stämmer kan man ju undra vad han har sysslat med tidigare, med tanke på att han har elitsatsat i över 10 år...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Nu är det väl inte målvakterna som ska spela mest fysiskt men om Lundströms tweet är korrekt och han gått upp 6 kg och minskat fettprocenten till 9 % så låter det lovande. Han får väl börja göra som Norrena och försöka ge sig ut längs sargerna och tacklas.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Nieminen: Det stämmer, jag måste ha räknat fel, sorry.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Nieminen: Det beror ju på hur man räknar.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Nu får Kloten ta och bestämma sig hur det kommer bli! Nu vill jag ha Nordgren signad! Sedan tycker jag Timrå borde plocka hit Conny Strömberg också. Alla vet vi ju att han har haft svårt med vissa saker, men precis som han själv sa kunde han tänka sig ett kontrakt där man ställer vissa krav och uppfyller han inte dom så är det bara att bryta. Han kostar ju inget och jag är helt övertygad att han skulle göra bra ifrån sig i Timrå tillsammans med ex. Hedström.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Dream Team: Jag får då det till 113-113...
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
mikenomad: Fast samtidigt kan antalet utlänningar bli er styrka. Era ledande spelare i truppen nu har bra inställning och det skulle inte förvåna mig om Timrå tar upp kampen med Luleå om att ha bäst inställning i serien. Det känns som om det kommer att bli en väldigt tuff säsong för er iaf, men jag tror inte att publiken kommer att tycka att spelarna inte försöker. 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Per HApps: Äh...tjata om många utlänningar i Modo...sanningen är väl den att flera av Modos värvningar skulle jag bli själaglad över att se i en Timrådress. Jag må tycka som flertalet andra här om Modo som klubb men finge vi byta trupp rakt av skulle åtminstone inte jag tveka. Och endast 2 importer i laget...inte känns det som en styrkedemonstration direkt.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Nio olika nationaliteter, ett mini-FN hockeymässigt. Undrar om man väljer att simultantolka träningarna ?

Undrar när Hasse A skriver om MODO's världsrekord ?  
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El Maco: Edler är ett bevis på att klubben klarat av att hitta talanger.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
El Maco: Tänkte just säga de . Edler är ju våran aldeles egna stolthet här uppe i idrottens uland . Ta inte ifrån oss stackare edler
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Kongo: Att MoDo plockat in spelare utifrån som Possler, Hägg och Flood. Spelare som inte kommer från Ångermanland och som jag dessutom är ganska övertygad om att 12 av 12 elitserielag skulle vilja ha i sina juniorled.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Alexander Edler? Intressant "bevis" på att ni får fram talanger. Då får du väl lägga till Oskar Sundh till listan också. Han gjorde också en säsong i ett av era juniorlag.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Vad innebär "... moderniserat juniorsatsningen och blivit mer aggressiva i värvningar av talanger som inte kommer från det egna distriktet"?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Mangy92: MoDos dåvarande ledning var väldigt självgod och tänkte ganska kortsiktigt. Att lyckas ersätta en åldrande stomme med svenska kvalitetsspelare är ingenting som görs över en sommar.

När det gäller plantskolebiten så har det ju fortfarande ploppat upp någon spelare från juniorverksamheten då och då. Edler, Hedman och Enström spelar i NHL, Hedman dä i Timrå, Viklund i AIK och Lindström är stjärna i Skellefteå. Nu har MoDo dock moderniserat juniorsatsningen och blivit mer aggressiva i värvningar av talanger som inte kommer från det egna distriktet. En taktik som varit väldigt lyckosam för Brynäs t ex.

En sak många missar när det gäller juniorbiten är att Ångermanland hade några fantastiskt bra TV-pucklag som låg till grund för modos talangfabrik. Resultaten i TV-pucken de senaste 10 åren har inte direkt imponerat och att tro att man kan förvandla dessa mediokra TV-pucksspelare till NHL-stjärnor under några år på hockeygymnasium är tämligen naivt. 

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Förlåt om jag gjorde dig ledsen och upprörd, det var apselut inte min mening <3
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Thornet: Björn Svensson gör ett bra jobb hos oss. Han är inte en spelare som ger mig gråa hår.

Nicklas Torp har ju ännu inte gjort något i MODO tröjan, men med tanke på att ni ville ha kvar honom(tills ni fick reda på att han var klar för oss) så kan ju han knappast räknas som en leftover.

Trivs du med Molle? Vilka händer och vilken vinnarskalle. Tur att ni skrev ett långt kontrakt med honom så ni slipper oroa er för att han ska gå till nåt annat lag.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
spud:Hur tänkte du nu? Säger bara Björn Svensson och Niclas Torp?
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Mangy92: Å andra sidan, har ju inte ni förstått det ännu, ni hugger ju på varenda en som vi släpper ifrån oss.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: haha lustigt att ni började öka antalet utländska spelare när det gick tungt efter guldet :p desperata? ;) Tog några år innan ni förstod att ni inte var någon plantskola längre ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

73Sjöbba: Men spotta ut nappen och inse att inte alla inlägg som skrivs av en modoit inte behöver handla om att modo är bra på något och timrå dåliga. Jag ville bara ge en grovhuggen bild av hur det verkligen sett ut eftersom vissa verkar tro att modo helt plötsligt gått från att bara ha egna talanger till att bli Sveriges svar på Detroit.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Gjorde det ont när du sköt dig i foten? =)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: Dra inte in mig. Jag skriver kort o koncist...just nu.

Har du varit uppe hela natten o knåpat ihop din statistik? O så blev det fel? Synd.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Dream Team: Nej det jag syftade på var att inget av lagen under de 10 senaste säsongen varit i närheten av att ha så få utlänningar som TVÅ. Jag förstår nästan varför Hahl Bundy och Bragd-Birger skriver skriver så oändligt långa omständliga inlägg, för varenda liten detalj som kan missuppfattas missuppfattas av vissa i den här boken.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: Dream Team säger det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Jag räknar inte Spina innan han har ett riktigt kontrakt. Sen är det mycket möjligt att MoDo kan nå upp till både 12 och 13 utändska spelare innan säsongen är slut. Det jag ville visa var att det inte var något extremt. 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Wayne Gresky: "Det är snarare så att det är Timrås antal som gör det."

För att MoDo under de säsonger du räknat "leder" med 113-103, menar du då? 
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Wayne Gresky: Intressant lista du tagit fram. Som de flesta vet gillar jag statistik... ;)

..men det bör nog stå 11 importer/utländska spelare på Modo för 2013 (eller räknar du inte in Spina?) Nu tror jag att vi kommer att bli tvungna att korrigera antalet importer när serien är gången ett tag. Brukar ju vara så att det kommer in nya vid de olika fönstren...

I er bok finns det ett inlägg om hur vågat och modigt det är av Modo att satsa på en massa importer - vad ska man då säga om TIKs satsning? Det är väl modigt om något (och kanske dåraktigt...).

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Thornet: Det enda som förändrats till nästa säsong när det gäller utlänningar är väl att Timrå valt att inte ha några utan istället satsat på billigare svenska spelare av allsvensk klass i hopp om att dessa ska blomma ut till fullfjädrade elitseriestjärnor.

Jag tog för skojs skull och kollade hur många utländska spelare MoDo och Timrå använt sig av tidigare och MoDos antal i nuläget sticker inte direkt ut ur ett historiskt perspektiv. Det är snarare så att det är Timrås antal som gör det.

       
    MoDo Timrå
2001   4 5
2002   5 10
2003   8 6
2004   7 10
2005   6 9
2006   8 11
2007   8 9
2008   6 10
2009   13 11
2010   14 7
2011   14 12
2012   10 11
2013   10 2

Skickliga importer har alltid haft stor delaktighet i modos framgångar och det behöver inte vara en motsats till att det finns många duktiga ångermanlänningar i laget att vara stolt över.

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Hahl Bundy: Svenska rekordet borde väl Asplöven kunna vara nära, känns det som. Med Finland nästgårds så borde det ju kunna ha vimlat av utlänningar där.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Berka: Du går inte under ordet "Vissa" i mitt inlägg :)
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Thornet: Som modoit ser jag detta som ett vettigt inlägg, och jag håller med!
Jag kan heller (för min egen del) inte slå mig för bröstet och påstå att andra är avundsjuka på våra importer, men jag skulle kunna påstå att somliga är avundsjuka på våra tidigare talanger, men det tänker jag heller inte göra för det känns lite som att älta historien.

Nu är det ju så enkelt att Modo inte har haft nån vidare utdelning på juniorsidan på många år vilket idag syns på truppen då man tvingats fylla på utifrån på så många platser.
Kommentera

Sv: Silly Season 12/13

Denna dubbelmoral som vissa av våra grannar visar upp är så himla patetisk. Ena stunden slår man sig för bröstet och säger "vi har så många egna produkter - är ni avundsjuka?" för att nu säga "är ni avundsjuka på alla våra importer?". Det är så låg nivå på detta.

Självklart har de ett bra lag, men deras dubbelmoral undanber jag mig. För fakta är att laget strax norr om Timrå i år är en främlingslegion av stora mått (11 av 24 spelare med utländskt pass). Inget fel i det, men kom inte här och försök vara snorkiga och försöka använda detta nya faktum som att det är något att vara stolt över. Bara för något/några år sen spydde ni galla över andra lag som gjorde precis samma satsning som ni nu gör.

Jag har som många övriga tidigare fascinerats över Modos fantastiska utdelning av juniorer som fostrats och utvecklats till stora spelare ifrån juniorleden. Något jag verkligen förstår att man varit stolt över. Men nu helt plötsligt är man precis lika stolt över att man förvandlats till ett hopplock av allehanda spelare med 9 olika nationaliteter.

Dubbelmoral kallar jag det.

PS. förstår att det kommer att bli ett jäkla liv om detta inlägg, men det ändrar inte min syn på vissa av Modos supportrar…

Kommentera

Sv: Silly Season 12/13
Samma inavel här skål då mot sm guld vi gå !
Kommentera

« · 1508413 · »